2015-02-06, 16:56
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gs-v-se
Trean möter ju den hockeyallsvenska finalens förlorare, 4:an och 5:an ett SHL-lag i en matchserie i bäst av sju matcher. Det inte behöver inte vara till en fördel att sluta trea i serien och då få möta Malmö tex ist för ett formsvagt Modo.

Trean kan hamna i en knepig sits ala valet och kvalet.

Nej, där har du missuppfattat:

Lag 3 till 8 från grundserien HA går till slutspelsserien som spelas som en enkelserie. Lag 1-3 i slutspelsserien går sedan till nytt direktkval. Där möter segraren i slutspelsserien förloraren i direktkvalet mellan 1:an och 2:an från grundserien HA och slutspelsseriens 2:a/3:a möter lag 12/11 i SHL.

Tredjeplatsen har således ingen avgörande inverkan.
Citera
2015-02-06, 17:16
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Snacka om att SHL: s fallskärm blev eldat åt kråkorna men det borde man ju ha fattat. AIK var konkursmässigt när man lyckades gå upp i Elitserien och har aldrig lyckats visa upp några fina publiksiffror.

Nu, trots SHL-fallskärmen så är man fortfarande konkursmässiga. Djurgården hade ju lika gärna kunnat behålla pengarna.
Citera
2015-02-06, 17:19
Medlem
Kalle-Kulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan

Lag 3 till 8 från grundserien HA går till slutspelsserien som spelas som en enkelserie. Lag 1-3 i slutspelsserien går sedan till nytt direktkval. Där möter segraren i slutspelsserien förloraren i direktkvalet mellan 1:an och 2:an från grundserien HA och slutspelsseriens 2:a/3:a möter lag 12/11 i SHL.

Förutom att dom börjar serien med 3 poäng om jag inte förstått det fel.
Källa
Citera
2015-02-06, 17:58
Medlem
Citat:

Stämmer bra, jag bortsåg bara slutspelsserien! Lag 3-8 spelar en slutspelserie där vinnaren slutar således Trea totalt sett och får möta förloraren av den hockeyallsvenska finalen. 4:an och 5:an (eller 2:an och 3:an från slutspelsserien om du så vill) får möta SHL-lag.

Det jag menar är att plats 3-5 efter den slutgiltiga tabellen visst har betydelse. Vill trean möta ett allsvenskt top-lag eller vill man hellre sluta 4:a för möta ett bottenlag från SHL? Nu finns det några bonuspoäng med i spelet också men det kan ju bli ett riktigt rävspel om placeringarna i slutändan beroende på vilka lag man föredrar att möta.

Länk, grafikblad över hur slutspelet går till:

http://www.hockeyallsvenskan.se/wp-content/uploads/2014/12/Nytt_Serieuppl%C3%A4gget-2014-2015.pdf
Senast redigerad av gs-v-se 2015-02-06 kl. 18:07.
Citera
2015-02-06, 18:06
Medlem
€rics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kotte
Snacka om att SHL: s fallskärm blev eldat åt kråkorna men det borde man ju ha fattat. AIK var konkursmässigt när man lyckades gå upp i Elitserien och har aldrig lyckats visa upp några fina publiksiffror.

Nu, trots SHL-fallskärmen så är man fortfarande konkursmässiga. Djurgården hade ju lika gärna kunnat behålla pengarna.
Nu är de ju inte publiksiffrorna som är huvudsaken riktigt. Snittet på de fyra åren i ES är 5209. Ert snitt på 5163 under samma fyra år är väl tvärtom riktigt fina publiksiffror?

När man inte har någon susning så kanske man inte borde skriva om det som man faktiskt visste?
Citera
2015-02-06, 18:29
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-Kula
Förutom att dom börjar serien med 3 poäng om jag inte förstått det fel.
Källa

Ja, det stämmer och är naturligtvis en fördel.
Citera
2015-02-06, 18:31
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Stämmer bra, jag bortsåg bara slutspelsserien! Lag 3-8 spelar en slutspelserie där vinnaren slutar således Trea totalt sett och får möta förloraren av den hockeyallsvenska finalen. 4:an och 5:an (eller 2:an och 3:an från slutspelsserien om du så vill) får möta SHL-lag.

