2015-02-08, 15:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Därav frågetecknena i inlägget. God insyn i den ukrainska ekonomin är jag den första att erkänna att jag inte har.

Men du menar med andra ord att en separation från de östra landsdelarna inte skulle påverka ekonomin nämnvärt annat än tillfälligt om jag förstår dig rätt.

Är det då bara prestige som motiverar juden Poroshenko att ösa tiotusentals ungdomars liv i den östukrainska myllan, eller finns det andra motiv bakom?

Sorry, missade frågetecknet. My bad, ursäkta.

Poroshenko och ukrainsk inrikespolitik är naiv, populistisk och underutvecklad. Många vet att man skulle tjäna massivt på att bara ge upp Donbass. Men känslomässigt - och politiskt - vore det harakiri för den ukrainska folksjälen.

Sekundärt så finns det inget skäl att tro att separatisterna stannar. De kan mycket väl fortsätta kriga ändå.

En fred kräver autonomi till Donbass delvis, men också vapen och starkt stöd till Ukraina. Helst fredsbevarande styrkor. Personligen vet jag inte om endera alternativet är realistiskt.
2015-02-08, 15:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Problemet när du säger våra är att de gangsters som tagit över i Donbass inte är demokratiskt valda. Problemet är att Ukraina är ett land, som Ryssland invaderat (Krim och Donbass) samt försöker ta fler delar av.

OM, det vore en riktig folkomröstning (du vet övervakad av folk som övervaker de som räknar så att de räknar rätt, och inte av folk som övervakar de som röstar så att de röstar rätt) kanske Krim skulle rösta för en separation. Knappast Donbass, och det är därför som Ryssland nu invaderar, förlåt förser separatist ledarna med: Vapen, utbildning, ledning, intelligence, soldater, osv...

Jag ser inga barn i bombskydd i Moskva? Och jo, i övriga landet har vi också fått kriget in på knuten då det inte bara är i Donetsk och Luhansk som det finns problem.

Lavrov ska skrattas ut, tills han förstår att han ska följa de avtal han har undertecknat.

Har det inte hållits val där?

Ryssland har inte invaderat någonstans

Det var visst folk där som såg till att det räknades rätt. Att de inte var det folket som vi i väst ville har inte med saken att göra

Vilket avtal har inte Lavrov hållit? Undrar vilket specifikt avtal du menar och hur man inte har hållit det
2015-02-08, 15:07
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall

Poroshenko och ukrainsk inrikespolitik är naiv, populistisk och underutvecklad. Många vet att man skulle tjäna massivt på att bara ge upp Donbass. Men känslomässigt - och politiskt - vore det harakiri för den ukrainska folksjälen.

Sekundärt så finns det inget skäl att tro att separatisterna stannar. De kan mycket väl fortsätta kriga ändå.

En fred kräver autonomi till Donbass delvis, men också vapen och starkt stöd till Ukraina. Helst fredsbevarande styrkor. Personligen vet jag inte om endera alternativet är realistiskt.

Att separatiserna fortsätter kriga är nog en reell risk, det såg man till när man har urskiljningslöst bombat stadskärnor såväl som civila. Även om man såklart kan diskutera enskilda individers påverkan på 'saken' så har jag sett videor med välkända separatister typ Givi som talar om att man inte ger sig förrän de västra landsdelarna har fått uppleva den terror befolkningen i Donetsk har tvingats genomlida.

I sin underutvecklade inrikespolitik verkar juden Poroshenko ha skapat ett monster som från början inte fanns där. Det började med underkännande av kuppen, och står nu vid vedergällning för terrorbombningar.

Problemet med fredsbevarande styrkor är att alternativen inte är så många som jag ser det. Judenheten kommer aldrig acceptera ryska fredsbevarande styrkor, Ryssland och Donbass kommer aldrig acceptera NATO-anstrukna dito.

Man kanske borde slå ett samtal till afrikanska unionen
2015-02-08, 15:10
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Man värnar om demokratisk utveckling, folks välbefinnande, frihet och...

Nej, inte alls. Där har jag varit tydlig många gånger. Väst ser Ukraina som en lönsam investering. Ukraina har ett antal mycket attraktiva parametrar för väst - naturresurser, stor och tämligen utbildad befolkning, ett geografiskt gynnsamt läge, och en tillväxtpotential som är större än många förstår - och Ukraina väljer att anpassa sig till våra spelregler.
Hade Ukraina valt att anpassa sig till Västs spelregler så hade inte situationen sett ut som den gör idag. Det är just därför att en betydande del av landet inte vill anpassa sig som man har denna situation.

