Citat:
Tack för ditt svar! Det här är väldigt intressant. Nu vet jag inte om du gick med när du var ung eller på senare år. Om du är uppvuxen inom sekten. De jag känner blev direkt uppmanade att inte vara någon del av världen, eller ha världsliga kompisar tror jag att de kallade det. De skulle bara umgås med varandra. Man skulle tycka att det var roligt att knacka dörr, lyssna på er musik (?) och bara vara på ett speciellt sätt. Det var hela deras värld från väldigt tidig ålder så indirekt så hade de inte något val även om de ville något annat. Deras uppväxt byggde mycket på skuldkänslor. Man fick inte "ta på sig själv" eller ens bli ihop med någon som frågade chans på dem när de gick i lågstadiet (?). Om man gjorde något fel så måste man gå och prata med era ledare. De fick inte vara tvungna att följa med på mötet och fick inte vara hemma när de ville som små. De döpte sig väldigt tidigt. Ena var nog 11 och den andra var typ 14. En ytterligare tror jag var 15-16 något.
När tänker du att man kan sätta sig på tvären mot hela sin värld? Hur ska man bryta utan något att stå på? Och vad skiljer din homosexuella vän mot dessa vars familjer bröt med bara för att de var döpta? De var ju bara barn. Han jag nämnde först fick för något år sedan besök av ett gäng av era ledare på hans jobb när han jobbade för att de skulle ta ett snack med honom. De hade inte kunnat få tag på honom på alla dessa år. Är inte det sjukt?
Jag kan tycka din attityd mot detta är lite nonchalant. Jag förstår att man måste lyssna på bägge sidorna. Men det är väldigt svårt att förstå föräldrar som väljer bort sina barn (även om de är äldre) för en tro, för att man tror på något som inte går att bevisa. Men ens barn är fullt verkliga och man kanske inte borde skaffa barn om man bara accepterar dem ifall de gör som man säger, eller vad tycker du? Och de är trasiga människor. Inte för att de vill vara det. Utanför att deras barndom har gjort dem trasiga. Vem har ansvar för det tycker du? Du kan komma med dina bibelcitat, men det förändrar inte deras verklighet. Och visst, jag förstår att det är lätt att peka och skylla på en gammal bok.
När tänker du att man kan sätta sig på tvären mot hela sin värld? Hur ska man bryta utan något att stå på? Och vad skiljer din homosexuella vän mot dessa vars familjer bröt med bara för att de var döpta? De var ju bara barn. Han jag nämnde först fick för något år sedan besök av ett gäng av era ledare på hans jobb när han jobbade för att de skulle ta ett snack med honom. De hade inte kunnat få tag på honom på alla dessa år. Är inte det sjukt?
Jag kan tycka din attityd mot detta är lite nonchalant. Jag förstår att man måste lyssna på bägge sidorna. Men det är väldigt svårt att förstå föräldrar som väljer bort sina barn (även om de är äldre) för en tro, för att man tror på något som inte går att bevisa. Men ens barn är fullt verkliga och man kanske inte borde skaffa barn om man bara accepterar dem ifall de gör som man säger, eller vad tycker du? Och de är trasiga människor. Inte för att de vill vara det. Utanför att deras barndom har gjort dem trasiga. Vem har ansvar för det tycker du? Du kan komma med dina bibelcitat, men det förändrar inte deras verklighet. Och visst, jag förstår att det är lätt att peka och skylla på en gammal bok.
Om jag uppfattat det korrekt är skillnaden om barnen låter sig döpas eller inte (dop är tydligtvis ritualen för att bli medlem i JV-kyrkan, och att bli medlem i JV-kyrkan betraktas ett livslångt åtagande, bryter man åtagandet straffas man med utfrysning). Om barnen inte döps och väljer att inte bli JV-medlemmar, kan föräldrarna fortsätta att umgås med dem, även om de slutar tro på gud eller är homosexuella. Om barnen döps och senare går ur sitt medlemsskap i JV-kyrkan (t.ex. för att de slutar tro på gud eller är homosexuella), uppmanas däremot föräldrarna att frysa ut sina barn.
