2015-02-07, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySadHarry
Tja, nu har Krim äntligen helt naturligt och oblodigt återgått till ett enat Ryssland och om tyskarna har synpunkter på det kan det vara lämpligt att påminna om deras egen historia.
Nja den jämförelsen haltar ganska betänkligt . En ny variant för att ursäkta invasionen av Ukrainskt territorium kanske? Nästan lika bra som ryssarnas historia om lik ombord på planet som sköts ner av separatisterna.
2015-02-07, 15:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av M.Skillt
BUK-systemen kan absolut skjuta ner ett passagerarflygplan och det stämmer med splitterskadorna som fanns på flygplanskroppen då just BUK är gjord för att explodera och sprida splitter omkring sig för att klara av att sänka missiler även om det inte blir en direktträff. Dock hade inte Ukraina några BUK-system i området vid tiden för nedskjutningen.

/Micke
Är det verkligen bekräftat att Ukraina inte hade något luftvärnssystem i detta områden? Sedan spränger även R77 sig nära målet om det inte träffas. Jag har nog undersökt det med Su25 och det stora problemet är radarsystemet. Ukraina har radarsystemen som Su25 kan anpassa sig för, grejen är att flygplanet kommer ha problem i lyftkraft, jag tror att teorin är uteslutet, men det går att analysera vidare. Ukraina hade även Su27 i detta området vid denna tiden, men det var inte närmare än 8 km från MH17.
2015-02-07, 15:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Spännande! Jag ser fram emot att få se bilder och en ärlig redogörelse för exakt vad de säger om dina teorier om att "jacka kolven" på ett jetplan.

Om du har kontakt med det här gänget, varför har du då kommit med så vilda konspirationsteorier i ett halvår?
Konspirationsteorier? Det är ju bara gissningar och teorier som jag knappast påstår är sanna, eller har någon som helst form av sanning i sig, rent utav funderingar. Sedan är det självklart svårt att få träffa sådana personer. Jag kommer självklart försöka ta bilder, om jag får.
2015-02-07, 16:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av grinchen2014
Nu borde tyskland annektera königsberg(kalingrad) om ryssland ska behålla krim. Eftersom bakgrunden för de båda enklaverna är den samma fast königsberg tillhör tyskland.
Bor det tyskar i Kaliningrad? Försök att tänka innan du skriver något så här dumt
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Vi har hört om diskreta begravningar av stupade ryska soldater, men vad händer med de ryska soldater som såras? Det borde ju vara en hel del som saknar armar och ben, motsvarande de Ukrainska soldaterna.
Riktig bra fråga!
Den ryska organisationen Kommittén för soldatmödrar hävdat att minst 500 ryska soldater dog. Märkligt att man inte har lyckats intervjua en enda svårt skadad soldat. Men vad vet jag, ryska GULAG + maskirovka gör det nästan omöjligt.
Vad är din förklaring?
2015-02-07, 16:06
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men denna gången är det ju faktiskt väst som är den starkare parten och Ryssland den svagare. Dessutom är vi nog inte lika blåögda utan skulle det bli ett avtal och Putin sin vana trogen bryter det, ja då blir säker Ryssland kvar i sitt ekonomiska gyttjehål.

Det är det som är det skrämmande: Väst är, sammantaget den starkare parten, ändå så verkar man bete sig som man gjorde i München 1938!

Dock så har man i alla fall stannat och pratat med ukrainarna innan man åkte vidare till Putler. 1938 så brydde man sig inte ens om att prata med tjeckerna, utan åkte direkt till Hitler. Tjeckoslovakien, som hade en relativt stark armé, fick uppge sina befästningar och landet låg sedan vidöppet för Hitler, som inte missade den chansen.

Putler och Hitler har/hade exakt samma syn på det "svaga och dekadenta" väst, som är så mesigt så de vill förhandla för att undvika krig till varje pris.
2015-02-07, 16:06
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Men denna gången är det ju faktiskt väst som är den starkare parten och Ryssland den svagare. Dessutom är vi nog inte lika blåögda utan skulle det bli ett avtal och Putin sin vana trogen bryter det, ja då blir säker Ryssland kvar i sitt ekonomiska gyttjehål.

