2015-02-04, 08:04
  #4057
Medlem
nihilverums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Har du märkt under de senaste tio åren att det byggts massor med HR för privata fastighetsbolag, drivet av den fantastiska förtjänsten men har på HR.

Nej, men det kan ju bero på flera olika saker. Exempelvis kan det vara en följd av att det är svårt att få bygglov, eller att det inte utgör någon omfattande extra förtjänst för ägarna i förhållande till investeringsrisken även om bolagen kan behålla förtjänsten av ränteavdragen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Du behöver förklara logiken i det. Jag ser den inte.

Det borde inte vara så svårt att se. Med tanke på att det inte direkt finns många alternativ på hyresrättsmarknaden och eftersom det därför inte går att enkelt byta leverantör (hyresvärd) så saknas det incitament för de bolag som trots allt har befintliga hyresrätter att hyra ut att pressa priserna för att kunna locka kunder.
Citera
2015-02-04, 08:57
  #4058
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Om man får något billigare än marknaden är villig att betala är det indirekt en subvention. Iaf i min värld...

Och i min värld så heter det som du kallar tomat istället bratwurst.



Citat:
PGA regleringen av hyrorna uppstår en subvention. Denna subvention får folk att behålla det dom har och och inte flytta, samtidigt som ett värde uppstår i hyresrätten. Så ska inte hyresmarknaden fungera. En hyresrätt ska ha noll i värde och när man inte är i behov av den så lämnar man till bara tillbaka den precis som när man bor på hotell.

Men fungerar det så?

Det finns ingen subvention. Titta på SAOL och slå upp ordet subvention. Att folk håller på lägenheter beror på bostadsbristen. Släpper du den får du nog aldrig en bostad igen om du inte köper. Och om alla släppte sina lägenheter skulle det bli mellan 30.000-60.000(Sthlms området) lediga bostäder i Stockholm men det skulle inte öka antalet som hade någonstans att bo i nämnvärd utsträckning eftersom de allra flesta hyr ut i andrahand.


Citat:
Vad har det med saken att göra? Det inte konstigt att det bor 3,26 personer i en lägenhet. Skulle säga att det är ganska normalt. Men i det här landet verkar det mer normalt att alla ska ha en egen lägenhet, något som tyvärr inte är möjligt.

Ja, om du inte bor 3-4 i din lägenhet så gör du ju så bostadsbristen kan fortsätta, dags att ta in rumspolare nu kanske? Jag menar inte vill du väl bo helt själv eller med Sambon enbart? Det är ju att bidra till bostadsproblemet och inte är du för fion för att dela bostad med främlingar eller polare? Seså dela med dig lite nu.


Citat:
Precis så! Då finns det ingen anledning att sitta och tjuvhålla på kontrakt som man inte behöver.

Se ovan.
Citera
2015-02-04, 08:58
  #4059
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nihilverum
Det föreligger inte någon formell, statlig subvention på hyresrätter av liknande snitt som ränteavdraget som gynnar bostadsköpande (både BR och villa), men hyresregleringen får ju onekligen till följd att hyresrätter i attraktiva lägen i centrala delar av storstäderna har hyror som ligger betydligt under vad många skulle vara både villiga och kapabla att betala. Eftersom det kostar mer att få tillstånd att bygga på attraktivt belägen mark än vad det kostar att få tillstånd att bygga på mindre attraktivt belägen mark så följer att byggbolagen behöver kompensera genom att ta ut hyror som ligger högre än vad människor egentligen skulle vara OK med att betala för hyresrätter i dessa mindre attraktiva lägen (exempelvis problemförorterna i anslutning till storstäderna).