Det jag menar är att plats 3-5 efter den slutgiltiga tabellen visst har betydelse. Vill trean möta ett allsvenskt top-lag eller vill man hellre sluta 4:a för möta ett bottenlag från SHL? Nu finns det några bonuspoäng med i spelet också men det kan ju bli ett riktigt rävspel om placeringarna i slutändan beroende på vilka lag man föredrar att möta.

Länk, grafikblad över hur slutspelet går till:

http://www.hockeyallsvenskan.se/wp-content/uploads/2014/12/Nytt_Serieuppl%C3%A4gget-2014-2015.pdf

Den enda fördel 3:an i grundserien har är att den får en trepoängare med sig. Det är dock inte säkert att det räcker för att vinna slutspelsserien. Det ska ju spelas om det.
Citera
2015-02-06, 19:06
Medlem
Citat:
Den enda fördel 3:an i grundserien har är att den får en trepoängare med sig. Det är dock inte säkert att det räcker för att vinna slutspelsserien. Det ska ju spelas om det.

Ja, det vet jag väl. Men har trean efter grundserien och efter slutspelsserien några fördelar, dvs är det värt att vinna slutspelsserien? Det borde väl ge fördelar att vinna en sådan serie men är alls säkert att det gör det.
Citera
2015-02-06, 19:12
Medlem
Citat:
Ja, det vet jag väl. Men har trean efter grundserien och efter slutspelsserien några fördelar, dvs är det värt att vinna slutspelsserien? Det borde väl ge fördelar att vinna en sådan serie men är alls säkert att det gör det.

Vet inte om jag missat eller om det togs upp... men iaf.
Det har ju även betydelse för vem man får möta och hur många hemmamatcher man får beroende på var i PO-tabellen man hamnar så ju det har betydelse utöver 3,2 eller 1 extrapoäng.
Citera
2015-02-06, 19:20
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:

Du blandar ju ihop två helt olika saker. När slutspelsserien avslutas är HA:s grundserie betydelselös. Den som vinner slutspelsserien ställs mot den som förlorade direktkvalet mellan 1:an och 2:an i HA:s grundserie. Den som vinner slutspelsserien kan lika gärna ha blivit 8:a i HA:s grundserie.

Citat:
Ursprungligen postat av Trolltomten
Vet inte om jag missat eller om det togs upp... men iaf.
Det har ju även betydelse för vem man får möta och hur många hemmamatcher man får beroende på var i PO-tabellen man hamnar så ju det har betydelse utöver 3,2 eller 1 extrapoäng.

Antar att du med "PO-tabellen" menar slutspelsserien? Den har som jag poängterar ovan ingenting med resultatet av HA:s grundserie att göra, mer än att 3:an får en trepoängare, 4:an en tvåpoängare och 5:an en enpoängare med sig till slutspelsserien.
Senast redigerad av HerrGickhan 2015-02-06 kl. 19:23.
Citera
2015-02-06, 19:31
Medlem
Kalle-Kottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av €ric
Nu är de ju inte publiksiffrorna som är huvudsaken riktigt. Snittet på de fyra åren i ES är 5209. Ert snitt på 5163 under samma fyra år är väl tvärtom riktigt fina publiksiffror?

När man inte har någon susning så kanske man inte borde skriva om det som man faktiskt visste?

Inte tillräckligt fina för att parera de skulder ni har.

AIK har levt på konstgjort andning sen 2010.
Citera
2015-02-06, 19:48
Medlem
Citat:
Du blandar ju ihop två helt olika saker. När slutspelsserien avslutas är HA:s grundserie betydelselös. Den som vinner slutspelsserien ställs mot den som förlorade direktkvalet mellan 1:an och 2:an i HA:s grundserie. Den som vinner slutspelsserien kan lika gärna ha blivit 8:a i HA:s grundserie.

Därmed slutar åttan som trea i hockeyallsvenskans slutgiltiga tabell och får möta förloraren från finalen, eller hur? Så min fråga består, får laget som hamnar trea i HA:s slutgiltiga tabell några fördelar?

Vad gäller hemma och borta matcher för VIK:s skull så spelar det mindre roll då Västerås är ett starkt bortalag. Finns väl nåt lag till som är bra på bortaplan. Har ingen stenkoll statistik eller på inbördes möten, men nog skulle jag hellre vilja möta Modo än Malmö i ett direkt avgörande och då kanske en tredje plats (eller en vinst i en slutspelsserie) inte är att föredra. Förstår du inte vad jag menar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in