Resultat: .
0%
röster
2015-02-06, 09:06
Medlem
Steff83s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Nä Klopp kommer inte att få sparken ännu på ett tag i alla fall.
Ligan måste väl vara största prioritet för BvB.

Boateng fick tre matchers avstängning.

Mycket intressant match mot Stuttgart i morgon och jag hoppas mest på att Lewandowski börjar få igång sitt målskytte.

Jag tror med faktiskt att det bästa vore om Klopp slutade...iaf om det inte blir en vändning i dom närmsta matcherna. Han har varit jättebra..men alla kan köra fast..och allt har ett slut ändå nångång. Han är lite sönderläst och behöver använda materialet på annat sätt.

Tror också det blir så...Han får kanske fyra matcher till. I Tyskland är tålamodet normalt inte särskilt stort...Men förstår att Klopp får lite extra tid. Men att underprestera med en sådan stor klubb som Dortmund är ohållbart i längden..oavsett vad man gjort innan.
Citera
2015-02-06, 10:19
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Jag tror med faktiskt att det bästa vore om Klopp slutade...iaf om det inte blir en vändning i dom närmsta matcherna. Han har varit jättebra..men alla kan köra fast..och allt har ett slut ändå nångång. Han är lite sönderläst och behöver använda materialet på annat sätt.

Tror också det blir så...Han får kanske fyra matcher till. I Tyskland är tålamodet normalt inte särskilt stort...Men förstår att Klopp får lite extra tid. Men att underprestera med en sådan stor klubb som Dortmund är ohållbart i längden..oavsett vad man gjort innan.

Jag tror på Bild-Zeitungs inofficiella interna källa, vilket kan vara en gissning eller en placerad vink till Klopp - fram t o m Revierderbyt har han chansen att vända situationen. Då har BVB verkligen visat tålamod och respekt för hans insatser.

Annars är det två matcher in i vårsäsongen och redan har knappt en tredjedel av alla tränare (5/18) avskedats. Har inte jämfört med andra ligor, men det känns som om tålamodet är minst i 1.BL.

Edit: Ligan är prio 1, det är c:a 80% av BVB:s totala intäkter och beloppet skulle sjunka till c:a 1/4 i 2. BL.
Senast redigerad av Grus-Kalle 2015-02-06 kl. 10:24.
Citera
2015-02-06, 21:29
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marc0p0l0
Vafan. Bara jag som missat att Bayern värvat Kimmich från RBL till sommaren? 8½ miljoner euro för en 19-åring med en halv säsongs erfarenhet ifrån 2.liga. Stuttgart är nog nöjda, fick 7 miljoner av den summan.

Citat:
Das ist eine enorm hohe Ablöse für einen Spieler, der noch keine Minute in der Bundesliga gespielt hat", kommentierte VfB-Coach Huub Stevens den Transfer.

Kan man lugnt säga, enorm summa verkligen. Ni kanske har sett mig skriva om honom på forumet tidigare, verkligen en talangfull spelare, men 8½ miljoner euro?

Kan klippa in det här också. Vad tycker ni Bayernfans? En "gamble" eller en rimlig siffra för en av Tysklands kanske största talangar (som är oprövad på högre nivå).
Citera
2015-02-06, 22:07
Medlem
Grus-Kalles avatar
Citat:
Kan klippa in det här också. Vad tycker ni Bayernfans? En "gamble" eller en rimlig siffra för en av Tysklands kanske största talangar (som är oprövad på högre nivå).

Huub har rätt - "eine enorm hohe Ablöse" - för en ung spelare som fortfarande har mycket karaktär att utbilda. Varför gör FCB det? För att dom kan och för att ingen annan kan göra just det med den summan pengar...

Shaqiri blev en god affär, för att han fick med sig lite av uppvärderingen från FCB och spelade en del bra matcher och på den nivån är 3,2 MEUR mycket pengar. Kommer man någonsin att få tillbaka pengarna för Kimmich? Kanske inte, men nedsidan är 2-4 MEUR när man säljer honom om två år och det spelar ingen speciell roll för FCB.

