2015-01-10, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DetStoraKanske
I förrgår (8/1) mottog jag en underlig utbetalning ifrån CSN. Utbetalningen var märkt "Studstöd" precis som vanligt men var på 693kr. Det känns väldigt konstigt att få en utbetalning såhär mitt i månaden, speciellt en sådan slumpmässigt siffra.

Jag har studerat i 1,5 är på heltid och har alldeles nyss beviljats CSN på halvfart inför våren. Kan det ha något med det att göra?

Lånedelen av studiemedlet har höjts för 2015 så jag antar att det är en tilläggsutbetalning av lån för höstterminen 2014 som brukar sluta vecka 3, 2015. Borde vara tilläggsutbetalning av lån för vecka 1-3, 2015.
2015-01-10, 19:32
Medlem
Nowaliis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Queen-Obscence
Alltså jag sökte CSN när jag fick veta att jag blivit godkänd vilket var i mitten av december. Läraren hade då tagit mer än 6 veckor på sig vad gäller rättningen vilket är helt oacceptabelt.
Har tjatat och mejlat expeditionen på institutionen och det är förrän idag som det verkar ha gett resultat.

CSN skrev specifikt att jag saknar 5 högskolepoäng för att få ut studiemedel, det var då innan betyget lades ut vilket det gjorde vid 13 idag. Har aldrig varit med om att lärarna tar så lång tid på sig och ville vara ute i god tid. Hoppas nu att oturen ska vända, hoppas att det går bättre för dig i alla fall!

Ja mycket får man vara med om, speciellt om man läser kurser eller delar av utbildningen vid
olika lärosäten. Fick hjälp av en snäll lärare med en restkurs-tenta som rättades i rekordfart
precis innan jul. Detta p.g.a. att jag haft strul med ett annat universitet som trots
påtryckningar är sega med rättningar. Väl vid tentorna ( hemtentor) får man alldeles för kort
tid på sig, kurslitteraturen stämmer inte o.s.v. När jag är färdig med det universitetet skall
jag klaga ordentligt.
Vågar dock inte göra det innan man är klar med de resttentor som är via detta
Universitet med rädsla repressalier!

Men än en gång, vad skrev CSN när de sa att du har för lite poäng?
Avvaktar de 4 veckor i väntan på fler poäng, innan de ger ett slutgiltigt besked?
Eller måste du göra om ansökan från början?
Väsentlig skillnad för dig både när det gäller både väntetid och antal veckor du får
ut av studiemedlet för vårterminen.

Tack för din uppmuntran! Jag tror att det kommer besked till veckan, CSN är nu bara
en vecka efter "mitt datum" när de gäller att gå igenom ansökan.
Efter januari är det förhoppningsvis som vanligt bara extra mycket nu inför kursstart.
Senast redigerad av Nowalii 2015-01-10 kl. 19:34.
2015-01-10, 19:58
Medlem
DemocracyNows avatar
Är det tillåtet att ta studiemedel under en period även om man bara ägnar tiden åt att avsluta tidigare kurser? Det vill säga även om man inte söker några nya?
2015-01-10, 20:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag_Mej
Du kan inte flytta fonder mellan ett vanligt aktiekonto och ett ISK utan måste i så fall sälja av fonderna och sedan köpa dom på nytt i din ISK. Frågan du måste ställa dig är alltså ifall det förmodade lägre skatten du betalar på ett ISK är värd den samlade skattesmällen samt det minskade kapital att erhålla "ränta-på-ränta-effekt" på.

Med tanke på den relativt blygsamma utvecklingen på dina fonder samt alla fördelar med ett ISK hade jag valt att flytta över kapitalet till investeringssparkontot istället och samtidigt passat på att fördela om i portföljen. Är du missnöjd med en fond bör du givetvis byta ut den till ett bättre alternativ. Jag personligen brukar, om inget oväntat sker, se över och eventuellt förändra om lite i portföljen var 4-6 månad. Kom ihåg att ett fondbyte på ett traditionellt fondkonto inte räknas som en försäljning och därför inte heller beskattas. Var dock noggrann med att du väljer just "fondbyte" och inte "sälj".

Skulle vara intressant att höra vilka fonder du har då jag misstänker att det är några som Swedbank rekommenderade för en herrans massa år sedan. Dessa brukar ha omotiverat höga avgifter trots rätt skrala resultat.

Lycka till!

Rör sig om swedbank roburs ethica sverige och asienfond.

Vad är taktiskt smartast? Ta skattesmällen omgående och sälja och investera om i isk nu? Eller ha kvar allt hos swedbank i 6år till minst (kanske 10-15) och ta skattesmällen när pengarna behövs. Jag sparar inget mer i aktuella fonder.