Putin är inte intresserad av fred. Tror du att Putin skulle tillåta en beväpnad FN-styrka i Donbass och att låta Ukraina närma sig EU? Ryssland är ju landet som de facto via sin vetorätt styr över alla FN-beslut numera. Fler konflikter kommer att uppstå, han har förberett sitt land för krig, tyvärr.
2015-02-07, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Putin är inte intresserad av fred. Tror du att Putin skulle tillåta en beväpnad FN-styrka i Donbass och att låta Ukraina närma sig EU? Ryssland är ju landet som de facto via sin vetorätt styr över alla FN-beslut numera. Fler konflikter kommer att uppstå, han har förberett sitt land för krig, tyvärr.
Ja risken finns säkert där. Tycker det verkar ha blivit ett moment 22, vad än väst gör så öka spännningen i regionen. Kreml verkar ju ha tappat all sans och vett. Såg i bloomberg att Ukraina faktiskt får vapen utifrån även om omfattningen kanske inte betydande.
2015-02-07, 16:29
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det vore att *straffa* Putin att "ge" honom utbrytarområdena, för han har absolut inte råd att hjälpa dem. Samtidigt kan Ukraina, nu nästan helt renat från motsträviga delar (och den motsträvigheten beror inte enbart på att Moskva supportar i bakgrunden), sätta full fart mot väst. Exakt VAD är fel med det? Väst har vunnit, game over för Putin. Jag kan inte fatta att så många på västsidan vill gå på full konfrontationskurs i nuläget.

Putin har aldrig visat minsta tecken på att vilja inkorporera Donetsk och Luhansk i Ryssland. Krim bedömde han som strategiskt vitalt, men Donbass är man inte intresserad av i Kreml.

Jag tror att man i väst (åtminstone i USA, i Europa verkar det finnas vettigare krafter) gärna vill hålla igång konflikten i Ukraina, eftersom den erbjuder goda möjligheter att hela tiden öka pressen på Ryssland genom sanktioner. Det övergripande målet är regimskifte i Kreml, inte fred och välstånd i Ukraina.
2015-02-07, 16:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Putler
Vad/vem är Putler?
2015-02-07, 16:34
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lille.Stockholm
Riktig bra fråga!
Den ryska organisationen Kommittén för soldatmödrar hävdat att minst 500 ryska soldater dog. Märkligt att man inte har lyckats intervjua en enda svårt skadad soldat. Men vad vet jag, ryska GULAG + maskirovka gör det nästan omöjligt.
Vad är din förklaring?
Jag tvivlar inte på att de existerar. Frågan är bara var och hur de sårade soldaterna göms undan. Om en stupad rysk soldat är känsligt så är det extremt känsligt med en sårad, för de kan prata och är antagligen rätt bittra.

Det vore intressant att höra mer om hur de sårade hanteras, för en tumregel säger att man normalt får ungefär dubbelt så många sårade som döda.
2015-02-07, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pojkrumskapten
Putin har aldrig visat minsta tecken på att vilja inkorporera Donetsk och Luhansk i Ryssland. Krim bedömde han som strategiskt vitalt, men Donbass är man inte intresserad av i Kreml.

Jag tror att man i väst (åtminstone i USA, i Europa verkar det finnas vettigare krafter) gärna vill hålla igång konflikten i Ukraina, eftersom den erbjuder goda möjligheter att hela tiden öka pressen på Ryssland genom sanktioner. Det övergripande målet är regimskifte i Kreml, inte fred och välstånd i Ukraina.

Då kanske Pojkrumskapten kan förklara för oss andra varför Putin skickar vapen (och trupper för den delen men det förnekar ju kaptenen) till Ukraina om han inte vill ha området?
2015-02-07, 16:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Jag tvivlar inte på att de existerar. Frågan är bara var och hur de sårade soldaterna göms undan. Om en stupad rysk soldat är känsligt så är det extremt känsligt med en sårad, för de kan prata och är antagligen rätt bittra.

Det vore intressant att höra mer om hur de sårade hanteras, för en tumregel säger att man normalt får ungefär dubbelt så många sårade som döda.

Du menar alltså att Ryssland gömde/fängslade/hotade till livet runt 2000 sårade soldater. Annars skulle väl de lägga upp något kontroversiellt på sitt Facebook konto. Eller så betalade Putler miljoner ryska rubel ur sina enorma tillgångar så att de enbenta soldaterna håller tysta?
En gång till, vad är din förklaring?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in