2015-02-08, 14:41
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Din agenda lyser igenom rätt ofta, speciellt i dina äldre inlägg. Att du kallar försvar av ukrainas demokratiska regering för "min sida" är också väldigt talande, tvi fan.

Skäll på du, jag ska som du vet åka och pumpa in lite semesterpengar och därmed skatter till Ukrainas demokratiska regering i vår samt bara lyssna på vad folk har att säga.

Min "agenda" är pragmatisk teknokrati med äkta och maximerad konkurrens, för att uttrycka det kort. Och om jag har sympatier för tredje land gäller de, inte alltför svårtippat, snarare Savojen än Putins Ryssland.
2015-02-08, 14:41
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wallabazz
Var har jag skrivit att man inte blir arresterad innan man blir dömd?

Själva faktumet att hon blir intagen av säkerhetsstjänsten för att ha skrivit på sin sida i ett socialt nätverk är väl tillräckligt illa? Eller? Att hon riskerar 12 års fängelse för terrorism och att man gjort husransakan hos henne gör det bara värre.

"Man i Sverige intagen till förhör hos SÄPO för att ha skrivit "Minska invandringen" på Facebook. Riskerar 5 års fängelse för hets mot folkgrupp".
Tycker du att detta hade varit OK? Om han inte blivit dömt än.

Vem? Timoshenko?
Den förre presidenten var till stor del ett svin han också. Men oppositionen var dock uppenbarligen tillräckligt fria för att ta makten ungefär ett år sen? Eller?

På vilket sätt har Ukraina blivit en bättre och friare värld?
Nej jag läste mer att du antydde att det fanns en sån rättstat. Poliser måste ju få utreda om brott begåtts. Det är ju därför de finns. Anarki är ingen västlänsk modell.

Som jag försökte förklara för dig så måste ju polisen, som har en massa terrorbrott begångna i sitt land, kunna arrestera och utreda personer som kan vara terrorister. Visar folk sympatier så åker de ju in på förhör. Nuff said

Yttrandefriheten i fredliga Sverige är sjuk vad gäller hets mot folkgrupp och kränkningar. Men om folk skriver positivt om självmordsbombare i Sverige så hoppas jag polisen undersöker dessa idioter.

Timoshenko ja. Hon var inte med på Maidan eftersom hon satt fängslad tills Putins runkpelle flytt landet. Så ja, så länge du inte pratar väl om terrorister så lever oppositionen i ett fritt Ukraina idag. Valet genomfördes nyss enligt konstens alla regler och var ett stort lyft demokratiskt enligt västliga ögon sett. Dock fick ju inte öst rösta...dom fick men gavs dålig möjlighet till det. Detsamma med Krim. Detta är dock inte någon annan än Putins fel.

Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att oppositionen var tillräckligt fri för att störta den sjuka delen av radan. Du kanske har missat att regeringen i Ukraina sköt ihjäl rätt många fredliga demostranter?
2015-02-08, 14:42
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:

Får jag fråga vad din teori är Västs välvilja mot Ukraina? Varför vill man helt plötsligt slösa så mycket pengar på detta land?

Visst är det märkligt, och än märkligare är hur folk kan missa det plötsliga intresset från väldigt specifika håll.

Mest skam hänger över de s.k. nationalisterna från SvP t.ex. allas våran egen Skillt som reste ner illa kvickt för att med vapen i hand kämpa för den globala judenheten.

Synd är det om det ukrainska folket.
2015-02-08, 14:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Du som förespråkar självstyre för Donbass, hur ser du på påverkan på den ukrainska ekonomin? I ett ev självstyre som separatisterna skulle godkänna skulle troligtvis Donbassfinansiering av västukraina uteslutas eller åtminstone begränsas. Om vi bortser från blodsugande IMF-lån ala Grekland, hur kan västukraina finansiera sin egen existens?

Gör dig själv en tjänst och håll dig till skallmätning, judiska rymdödlor eller annat ämne du behärskar...

Donbass är en hopplöst föråldrad industri- och gruvregion. Man tog emot bidrag netto och större delen av dessa subventioner gick rakt ned i akhmetovs fickor. Att en region har hög BNP spelar ingen roll när man gör en förlust och saknar utvecklingspotential. Möjligen att gasfälten utanför slovyansk är värt. Att bråka om, men det är territorium som Ukraina redan håller.

Ukrainas verkliga motor - och utvecklingspotential - finns i de centrala oblasterna. Naturtillgångar av olika slag finns överallt och arbetskraften är utbildad och mycket billig (i sig ett problem som skapar korruption).

Akhmetov själv skulle inte ens stanna i Donbass om separatisterna fick autonomi. DTEK finns utspridda och resurser kan omfördelas till andra anläggningar. Metinvest skulle, under rådande gränser, kunna flytta stor del av verksamheten till zaporizhstal, azovstahl och andra industrier inom ukrainskt territorium.

