2015-02-06, 10:13
  #10465
Medlem
DAGGER[X]s avatar
Tidningarna är lika döende som alltid men dom pumpar vatten genom snabba uppsägningar och nya former av reklam som bluffartiklar och reklamomslag osv som dom aldrig underlåtit sig att trycka för några år sedan.

Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Gammelmedia kommer inte att dö än på länge.

Eftersom det är massmedia som är de reella makthavarna i landet så kommer massmedia att beställa nya presstöd, statsbidrag, skattelättnader, distributionsstöd för att "säkerställa en vital demokratisk debatt" eller liknande floskel till skepskäl. Och politikerna kommer lydigt att lyda husses önskan.

Makthavarna inom massmedia kommer att säkerställa sin fortsatta existens - det kan vi vara helt säkra på!

Så mycket pengar har dom inte makt att tillkräva sig.
Citera
2015-02-06, 17:37
  #10466
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KarlKaviar
Gammelmedia kommer inte att dö än på länge.

Eftersom det är massmedia som är de reella makthavarna i landet så kommer massmedia att beställa nya presstöd, statsbidrag, skattelättnader, distributionsstöd för att "säkerställa en vital demokratisk debatt" eller liknande floskel till skepskäl. Och politikerna kommer lydigt att lyda husses önskan.

Makthavarna inom massmedia kommer att säkerställa sin fortsatta existens - det kan vi vara helt säkra på!

Pengar har mindre betydelse. Folk har slutat att se svenska nyheter på TV och slutat att ta tidningar på allvar. Och de som utnyttjar svensk media gör det alltmer enbart som underhållning. Deras makt minskar därmed ständigt. Går inte att hejda den utvecklingen. Såvida de inte plötsligt skulle få för sig att ta sitt uppdrag på allvar och börja arbeta för folket genom att granska makthavarna.
Citera
2015-02-06, 19:52
  #10467
Medlem
Medievärlden, 2015-02-02:
Citat:
...

De tio tryckerierna på listan[1] har tillsammans fått ut 1,7 miljarder kronor av de 3,1 miljarder som Skatteverket har betalat ut. Allra mest har Stampenägda V-tab fått: 661 miljoner. (Och Stampens tidigare vd Tomas Brunegård har också sagt i en intervju på Medievärlden Premium[2] att det var tryckerimomsen som knäckte Stampen).

[...]

Så mycket har tryckerikoncernerna fått

1. V-Tab: 661 miljoner
2. Elanders: 249 miljoner
3. Sörmlands Grafiska:197 miljoner
4. Aller Tryck AB: 168 miljoner
5. Pressgrannar AB: 103 miljoner
6. Sydostpressarna: 84 miljoner
7. Arkitektkopia: 73 miljoner
8. Edita: 71 miljoner
9. Bold Printing Group: 69 miljoner
10. Mittmedia Print AB: 54 miljoner

http://unvis.it/www.medievarlden.se/nyheter/2015/02/mest-tryckerimoms-till-v-tab-och-elanders

Bold Printing ingår i Bonnierkoncernen.
Citera
2015-02-06, 22:17
  #10468
Medlem
Citat:
1. V-Tab: 661 miljoner
2. Elanders: 249 miljoner
3. Sörmlands Grafiska:197 miljoner
4. Aller Tryck AB: 168 miljoner
5. Pressgrannar AB: 103 miljoner
6. Sydostpressarna: 84 miljoner
7. Arkitektkopia: 73 miljoner
8. Edita: 71 miljoner
9. Bold Printing Group: 69 miljoner
10. Mittmedia Print AB: 54 miljoner

Pressgrannar AB ingår i NTM-koncernen.


