Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-Kotte
Dit jag vill komma:
Att DIF valt att göra emission förstår man ju - man ville ha in stålar men jag förstår inte varför det är intressant att köpa aktier i Djurgården Hockey AB över huvud taget.
Som köpare köper du aktier av tre skäl:
1. Du får inflytande i företaget.
2. Du får avkastning.
3. Aktien blir en handelsvara.
Om nu både inflytandet och chansen till utdelning plockas bort (en föreningsvald styrelse, som ni i sten hävdar, skulle ju knappast slösa medel på sina aktieägare. Det krävs ju att aktieägarna kan fatta det beslutet själva men nu går det ju inte. Det gör ju att aktien i sig bli värdelös - det är ju ingen handelsvara om den varken ger inflytande eller chans till utdelning.
Om det handlar om "hjärta till klubben" vilket kommer bli ert direkt svar - vad är det för fel på vanlig sponsring? En aktie som i sig är värdelös är ju precis som ett diplom eller något som en sponsor får som bevis för att man är en vän av Djurgården Hockey AB.
Varför skulle en föreningsvald styrelse inte vilja att övriga ägare i deras dotterbolag får avkastning eller inflytande? Tvärtom, Djurgården har haft ambitionen både att ge både utdelning och att vika 1-2 platser i styrelsen åt riskkapitalisterna. Det ger dessa en insyn i verksamheten och en möjlighet till avkastning som ökar incitamenten att investera i Djurgården, och därmed får antas öka inflödet av riskkapital. Både från fler personer, och mer av de som redan ger. Mer så än vad som försvinner ut i utdelning till övriga ägare, utdelning kan ju ändå bara göras på en viss andel av vinsten de år vi gör vinst.
Samtidigt är det
primärt något som görs av hjärta, vinstchanserna är inte särskilt stora för en investerare och som minoritetsägare är inflytandet begränsat. Framförallt i en idéburen organisation som idrottsföreningar är, där medlemmarna slår bakut och sparkar ut en om man går emot deras vilja. I alla fall i lika hög grad som när styrelsen tar impopulära beslut i en vanlig, icke-bolagiserad förening.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kalle-Kotte
Fast det där känns ju som spekulationer från din sida. Hur det kan gå till. Stadgarna stipulerar ju inte att medlemmarna ska godkänna styrelsen till AB. Det står ju inga tidsramar heller. Vore ju intressant att se vilka styrdokument som gäller för Djurgården Hockey AB: s val av styrelse. När den väljs, hur länge den sitter, av vem den väljs o.s.v.
Det finns bara två alternativ, antingen ger vi IF-styrelsen förtroende att själva utse AB-styrelse och avsätter sedan IF-styrelsen om de i undantagsfall utser en AB-styrelse vi inte är nöjda med. Alternativt så beslutar årsmötet att ge IF-styrelsen direkt i uppdrag att utse en viss AB-styrelse, vilket de då är bundna av. Det senare klart ovanligare, aldrig skett vad jag vet, eftersom det ligger lite i sakens natur att man faktiskt har förtroende för att den styrelse man väljer till IF samt att vi har en klart stadgat att i normalfallet ska AB/IF-styrelse vara samma. (vilket jag personligen inte stödjer, för den delen. Jag hade helst sett en ordning där det blev praxis att föreningsårsmötet utser en IF-styrelse direkt och sedan röstar om vilka specifika kandidater man ger IF-styrelsen i uppdrag att välja till AB).
Styrelsen för Djurgården Hockey AB utses givetvis på dess årliga bolagsstämma av dess röstberättigade aktieägare, där Djurgårdens IF Ishockeyförening har majoriteten av röstandelarna och därmed de facto utser styrelsen för AB. Ledamöterna väljs för tiden fram till nästa årsstämma. Allt sådant regleras som sig bör i bolagsordningen.