Citat:
Ursprungligen postat av
wallabazz
Får jag fråga vad din teori är Västs välvilja mot Ukraina? Varför vill man helt plötsligt slösa så mycket pengar på detta land?
Man värnar om demokratisk utveckling, folks välbefinnande, frihet och...
Nej, inte alls. Där har jag varit tydlig många gånger. Väst ser Ukraina som en lönsam investering. Ukraina har ett antal mycket attraktiva parametrar för väst - naturresurser, stor och tämligen utbildad befolkning, ett geografiskt gynnsamt läge, och en tillväxtpotential som är större än många förstår - och Ukraina väljer att anpassa sig till våra spelregler.
Ryssland vore det ultimata priset. Skulle vi få Ryssland skulle väst skita i Ukraina. Men Ryssland kan aldrig fås och Ukraina är det näst bästa.
Många gånger har jag - i detalj och innan information ens är offentlig - varit ärlig och erkänt västlig cynism. Hela reformpaketet har i sin grund en strukturell utförsäljning (eufemism: utländska investeringar) av statliga bolag och naturresurser.
Men det gynnar Ukraina. Ukraina blir moderniserat och interdependent mot en västlig marknad. De kommande två-tre åren blir tuffa, men Ukraina kommer att resa sig mycket starkare (förutsatt att kriget avslutas snarast).
Sorry om jag rakt på sak. Men så är det. Väst är kanske en parasit, men en parasit som i slutändan stärker ett demokratiskt, oberoende och fritt Ukraina.
Måste jobba lite nu, men tack för en intressant diskussion!