2015-02-05, 20:50
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glue
Det är lite märkligt att hon inte lämnade in någon enskild ansökan nu när det ändå gått så pass lång tid sedan de båda skrivit under den gemensamma ansökan.
Nej, det är det inte - att skilja sig via stämning innebär att skilsmässan fördröjs eftersom maken då måste meddelas först med delgivning, och om han inte skickar in den så måste han jagas rätt på och delges ... som med kronofogde stämningar .. Det innebär att det kan dra ut väsentligt på tiden innan skilsmässan klubbas med eller utan den andras namnteckning..

Det är alltså snabbare om man kan komma överens - och här hade det gått lite drygt en månad - med julhelg emellan - så fördröjningen var inte särskilt saftig.
Citera
2015-02-05, 20:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Jo, men ärligt talat hade jag själv ingen aning om att enskild ansökan existerade. Om man har barn och en lång relation bakom sig kanske man vill avsluta det gemensamt. Utan onödig konflikt.

Ingen aning.
Har hon tagit reda på hur man skiljer - beställt papper etc, då har hon också fått information om alternativen.
Citera
2015-02-05, 20:55
Medlem
ReedMes avatar
Om han nu puttade henne i vattnet/vaken. Varför tillkallade han då inte polis och räddningstjänst? Han kunde ju ha sagt att hon halkat o fallit, eller nåt sånt. Då skulle han ha hamnat i lite bättre dager och sått ett frö till rimligt tvivel.

Det här har kanske redan diskuterats i tråden.
Citera
2015-02-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leo-rowan
Om TS varit rädd för US tidigare så tror inte jag att den rädslan släppt så snart efter, däremot hade hon kanske svårt att tro att det skulle kunna bli så illa. På ett sätt kan man känna sig oerhört stark efter att ha tagit steget ur en dålig relation men skräcken kan sitta i länge, och den kan ha fått TS att göra honom till lags en gång för mycket. Aggressiva män har en tendens att vara bättre än de bästa tänkbara mellan sina utbrott, visa att de fortfarande är värda all kärlek och respekt. Inte undra på att så många kvinnor blir mindfucked i våldsamma relationer...varva hot/våld och kärlek/ömhet..

Tänker lite så också. Att han denna kväll var tillmötesgående och positiv att ansökan skulle postas. Dom var överens att det var det bästa. Nu var det dags för att göra ett avslut så båda kunde gå vidare med sina liv.

TS kanske slappnade av och kände äntligen, vad skönt att få det här gjort. Han verkar ha insett att detta är det bästa och så skönt att det inte blir någon diskussion.

Nu åker vi och postar ansökan tillsammans.
Citera
2015-02-05, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Har hon tagit reda på hur man skiljer - beställt papper etc, då har hon också fått information om alternativen.

Visserligen, men det innebär inte att man tar till det sig. Jag läser det jag tycker är aktuellt för mig, resten hoppar jag över. Selektiv informationsinhämtning. När dom ansökte hade hon väl ingen anledning att tro att han inte skulle lämna in ansökan ....
Citera
2015-02-05, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det är det inte - att skilja sig via stämning innebär att skilsmässan fördröjs eftersom maken då måste meddelas först med delgivning, och om han inte skickar in den så måste han jagas rätt på och delges ... som med kronofogde stämningar .. Det innebär att det kan dra ut väsentligt på tiden innan skilsmässan klubbas med eller utan den andras namnteckning..

Det är alltså snabbare om man kan komma överens - och här hade det gått lite drygt en månad - med julhelg emellan - så fördröjningen var inte särskilt saftig.
Om TS ringt för att kolla om ansökan inkommit och fått till svar att den inte gjort det eller på annat sätt fått klart för sig att skilsmässan inte skulle ske problemfritt, hade det kunnat vara ett bättre alternativ att lämna in enskilt.
Ansökan skulle ju ha hunnit komma in till TR om den blivit postad runt den 15 december. US kunde ju inte direkt gå under jorden om han bodde tillsammans med barnen i villan i Sigtuna, så han borde kunnat jagats rätt på rätt enkelt.
Citera
2015-02-05, 22:26
Medlem
Citat:
Om TS ringt för att kolla om ansökan inkommit och fått till svar att den inte gjort det eller på annat sätt fått klart för sig att skilsmässan inte skulle ske problemfritt, hade det kunnat vara ett bättre alternativ att lämna in enskilt.
Ansökan skulle ju ha hunnit komma in till TR om den blivit postad runt den 15 december. US kunde ju inte direkt gå under jorden om han bodde tillsammans med barnen i villan i Sigtuna, så han borde kunnat jagats rätt på rätt enkelt.

Det är lätt att vara klok i efterhanden, men när man är där och får ursäkter - lite körigt nyss nu, skickar in imorgon, var på ett jobb men är hemma nästa vecka ....

Så tror jag många skulle hoppas att det skulle hända.
Citera
2015-02-05, 22:42
Medlem
Citat:
Det är lätt att vara klok i efterhanden, men när man är där och får ursäkter - lite körigt nyss nu, skickar in imorgon, var på ett jobb men är hemma nästa vecka ....

Javisst, det kan mycket väl varit så. Låter troligt.
Citera
2015-02-05, 22:48
Medlem
Guardian Angels avatar
Citat:

Citat:

Hon var väldigt ledsen den 10 december. Det var kanske då hon skickade efter ansökningshandlingarna eller fick dom. Det är lite märkligt att han daterat före henne.
Citera
2015-02-05, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Hon var väldigt ledsen den 10 december. Det var kanske då hon skickade efter ansökningshandlingarna eller fick dom. Det är lite märkligt att han daterat före henne.

Det tror jag var en efterdatering.
Citera
2015-02-05, 22:59
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Det tror jag var en efterdatering.
Varför tror du det, och vem skulle ha gjort det?
Citera
2015-02-05, 23:00
Medlem
Citat:
Jo men nu var det inte hennes partner, utan ex-make som hon stod inför separation med.
Tänker att om det är TS som varit drivande i skilsmässan känns det inte troligt att hon längre var rädd för US eller kände sig tvingad att göra honom till lags på något sätt.
Tvärtom så kan hon ha haft dåligt samvete innerst inne för att hon varit drivande till skilsmässan och skuldkänslor för att hon hade en ny och inte han. Då kan hon ha låtit honom hållas och få sin vilja igenom och gått med på ett möte på bryggan.

Citat:
När TS skrev ut på fejjan att hon bodde i Uppsala var det någon vän till henne som kommenterade något i stil med "Jaha, bor du där permanent nu?", låter som att TS bott hos MR med jämna mellanrum innan dess också.
Den korrekta kommentaren var: "Jaså blir du Uppsala bo på heltid nu? "
Och precis som du skrev, så indikerar ju det på att hon bodde hos MR på halvtid innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in