Några bolag inom NTM-koncernen:



Morgontidningar:

Norrköpings Tidningar
Östgöta Correspondenten
Folkbladet
Motala & Vadstena Tidning
Västerviks-Tidningen
Upsala Nya Tidning
Gotlands Tidningar
Gotlands Allehanda
Norrbottens-Kuriren
Norrländska Socialdemokraten


Gratistidningar:

Extra Östergötland
Mera Norrköping
Mera Finspång
Mera Linköping
Lokaltidningen Nordöstran
Uppsalatidningen
Sigtunabygden
Knivstabygden
Östra Uppland & Annonsbladet
Västra Uppland
Norra Uppland
Gotlands Näringsliv
Gotland Just Nu
Extra Luleå
Extra Boden
Extra Malmfälten


Radiokanaler:

East FM (Östergötland)
RIX FM
Bandit Rock (Östergötland, Norrbotten och Uppland)
Radio Four
Mix Megapol (Gotland).


NTM-koncernen:
Citat:
KONCERNBOKSLUT & NYCKELTAL 2013-12
Antal anställda 1 458
Omsättning (TKR) 1 820 600
Res. e. finansnetto (TKR) 55 178
http://www.allabolag.se/5567412340/Norrkopings_Tidningars_Media_AB
Citera
2015-02-06, 23:20
  #10469
Medlem
Citat:
1. V-Tab: 661 miljoner
2. Elanders: 249 miljoner
3. Sörmlands Grafiska:197 miljoner
4. Aller Tryck AB: 168 miljoner
5. Pressgrannar AB: 103 miljoner
6. Sydostpressarna: 84 miljoner
7. Arkitektkopia: 73 miljoner
8. Edita: 71 miljoner
9. Bold Printing Group: 69 miljoner
10. Mittmedia Print AB: 54 miljoner

Sydostpressarna i Karlskrona AB ingår i mediekoncernen Gota Media AB.


Tidningar inom Gota Media-koncernen:

Barometern/OT
Blekinge Läns Tidning (BLT)
Smålandsposten
Sydöstran
Borås Tidning
Ulricehamns Tidning
Blekinge Läns Tidning
Östra Småland och Nyheterna
Ystads Allehanda
Trelleborgs Allehanda
Kristianstadsbladet
Ölandsbladet
Kalmar läns tidning
Nybro Tidning
Växjöbladet Kronobergaren


Gota Media AB:
Citat:
KONCERNBOKSLUT & NYCKELTAL 2013-12
Antal anställda 860
Omsättning (TKR) 1 144 729
Res. e. finansnetto (TKR) 11 205
http://www.allabolag.se/5566051073/Gota_Media_AB
Citera
2015-02-06, 23:42
  #10470
Medlem
vonbrixens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Keus
Beträffande wikipedia så lär det knappast spela någon större roll om mediernas auktoritet där minskar då grundproblemet med Wikipedia är, som Halinen nämner ovan att många etablerade användare utnyttjar sin position och likt medierna medvetet gör vinklade och propagandaliknande artiklar. Har tröttnat just på Wiki för att jag noterat att användare man förväntas samarbeta med har som främsta syfte att vinkla artiklarna i en riktning så mycket som möjligt, vilket omöjliggör kvalitetsarbete..

Precis, detta är extremt utbrett på Wikipedia nu för tiden och har ökat på senaste år. Det här är väldigt lätt att kontrollera själv med egna ögon bara genom att läsa ett antal av de diskussioner som äger rum om Wikipedia-artiklarna(den flik man klickar på). Där kan man klart och tydligt se Admins och "moderatorer" som med hänsynslös auktoritet sprider sin propaganda och censurerar sina "motståndare".

Oftast bortförklaras detta på exakt samma sätt som Aftonbladet eller vilket MSM som helst. Motståndare är "rasister", sanningen är "rasistnazistisk", är inte vetenskapen kulturmarxistisk så har den helt enkelt fel etc.

