Citat:
Ursprungligen postat av
Macbajs
Denne någon borde ju också ha formats på något sätt och en någon låter ju som en oerhört komplicerad första skapelse. Så vitt vi vet så kan levande varelser bara leva under vissa specifika omständigheter som vi bara kan hitta på jorden just nu. Det finns inget tecken på annat. I tidens begynnelse lär ju inte förutsättningarna för en någon vara speciellt bra. Jag förstår inte varför en någon ses som troligare än en ickemedveten reaktion/process.
Reaktioner och processer som skapar och förstör stjärnor, planeter, galaxer mm kan vi ju observera överallt i universum utan någon inblandning av något observerat liv, så det låter ju som troligare tycker jag. Varför tycker inte du det?
Nej, jag tror att Gud är Evig. D.v.s. Gud står utanför tid och rum, utanför materien osv.
Jag tror att alla dessa reaktioner, processer osv. som du nämner måste ha satts igång av något.
Hur menar du att livet uppstod? Att helt plötsligt, poff, så började nån partikel leva istället för att vara död? För jorden var ju bara vulkaner och jox, bara död materia. Hur uppstod då liv?
Och hur/varför börjar ett hjärta slå på ett foster?
Jag tänker citera en imam jag pratade med en gång.
"Säg att du går in i en elektronikaffär och ska köpa en ny dator. Du kollar runt på olika modeller och varianter. Du fastnar för en speciell dator, men det står inget märke på den. Så du frågar en expedit: 'Du, vem har tillverkat den här datorn?'
Skulle du då tro på expediten om vederbörande svarade: 'Nä, den har ingen speciell tillverkare. Det var lite partiklar som flög omkring, sedan råkade de stöta ihop med varandra och bildade sladdar och några andra partiklar bildade en hårddisk och så vips så var det en dator.'
Nej, jag tror inte du skulle tro på den expediten.
Saken är den, är inte universum, ekosystemet, människokroppen och alla varelsers kroppar och allt annat här på jorden minst lika avancerat som en dator?"
Ingenting skapar sig själv på det sättet. Jag finner det helt omöjligt att tro att allt är en sådan slump som ni ateister tror.
Som Gudstroende kan jag tvivla på mycket, men jag har aldrig någonsin tvivlat på Guds existens. Jag har ifrågasatt den, ja. Men alltid kommit till slutsatsen att det är omöjligt för allt detta att existera utan en skapare.
All forskning om universum och allt sådant jag läser gör mig bara än mer övertygad om Guds existens.
Det är inte för inte som så många tidigare ateistiska forskare har blivit Gudstroende ju mer de arbetat och forskat.