Detta är i allt väsentligt en dold subvention, som byggbolagen blir tvungna att tillämpa till följd av den statligt införda hyresregleringen. Det är oseriöst att som du till synes gör implicit definiera subventioner som enbart något som staten gör med skattemedel som finansiering.

http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Sök på Subvention.
Citera
2015-02-04, 09:01
  #4060
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Folk ska bo som dom själva vill och i första hand bära kostnaden för detta själv. Politiker ska hjälpa till och se till så det finns möjlighet att bygga, men byggandet ska de lämna åt proffsen. Det är ungefär min åsikt i byggfrågor. De som inte har råd ska naturligtvis ha bostadsbidrag, men man ska inte ha dyra subventioner till hyresrätter eftersom det fördyrar byggandet och subv går till fel hushåll.

Har du funderat över kostnaderna för att bygga åt alla som vill ha en bostad (men inte tänker betala vad det kostar)? Sosseriet hade 28 miljoner till satsandet på hyresrätter i sin budget. Det säger något om hyckleriet från vänsterkanten angående bostäder. Det finns inte pengar att bygga för!

Så alla som vill bo någonstans ska bygga sina egna hus? Hur tror du att det skulle gå till? Pelle och Gunilla börjar knåpa ihop sin egen villa mitt på gärdet eller ute i skogen bara hipp som happ? Höghus? Glöm det för det kan inte 25 par utan byggvana göra och inte skulle de ha råd med det heller.

Du verkar inte förstå att bostäder är något som krävs i ett land vid våra breddgrader. Man kan inte ha ett fungerande samhälle i ett land som har arktiskt klimat halva året där befolkningen bor i papplådor ute i skogen.
Citera
2015-02-04, 09:21
  #4061
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Men Julia har ju själv valt att flytta till just sthlm. Det finns väl annat att sysselsätta sig med än att leva storstadsliv och jobba på café?

Att det är brist på billiga hyresrätter i sthlms innerstad är inte bostadsbrist på riktigt. iaf inte i min värld.

Det är brist på billiga hyresrätter i hela Stockholmsregionen inte bara innerstaden som muppar som dig inbillar sig. Din värld är onekligen speciell.
Citera
2015-02-04, 09:32
  #4062
Medlem
longbow4ys avatar
Byggmarknaden är ingen fri marknad. Därför gäller inte de fria marknadsreglerna.

Ökad efterfrågan resulterar i ökade priser men inte ökat utbud på grund av marknadsbegränsningar som skapas på politisk väg.

När priserna stiger fortare än KI, på befintligt bestånd visar det att marknaden inte är i balans. Problemet är att marknaden är i obalans under lång tid skapar det en risk för en bubbla. Eller rättare sagt det är då en bubbla.

Det som kommer spräcka bubblan är att det byggs mer och billigare än det som byggs nu.
Men ingen aktör på marknaden har det intresset. Nu är det istället viktigt att bostaden är högt värderad för då kan den belånas.

Trodde aldrig jag skulle säja detta men en taxeringsbaserad fastighetsskatt/avgift skulle få en mycket dämpande effekt på en skenande prisutveckling på bostäder där det i dagens lågräntevärld saknas incitament för att hålla nere priserna hos både köpare och säljare.

Låt mig gissa att S kommer med ett förslag där skatten på fastigheter går tillbaka till att finansiera nya fastigheter. En form av tvångslån inom bostadssektorn likt energicertifikaten utanför statsbudgeten.
Går säkerligen att lyfta in i pensionssystemet för att skapa en bred överenskommelse.
Citera
2015-02-04, 10:11
  #4063
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det är brist på billiga hyresrätter i hela Stockholmsregionen inte bara innerstaden som muppar som dig inbillar sig. Din värld är onekligen speciell.

Så hur löser vi det då? Och vem ska betala för att någon ska få bo "billigt"?

