Citat:
Det är meningslöst att ens ta hänsyn till sådana undersökningarm oavsett vilken sida av konflikten som publicerar dem. Detta av flera anledningar:Därmed har Ukraina alla möjligheter att lösa dessa interna problem utan rysk "hjälp".
Vad gäller opinionsunderökningarna (klistrar in nedanstående från ett av mina tidigare inlägg):
Donetsk oblast (utförd i de områden som inte är under rysk kontroll):
4,6% är positiva till att förenas med Ryssland.
13,9% är positiva till egen republik.
Luhansk oblast (utförd i de områden som inte är under rysk kontroll):
2,2% är positiva till att förenas med Ryssland.
3,5% är positiva till egen republik.
Odessa oblast (de flesta talar ryska och 29% är etniska ryssar):
0,2% är positiva till att förenas med Ryssland.
2,3% är positiva till egen republik.
Cherson oblast (de flesta talar ryska och 20% är etniska ryssar):
0,0% är positiva till att förenas med Ryssland.
1,0% är positiva till egen republik.
Siffror som borde göra alla pro-ryska tokstollar självmordsbenägna.
http://zn.ua/UKRAINE/tolko-3-ukrainc...i-162782_.html
Vad gäller opinionsunderökningarna (klistrar in nedanstående från ett av mina tidigare inlägg):
Donetsk oblast (utförd i de områden som inte är under rysk kontroll):
4,6% är positiva till att förenas med Ryssland.
13,9% är positiva till egen republik.
Luhansk oblast (utförd i de områden som inte är under rysk kontroll):
2,2% är positiva till att förenas med Ryssland.
3,5% är positiva till egen republik.
Odessa oblast (de flesta talar ryska och 29% är etniska ryssar):
0,2% är positiva till att förenas med Ryssland.
2,3% är positiva till egen republik.
Cherson oblast (de flesta talar ryska och 20% är etniska ryssar):
0,0% är positiva till att förenas med Ryssland.
1,0% är positiva till egen republik.
Siffror som borde göra alla pro-ryska tokstollar självmordsbenägna.

http://zn.ua/UKRAINE/tolko-3-ukrainc...i-162782_.html
1. Människor i Ukraina har blivit arresterade för att ha publicerat saker i sociala nätverk. Saker som nuvarande regeringen har tyckt varit "Ett hot mot landets suveränitet". Med andra ord så är det inte så tryggt att tala öppet om att man stödjer någonting som går emot den officiella linjen. Man måste förstå hur spänd situationen är i Ukraina och om någon ringer dig och frågar "Tycker du att din region ska bli egen republik/förenas med Ryssland?", så svarar nog de flesta per automatik det man tror att frågeställaren vill höra.
Ingen vill bli "flaggad" eftersom det kan leda till onödiga konsekvenser. Ingen skulle riskera sitt liv, hälsa pga någon "opinionsundersökning".
2. Folk i f.d Sovjetländer har fortfarande sovjetmentalitet, oavsett hur länge de har varit självständiga. Man följer strömmen. Om någon i Sovjetunionen hade genomfört en telefonundersökning så hade också 99% svarat att man är för partiet osv. Oavsett vad de hade tänkt.
Med det inte sagt att en majoritet i dessa regioner stödjer det ena eller det andra alternativet. Jag vet inte, men jag är säker på att dessa siffror är intetsägande.
Jag är också säker på att en undersökning med frågan "Vill du att Donbass ska fortsätta vara en del av Ukraina", genomförd i Donetsk hade visat motsvarande resultat åt andra hållet. Trots att de verkliga förhållanden även där förmodligen är annorlunda.
Det visas regelbundet saker på nyheterna om att hus ägda av tidigare Janukovich-anhängare bränns ner, misstänkta "separatistanhängare" blir arresterade av SBU osv. Samtidigt som folk som stödjer Ukraina i Donetsk blir fastbundna vid stolpar, angripna av folkmassor osv. Folk är för uppskrämda helt enkelt.