Wikipedia har blivit erövrat utav PK-fanatiker och kulturmarxister, vetenskap och fakta har fått träda i bakgrunden fullständigt.
Citera
2015-02-07, 05:40
  #10471
Medlem
Accubonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juristen
Idag, när jag surfade in på DN, möttes jag för första gången av deras betalvägg. Jag hade tydligen kommit upp i det maximala antalet gratisartiklar per vecka. Rensa kakor fungerade inte, men incognitoläge kringgår deras betalvägg. Det ska bli intressant att följa hur det går för DN och deras nya betalvägg. Själv hade jag inte lagt en krona på DN - även om det var omöjligt att kringgå deras filter. En och annan ny prenumerant blir det säkert, men det mest troliga är att DN kommer att tappa stort i räckvidd (och i slutändan annonsintäkter).

Citat:
Ursprungligen postat av Motvillig1.2
Ett annat satt som ofta fungerar ar att soka pa Google pa rubriken och sen ga in via Google. Valdigt ofta slapper medier igenom trafik fran sokmotorer.

Det slog mig just att går man in i incognitoläge eller via Google räknas man ju som en unik besökare. Det innebär att tidningarna får anledning att ytterligare skriva upp sina redan absurda räckviddssiffror. Vilket ju naturligtvis är precis vad vi inte vill. Jag brukar använda incognitoläge när jag ibland kommit upp i max antal artiklar på SvD, men tror jag ska sluta med det nu. När jag läst de där tio artiklarna man får läsa klarar jag mig utan skiten ändå.

Död åt gammelmedia!
Citera
2015-02-07, 11:17
  #10472
Medlem
Gunnilas-bulles avatar
Tror det är alldeles för tidigt att räkna ut hydran MSM än. Disneydags har tillsatt en
"Kalle Anka"-utredning och kommer säkert fram till en ny mediaskatt liknande CopySwede för att MSM ska kunna sprida sina lögner ett tag till.
Citera
2015-02-07, 17:26
  #10473
Medlem
Europes avatar
Jag brukar ha den här tråden som glädjeämne när jag känner mig lite dämpad, men nu har det gått alldeles för lång tid utan rejäla slakt på gammelmedias redaktioner...
Citera
2015-02-07, 18:35
  #10474
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag brukar ha den här tråden som glädjeämne när jag känner mig lite dämpad, men nu har det gått alldeles för lång tid utan rejäla slakt på gammelmedias redaktioner...

Instämmer!

Det var ett bra tag sedan det kom en riktigt godbit, som gjorde att man var euforisk i flera dagar. Tålamod, jag vet..
Citera
2015-02-07, 18:52
  #10475
Medlem
Nattlandets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Europe
Jag brukar ha den här tråden som glädjeämne när jag känner mig lite dämpad, men nu har det gått alldeles för lång tid utan rejäla slakt på gammelmedias redaktioner...

Det slaktas, var lugn för det!

Kan nästan känna att media själva verkar undvika att skriva lika stora rubriker om sin egen död som de gjorde för bara ett eller två år sedan. Kanske är det så att de väntade sig större medlidande hos pöbeln och inte alls är lika pigga på att publicera sina egna dödsannonser nu när de upptäckte att folket bara skrattade åt dem

En annan sak att ta i beaktande: Den här tråden känns väldigt gammal och väletablerad här på Flashback, men den startade faktiskt i augusti 2012, alltså för bara två och ett halvt år sedan. I det perspektivet har det ju hänt otroligt mycket. Många fina nedskärningar och horder av journalister som fått sparken.

Så tålamod Det går åt rätt håll, var lugn för det
Citera
2015-02-07, 21:42
  #10476
Medlem
Citat:
1. V-Tab: 661 miljoner
2. Elanders: 249 miljoner
3. Sörmlands Grafiska:197 miljoner
4. Aller Tryck AB: 168 miljoner
5. Pressgrannar AB: 103 miljoner
6. Sydostpressarna: 84 miljoner
7. Arkitektkopia: 73 miljoner
8. Edita: 71 miljoner
9. Bold Printing Group: 69 miljoner
10. Mittmedia Print AB: 54 miljoner


MittMedia Print AB är ett helägt dotterbolag till MittMedia Förvaltnings AB.

