2015-02-08, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Jag ser ingen som helst anledning till att fördjupa mig om mina kontakter med Ukraina. Men, jag kan väl säga att de är tillräckliga för att jag ska veta vad jag snackar om.

Polisen arresterade en odessitisk (?) aktivist, tillika pensionär, på grund av ett "St. George ribbon"
Jag tänker inte översätta hela artikeln. Men det står dels ingenting om vilken lag han har brutit mot, men även ett citat från en pro-euromaidan aktivist som säger ungefär "Synd att vi inte hann dit".

För kännedom: För 2 år sedan var detta band, som idag associeras med "andra sidan", ett vanligt inslag i det ukrainska samhället.

I Kharkov (Kharkiv om du så vill) misshandlas "separatister"
Det står att pro-maidanaktivister anföll förbipasserande blott pga misstanke om att dessa har anknytningar till anti-maidan altenativt separatister.

Tjej från Odessa skriver ungefär "Novorossia to be" i socialt nätverk, blir arresterad av säkerhetstjänsten och riskerar 12 års fängelse för terrorism
Här säger rubriken det mesta.

Notera att jag har försökt välja ukrainska sidor och inte sånt som du per automatik hade nonchalerat som "pro-rysk propaganda".

Dessa incidenter är bara några av många.

Som sagt, dett finns även massvis incidenter på andra sidan. Detta är som svar på din blinda tro på information från den ukrainska sidan.

Det finns så klart en massa svagheter i det ukrainska systemet. Men dock bör man ta nyheter generellt med en nypa salt. Det finns väldigt få exempel på där någon blivit dömd för att stödja separatisterna. Ofta har det handlat om att SBU inte kunnat förstå vem som är vem i sociala nätverk och, precis som i alla post-sovjetiska stater, gett efter för sin totalitära ryggmärgsreaktion. Men inte ens rena titushkis som begått våldsbrott verkar få verkliga straff. En tid i arresten, sen orkar inte rättssystemet deala med dom utan släpper dom mot en helig försäkran att aldrig begå brott igen.

Men Ukraina är fortfarande enat. Det är så klart ett värdelöst anekdotsbevis men i de städer jag varit i har alltid det pro-ukrainska engagemanget varit överlägset (Kiev, lviv, Dnipropetrovsk, poltava, odessa, ivano-franskiv, Vinnytsia,och zaporizhzhia). Det finns alltid de som inte gillar väst och maidan, men det känns som att denna grupp minskat betydligt ju längre konflikten pågått.

I Donbass finns det tveklöst de som vill tillhöra Ryssland, direkt eller per association, och de som - framför allt - är mycket tveksamma till maidan och känner sig svikna. Men det är en viss del av oblasterna och de utgör en liten del av Ukraina som helhet.

Jag tror också den gruppen minskar väldigt fort. För separatisterna har visat sig totalt oförmögna att erbjuda fungerande samhällsfunktioner, säkerhet, trygghet och någon slags framtidsvision.
2015-02-08, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Ja en del terrorister flydde från sin egen mordbrand upp på taket där de fortsatte att beskjuta ukrainare och kasta molotovs tills de greps. Det var en väldig tur att den fina staden Odessa inte blev offer för detta ryska försök så som i Donetsk och Luhansk. Nu är det nog omöjligt, då det ukrainska folket är mer vaksamma och jag tror att busslaster med såna här ryska terrorister inte är möjliga nu. Det lär inte komma busslaster med transnistrier längre. Det borde väl du ha koll på?

Jösses vad många lögner du far med i vart och vartannat inlägg och här är ytterligare ett sådant.

Det finns filmbevis på hur man stormar och sätter eld på byggnaden till och med på hur man skjuter på de som försöker fly branden och bilder på en gravid kvinna som förmodligen blivit strypt med telefonsladden och du ditt avskum och bottenavskrap försöker skylla detta på de som blev innebrända. Det säger en hel del om dig som "människa"
2015-02-08, 13:43
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag ser ingen som helst anledning till att fördjupa mig om mina kontakter med Ukraina. Men, jag kan väl säga att de är tillräckliga för att jag ska veta vad jag snackar om.