Citat:
Ryssland vore det ultimata priset. Skulle vi få Ryssland skulle väst skita i Ukraina. Men Ryssland kan aldrig fås och Ukraina är det näst bästa.

Många gånger har jag - i detalj och innan information ens är offentlig - varit ärlig och erkänt västlig cynism. Hela reformpaketet har i sin grund en strukturell utförsäljning (eufemism: utländska investeringar) av statliga bolag och naturresurser.

Men det gynnar Ukraina. Ukraina blir moderniserat och interdependent mot en västlig marknad. De kommande två-tre åren blir tuffa, men Ukraina kommer att resa sig mycket starkare (förutsatt att kriget avslutas snarast).
Det är i det närmsta kolonisering. Ni kommer att leva lite bättre, men ge upp er självständighet. Det är bland annat därför jag ogillar hycklerin som hörs från sittande regeringen om att Janukovich var dålig då han dansade till Rysslands pipa, samtidigt som de själva dansar ännu mer fast till Västs pipa... Var tog den omtalade självständigheten och suveräniteten vägen?

Citat:
Sorry om jag rakt på sak. Men så är det. Väst är kanske en parasit, men en parasit som i slutändan stärker ett demokratiskt, oberoende och fritt Ukraina.

Måste jobba lite nu, men tack för en intressant diskussion!
Där skiljer sig våra åsikter, Ukraina skulle i bästa fall få smulor från bordet och lite kosmetiska förbättringar typ bättre vägar. Och det skulle verkligen inte vara "oberoende och fritt". Vad Ukraina behöver är just att vara oberoende och fritt, starkt och självständigt. Landet har som du skrev stor potential att bli en aktör att räkna med både för väst och för öst.
Tack själv.
2015-02-08, 15:11
Medlem
Citat:
Straight outta den svenska småstadsnazismen... Maidan hade brister, och en fel korkade felslut (språkfrågan), men Ukraina har haft val som är observerade och godkända av hela det internationella samfundet. Ukraina har öppnat upp sin ekonomi och sitt styrelseskick för förändring, och granskning, i koordination med västerländska experter.

Det finns inget krig mot befolkningen. Befolkningen står till den absoluta majoriteten bakom ett enat Ukraina.

Det internationella samfundet bröt mot ett lands konstitution när de var med och arrangerade Kiev-kuppen med hjälp av snipers och anlitande av annat avskum. Kan man då lita på deras observatörer?
2015-02-08, 15:13
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pavlosson
Aha ha ha... Du skojar.

Det är klarlagt att obeväpnade protestanter blev mördade (jo då man skjuter någon på ganska kortavstånd så kan man använda mörda) av dåvarande regimen. Men det är ju inte klarlagt om det var på order eller bara föreslaget av Putin... Eller menar du att Janukovytj inte kände eller kommunicerade med Putin och FSB?

https://www.youtube.com/watch?v=OMAYcVaYtJ8
Det är allmänt känt att Janukovich hade kontakt med Putin och konsulterade honom under krisen. Det jag tog upp var vad Estlands utrikesminister sade. Skriv dina klagomål till honom.

Citat:
Att du sedan tar upp Odessa visar bara vem du är. Du har inte mycket på fötterna och det börjar bli ensamt och kallt.
Var hag jag tagit upp Odessa?
2015-02-08, 15:15
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
...

Problemet är att ge upp Donbass, utan en folkomröstning som har internationella övervakare gör att man säger att om du invaderar oss, och håller en folkomröstning som räknas av dig själv (plus 500 pers som du har mutat) så accepterar vi det som folketsröst.

Personligen tror jag att Ledningen skulle (i dagsläget) kunna skapa autonomi där om det var en riktig folkomröstning. De flesta ser ju Donbass (Inte Donetsk och Luhansk Oblast) men ATO området som förlorat i alla fall. Jag har ingen ref men bara min egen omgivning... Alla börjar helt enkelt bli trötta på det hela.

Sen har vi Krim också. En riktig omröstning skulle behövas hållas där också.

Inte för att Ryssland kommer tillåta detta men ändå. För egen del så finns det en priotrappa: 1 Stoppa Ryssland/Putin, 2. Stabilisera områdena 3. Få fart på ekonomin. För 2 och 3 behövs Europa. För 1 behövs USA. För 3. Behövs Kina. För 3 Behövs även Ryssland.

