2015-02-04, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av konstigkille93a
Vad tycker ni man ska köra på? Avanza eller Eztrader? Har knappt erfarenhet när det gäller aktier så all hjälp uppskattas =) Vore snällt om någon kunda pma mig då jag har några enkla frågor.

Varför ska någon PM:a dig? Det enklaste för alla är väl att du ställer dina frågor i tråden...
2015-02-04, 19:10
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Pisskitfittan
Hur mycket måste jag klara på basåret för att få studiemedel till hösten?
.....
Innebär detta att jag i stort sätt kan gå hela basåret. Faila alla kurser och trots detta söka in till högskola nästa höst utan att det blir några problem?

So it shall be written, so it shall be done.

Om du studerat tidigare på gymnasiellnivå för att senare gå upp en nivå, till eftergymnasial nivå - görs ingen resultatprövning.
2015-02-04, 20:45
Medlem
Citat:
Vad tycker ni man ska köra på? Avanza eller Eztrader? Har knappt erfarenhet när det gäller aktier så all hjälp uppskattas =) Vore snällt om någon kunda pma mig då jag har några enkla frågor.

Jag undrar detsamma varför du inte kan ställa frågorna i tråden.

Och som svar på din fråga Avanza
2015-02-04, 20:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisskitfittan
Hur mycket måste jag klara på basåret för att få studiemedel till hösten?

På CSN's hemsida kan man läsa följande:
Då prövar vi inte studieresultat
Vi prövar inte dina studieresultat

om det är första gången du söker studiemedel för eftergymnasiala studier. Utbildningar på eftergymnasial nivå är exempelvis utbildningar på högskola, universitet, yrkeshögskola och språkkurser utomlands. Observera att basåret inte räknas som eftergymnasiala studier.

Innebär detta att jag i stort sätt kan gå hela basåret. Faila alla kurser och trots detta söka in till högskola nästa höst utan att det blir några problem?

helt rätt
2015-02-04, 21:38
Medlem
Jag läser tre kurser på komvux just nu, Ma4, Fysik 1 och Biologi 1 och har ansökt om studiebidrag. Måste jag betala tillbaka det studiebidraget (inte lån) efter jag läst klart kurserna?
2015-02-04, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
So it shall be written, so it shall be done.

Om du studerat tidigare på gymnasiellnivå för att senare gå upp en nivå, till eftergymnasial nivå - görs ingen resultatprövning.

Citat:
Ursprungligen postat av Reato
helt rätt

Låter ju lite för bra för att vara sant.
Jag läser nämligen ett naturvetenskapligt basår men har nu helt bestämt mig att söka Industriell ekonomi till hösten vilket innebär att jag inte behöver biologi 2 och kemi 2.
Jag vill fokusera och bli riktigt bra på matte och fysik istället då detta kommer prägla min utbildning mer än vad biologi och kemi kommer göra.
Jag hade dock tänkt att försöka fortsätta vara inskriven på kurserna så jag får cash från CSN men har liksom inte tänkt klara dom. För jag antar att om jag avskriver mig från kurserna räknas det bara som att jag läser 50% och får då bara halva bidraget och halva lånet?

Det smartaste måste väl vara att göra som jag tänker? Även om det är lite fult?
2015-02-04, 23:30
Medlem
Fyfan vad sega CSN är, skickade in 3 veckor sedan ansökan om csn.....ännu har man inte fått svar
2015-02-04, 23:33
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BruuucE
Jag undrar detsamma varför du inte kan ställa frågorna i tråden.

Och som svar på din fråga Avanza
Jag ber om ursäkt, det var bara några små frågor och jag ville inte dra ut på tråden.

Tack för svar
2015-02-04, 23:46
Medlem
Citat:
Jag ber om ursäkt, det var bara några små frågor och jag ville inte dra ut på tråden.

Du ska aldrig känna att någon fråga är för dum/enkel att ställa. Tänk på att detta är en tråd för just nybörjare. Säkerligen finns det andra personer som också kan dra nytta av svaren på dina frågor om de ställs i tråden istället för via PM.
2015-02-05, 00:07
Medlem
konstigkille93as avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Du ska aldrig känna att någon fråga är för dum/enkel att ställa. Tänk på att detta är en tråd för just nybörjare. Säkerligen finns det andra personer som också kan dra nytta av svaren på dina frågor om de ställs i tråden istället för via PM.
Det vet jag redan. Håller med dig. Tack. Mina frågor hade varit lite OT så jag ville inte ta de här. Men nu har jag hittat svaren på min frågor
2015-02-05, 16:23
Medlem
konstigkille93as avatar
Registrerade mig på EzTrader igår och dum som jag var så skrev jag mitt mobilnummer

Idag ringer en kille från Schweiz och säger att han ringer från Capitaltradehouse. Jag snackade lite med honom och sa bara att jag inte har några pengar och la på. Han mailade mig därefter följande:

"Hello
Here is the information on the "Risk-free trading program":

To help you become a better trader, gain experience and become familiar with our trading platform, Capital Trade House is minimizing your risk with a 7/14 days risk free trading account!
For a limited time, we’re giving back up to 100% on any combined losses from your first 7 days of trade & a special promotion for 14 days of risk free trading is offered as well."

Trodde Eztrader var seriösa, varför ger de ut nummer till dessa scam bolag? Borde jag vara orolig? Är inte orolig eftersom jag inte skrev in kreditnummer eller dylikt, bara namn , email och nummer.
2015-02-05, 18:35
Medlem
svampdamps avatar
Bump!

Är det fritt fram att anmäla sig till diverse bajskurser så man studerar på 75% och sedan skita i allt? Får man hem sitt mecenat då?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in