2015-02-05, 20:25
  #4081
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Nej jag har sagt att proffsen ska göra det. DVS de som kan bygga ska bygga. De som kan bygga har också lite koll på vad som faktiskt efterfrågas och det ska inte politiker lägga sig i, då det inte vet något om det.

I annat fall finns det risk att nya miljonprogramsområden kommer att byggas och det är inte önskvärt.

Nej du säger att folk ska bygga sina egna hem.

Citat:
Ja det är klart jag fattar det och byggbolagen har nog bra koll på hur man ska bygga i vårt klimat.

Vad bra, då kanske du fattar att inte bygga bostäder är en jävligt dålig idé?
Citera
2015-02-05, 20:26
  #4082
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och inget sådant understöd ges. Dock så subventionerar hyresgäster andra delar av det kommunala då politikerna använder bolagens pengar till annat.

Med rätta. Varför ska hyresgäster låna allas pengar gratis?
Citera
2015-02-05, 20:27
  #4083
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Så hur löser vi det då? Och vem ska betala för att någon ska få bo "billigt"?

Jag skulle hävda att dagens situation är samma sak som att sälja valfri ny bilmodell till en rejält rabatt Om utbudet av bilmodellen är begränsad så kommer det att bli kö för att köpa.

Vem ska betala? Ingen betalar för det idag så förstår inte din frågeställning.
Hur löser vi problemen med sjukhusen och skolorna? Senast jag såg ett barn få en faktura för sin skolgång kan jag inte ens minnas, eller när någon fick betala fullpris för sitt läkarbesök minns jag inte heller.

Jag vill hävda att du är dum i huvudet som jämför bilar med bostäder.
Kan du inte testa och leva på motorolja istället för mat i en månad? menar båda betalar du pengar för.
Citera
2015-02-05, 20:27
  #4084
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
http://www.dn.se/ekonomi/lo-tar-stallning-till-marknadshyror/

Och LO vill göra Svenskar kriminella (Invandrare påverkas inte, men Svenskar kommer göra det)

Till och med LO börjar förstå vad det handlar om... Fast frågan är om de vill förstå?
Citera
2015-02-05, 20:27
  #4085
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Med rätta. Varför ska hyresgäster låna allas pengar gratis?

Vilkas pengar är det hyresgästerna lånar menar du?
Citera
2015-02-05, 20:29
  #4086
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Till och med LO börjar förstå vad det handlar om... Fast frågan är om de vill förstå?

Det märker vi. Marknadshyror för att bygg kartellerna ska bli glada ELLER ökad kriminalitet. Jag vet vad jag skulle välja men jag ser ju saken från ett annat perspektiv då jag inte enbart umgås med folk som sitter på toppjobb och som saknar barn.
Citera
2015-02-05, 20:32
  #4087
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Om man satsade på att vräka folk som myglade eller inte bodde i dom så skulle problemet lösa sig av sig självt.
Problemet kan inte lösas förrän hyrorna är marknadsmässiga fullt ut. Allt annat är en vänsterutopi.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Nej det tror jag inte. Kontraktet får ett visst värde för att byggbolagen vägrar bygga.
Jag är starkt emot marknadshyror under bostadsbrist perioder eftersom jag vet att kriminaliteten skulle skjuta i höjden, men du kanske vill bli bestulen på allt du har 2 gånger i veckan?

Finns inga byggbolag som vägrar att bygga. Däremot gör dom det inte gratis. Det kostar mycket att bygga dessvärre...

Varför skulle kriminaliteten skjuta i höjden när folk äntligen kan få ett kontrakt istället för att köa i hundra år?



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, det lär dom garanterat vilja göra när dom blir av med sina prylar konstant
Tror inte det är så svårt... Inte så lätt att få tag på bostad direkt.
Citera
2015-02-05, 20:33
  #4088
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det märker vi. Marknadshyror för att bygg kartellerna ska bli glada ELLER ökad kriminalitet. Jag vet vad jag skulle välja men jag ser ju saken från ett annat perspektiv då jag inte enbart umgås med folk som sitter på toppjobb och som saknar barn.