Så, ingen gamble med allt i potten utan en affär som går plusminus 2-4 MEUR i värsta fall och i bästa fall en ny Philipp Lahm/Bastian Schweinsteiger.
Citera
2015-02-07, 11:13
Medlem
Germanofils avatar
Missar tyvärr eftermiddagsmatcherna pga sociala åtaganden men jag hoppas vara tillbaka till kvällsmatchen som är ett "litet derby" mellan HSV och Hannover 96. Viktig match för båda lagen nu när bottenlagen (Werder, Freiburg, Köln) börjar plocka poäng. Ur ett Hannoverperspektiv så känns det extra viktigt att inte förlora idag då HSV definitivt är ett av de lag vi ska ha bakom oss i tabellen. Lutar väl åt att det blir en målsnål historia sett till hur lagen presterat hittills den här säsongen. Men jag hoppas och tror att Hannover drar det längsta strået!
Citera
2015-02-07, 12:22
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grus-Kalle
Huub har rätt - "eine enorm hohe Ablöse" - för en ung spelare som fortfarande har mycket karaktär att utbilda. Varför gör FCB det? För att dom kan och för att ingen annan kan göra just det med den summan pengar...

Shaqiri blev en god affär, för att han fick med sig lite av uppvärderingen från FCB och spelade en del bra matcher och på den nivån är 3,2 MEUR mycket pengar. Kommer man någonsin att få tillbaka pengarna för Kimmich? Kanske inte, men nedsidan är 2-4 MEUR när man säljer honom om två år och det spelar ingen speciell roll för FCB.

Så, ingen gamble med allt i potten utan en affär som går plusminus 2-4 MEUR i värsta fall och i bästa fall en ny Philipp Lahm/Bastian Schweinsteiger.

Rimlig och god förklaring. Surt för Stuttgart att förlora en sådan spelare, tvekar verkligen inte på att han faktiskt kommer att bli enormt bra. Nackdelar och fördelar att dra till Bayern så tidigt, är han inte på toppnivå direkt kan det bli svårt att få speltid. Såg det talas om att han kommer att skolas om till högerback för att på sikt ersätta Lahm. Enorm press. Lånas ut till Stuttgart precis som Lahm kanske?
Citera
2015-02-07, 15:04
Bannlyst
Aachen spelar mot Essen idag i Div 4 inför fullt hus över 30000 pers
Citera
2015-02-07, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cyberkalle
Jag diskuterar det jag vill denna tråd handlar inte bara om fußball bara så du vet.
Seså gå nu tillbaka till Kindergarten och lek med snorren.

Du vet inget du bara gissar om vad som händer runt den Tyska fotbollen.

Jag ska se vad du har skrivit mer i tråden en annan dag och se om jag har nått svar till dig.
Men snälla du, det finns flertal underforum om du skulle vilja prata om övriga ämnen som inte är kopplade till tysk fotboll...

Är absolut inte allvetande när det kommer till tysk fotboll, precis som du förmodligen inte är...
Citat:
Tack, det var både vänligt och storsint skrivet.
Ibland måste man faktiskt ta ett steg tillbaka och erkänna att man har fel.
Citera
2015-02-07, 23:18
Medlem
fishbanes avatar
Vad är egentligen förklaringen till att Dortmund ligger på nedflyttningsplats? Såg förvisso att de vann idag men vad är det som händer där egentligen?
Citera
2015-02-08, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hagoromo
Men snälla du, det finns flertal underforum om du skulle vilja prata om övriga ämnen som inte är kopplade till tysk fotboll...

Är absolut inte allvetande när det kommer till tysk fotboll, precis som du förmodligen inte är...
...
Tror du missförstår cyberkalles poäng. Det handlar inte om hans Bratwurst eller din Mini Wini Würstchenkette, utan om att tråden är bredare än Fußball. Musik, kultur, mat och kanske framförallt öl är också välkomna ämnen, vilket gör att jag läser tråden med stor behållning. Och dessutom att man inte kan valsa in här som en jävla Besserwisser.

Angående matchen i CL mellan Juventus och Dortmund så är det många som redan har ursäkten klar för tyskarna. Jag håller inte med. Juventus satsar allt på allt, precis som vanligt, vilket naturligtvis visar på en styrka men också på deras vanliga svaghet framåt våren. Man vill vinna lo Scudetto, Coppa Italia och gå långt i CL. Men det visar sig alltid bli svårt då andra lag prioriterar och toppar.

Poängen som man samlat i ligan kan ingen ta ifrån dem, vilket är förklaringen till att de är överlägsna i Italien med antal seriesegrar. Men att toppa sig till viktiga matcher och prioritera finns det massor av andra lag som kan göra bättre.