Jag skulle hävda att dagens situation är samma sak som att sälja valfri ny bilmodell till en rejält rabatt Om utbudet av bilmodellen är begränsad så kommer det att bli kö för att köpa.
Citera
2015-02-04, 10:14
  #4064
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så alla som vill bo någonstans ska bygga sina egna hus? Hur tror du att det skulle gå till? Pelle och Gunilla börjar knåpa ihop sin egen villa mitt på gärdet eller ute i skogen bara hipp som happ? Höghus? Glöm det för det kan inte 25 par utan byggvana göra och inte skulle de ha råd med det heller.
Nej jag har sagt att proffsen ska göra det. DVS de som kan bygga ska bygga. De som kan bygga har också lite koll på vad som faktiskt efterfrågas och det ska inte politiker lägga sig i, då det inte vet något om det.

I annat fall finns det risk att nya miljonprogramsområden kommer att byggas och det är inte önskvärt.

Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Du verkar inte förstå att bostäder är något som krävs i ett land vid våra breddgrader. Man kan inte ha ett fungerande samhälle i ett land som har arktiskt klimat halva året där befolkningen bor i papplådor ute i skogen.

Ja det är klart jag fattar det och byggbolagen har nog bra koll på hur man ska bygga i vårt klimat.
Citera
2015-02-04, 10:21
  #4065
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Och i min värld så heter det som du kallar tomat istället bratwurst.

Kom då med lösningar på problemet istället för att klaga! Det största problemet på hyresmarknaden är att hyresrätten inte används som en hyresrätt och att den har ett värde. Förnekar du detta eller?





Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Det finns ingen subvention. Titta på SAOL och slå upp ordet subvention. Att folk håller på lägenheter beror på bostadsbristen. Släpper du den får du nog aldrig en bostad igen om du inte köper. Och om alla släppte sina lägenheter skulle det bli mellan 30.000-60.000(Sthlms området) lediga bostäder i Stockholm men det skulle inte öka antalet som hade någonstans att bo i nämnvärd utsträckning eftersom de allra flesta hyr ut i andrahand.

Tror du verkligen att folk som sitter och håller på sina hyresrätter i alla lägen verkligen har behov av sin lägenhet? Och vad blir det för konsekvenser av att kontrakten får ett visst värde? Är det inte bättre om hyresrätten istället fungerar som den är tänkt, nämligen att kontrakten totalt saknar värde och när man inte har behov av sin lägenhet så flyttar man. Då skulle det bli många lägenheter lediga helt plötsligt, men det är väl inge bra för då minskar ju bostadsbristen?




Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Ja, om du inte bor 3-4 i din lägenhet så gör du ju så bostadsbristen kan fortsätta, dags att ta in rumspolare nu kanske? Jag menar inte vill du väl bo helt själv eller med Sambon enbart? Det är ju att bidra till bostadsproblemet och inte är du för fion för att dela bostad med främlingar eller polare? Seså dela med dig lite nu.

Nej jag är inte intresserad av det. Däremot är jag lite inne på att flytta till hus och hyra ut ett våningsplan till studenter.
Citera
2015-02-04, 10:23
  #4066
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
http://www.svenskaakademien.se/svenska_spraket/svenska_akademiens_ordlista/saol_pa_natet/ordlista

Sök på Subvention.

att betala under marknadspris är att bli subventionerad. Det är det som skapar värdet i hyreskontrakten och spär på bostadsbristen som DU klagar på.
Citera
2015-02-04, 12:53
  #4067
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
att betala under marknadspris är att bli subventionerad. Det är det som skapar värdet i hyreskontrakten och spär på bostadsbristen som DU klagar på.

Så om ett företag väljer att sälja sina varor lite billigare än konkurrenten så subventionerar dom kunden?
Citera
2015-02-04, 12:59
  #4068
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kratatch
Så om ett företag väljer att sälja sina varor lite billigare än konkurrenten så subventionerar dom kunden?

Du kan inte jämföra ett privat företag som säljer varor på en fri marknad med allmännyttan.

Men om ett företag väljer att sälja en vara med förlust eller under marknadspris så är det absolut att subventionera kunden.

Samma princip gäller om hyror ligger långt under vad marknaden anser att det är värt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in