MittMedia Förvaltnings AB verkar inte gå något vidare, sannolikt kommer 54 millar svida ordentligt..

MittMedia Förvaltnings AB:
Citat:
KONCERNBOKSLUT & NYCKELTAL

2011-12 Antal anställda 1 869
2012-12 Antal anställda 1 330
2013-12 Antal anställda 1 055

2011-12 Omsättning (TKR) 1 634 241
2012-12 Omsättning (TKR) 1 537 445
2013-12 Omsättning (TKR) 1 449 873

2011-12 Res. e. finansnetto (TKR) -32 622
2012-12 Res. e. finansnetto (TKR) 69 970
2013-12 Res. e. finansnetto (TKR) -210 561
http://www.allabolag.se/5564026069/MittMedia_Forvaltnings_AB

Citat:
...

Verkställande direktör för Mittmedia Förvaltnings AB är Thomas Peterssohn och ordförande är Lars Leijonborg.

[...]

Tidningar och mediekanaler
Dalarna

Falu Kuriren (prenumererad dagstidning)
Borlänge Tidning med Södra Dalarnes Tidning (prenumererad dagstidning)
Nya Ludvika Tidning (prenumererad dagstidning)
Mora Tidning (prenumererad dagstidning)
Dala-Demokraten (prenumererad dagstidning)
www.dt.se
Mitt Dalarna (hushållsutdelad veckogratistidning)

Ångermanland

Tidningen Ångermanland
Örnsköldsviks Allehanda
www.allehanda.se
Rix FM (reklamförsäljning)

Jämtland/Härjedalen

Östersunds-Posten (prenumererad dagstidning)
Länstidningen (prenumererad dagstidning)
op.se
ltz.se
Tidningen Härjedalen (prenumererad veckotidning)
Åreidag (ställutdelad gratistidning)
Lokaltidningen Krokom (hushållsutdelad månadsgratistidning)
Lokaltidningen Strömsund (hushållsutdelad månadsgratistidning)
100 procent Östersund (hushållsutdelad veckogratistidning)

Medelpad

Sundsvalls Tidning (prenumererad dagstidning)
Dagbladet (prenumererad dagstidning)
ST.nu
Dagbladet.se
Sundsvalls Nyheter (hushållsutdelad veckogratistidning)
Mix Megapol (säljuppdrag)
NRJ (säljuppdrag)
Rockklassiker (säljuppdrag)
Kanal 5 (säljuppdrag)

Hälsingland

Hudiksvalls Tidning (prenumererad dagstidning)
Ljusnan (prenumererad dagstidning)
Söderhamns-Kuriren (prenumererad dagstidning)
Ljusdals-Posten (prenumererad dagstidning)
www.helahälsingland.se
SöderhamnsNytt (hushållsutdelad veckogratistidning)
BollnäsNytt (hushållsutdelad veckogratistidning)
HudikNytt (hushållsutdelad månadsgratistidning)
LjusdalsNytt (hushållsutdelad månadsgratistidning)
säljuppdrag i några radiokanaler

Gävle

Gefle Dagblad (prenumererad dagstidning)
Arbetarbladet (prenumererad dagstidning)
gd.se
arbetarbladet.se
Nöjesmix i Gävle/Sandviken (hushållsutdelad månadsgratistidning)
Mitt Gävle (hushållsutdelad veckogratistidning)
Affärer (hushållsutdelad månadsgratistidning)
affarer.cc

Övriga intressen

Mittmedia äger 5 % av aktierna i Tidningarnas Telegrambyrå och 22 % av aktierna i Liberala Tidningar i Mellansverige (med bl.a. Vestmanlands Läns Tidning och Nerikes Allehanda).
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mittmedia


Citat:
Thomas Erling Peterssohn, född 1 maj 1970, är en svensk journalist som är vd för Mittmedia. Chefredaktör och VD för Tidningarnas Telegrambyrå mellan 2006 och 2011
http://sv.wikipedia.org/wiki/Thomas_Peterssohn
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in