Citat:
Jag ser ingen som helst anledning till att fördjupa mig om mina kontakter med Ukraina. Men, jag kan väl säga att de är tillräckliga för att jag ska veta vad jag snackar om.
Polisen arresterade en odessitisk (?) aktivist, tillika pensionär, på grund av ett "St. George ribbon"
Jag tänker inte översätta hela artikeln. Men det står dels ingenting om vilken lag han har brutit mot, men även ett citat från en pro-euromaidan aktivist som säger ungefär "Synd att vi inte hann dit".
För kännedom: För 2 år sedan var detta band, som idag associeras med "andra sidan", ett vanligt inslag i det ukrainska samhället.
I Kharkov (Kharkiv om du så vill) misshandlas "separatister"
Det står att pro-maidanaktivister anföll förbipasserande blott pga misstanke om att dessa har anknytningar till anti-maidan altenativt separatister.
Tjej från Odessa skriver ungefär "Novorossia to be" i socialt nätverk, blir arresterad av säkerhetstjänsten och riskerar 12 års fängelse för terrorism
Här säger rubriken det mesta.
Notera att jag har försökt välja ukrainska sidor och inte sånt som du per automatik hade nonchalerat som "pro-rysk propaganda".
Dessa incidenter är bara några av många.
Som sagt, dett finns även massvis incidenter på andra sidan. Detta är som svar på din blinda tro på information från den ukrainska sidan.
Polisen arresterade en odessitisk (?) aktivist, tillika pensionär, på grund av ett "St. George ribbon"
Jag tänker inte översätta hela artikeln. Men det står dels ingenting om vilken lag han har brutit mot, men även ett citat från en pro-euromaidan aktivist som säger ungefär "Synd att vi inte hann dit".
För kännedom: För 2 år sedan var detta band, som idag associeras med "andra sidan", ett vanligt inslag i det ukrainska samhället.
I Kharkov (Kharkiv om du så vill) misshandlas "separatister"
Det står att pro-maidanaktivister anföll förbipasserande blott pga misstanke om att dessa har anknytningar till anti-maidan altenativt separatister.
Tjej från Odessa skriver ungefär "Novorossia to be" i socialt nätverk, blir arresterad av säkerhetstjänsten och riskerar 12 års fängelse för terrorism
Här säger rubriken det mesta.
Notera att jag har försökt välja ukrainska sidor och inte sånt som du per automatik hade nonchalerat som "pro-rysk propaganda".
Dessa incidenter är bara några av många.
Som sagt, dett finns även massvis incidenter på andra sidan. Detta är som svar på din blinda tro på information från den ukrainska sidan.
Det finns så klart en massa svagheter i det ukrainska systemet. Men dock bör man ta nyheter generellt med en nypa salt. Det finns väldigt få exempel på där någon blivit dömd för att stödja separatisterna. Ofta har det handlat om att SBU inte kunnat förstå vem som är vem i sociala nätverk och, precis som i alla post-sovjetiska stater, gett efter för sin totalitära ryggmärgsreaktion. Men inte ens rena titushkis som begått våldsbrott verkar få verkliga straff. En tid i arresten, sen orkar inte rättssystemet deala med dom utan släpper dom mot en helig försäkran att aldrig begå brott igen.
Men Ukraina är fortfarande enat. Det är så klart ett värdelöst anekdotsbevis men i de städer jag varit i har alltid det pro-ukrainska engagemanget varit överlägset (Kiev, lviv, Dnipropetrovsk, poltava, odessa, ivano-franskiv, Vinnytsia,och zaporizhzhia). Det finns alltid de som inte gillar väst och maidan, men det känns som att denna grupp minskat betydligt ju längre konflikten pågått.
I Donbass finns det tveklöst de som vill tillhöra Ryssland, direkt eller per association, och de som - framför allt - är mycket tveksamma till maidan och känner sig svikna. Men det är en viss del av oblasterna och de utgör en liten del av Ukraina som helhet.
Jag tror också den gruppen minskar väldigt fort. För separatisterna har visat sig totalt oförmögna att erbjuda fungerande samhällsfunktioner, säkerhet, trygghet och någon slags framtidsvision.