Kvar blir då kolgruvorna. Det finns - men här är jag osäker på utvecklingsstadier och produktionskostnader - kol i såväl poltava som delar av västra Ukraina. Ukraina behöver kol kortsiktigt och får så lov att ta den smällen, men den är liten relativt att försörja hopplöst föråldrade förlustregioner.
2015-02-08, 14:45
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micks
Ja vilken har sagt något i stil med "Våra barn skall gå i skolan, deras skall tvingas ner i källaren". Det behövs bara svar på denna fråga så vet du också vem som har beskjutit civila under hela tiden som Minskavtalet gällde

Lavrov blev utskrattad eftersom vi i väst har blivit så moraliskt och intellektuellt degenererade så att vi inte ens ser skillnad på rätt och fel

Problemet när du säger våra är att de gangsters som tagit över i Donbass inte är demokratiskt valda. Problemet är att Ukraina är ett land, som Ryssland invaderat (Krim och Donbass) samt försöker ta fler delar av.

OM, det vore en riktig folkomröstning (du vet övervakad av folk som övervaker de som räknar så att de räknar rätt, och inte av folk som övervakar de som röstar så att de röstar rätt) kanske Krim skulle rösta för en separation. Knappast Donbass, och det är därför som Ryssland nu invaderar, förlåt förser separatist ledarna med: Vapen, utbildning, ledning, intelligence, soldater, osv...

Jag ser inga barn i bombskydd i Moskva? Och jo, i övriga landet har vi också fått kriget in på knuten då det inte bara är i Donetsk och Luhansk som det finns problem.

Lavrov ska skrattas ut, tills han förstår att han ska följa de avtal han har undertecknat.
2015-02-08, 14:48
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Gör dig själv en tjänst och håll dig till skallmätning, judiska rymdödlor eller annat ämne du behärskar...

Donbass är en hopplöst föråldrad industri- och gruvregion. Man tog emot bidrag netto och större delen av dessa subventioner gick rakt ned i akhmetovs fickor. Att en region har hög BNP spelar ingen roll när man gör en förlust och saknar utvecklingspotential. Möjligen att gasfälten utanför slovyansk är värt. Att bråka om, men det är territorium som Ukraina redan håller.

Ukrainas verkliga motor - och utvecklingspotential - finns i de centrala oblasterna. Naturtillgångar av olika slag finns överallt och arbetskraften är utbildad och mycket billig (i sig ett problem som skapar korruption).

Akhmetov själv skulle inte ens stanna i Donbass om separatisterna fick autonomi. DTEK finns utspridda och resurser kan omfördelas till andra anläggningar. Metinvest skulle, under rådande gränser, kunna flytta stor del av verksamheten till zaporizhstal, azovstahl och andra industrier inom ukrainskt territorium.

Kvar blir då kolgruvorna. Det finns - men här är jag osäker på utvecklingsstadier och produktionskostnader - kol i såväl poltava som delar av västra Ukraina. Ukraina behöver kol kortsiktigt och får så lov att ta den smällen, men den är liten relativt att försörja hopplöst föråldrade förlustregioner.

Därav frågetecknena i inlägget. God insyn i den ukrainska ekonomin är jag den första att erkänna att jag inte har.

Men du menar med andra ord att en separation från de östra landsdelarna inte skulle påverka ekonomin nämnvärt annat än tillfälligt om jag förstår dig rätt.

Är det då bara prestige som motiverar juden Poroshenko att ösa tiotusentals ungdomars liv i den östukrainska myllan, eller finns det andra motiv bakom?
2015-02-08, 14:49
Medlem
wallabazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Nej jag läste mer att du antydde att det fanns en sån rättstat. Poliser måste ju få utreda om brott begåtts. Det är ju därför de finns. Anarki är ingen västlänsk modell.
Polisen måste få utreda om brott har begåtts. Men att utreda någon för terrorism, enbart baserat på ett inlägg i ett socialt nätverk, rimmar dåligt med yttrandefrihet. Som ju är ganska västerländskt.

Citat:
Som jag försökte förklara för dig så måste ju polisen, som har en massa terrorbrott begångna i sitt land, kunna arrestera och utreda personer som kan vara terrorister. Visar folk sympatier så åker de ju in på förhör. Nuff said
Du har rätt - nuff said. Du tycker det är OK. Alltså har jag rätt när jag skriver att det inte medför risker att i "det fria Ukraina" skriva sina åsikter.

Citat:
Timoshenko ja. Hon var inte med på Maidan eftersom hon satt fängslad tills Putins runkpelle flytt landet. Så ja, så länge du inte pratar väl om terrorister så lever oppositionen i ett fritt Ukraina idag. Valet genomfördes nyss enligt konstens alla regler och var ett stort lyft demokratiskt enligt västliga ögon sett. Dock fick ju inte öst rösta...dom fick men gavs dålig möjlighet till det. Detsamma med Krim. Detta är dock inte någon annan än Putins fel.
Timoshenko är förmodligen den mest hatade av alla politiker i det västvänliga lägret idag. Jag har inte forskat särskilt mycket i hur valet genomfördes, men i princip alla partier var från samma korg..