Det är inte vad det handlar om. Utan marknadsmässiga hyror blir inget byggt. Men det förstår inte du uppenbarligen!?
Citera
2015-02-05, 20:37
  #4089
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vem ska betala? Ingen betalar för det idag så förstår inte din frågeställning.
Hur löser vi problemen med sjukhusen och skolorna? Senast jag såg ett barn få en faktura för sin skolgång kan jag inte ens minnas, eller när någon fick betala fullpris för sitt läkarbesök minns jag inte heller.
Jag förstår inte hur du kan blanda ihop sjukhus och skolor med bostäder. Alla bor inte i hyreskaserner. Man kan få bo på sitt egna sätt om man känner för det i eget hus, eller bostadsrätt.

Det är ingen rättighet att få bo för en viss bestämd hyra anser jag. Vill man bo flott och på bra läge så får man betala vad det kostar. Bo som du vill så bor jag som jag vill, men ge fan i mina pengar så ger jag fan i dina. Ungefär så tycker jag.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jag vill hävda att du är dum i huvudet som jämför bilar med bostäder.
Kan du inte testa och leva på motorolja istället för mat i en månad? menar båda betalar du pengar för.
Nej det finns stora likheter i jämförelsen. Skaffar du en ny bostad så får du betala vad det kostar precis som när du köper en ny bil.

Vad som saknas är alternativ att välja på och det beror till stor del på hyresregleringen. Det blir bara värre och värre för varje år som går nu.
Citera
2015-02-05, 20:37
  #4090
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Problemet kan inte lösas förrän hyrorna är marknadsmässiga fullt ut. Allt annat är en vänsterutopi.

Jodå, bygg mer. Så blir kontrakten nästan värdelösa att sitta på då man inte behöver det.



Citat:
Finns inga byggbolag som vägrar att bygga. Däremot gör dom det inte gratis. Det kostar mycket att bygga dessvärre...

Varför skulle kriminaliteten skjuta i höjden när folk äntligen kan få ett kontrakt istället för att köa i hundra år?

Jodå de vägrar bygga eftersom vinsten per nytt objekt går ner. Det finns bara en viss begränsad yta att bygga på där de kan tjäna storkovan.

För att de som redan har bostäder skulle bli av med dessa om de inte drar in mer pengar. Är du trög på riktigt?

Citat:
Tror inte det är så svårt... Inte så lätt att få tag på bostad direkt.

Vem vill bo i hushåll som får inbrott konstant? För du tror väl inte det är de fattiga områdena som kommer drabbas av inbrott?
Citera
2015-02-05, 20:39
  #4091
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Det är inte vad det handlar om. Utan marknadsmässiga hyror blir inget byggt. Men det förstår inte du uppenbarligen!?

Staten kan gå in och bygga nytt. De gjorde dom förr och kan göra igen. Men då sätter sig gnällspikar som du dig på sne och börjar gråta "OMG folk har råd att bo och de KAN bo?!? Min bostad förlorar i värde BO FUCKING HO!"
Citera
2015-02-05, 20:42
  #4092
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jodå, bygg mer. Så blir kontrakten nästan värdelösa att sitta på då man inte behöver det.
Vem ska bygga mer?

Ja det är ju det som är målet... För när det blir lönlöst att sitta och trycka på ett kontrakt man inte behöver kan hyresmarknaden äntligen fungera igen.





Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Jodå de vägrar bygga eftersom vinsten per nytt objekt går ner. Det finns bara en viss begränsad yta att bygga på där de kan tjäna storkovan.
Det var länge sedan det byggdes så mycket som nu. Finns inga byggbolag som "vägrar att bygga". Det är politikerna som är problemet. De sitter på marken. Och sedan har du alla NIMBY:s som ska överklaga allt och alla nybyggen.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
För att de som redan har bostäder skulle bli av med dessa om de inte drar in mer pengar. Är du trög på riktigt?
Vaddå bli av med dessa? Man får väl bo som man har råd? Finns olika lägen, storlekar och hyresnivåer.



Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Vem vill bo i hushåll som får inbrott konstant? För du tror väl inte det är de fattiga områdena som kommer drabbas av inbrott?
Varför skulle det bli så när fler får hyreskontrakt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in