2015-02-03, 23:00
Medlem
RostigHinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slaktabruden
I.mitt fall gör det extremt.mkt. helst ska det skilja flera sekunder. Säkert andra som tänkt på det också men det skulle va sjukt lätt sätt att att aldrig förlora nåt.

Hur mkt skulle det kunna skilja i realtid mellan det sämsta och det bästa?
Det skrev jag. C:a en halv sekund.
2015-02-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Lånet var det. I övrigt så har csn sagt att de fixar till allt under februari, inklusive extra utbetalningar vid behov.

Ja juste My bad! Men jag har lån så då borde man väl få ett meddelande om detta som många andra fått!?
2015-02-03, 23:25
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burtljung
Ja juste My bad! Men jag har lån så då borde man väl få ett meddelande om detta som många andra fått!?
Ja. Det kommer.

Men det är bara om du fått beslut om studiemedel för 2015 innan 5 januari. Alla beslut tagna 5 januari och framåt är utifrån den nya summan.
2015-02-04, 07:04
Medlem
Oerhört underligt hur det kan skilja sig såpass mycket i betyg för att söka in till Industriell ekonomi efter ett godkänt basår på KTH kontra Chalmers. Som tidigare påpekat har det krävts C eller strax över C i snitt för att bli antagen till I på KTH genom basårs-gruppen. Samma siffra på Chalmers har legat närmare knappa 4,5 senaste åren.

KTH tar dessutom in fler basårs elever vilket borde medföra en större konkurrens. Förvisso tilldelar de 20% fler garantiplatser till I-programmet på KTH än på Chalmers, men sett till det större antalet studenter som konkurrerar (minst 20% mer) borde inte det vara orsaken.

Är basåret på KTH svårare? För står man i valet och kvalet mellan dessa universitet för att ta sig vidare mot I är det en faktor man borde räkna med.

Någon med några erfarenheter eller tankar?
Senast redigerad av Leakiz 2015-02-04 kl. 07:12.
2015-02-04, 07:16
Medlem
jousif650s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leakiz
Oerhört underligt hur det kan skilja sig såpass mycket i betyg för att söka in till Industriell ekonomi efter ett godkänt basår på KTH kontra Chalmers. Som tidigare påpekat har det krävts C eller strax över C i snitt för att bli antagen till I på KTH genom basårs-gruppen. Samma siffra på Chalmers har legat närmare knappa 4,5 senaste åren.

KTH tar dessutom in fler basårs elever vilket borde medföra en större konkurrens. Förvisso tilldelar de 20% fler platser till I-programmet på KTH än på Chalmers, men sett till det större antalet studenter (minst 20% mer) borde inte det vara orsaken.

Är basåret på KTH svårare? För står man i valet och kvalet mellan dessa universitet för att ta sig vidare mot I är det en faktor man borde räkna med.

Jämfört med gymnasiet så är KTH basår mycket svårare och krävande. C uppgifter i gymnasiet är knäppt E uppgifter under basåret. Därför inte många får bra betyg. Själv har pluggat matematik 4,5 och fysik 1,2. Kom inte på KTH så tänkte kämpa ett år till. Kan säga att hade Snitt C på alla kurser som jag nämnde under gymnasiet. Nu har jag också C snitt trots att den skulle vara som repetition för mig . A uppgifter är nästan omöjliga, även med lösning förslag då har man svårt med de.
2015-02-04, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leakiz

KTH tar dessutom in fler basårs elever vilket borde medföra en större konkurrens. Förvisso tilldelar de 20% fler garantiplatser till I-programmet på KTH än på Chalmers, men sett till det större antalet studenter som konkurrerar (minst 20% mer) borde inte det vara orsaken.

Kollar du intagningsgränserna innan 2011 (kanske gäller 2011 med) så ser du att det gällde att snitta B på basåret för att komma in vilket då skulle motsvara ett snitt på 4,5. Sedan sjönk gränsen, detta har jag fått förklarat med att dem bestämde sig för att försvåra dem sista uppgifterna på tentorna så att de högsta betygen (specifikt A och B i princip) skulle bli svårare att uppnå, detta för att ge en jämnare betygsspridning och en bättre hantering av garantiplatser då det blir färre med de högsta bteygen. Sen om denna förändring faktist inneburit att det blivit svårare att få de högsta betygen än på Chalmers kan jag ej svara säkert på då jag ej jämfört tentor och så vidare, men du har en möjlig förklaring iallafall.
2015-02-04, 13:41
Medlem
Hej

I början av läsåret sökte jag studiebidrag för 40 veckor. Under studietiden har jag dock insett att jag inte behöver pengarna just nu. Därför meddelade jag CSN att jag inte vill ha bidrag för vårterminen 2015. Därmed utnyttjar jag bara 20 veckor av de 40 jag sökt för. CSN utförde ändringen och jag ser nu att jag inte har några fler planerade utbetalningar. Däremot står det att jag använt 40 veckor av 240 möjliga. Borde det inte ändras nu till 20 av 240? Är det någon som vet om jag kommer att få tillbaka de här 20 veckorna?