Sedan har vi fler prioriteter som kommer senare där varken Ryssland, USA eller Europa behövs. Senare problem.
2015-02-08, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Den där passuppvisningen är ju bara tragisk. Herregud.

Man kunde väl åtminstone fört fram en 15årig flicka som kunde sprida lögner som man gjorde 1990 för att hetsa USA in i krig i mellanöstern:

https://www.youtube.com/watch?v=LmfVs3WaE9Y

Problemet är ju att han inte har kontroll av sitt eget land utan det styrs av USA, Europa och Ryssland medan han besöker olika städer och lipar efter sympatiröster. Om han nu är president av Ukraina så får han ta sig i kragen styra upp skiten inte dela in landet i vi mot dom.
2015-02-08, 15:18
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Noterar att pojkrumspropagandisterna tiger nogsamt om det militära läget i Donbass just nu. Det bör räcka för att dra slutsatsen att den militära offensiven från NAF kröner framgångar även idag. Gott så.

Har du någon länk med information om läget på marken? Det senaste jag sett har inte handlat om några framgångar för Washingtonjuntan.

Juntan verkar mest strida genom att bomba rebellområden. Är det någon ännu för mig okänd sällsynt markoffensiv som genomförs i detta nu?
2015-02-08, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Kryuchkov
Hela systemet bygger ju på en kupp. Ukrainas grundlag innan det ändrades tillåter inte valet om det drivs och organiseras av ett ogiltigt organisation (dvs. regim). Frågan är bara om man får ändra ett grundlag för att det ska passa sig själv, när den äkta inte tillåter det.

Vad säger Sveriges grundlag om att blanda sig i andra länders inre angelägenheter som leder till, som i Ukrainafallet, att en demokratiskt vald president avsätts genom en blodig kupp, som bryter mot det landets konstitution?
2015-02-08, 15:28
Medlem
Citat:

Nej, inte alls. Där har jag varit tydlig många gånger. Väst ser Ukraina som en lönsam investering. Ukraina har ett antal mycket attraktiva parametrar för väst - naturresurser, stor och tämligen utbildad befolkning, ett geografiskt gynnsamt läge, och en tillväxtpotential som är större än många förstår - och Ukraina väljer att anpassa sig till våra spelregler.

Ryssland vore det ultimata priset. Skulle vi få Ryssland skulle väst skita i Ukraina. Men Ryssland kan aldrig fås och Ukraina är det näst bästa.

Många gånger har jag - i detalj och innan information ens är offentlig - varit ärlig och erkänt västlig cynism. Hela reformpaketet har i sin grund en strukturell utförsäljning (eufemism: utländska investeringar) av statliga bolag och naturresurser.

Men det gynnar Ukraina. Ukraina blir moderniserat och interdependent mot en västlig marknad. De kommande två-tre åren blir tuffa, men Ukraina kommer att resa sig mycket starkare (förutsatt att kriget avslutas snarast).

Sorry om jag rakt på sak. Men så är det. Väst är kanske en parasit, men en parasit som i slutändan stärker ett demokratiskt, oberoende och fritt Ukraina.

Måste jobba lite nu, men tack för en intressant diskussion!
Är du lite lite cynisk nu. Vi bombade ju bl.a Serbien när massmorden pågick i forna Jugoslavien och Kosovo blev fritt.
Vi vann säkerhet men väl knappt något mer.
Men som du säger så gynnar ju handeln båda parter om Ukraina får ner korruptionen och därmed ett sundare företagsklimat. Storföretag är ju inga duvungar utan agerar utefter landets lagstiftning och dess pengarunderbordet mentalitet. Är relativ säker på att Ukraina repar sig fortare än Ryssland. Men visst, ett demokratisk och/eller stabilt Ryssland slår säkert Ukraina. Men kan konflikten kanske gynnat Ukraina än mer om man ser långsiktigt ?
2015-02-08, 15:30
Medlem
Savoys avatar
Citat:

...

Fantastiskt bra inlägg, befriat från PK-mumbojumbo och hyckleri. Om det kom från ledande politiker också, skulle i princip all eventuell "västkritik" från mig gällande Ukraina-krisen falla platt. Det är hyckleriet jag stör mig mest på, betydligt mer än på den konkreta politiken i slutändan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in