2015-10-15, 15:50
Medlem
DoraFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlisterG
Helt ok skor för sitt pris, notera dock att mycket är durksytt, och undvik modeller med corrected grain som de tyvärr har en hel del av (du ser det på den onaturliga, väldigt jämna glansen).

Tack! Då glömmer jag den tillverkaren.

I en annan prisklass ligger de här stiliga kängorna från Purdey:

http://www.purdey.com/clothing-accessories/womens-grain-leather-twin-strap-boots-boot041.aspx

Min erfarenhet är att Purdey håller mycket hög kvalitet på sina varor (ja, jaktvapnen har jag ingen erfarenhet av ).
Men vet du vem som tillverkar kängorna? C&J är en given gissning.
Citera
2015-10-15, 16:05
Medlem
AlisterGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Lagen om minskade marginalkvaliteten.

Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Lagen om avtagande marginalnytta?

Sånt där kan inte jag..

Citat:
Ursprungligen postat av DoraF
Tack! Då glömmer jag den tillverkaren.

I en annan prisklass ligger de här stiliga kängorna från Purdey:

http://www.purdey.com/clothing-accessories/womens-grain-leather-twin-strap-boots-boot041.aspx

Min erfarenhet är att Purdey håller mycket hög kvalitet på sina varor (ja, jaktvapnen har jag ingen erfarenhet av ).
Men vet du vem som tillverkar kängorna? C&J är en given gissning.

Japp exakt, C&J.
Citera
2015-10-15, 17:08
Medlem
Rippless avatar
Citat:
Skor görs normalt så att utrymmet framför tån ska vara ca 2,5-3 cm, så skulle snarare säga att de där skorna är för korta. Här har jag skrivit mer om ämnet RTW och passform: http://www.shoegazing.se/2014/09/14/fordjupning-rtw-och-passform/

Kan vara så, eftersom de spänner som ett as på vänstra foten vid vristen. Jag har väldigt hög vrist och det märktes väldigt tydligt nu. Att gå upp en storlek går inte, jag testade 9,5 igår och de var för stora.

Jag läste ditt inlägg om RTW. Min bredaste del av foten är vid den bredaste delen av skon. När jag "böjde" foten så var det en del överflödigt läder vid flexpunkten, något som ger rätt fula veck efter tag. Jag tror jag lämnar tillbaka de här och testar ett par andra skor faktiskt. Känns väldigt onödigt att köpa ett par skor för 3000 kr som inte känns helt 100.

Jag vet att Gant inte hör hemma i tråden, men på CareOfCarl (som har en hel del kvalitetsskor nu) står det att deras brogues är tillverkade i Italien. Någon som vet vilken fabrik de tillverkas i?
Citera
2015-10-15, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Kan vara så, eftersom de spänner som ett as på vänstra foten vid vristen. Jag har väldigt hög vrist och det märktes väldigt tydligt nu. Att gå upp en storlek går inte, jag testade 9,5 igår och de var för stora.

Jag läste ditt inlägg om RTW. Min bredaste del av foten är vid den bredaste delen av skon. När jag "böjde" foten så var det en del överflödigt läder vid flexpunkten, något som ger rätt fula veck efter tag. Jag tror jag lämnar tillbaka de här och testar ett par andra skor faktiskt. Känns väldigt onödigt att köpa ett par skor för 3000 kr som inte känns helt 100.

Jag vet att Gant inte hör hemma i tråden, men på CareOfCarl (som har en hel del kvalitetsskor nu) står det att deras brogues är tillverkade i Italien. Någon som vet vilken fabrik de tillverkas i?
Bor du i Stockholm kan du svänga förbi skoAB och testa bonafe, de skorna har högt insteg, dock ligger de på en bra bit över 3000kr.
Citera
2015-10-15, 20:03
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripples
Jag läste ditt inlägg om RTW. Min bredaste del av foten är vid den bredaste delen av skon. När jag "böjde" foten så var det en del överflödigt läder vid flexpunkten, något som ger rätt fula veck efter tag.

Du kan inte ta en bild på kängorna ifråga?
Citera
2015-10-15, 21:04
Medlem
Pörrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShogunAssasin
Lagen om avtagande marginalnytta?

Citat:
Sånt där kan inte jag..

