Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.Keke
Jag lägger på lite olika färger på både kräm och puts om jag vill att skon ska få ett litet eget liv. För mig är det inte en fråga om det är fejk eller riktigt, utan att det ger lite mer liv.
Citat:
Ursprungligen postat av
ShogunAssasin
Jag skulle inte dra det så långt att man kan kalla mörkläggning (finns det ett bra svenskt ord?!

) av tåpartiet
(burnishing) för fejkpatina. Här vill jag göra skillnad mellan
patina,
fejkpatina och
finish, där mörkläggning av tån i de flesta fall (när det gäller kvalitetsskor) tillhör det sistnämnda.
Fejkpatina är när man vill få en ny produkt att se åldrad ut (ålderstecken, tecken av användning). Syftet med en mörkläggning av tån är sällan att få skon att se åldrad ut, det handlar mer om att ge skon en intressant effekt och snygg finish (jmf.
fakepatina).
Lika mycket som jag avskyr fakepatina kan jag tycka att mörkläggning av tåpartiet kan vara snyggt på rätt sko. Det handlar lite om vilken typ av sko det är och i vilket läge den skall användas. En mer blygsam mörkläggning kan vara snyggt på ett par skor till kavaj/kostym av ledigare slaget medan de mer iögonfallande (typ på en ljusbrun sko) till mer lediga utstyrslar.
Jag är med på att det finns lite olika nivåer av burnishing/mörkläggning av skorna, där jag kan ha mer förståelse för de lättare och mindre extrema varianterna. Men principiellt tycker jag nog fortfarande det är samma sak, jag menar, denna typ av mörkläggning bör väl ha uppkommit i anledning av att man upptäckt att skor blivit snyggare då de med tiden fått mörkare färgskiftningar (detta är ett rent antagande från min sida, öppen för att jag kan ha fel)? En naturlig patina skapas ju främst framme vid tån (eller på insidan av hälen, ett ställe där man också ser folk mörklägga/burnisha sina skor) - man ser ju inte så mycket mörkläggning/burnishing på de ställen av skon där en naturlig patina inte kan uppkomma, vilket på något sätt talar för att man försöker ge sken av att patinan/mörkläggningen egentligen uppkommit genom långvarigt brukande? I alla fall jag har inte sett mörklagda/burnishade skor där man försökt uppnå en intressant effekt eller snygg finish genom att mörklägga andra delar av skon. Därför har man då skapat denna effekt snabbare genom att använda skokräm/polish.
För tydlighetsskull menar jag inte när jag säger "ge sken av" att jag tror att de som tycker om denna typ av burnishing/skapad patina försöker lura andra att tro att det verkligen är en naturlig patina. Men kan ändå inte låta bli att känna så, i alla fall att detta uppkommit ur, att man vill ge sken av ett långt naturligt brukande av skorna.
Jag håller med om att det kan vara snyggt, även i vissa fall med väldigt påtaglig patina, men då naturlig patina som uppkommit genom användning av skorna. Det jag vänder mig mot patina som är "konstgjord".
Känner att jag blandar och ger lite med användningen av patina/burnishing/mörkläggning, men jag hoppas att det framgår vad jag syftar på.
Edit: här är ett tydligt exempel på vad jag syftar på
http://imgur.com/GAnOGmh
Jag tycker skon till höger är hur snygg som helst, och hade verkligen gillat den om den såg ut så efter många års brukande och lager av skokräm som gett den det utseendet. Men med vetskapen om att den, vad någon timme(?) innan, såg ut som den till vänster, så gör det att det känns så oäkta, och som jag nämnde inledningsvis så är en del av det jag gillar med kvalitetsskor det genuina och "ordentliga", inte det påklistrade/ditmålade.