Nu har Juventus Allegri som tränare, som enligt mig är bättre än Klopp. Men vem som går vidare är inte alls så självklart som många tror.
Citera
2015-02-08, 08:52
Medlem
marc0p0l0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fishbane
Vad är egentligen förklaringen till att Dortmund ligger på nedflyttningsplats? Såg förvisso att de vann idag men vad är det som händer där egentligen?

Det är något vi har diskuterat och funderat på hela säsongen, välj och vraka bland teorierna i tråden:

Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Dortmund...

Jag känner nog mest sympati för Klopp, det han gjorde med laget var helt otroligt, han är lika stor som gud i Dortmund. Men nu märker man att hans taktik är totalt jävla sönderläst, och utöver taktiken verkar han också ha tappat spelarnas förtroende. Jag tror han kommer avgå självmant om det fortsätter såhär dåligt. Att säkra kontraktet är bättre än att vinna CL och åka ur ligan. Vem ersätter?

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Grus-Kalles analys tidigare instämmer jag i, men skulle vilja lägga till hur svagt försvarsspelet fungerat hela linjen från anfallare till målvakt. Själva fundamentet i Klopps fotbollsfilosofi. Numera räcker det med att motståndarna klarar första pressen och så tjongar upp bollen mot en anfallare så blir det en målchans. Kan man ens kalla det för ett organiserat försvar?

Citat:
Här är en ganska lång och oerhört detaljerad analys inför Immobiles transfer: http://spielverlagerung.de/2014/06/10/ciro-immobile-dortmunds-neue-durchschlagskraft/ I korthet går det ut på att han hör till den utdöende Klinsmann-typen som spelare och därtill är rätt svag tekniskt. ("kunde vara en import från 90-talet")

Det som fick mig att fundera var en kommentar att BVB konstant har förlorat offensiv bollhållningsförmåga genom de spelare som lämnat (senast Götze, Lewy) som de inte kunnat ersätta (Aubameyang, Immobile). Bollinnehavet har minskat och man försöker spela ännu rakare och snabbare omställningar.

Men, bristande bollhållningsförmåga gör att BVB får en kontring emot sig när någon förlorar bollen i offensiven. Så har det oftast sett ut i år och medan Klopp offentligt pratar om individuella fel, så förbannar han säkert privat att han inte har bättre spelare.

BVB är med sitt spelsätt dessutom beroende av ett starkt defensivspel, den tidiga defensiven har bara Mikitikitarian gjort bra i år. Den bakre defensiven är extremt försvagad av Gündogans skada och Hummels dåliga form/skada, framför allt i uppspelsfasen och vid bollinnehav generellt.

Citat:
Ursprungligen postat av Smerch
Som alltid tycker jag man ska fokusera mindre på resultaten och mer på hur stort förtroende spelarna har för tränaren när man avgör om han ska fortsätta eller inte. Fotbollsresultat påverkas av varians (desto mer om man spelar i högt tempo med stort risktagande), Dortmund var aldrig top-2 i Europa klassmässigt, och de är nog inte lika dåliga som tabellen visar nu heller. Tror inte på det där om att tyska lag nu "läst" deras spelidé medan lagen i Europa inte gjort det.

Är spelarna mätta eller trötta på att spela det spelet borde de sparka honom, annars inte (om de inte har en perfekt efterträdare som de kan ha i klubben många år).

Citat:
Ursprungligen postat av motvall
Det enda jag kan tillägga är att man kunde se samma sak redan förra säsongen, BVB presterade även då sämre i Bundesliga än i Champions League. (I CL åkte man ut mot Real med 2-3, men i BL var man tidigt långt bakom Bayern och fick kämpa för att bli tvåa.)

Skrev redan då att det var tydligt att motståndarna i Tyskland lärt sig hur man ska spela mot dem. Man spelar dortmundskt mot Dortmund helt enkelt. När BVB denna säsong saknar flera av de få spelarna som tidigare ändå kunde luckra upp ett kompakt motståndarförsvar (som Götze, Lewandowski och Gündogan) så blir det inga mål, bara massa målchanser.

Lite upp till bevis för Klopp, är han en så skicklig tränare alla tror? Förra säsongen fick han ordning på skutan till slut, för de var riktigt bra under våren. Men får han det denna?