Uppenbarligen inte Shogun heller som inte förstod mitt försök till skämt.
Citera
2015-10-15, 21:14
Medlem
BenjaminGrahams avatar
Någon som har erfarenhet storleken på Enzo Bonafés läst 363 ? Har tyvärr ingen möjlighet att prova på plats, så mailade SkoAB och de sa att det är en rymlig läst varav vissa väljer att gå ner en storlek. Vilket inte var det man hoppades höra om man skall beställa. Sportar 8.5 i det mesta annat jag testat t.ex C&J 236/348, Carmina Rain ... Några tankar ?
Citera
2015-10-16, 11:16
Medlem
dauits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
Någon som har erfarenhet storleken på Enzo Bonafés läst 363 ? Har tyvärr ingen möjlighet att prova på plats, så mailade SkoAB och de sa att det är en rymlig läst varav vissa väljer att gå ner en storlek. Vilket inte var det man hoppades höra om man skall beställa. Sportar 8.5 i det mesta annat jag testat t.ex C&J 236/348, Carmina Rain ... Några tankar ?
lita på skoAB och köp. Dom har bättre koll på storlekarna på sina tillverkare än någon här inne har.
Citera
2015-10-16, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pörr
Lagen om minskade marginalkvaliteten.
Asbra!

Citat:
Sånt där kan inte jag..
Lagen om avtagande marginalnytta säger att marginalnyttan minskar med konsumtionen. Det första paret skor du köper har du väldigt stor nytta av, för då slipper du gå i strumplästen. Andra paret har du också stor nytta av eftersom du då kan byta varje dag och få lite variation. Nyttan är dock inte lika stor som för första. För varje nytt par du köper desto mindre nytta får du. När du har en garderob på tjugo par gör ytterligare ett par knappt någon skillnad alls.

Pörr skämtade med referens till denna, men det är faktiskt rätt intressant att det går att applicera även på kvalitet. Hur mycket arbetstid kan man egentligen lägga ner på ett par skor och fortfarande förbättra dem? Hur bra material kan man egentligen köpa?
Citera
2015-10-16, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BenjaminGraham
236 och Rain är också ganska rymliga, SkoAB skriver på ett ställe "quite generous" och på ett annat ställe "wide fitting" men det beror också på modell. Jag har ett par Rain-chukkas som sitter betydligt tightare än ett par kängor på Oscar-lästen i samma storlek, trots att Oscar beskrivs som normal.

En annan variant är ju att beställa båda storlekarna och returnera det/de som inte passar.
Citera
2015-10-16, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zarkov
236 och Rain är också ganska rymliga, SkoAB skriver på ett ställe "quite generous" och på ett annat ställe "wide fitting" men det beror också på modell. Jag har ett par Rain-chukkas som sitter betydligt tightare än ett par kängor på Oscar-lästen i samma storlek, trots att Oscar beskrivs som normal.

En annan variant är ju att beställa båda storlekarna och returnera det/de som inte passar.
C&J 236 är mest bara bred bakom ballen tycker jag, tåboxen är tämligen normal. Bonafé 946 är enligt SkoAB extremt likt Rain i passform, och Rain ska ju vara en rymlig läst, men om man jämför EB 946 med C&J 236 är 946 inte det minsta bred samt en ganska tajt tåbox, men det beror ju på mejslingen.
Citera
2015-10-16, 13:24
Medlem
Jag förstår inte vad som menas med att ett par skor skulle vara dubbelt så bra eller tre gånger så bra som ett annat par skor. Därför förstår jag inte heller hur man skulle kunna prata om någon slags avtagande avkastning när det gäller pris på skor och skornas kvalitet.

Det enda meningsfulla man kan säga är att ett par skor är INTE prisvärda om man kan köpa ett annat par skor som är lika bra till ett lägre pris. Till exempel om pundet stiger kraftigt kan brittiska skor bli icke prisvärda i Sverige därför att märken som EB Yanko och Carmina blir bättre alternativ.

Det går förövrigt inte heller på något meningsfullt sätt att säga att något ger dubbelt så mycket eller hälften så mycket nytta som något annat. Då blir nytta ett tvivelaktigt religiöst koncept. Det går bara att säga att något ger mer eller mindre nytta än något annat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in