Polisen arresterade en odessitisk (?) aktivist, tillika pensionär, på grund av ett "St. George ribbon"
Jag tänker inte översätta hela artikeln. Men det står dels ingenting om vilken lag han har brutit mot, men även ett citat från en pro-euromaidan aktivist som säger ungefär "Synd att vi inte hann dit".

För kännedom: För 2 år sedan var detta band, som idag associeras med "andra sidan", ett vanligt inslag i det ukrainska samhället.

Det står att pro-maidanaktivister anföll förbipasserande blott pga misstanke om att dessa har anknytningar till anti-maidan altenativt separatister.

Tjej från Odessa skriver ungefär "Novorossia to be" i socialt nätverk, blir arresterad av säkerhetstjänsten och riskerar 12 års fängelse för terrorism

Notera att jag har försökt välja ukrainska sidor och inte sånt som du per automatik hade nonchalerat som "pro-rysk propaganda".

Som sagt, dett finns även massvis incidenter på andra sidan. Detta är som svar på din blinda tro på information från den ukrainska sidan.

Det där är enstaka händelser där artiklarna inte går in på djupet vad som egentligen ligger bakom gripandena. Men självklart finns det ju en stor irritation bland ukrainarna mot de proryska elementen, även om de inte är så många.
2015-02-08, 13:45
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Nu får någon av militärexperterna rätta mig. Men det handlar nog inte bara om att Ukraina ska ha vapen, det har man i överflöd. Problemet är bara att de flesta vapensystem är sovjetiska och omoderna. Kort sagt möter ryssar och separatister gamla och välbekanta vapensystem... som man kan utan och innan och har betydligt modernare svar till.

En av Sveriges - som det hette då - styrkor inom försvaret på tidigt 90-tal var att man hade en stor del egna och unika vapensystem som ryssen inte helt kunnat förbereda sig mot.

Jag inbillar mig att moderna västliga vapensystem, t.ex. Javelin, skulle orsaka en betydligt större tvekan, och reell skada, om de användes. I alla fall var det en jänkare som igår kväll föreläste en låååååång jäkla fyllemonolog om det.

Men problemet är inte ens praktiskt. Det är moraliskt. Ukraina är ett fritt och demokratiskt land som ber om vapenhjälp. Det finns noll anledning att inte bistå med den hjälpen.

Ukraina avsatte sin egen regering genom en konstitutionsvidrig kupp för att sedan inleda krig mot sin egen befolkning som inte acceptera denna kupp.

Är du helt vansinnig? Om det är någon regering vi behöver beväpna skulle det vara Assad i Syrien. Ukraina slaktar sitt eget folk, i sitt eget land, för att folket inte godkänner en kuppregim. Det är ju själva definitionen på en statsbildning man INTE ska skicka vapen till.

Saudiarabien är tamejfan bättre, dom verkar åtminstone inte speciellt intresserade av att bomba sina egna städer.
2015-02-08, 13:45
Medlem
Dr.Felixiuss avatar
En sak jag inte förstår är varför Väst hela tiden påstår att Ryssland som stat stöder Folkmilisen med vapen och personal.

Låt oss ta och jämföra med ett annat pågående krig: ISIS mot Syrien och mot Irak. Vilken stat stöder ISIS med personal och med vapen? Svaret är ingen och ISIS är bevisligen en mycket stark militär kraft för närvaranden. ISIS får personal genom frivilliga som ansluter sig och det får vapen som de erövrar eller köper på marknaden.

Varför skulle inte Folkmilisen göra samma sak? Jag menar, det kan vara så, att Ryssland stöder Folkmilisen, men detta är blott en hypotes som dock inte alls är nödvändig för att Folkmilisen skall kunna vara framgångsrik. ISIS är i det sammanaget ett klart bevis på att det inte krävs någon yttre stat för att leverera tunga vapen och soldater. I själva verket torde Folkmilisen ha bättre förutsättningar än ISIS därför att lokalbefolkningen i östra Ukraina så gott som helt stöder den och antalet frivilliga från andra länder (från typ Ryssland) som skulle vara beredda att kämpa på Folkmilisens sida torde vida överskrida de som frivilligt är beredda att strida på ISISs sida.