Hur är det nästa gång jag söker studiemedel, är det bara de 20 veckorna jag fick studiemedel för som testas eller är det hela 40 veckors perioden?
2015-02-04, 14:02
Medlem
Emerains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrueDetectiveCity
Hej

I början av läsåret sökte jag studiebidrag för 40 veckor. Under studietiden har jag dock insett att jag inte behöver pengarna just nu. Därför meddelade jag CSN att jag inte vill ha bidrag för vårterminen 2015. Därmed utnyttjar jag bara 20 veckor av de 40 jag sökt för. CSN utförde ändringen och jag ser nu att jag inte har några fler planerade utbetalningar. Däremot står det att jag använt 40 veckor av 240 möjliga. Borde det inte ändras nu till 20 av 240? Är det någon som vet om jag kommer att få tillbaka de här 20 veckorna?

Hur är det nästa gång jag söker studiemedel, är det bara de 20 veckorna jag fick studiemedel för som testas eller är det hela 40 veckors perioden?
Om du aldrig fick något studiemedel, vilket också inkluderar att du itne tog något lån (du kan ta bidrag utan lån, men inte tvärtom), under våren så är det bara 20 veckor de testar när de kollar dina resultat.

Jag kan inte förklara varför de inte uppdaterar sin hemsida, men det lär de nog göra vid tillfälle, om inget annat nästa gång du ansöker. JAg tror det är så att de bara uppdaterar det vid nya ansökningar. Fast om det var så att du pratade med dem... Jag vet faktiskt inte.
2015-02-04, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Emerain
Om du aldrig fick något studiemedel, vilket också inkluderar att du itne tog något lån (du kan ta bidrag utan lån, men inte tvärtom), under våren så är det bara 20 veckor de testar när de kollar dina resultat.

Jag kan inte förklara varför de inte uppdaterar sin hemsida, men det lär de nog göra vid tillfälle, om inget annat nästa gång du ansöker. JAg tror det är så att de bara uppdaterar det vid nya ansökningar. Fast om det var så att du pratade med dem... Jag vet faktiskt inte.

Okej tack så hemskt mycket för svaret. Jag vill bara klargöra att trots att jag tackat nej till bidraget för VT 2015 så kommer jag att fortsätta studera terminen ut. Det som gör mig lite orolig är hur CSN formulerar sig på sin hemsida. De skriver att man testar veckorna man senast STUDERAT för och inte veckorna man senast fick studiemedel för. Men att de skulle testa resultatet för veckor man inte fått studiemedel för verkar ju lite orimligt.

Återigen, tack för svaret
2015-02-04, 15:57
Medlem
Vad tror ni generellt om preferensaktier den närmaste tiden? Räntekonton/räntefonder ger ingen avkastning, vilket gör att folk drar sig mot börsen. Samtidigt står börsen på ATH och "alla" pratar om en större sättning. Borde inte preferensaktier öka i popularitet som en gyllene medelväg mellan räntepapper och aktier. De flesta preffar ger runt 5% samtidigt som de inte är i närheten av så volatila som vanliga stamaktier.

Det känns som att en korg med 6-7 preferensaktier borde vara en ganska bra investering närmaste tiden. Speciellt efter att utdelningssäsongen är över, eftersom de flesta preffar avkastar kvartalsvis. Tar gärna emot åsikter!
2015-02-04, 17:50
Medlem
Hur mycket måste jag klara på basåret för att få studiemedel till hösten?

På CSN's hemsida kan man läsa följande:
Då prövar vi inte studieresultat
Vi prövar inte dina studieresultat

om det är första gången du söker studiemedel för eftergymnasiala studier. Utbildningar på eftergymnasial nivå är exempelvis utbildningar på högskola, universitet, yrkeshögskola och språkkurser utomlands. Observera att basåret inte räknas som eftergymnasiala studier.

Innebär detta att jag i stort sätt kan gå hela basåret. Faila alla kurser och trots detta söka in till högskola nästa höst utan att det blir några problem?
2015-02-04, 19:06
Medlem
konstigkille93as avatar
Vad tycker ni man ska köra på? Avanza eller Eztrader? Har knappt erfarenhet när det gäller aktier så all hjälp uppskattas =) Vore snällt om någon kunda pma mig då jag har några enkla frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in