2015-02-07, 11:18
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Problemet med att ge Putin delar av Ukraina är att man ger felaktiga signaler till Putin och omvärlden, att det gav utdelning att han gick in med sina trupper och ockuperade. Samma gäller Krim. Vi måste lära oss av historien (Hitler och Münchenöverenskommelsen). Det enda alternativet som jag ser det, förutom mer omfattande sanktioner, är att leverera vapen till Ukraina. Kriget kommer oavsett vilket att trappas upp. Då vill man inte se ett fredligt land i Europa slås sönder bit för bit. Detta i sig, att vara passiv, ger en signal till Putin att han kan fortsätta sin krigföring.

Det vore att *straffa* Putin att "ge" honom utbrytarområdena, för han har absolut inte råd att hjälpa dem. Samtidigt kan Ukraina, nu nästan helt renat från motsträviga delar (och den motsträvigheten beror inte enbart på att Moskva supportar i bakgrunden), sätta full fart mot väst. Exakt VAD är fel med det? Väst har vunnit, game over för Putin. Jag kan inte fatta att så många på västsidan vill gå på full konfrontationskurs i nuläget.
2015-02-07, 11:20
Medlem
Pavlossons avatar
Bra artikel som speglar vad vi har att vänta:
http://cepa.org/content/why-russia-will-escalate#overlay-context=content/europes-edge
2015-02-07, 11:23
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Det vore att *straffa* Putin att "ge" honom utbrytarområdena, för han har absolut inte råd att hjälpa dem. Samtidigt kan Ukraina, nu nästan helt renat från motsträviga delar (och den motsträvigheten beror inte enbart på att Moskva supportar i bakgrunden), sätta full fart mot väst. Exakt VAD är fel med det? Väst har vunnit, game over för Putin. Jag kan inte fatta att så många på västsidan vill gå på full konfrontationskurs i nuläget.

Jag håller med dig. Det är som jag skrivit innan, den smartaste vägen att gå som du föreslår. Dock pratar känslorna i mig som oftast och då vill jag annat precis som opinionen i Ukraina. Men som alla vet är det ju lätt för mig att sitta här och tycka saker. Jag ska försöka bli lite mer ödmjuk så putlerthesmall kan sova bättre på natten.
2015-02-07, 11:28
Medlem
Putin förslag är ju ett förnedrande förslag ungefär som när Hitler förnedrade fransmännen vid kapitulationen 1940. Putin anser att Ukrainas skall stå för fiolerna i terrorkontrollerade områden medan han själv inhyser berömmet. Vem sa att inte Putin smutsiga byk är inblandad? Och hur sjuk är han egentligen som låter människor få uppleva ett helvete man inte bett om. Särskilt poppis är han inte hos befolkningen i öster, för vilka kan beundra en person som raserar allt man har och lite till.
Ukrainska regimen försöker tack och lov evakuera civila bort från terrorkontrollerat område vilket man skall ha en eloge för.
2015-02-07, 11:33
Medlem
baggebo1s avatar
Nu har de i alla fall ställt in dagens evakueringsplaner:
Citat:
Evacuation from Debaltsevo is cancelled on Saturday for security reasons, representative of the defence ministry at the self-proclaimed Donetsk People’s Republic (DPR) Eduard Basurin said.

"No evacuation today, we fear about the civilians and organisers of evacuation," he said. "If they can, people are trying to go away themselves, and the militia are assisting them."
http://itar-tass.com/en/world/776075
2015-02-07, 11:37
Medlem
Chrillothekids avatar
Nu finns det mycket att läsa om Merkels syn på det hela men även andra politiker. Tycker inte mig utläsa annat än att fredsförslaget har gått istöpet men att Merkel vill fortsätta den diplomatiska approachen. Man ger cred till Poroshenko för att Ukraina försökt hålla sig till Minsk-avtalet och beklagar att terroristerna inte kunde göra detsamma.

Precis som Savoy sagt så trummar många på för att rusta Ukraina nu men även Merkel öppnar för en militär rustning av Ukraina för defensivt agerande tycker jag mig läsa. Merkel svamlar om hur kalla kriget fick en fredlig lösning medans Baquetten säger att detta är sista chansen för Putin. Varför den onde och den gode? Good cop bad cop
2015-02-07, 11:44
Medlem
Savoys avatar
Man kan också säga, att den evakuering/folkomflyttning som pågår nu, faktiskt är ett bra tecken, hur grymt det än låter. För när en verklig fred ska realiseras brukar det vara etnisk rensning som väntar. Inte i meningen avrättningar, utan just folkomflyttningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Putin förslag är ju ett förnedrande förslag ungefär som när Hitler förnedrade fransmännen vid kapitulationen 1940. Putin anser att Ukrainas skall stå för fiolerna i terrorkontrollerade områden medan han själv inhyser berömmet.

Var har du läst det fetmarkerade? Står det så i senaste utkastet?
2015-02-07, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Putin förslag är ju ett förnedrande förslag ungefär som när Hitler förnedrade fransmännen vid kapitulationen 1940. Putin anser att Ukrainas skall stå för fiolerna i terrorkontrollerade områden medan han själv inhyser berömmet. Vem sa att inte Putin smutsiga byk är inblandad? Och hur sjuk är han egentligen som låter människor få uppleva ett helvete man inte bett om. Särskilt poppis är han inte hos befolkningen i öster, för vilka kan beundra en person som raserar allt man har och lite till.
Ukrainska regimen försöker tack och lov evakuera civila bort från terrorkontrollerat område vilket man skall ha en eloge för.