Citat:
Nog är det en intressant fråga ändå. Hur kan det komma sig att Dortmund presterar mot Arsenal, Anderlecht och Galatasaray, men inte mot tyska mitten/botten-klubbar?

Känner ni till tyska "Spelverlagerung"? För den med ett stort intresse för taktik och som även kan tyska är deras hemsida ett absolut måste. Läste under dagen en artikel som de publicerat i samarbete med Die Welt, vilket belyste en del av problemen och även står i ungefär samma banor som jag själv funderat kring.

http://spielverlagerung.de/

Även om vi bortser från diverse psykologiska faktorer och dylikt så verkar det som att spelet i Champions League är väldigt annorlunda det i Bundesliga. Under de senaste åren har Klopps Dortmund utmärkt sig som ett lag med blixtsnabba kontringar, löpvilja och stor entusiasm. Övriga lag i ligan är vid den här tidpunkten väldigt medvetna om det vilket leder till att väldigt få lag faktiskt vågar ställa upp offensivt mot detta Dortmund. Istället möter BVB i större utsträckning lag som står väldigt lågt och försöker stänga till för att stoppa kontringsspelet.

Självklart leder inte detta per automatik till att Dortmund inte kan spela sitt spel, många är väl de lag i ligan som försökt samma sak mot Bayern. Svårigheter uppstår dock, något som Bayern även stött på så väl nationellt som i CL (t.ex. Chelsea). I Champions League har Dortmunds motståndare denna säsong inte gett Klopps mannar samma respekt, istället har Dortmund nästan varje gång möt på ett lag med hyfsat offensiv utgångspunkt och har därför kunnat spela det kontringsspel de vill.

En stor bidragande faktor är även alla de skador som drabbat laget. För speluppbyggnaden är Sahin, Gündogan och Hummels extremt viktiga. Med Bender och Kehl står visserligen det defensiva spelet något säkrare, men offensiven tappar något enormt, detta leder till att Kagawa måste falla ned för att starta spelet och då inte finns tillgänglig i offensiven. Likt jag skrev ovan blir detta ett större problem i ligan än i Champions League, då motståndare i CL står mer öppet och offensivt, vilket gör att Dortmund inte behöver anstränga sig på samma sätt för att bryta upp försvaren.

Summa summarum passar motståndarnas inställning till fotboll Dortmund bättre i det europeiska än vad det gör i det nationella, där motståndarna är mer medvetna om laget svagheter. Den till och från eminente Hyllman skrev idag på FK om detta ur Citys synvinkel, där situationen är tvärtemot.

http://blogg.fotbollskanalen.se/hyllman/

Här är även artikeln på die Welt.

http://www.welt.de/sport/article134008454/Warum-es-der-BVB-in-Europa-so-viel-leichter-hat.html

Citat:
Ursprungligen postat av xeezer
Med tanke på att han är lika stor som Gud i Dortmund så borde han få sitta kvar ett bra tag till. Men visst kan man ifrågasätta honom efter alla dåliga resultat. Jag tror det beror på spelsystemet - det tar på krafterna att springa så mycket som Dortmund gör, någon gång kanske kollapsen kommer. Ovanligt mycket skador också, det har säkert och göra med spelsystemet. I år är det tveksamt om Dortmund kniper en CL-plats..

Efter varenda match Dortmund faktiskt har vunnit är det någon som har hävdat att "Nu vänder det". Bevisar om något hur orimligt det är att Dortmund faktiskt har varit så här dåliga. Vad svaret faktiskt är och huruvida det kommer att vända snart, har jag inget svar på.

De rådande teorierna verkar dock vara en kombination av:
1) Avsaknaden av Götze och Lewandowski
2) Immobiles misslyckande
3) Skador på flera nyckelspelare
4) Ett presspel som inte fungerar lika bra som tidigare
5) Att motståndarna läst sönder Klopps taktik
6) Förluster tidigt i säsong har lett till ett tappat förtroende bland spelarna

"Förklaring" på tyska:
http://oi62.tinypic.com/wkmwdi.jpg
Senast redigerad av marc0p0l0 2015-02-08 kl. 08:59.
Citera
2015-02-08, 08:58
Bannlyst
Litet klipp fran Aachen mot Essen igar i Division 4. https://www.youtube.com/watch?v=Tn8SyOxbBgM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in