Citat:
Sen vet jag inte om jag kan hålla med om att oppositionen var tillräckligt fri för att störta den sjuka delen av radan. Du kanske har missat att regeringen i Ukraina sköt ihjäl rätt många fredliga demostranter?
Du pratar om det som skedde på Instituskaja/Instituts'ka i Kiev. Där både poliser och demonstranter blev mördade av samma kulor, vilket till och med erkändes av Estlands utrikesminister. Det finns en hel del teorier om denna händelse. Men, vi lär aldrig få veta sanningen och det är naturligtvis mycket sorgligt att människor dog överhuvudtaget.
2015-02-08, 14:51
Medlem
Ola Schuberts avatar
Poroshenko höll ett nästan 20 minuter långt anförande inför en presidentdebatt under Münich security conference. Det är värt att lyssna på:

https://www.securityconference.de/en/media-library/video/single/presidential-debate-the-conflict-over-ukraine-and-european-security-1/

(6:15 in i klippet)

Resten av debatten, med t.ex. den litauiska presidenten är givetvis också intressant att lyssna på
2015-02-08, 14:54
Medlem
Det viktigaste är ju att se helheten, den att Ukraia går i rätt riktning medan Ryssland går rätt in i mörkret med sin clown till president. Väst är framtiden och det vet det Ukrainska folket Ryssland är ett varnande exempel på hur illa det kan gå.
Att Putin vill leka stor och stark är ju bevisligen dömt att misslyckas mot det "omoraliska" väst . Hur än Ukrainakrisen avlöper har Putin och ett försvagat Ryssland förlorat stort medan Europa och USA har gåt starkare ur konflikten. Synd om ryska folket förstås som än en gång blir hårt drabbade.
2015-02-08, 14:56
Medlem
Citat:

Får jag fråga vad din teori är Västs välvilja mot Ukraina? Varför vill man helt plötsligt slösa så mycket pengar på detta land?

Man värnar om demokratisk utveckling, folks välbefinnande, frihet och...

Nej, inte alls. Där har jag varit tydlig många gånger. Väst ser Ukraina som en lönsam investering. Ukraina har ett antal mycket attraktiva parametrar för väst - naturresurser, stor och tämligen utbildad befolkning, ett geografiskt gynnsamt läge, och en tillväxtpotential som är större än många förstår - och Ukraina väljer att anpassa sig till våra spelregler.

Ryssland vore det ultimata priset. Skulle vi få Ryssland skulle väst skita i Ukraina. Men Ryssland kan aldrig fås och Ukraina är det näst bästa.

Många gånger har jag - i detalj och innan information ens är offentlig - varit ärlig och erkänt västlig cynism. Hela reformpaketet har i sin grund en strukturell utförsäljning (eufemism: utländska investeringar) av statliga bolag och naturresurser.

Men det gynnar Ukraina. Ukraina blir moderniserat och interdependent mot en västlig marknad. De kommande två-tre åren blir tuffa, men Ukraina kommer att resa sig mycket starkare (förutsatt att kriget avslutas snarast).

Sorry om jag rakt på sak. Men så är det. Väst är kanske en parasit, men en parasit som i slutändan stärker ett demokratiskt, oberoende och fritt Ukraina.

Måste jobba lite nu, men tack för en intressant diskussion!
2015-02-08, 14:58
Medlem
Diseaseds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Poroshenko höll ett nästan 20 minuter långt anförande inför en presidentdebatt under Münich security conference. Det är värt att lyssna på:

https://www.securityconference.de/en/media-library/video/single/presidential-debate-the-conflict-over-ukraine-and-european-security-1/

(6:15 in i klippet)

Resten av debatten, med t.ex. den litauiska presidenten är givetvis också intressant att lyssna på

Den där passuppvisningen är ju bara tragisk. Herregud.

Man kunde väl åtminstone fört fram en 15årig flicka som kunde sprida lögner som man gjorde 1990 för att hetsa USA in i krig i mellanöstern:

https://www.youtube.com/watch?v=LmfVs3WaE9Y
2015-02-08, 15:00
Medlem
Pavlossons avatar
Citat:
...

Du pratar om det som skedde på Instituskaja/Instituts'ka i Kiev. Där både poliser och demonstranter blev mördade av samma kulor, vilket till och med erkändes av Estlands utrikesminister. Det finns en hel del teorier om denna händelse. Men, vi lär aldrig få veta sanningen och det är naturligtvis mycket sorgligt att människor dog överhuvudtaget.

Aha ha ha... Du skojar.

Det är klarlagt att obeväpnade protestanter blev mördade (jo då man skjuter någon på ganska kortavstånd så kan man använda mörda) av dåvarande regimen. Men det är ju inte klarlagt om det var på order eller bara föreslaget av Putin... Eller menar du att Janukovytj inte kände eller kommunicerade med Putin och FSB?

https://www.youtube.com/watch?v=OMAYcVaYtJ8

Att du sedan tar upp Odessa visar bara vem du är. Du har inte mycket på fötterna och det börjar bli ensamt och kallt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in