Putin är inte ens realistisk. Dels vill han att Ukraina ska betala hela notan, dels vill han ge alkisrepublikerna en federal status med veto i Ukrainas utrikespolitik (t.ex. säga nej till EU).

Problemet - vilket valresultatet visade - är att det finns ett stöd för en ryssvänliglinje i delar av Donbass. Man vill tillhöra Ukraina med med en rysk bias och det är jävligt svårt att kombinera med övriga Ukrainas västerländska metamorfos. Opposition Block (gamla Party of Regions) är den starkaste politiska kraften i delar av Donbass.

Ett sekundärt problem är att Ukraina måste få vapen inför en eventuell konflikt. Det funkar inte att stärka Ukrainas försvar efter man blivit anfallen igen. Varken Putler eller separatisterna i nedpissade byxor kommer att vara nöjda med delar av Donbass. Man kan inte erbjuda fredlig samhällsbyggnad. Alltså är, tyvärr, nya separatistattacker att räkna med. Putin ska inte kunna hota med nya separatistoffensiver närhelst han inte får sin vilja igenom. Det måste kosta att attackera Ukraina.

Därför tror jag den bästa lösningen vore fullständig autonomi för separatistterritoriet, stark militär hjälp till Ukraina, och gärna fredsbevarande styrkor som utgör en buffertzon.
2015-02-07, 12:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Aha, du menar alltså att det finns ryska reguljära soldater inne i Ukraina utan den ukrainska regeringens tillåtelse, och samtidigt menar du att Ukraina inte är invaderat?

Okej...
Ja, som frivilliga. Vad som är konstigt? Ryssland bekräftat väl det?

Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Putin är inte ens realistisk. Dels vill han att Ukraina ska betala hela notan, dels vill han ge alkisrepublikerna en federal status med veto i Ukrainas utrikespolitik (t.ex. säga nej till EU).

Problemet - vilket valresultatet visade - är att det finns ett stöd för en ryssvänliglinje i delar av Donbass. Man vill tillhöra Ukraina med med en rysk bias och det är jävligt svårt att kombinera med övriga Ukrainas västerländska metamorfos. Opposition Block (gamla Party of Regions) är den starkaste politiska kraften i delar av Donbass.

Ett sekundärt problem är att Ukraina måste få vapen inför en eventuell konflikt. Det funkar inte att stärka Ukrainas försvar efter man blivit anfallen igen. Varken Putler eller separatisterna i nedpissade byxor kommer att vara nöjda med delar av Donbass. Man kan inte erbjuda fredlig samhällsbyggnad. Alltså är, tyvärr, nya separatistattacker att räkna med. Putin ska inte kunna hota med nya separatistoffensiver närhelst han inte får sin vilja igenom. Det måste kosta att attackera Ukraina.

Därför tror jag den bästa lösningen vore fullständig autonomi för separatistterritoriet, stark militär hjälp till Ukraina, och gärna fredsbevarande styrkor som utgör en buffertzon.

För en gångs skull håller jag med dig. Jag har själv hela tiden tyckt att fredsbevarande styrkor skulle bli den bästa, åtminstone tillfälligt, lösningen. Vet du, om någon (FN?) erbjudit det? Om ja, vilka som nobbade förslaget?
2015-02-07, 12:04
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Du vet mycket väl att man inte kan ge Putin lillfingret. Det kommer kosta många ryska soldaters liv att komma någonstans ens utanför debaltseve och det är vägen att gå. Ukraina måste tyvärr räkna med ett år till, under vilket övriga motståndare till det fascistiska Ryssland får hjälpa Ukraina hålla ut. Om ett år kommer Ryssland vara svaga och förhoppningsvis Putin död med en bra demokratisk ledare som ersättare. Nu kan man gå in på detaljer hur man ska lägga upp ett utnötningskrig vilket jag inte har lust med eftersom jag inte vill ge ryska ambassaden tips. Ukraina och grannländerna verkar redan ha kommit på idén men vi får se.

Putin är inte nöjd med det han har nu, Odessa, Mariupol, Kharkiv och ja hela Ukraina är vad han vill ha. Ett Ukraina i EU och NATO är en stor förlust för fascisten.
2015-02-07, 12:04
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall

Realism och konstruktivitet är inte Putins avsikt. Han kommer aldrig att släppa Ukraina.

Nu kommer Hollande och Merkel krypande till Kreml och Putin gottar sig åt att äga agendan, diktera orimliga villkor och att få trona på den plats som han anser att det är han öde och rättighet att inta för Rysslands räkning.
2015-02-07, 12:05
Medlem
Citat:

Det finns mycket av värde i östra ukraina för ukraina men inte för ryssland, eftersom ryssland kommer få betala ett högt pris för sitt spel i östra ukraina mycket högre än värdet av området.
Senast redigerad av grinchen2014 2015-02-07 kl. 12:29.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in