T.ex. en person jag känner fick JV-läran i modermjölken. Hen blev döpt och medlem i JV-kyrkan då hen var 13 år gammal. Hen trodde då på JV-läran, och trodde att hen gjorde det rätta. När hen var 17 år kunde inte hen längre tro på gud och bibeln. Hen skrev ett brev och meddelade att hen inte längre ville fortsätta sitt medlemsskap i JV-kyrkan, eftersom hen inte längre trodde. Då slutade hens föräldrar och syskon att umgås. Hen blev utfrusen av sina föräldrar bara för att hen valde en annan väg i livet. Vi talar inte om en person som åkte ner till Syrien och krigade tillsammans med IS. Vi talar om en ung person som helt enkelt inte längre kunde tro på gud och att bibeln är inspirerad av gud, och därför inte kunde fortsätta sitt medlemsskap i JV-kyrkan.
Nu är detta ett anektdotiskt exempel och säger ingenting om detta är ett systematiskt problem. Men i alla fall läste jag på JV’s hemsida (jw.org) en direkt uppmaning till föräldrar att inte umgås med sina uteslutna barn. Så med tanke på att deras hemsida uppmanar föräldrar att sluta upp att umgås med sina uteslutna barn, kan man misstänka att detta sker systematiskt.
Såhär står det på deras hemsida:
Citat:
www.jw.org
”... Hur är det då om vi har en släkting eller nära vän som är utesluten? Då prövas vår lojalitet, inte mot den personen, utan mot Jehova. Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna. (Läs 1 Korinthierna 5:11–13.) Vi kan ta bara ett exempel på vilka goda resultat det kan få om en familj lojalt följer Jehovas anvisning om att inte umgås med en utesluten släkting. En ung man hade varit utesluten i tio år, och under hela den tiden hade hans pappa, mamma och fyra bröder följt uppmaningen att ”sluta upp att vara i sällskap” med honom. Själv försökte han ibland hitta tillfällen att umgås med dem, men berömvärt nog höll alla i familjen fast vid beslutet att inte ha någon kontakt med honom. När han blivit återupptagen berättade han att han hela tiden saknade kontakten med familjen, särskilt på kvällarna när han var ensam. Men, som han själv erkände, om familjen hade umgåtts bara lite med honom skulle han ha nöjt sig med det. Men eftersom ingen i familjen hade någon som helst kontakt med honom, blev hans starka önskan att få vara tillsammans med dem en av anledningarna att reparera förhållandet till Jehova. Tänk gärna på detta om du någon gång frestas att överträda Jehovas befallning att inte umgås med uteslutna släktingar.”
”... Hur är det då om vi har en släkting eller nära vän som är utesluten? Då prövas vår lojalitet, inte mot den personen, utan mot Jehova. Jehova vakar över oss för att se om vi håller oss till hans bud och undviker kontakt med alla som är uteslutna. (Läs 1 Korinthierna 5:11–13.) Vi kan ta bara ett exempel på vilka goda resultat det kan få om en familj lojalt följer Jehovas anvisning om att inte umgås med en utesluten släkting. En ung man hade varit utesluten i tio år, och under hela den tiden hade hans pappa, mamma och fyra bröder följt uppmaningen att ”sluta upp att vara i sällskap” med honom. Själv försökte han ibland hitta tillfällen att umgås med dem, men berömvärt nog höll alla i familjen fast vid beslutet att inte ha någon kontakt med honom. När han blivit återupptagen berättade han att han hela tiden saknade kontakten med familjen, särskilt på kvällarna när han var ensam. Men, som han själv erkände, om familjen hade umgåtts bara lite med honom skulle han ha nöjt sig med det. Men eftersom ingen i familjen hade någon som helst kontakt med honom, blev hans starka önskan att få vara tillsammans med dem en av anledningarna att reparera förhållandet till Jehova. Tänk gärna på detta om du någon gång frestas att överträda Jehovas befallning att inte umgås med uteslutna släktingar.”
Senast redigerad av qbit 2015-02-05 kl. 23:46.
Senast redigerad av qbit 2015-02-05 kl. 23:46.