Västs påståenden om massiv rysk inblandning väger således lätt då bevis om att ryska staten skickat soldater, förband eller krigsmaterial till Folkmilisen saknas och som generalsekreteraren för OSSE sade igår, det är bara ett "antagande" – och även om antagandet är sant, så finns det ju en illegal vapenförsäljning i världen som är väldigt stor och i Ryssland tillverkas väldigt mycket vapen då landet är den största exportören av krigsmaterial i världen:

"Although OSCE monitors had not directly observed military equipment crossing over the border from Russia, because they were being denied access to much of the frontier, he said he could only assume that was where new weapons were coming from."
http://www.theguardian.com/world/2015/feb/08/arming-ukraine-army-escalate-conflict-ocse
2015-02-08, 13:48
Bannlyst
Citat:
German Intelligence Estimates Death Toll in Ukraine Ten Times Higher
German intelligence estimates that the total number of people who have been killed in Ukraine is almost 50,000, including both civilians and the military, the German media reported on Sunday.
The estimates are ten times higher than the officially released death toll figures. The official data is clearly too low, German intelligence sources told a Frankfurt-based newspaper, Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung.
Källa: http://sputniknews.com/europe/20150208/1017963580.html

Med stora förluster drivs Ukraina till förhandlingar med Ryssland som man måste komma till resultat med, om man vill ha ett fungerande stat. Ukrainska BNPn sjunker i takt med ökande förlusterna i material och manskap, medan EU kommer ta för sig 2-3 år med det ryska inflytandesagenter innan relationerna går tillbaks till det vanliga nivåerna, jämför med Georgienkriget.
Citat:
Russia, Ukraine, Germany, France Set to Meet in Minsk on Wednesday
he leaders of the so-called Normandy Four – Russia, Ukraine, Germany and France have agreed to meet in the Belarus capital on Wednesday.
President Putin, however, stressed that the countries have to agree on several issues beforehand.
Källa: http://sputniknews.com/europe/20150208/1017964798.html#ixzz3R9oxI0ra
Senast redigerad av Dr.Kryuchkov 2015-02-08 kl. 13:52.
2015-02-08, 13:49
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:

2 sköts i Göteborg igår, shit happens överallt. Var inte så länge sen 2 svenska poliser slog ner en pensionär för att han la handen på deras bil. Poliserna gick fria.

Sant att symboler som en gång fungerat öppet snabbt blir symboler för fi i krigstider. Så har det varit i de flesta krig. Symboler har ofta stor betydelse för folk när livet känns hopplöst.

Jag kan räkna upp mängder med Svenskar som fängslats trots att de var oskyldiga. Vi kan väl alla konstatera att det är dumt å klä ut sig till Nazist och göra sieg heil utanför en synagoga? Detsamma gäller ju att uttrycka sympatier till de terrorister som dödat så många civila och män i östra Ukraina.

Försök du stödja nån terroristorganisation i valfritt land å se hur länge du får vara fri. Man måste ju se svårigheten hos polisen och militären som har fullt upp med att bekämpa terrorn i Ukraina. Hellre låsa in nån oskyldig än att låta en terrorist gå fri och spränga ihjäl många. Hon är ju som sagt feihetsberövad och under utredning kan man fastslå om hon är terrorist eller bara korkad.
2015-02-08, 13:49
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Dessutom ställer inte opinionsundersökningen ifråga den mest relevanta frågan av alla, i synnerhet på lång sikt; "Tycker du att regeringen i Kiev representerar Ukraina väl?"

Du är ju rolig du.. Ukrainska folket har valt både ny president och nytt parlament, har du glömt det?
2015-02-08, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Ukraina avsatte sin egen regering genom en konstitutionsvidrig kupp för att sedan inleda krig mot sin egen befolkning som inte acceptera denna kupp.

Är du helt vansinnig? Om det är någon regering vi behöver beväpna skulle det vara Assad i Syrien. Ukraina slaktar sitt eget folk, i sitt eget land, för att folket inte godkänner en kuppregim. Det är ju själva definitionen på en statsbildning man INTE ska skicka vapen till.

Saudiarabien är tamejfan bättre, dom verkar åtminstone inte speciellt intresserade av att bomba sina egna städer.

Straight outta den svenska småstadsnazismen... Maidan hade brister, och en fel korkade felslut (språkfrågan), men Ukraina har haft val som är observerade och godkända av hela det internationella samfundet. Ukraina har öppnat upp sin ekonomi och sitt styrelseskick för förändring, och granskning, i koordination med västerländska experter.

Det finns inget krig mot befolkningen. Befolkningen står till den absoluta majoriteten bakom ett enat Ukraina.
2015-02-08, 13:53
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Det finns så klart en massa svagheter i det ukrainska systemet. Men dock bör man ta nyheter generellt med en nypa salt. Det finns väldigt få exempel på där någon blivit dömd för att stödja separatisterna. Ofta har det handlat om att SBU inte kunnat förstå vem som är vem i sociala nätverk och, precis som i alla post-sovjetiska stater, gett efter för sin totalitära ryggmärgsreaktion. Men inte ens rena titushkis som begått våldsbrott verkar få verkliga straff. En tid i arresten, sen orkar inte rättssystemet deala med dom utan släpper dom mot en helig försäkran att aldrig begå brott igen.
Jag tror inte att vi känner till alla händelser, varken på den pro-ryska eller på den ukrainska sidan. Samtidigt så har bägge sidor ett intresse av att måla den andra sidan som fascister osv. Kollar man på ukrainsk info och pro-rysk info så ser man att de i princip anklagar varandra för exakt samma saker. Bägge sidorna har samma mentalitet, exakt samma mentalitet, vilket avspeglar sig i allt som har med denna konflikt att göra.

Citat:
Men Ukraina är fortfarande enat. Det är så klart ett värdelöst anekdotsbevis men i de städer jag varit i har alltid det pro-ukrainska engagemanget varit överlägset (Kiev, lviv, Dnipropetrovsk, poltava, odessa, ivano-franskiv, Vinnytsia,och zaporizhzhia). Det finns alltid de som inte gillar väst och maidan, men det känns som att denna grupp minskat betydligt ju längre konflikten pågått
Jag vill upprepa att jag inte tänker gissa på hur det ser ut procentuellt. Mitt första inlägg gällde främst att opinionsundersökningar är helt meningslösa under rådande omständigheter.
Men, gällande engagemang så har jag redan länkat till vad som sker om du öppet visar engagemang som inte är förenligt med den officiella linjen.

Citat:
I Donbass finns det tveklöst de som vill tillhöra Ryssland, direkt eller per association, och de som - framför allt - är mycket tveksamma till maidan och känner sig svikna. Men det är en viss del av oblasterna och de utgör en liten del av Ukraina som helhet.
Det handlar inte så mycket om att "tillhöra Ryssland", utan om att ingen tog hänsyn till dessa regioner när den nya makten kom. En motpol till de pro-europeiska krafter som började majdan.

Citat:
Jag tror också den gruppen minskar väldigt fort. För separatisterna har visat sig totalt oförmögna att erbjuda fungerande samhällsfunktioner, säkerhet, trygghet och någon slags framtidsvision.
Vem som helst hade haft svår att erbjuda fungerande samhällsfunktioner där det råder krig. Men visst är det svårt att säga hur stort stödet är i dessa regioner, jag tror som sagt icke på den info som kommer från den sidan heller.
2015-02-08, 13:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased

Nu får du det att låta som att hela ukraina var emot maidan, medans det i verkligheten var mest motstånd mot den ryska seperationen i sydöstra ukraina. I övriga områden var man väll snarast lättad när janukovitj flydde och landet kunde få en ny start. Men det kunde självklart inte putler gå med på, ingen får vända ryssland ryggen, och med den attityden följer folkmord och förtyck som det alltid har gjort under den ryska historian.
2015-02-08, 13:56
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Du är ju rolig du.. Ukrainska folket har valt både ny president och nytt parlament, har du glömt det?

Med bedrövligt lågt valdeltagande framför allt i östra Ukraina, dvs tvärtom mot hur det brukar förhålla sig efter en frihetlig revolution.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in