Tack för hjälpen!
2015-01-10, 20:58
Medlem
Hej

Skickar CSN pengar om de väntar för mer uppgifter men preliminärt datum är 13 januari?
Frågar för att CSN har meddelat de fick veta från skolan jag läser mindre än 50% och skulle inte få studiemedel och de ska vänta till 16 januari för mig att skicka mer uppgifter, annars får de besluta grundad på vad de fick från skolan.
Jag vet inte om jag kommer hinnas till 16 januari (har redan väntat 2 veckor på intyget från skolan i första terminen..) men preliminärt datum för utbetalning är 13 januari och de har inte ändrat den, får jag pengarna då på den dagen eller inte innan de fick allt de frågar för?

edit: Jag har även lämnad studieförsäkran via sidan och den godkänns och det var innan skolan har meddelat att jag "studerar mindre än 50%".
Senast redigerad av Keksik 2015-01-10 kl. 21:07.
2015-01-10, 21:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Men länkarna säger inget om var gränsen går för inkomst.
Har man noll inkomst eller får soc så slipper man betala men om man tjänar 2000kr under ett år, ska man meddela csn om denna enorma inkomst så att dom lägger upp en avbetalningsplan pga dessa intjänade 2000kr under ETT HELT ÅR?

Du har gett otillräcklig information för att kunna ge ett heltäckande svar.

Sök nedsättning pga. inkomst via Mina Sidor på csn.se, du får svar rätt omgående.

Jag antar att du har annuitetslånet. De ger ett årsbelopp och har naturligtvis ingen aning om du har medel nog för att betala eller ej. Söker du nedsättning och uppger en inkomst understigande 44 500 kronor (antar att du inte är så gammal) så blir beslutet rätt bra läsning för dig.

Du söker nedsättning eller ej, upp till dig. Söker du inte, pay up. De kan vanligtvis bara på sin höjd ändra dig från kvartalsbetalare till månadsbetalare om du inte söker nedsättning...men just det, det kan du göra själv.
Återigen via Mina Sidor på csn.se
2015-01-10, 22:05
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
Du har gett otillräcklig information för att kunna ge ett heltäckande svar.

Sök nedsättning pga. inkomst via Mina Sidor på csn.se, du får svar rätt omgående.

Jag antar att du har annuitetslånet. De ger ett årsbelopp och har naturligtvis ingen aning om du har medel nog för att betala eller ej. Söker du nedsättning och uppger en inkomst understigande 44 500 kronor (antar att du inte är så gammal) så blir beslutet rätt bra läsning för dig.

Du söker nedsättning eller ej, upp till dig. Söker du inte, pay up. De kan vanligtvis bara på sin höjd ändra dig från kvartalsbetalare till månadsbetalare om du inte söker nedsättning...men just det, det kan du göra själv.
Återigen via Mina Sidor på csn.se

Är väl bekant med både nedsättning och Mina sidor. Har sökt nedsättning förr och fått det beviljat men då hade jag noll inkomst det året.
Nu i år kommer jag arbeta någon helg då och då och det kanske kommer in några slantar, ingen stor summa, därför jag undrade.

Då tolkar jag det som att man får tjäna upp till 44 500kr innan man måste börja betala tillbaka?
2015-01-10, 23:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mvk
Är väl bekant med både nedsättning och Mina sidor. Har sökt nedsättning förr och fått det beviljat men då hade jag noll inkomst det året.
Nu i år kommer jag arbeta någon helg då och då och det kanske kommer in några slantar, ingen stor summa, därför jag undrade.

Då tolkar jag det som att man får tjäna upp till 44 500kr innan man måste börja betala tillbaka?

4 kap 14 § Studiestödslagen

Årsbeloppet får sättas ned till noll, om årsbeloppet beräknat
enligt första och andra styckena understiger fem procent av
prisbasbeloppet. Lag (2001:304).

Prisbasbelopp 2015: 44 500 kronor

Så, om den sammanlagda årsinkomsten understiger 44 500 kronor detta år...violá!
2015-01-10, 23:18
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dorbein
4 kap 14 § Studiestödslagen

Årsbeloppet får sättas ned till noll, om årsbeloppet beräknat
enligt första och andra styckena understiger fem procent av
prisbasbeloppet. Lag (2001:304).

Prisbasbelopp 2015: 44 500 kronor

Så, om den sammanlagda årsinkomsten understiger 44 500 kronor detta år...violá!

Strålande Dorbein!
Det var en konkret siffra jag sökte.
Tack ska du ha =)
2015-01-11, 04:33
Medlem
minopoliss avatar
Behöver snabbt svar!

Jag har sökt till folkhögskola som startar imorgon. Sökte studielån innan nyår och fick precis svar om att eftersom jag klarat 0 komvuxpoäng under den period jag senast fick studiemedel, måste jag läsa på folkhögskolan i 8 veckor för att få studiemedel.

Min fråga är då: när jag läst i 8 veckor och skolan skickat intyg på detta, kommer jag få studielånet och bidraget retroaktivt för de veckorna jag läst utan?

Skolan går på 6500/månad och får jag inte i efterhand kommer jag inte kunna betala utbildningen.
2015-01-11, 07:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av minopolis
Behöver snabbt svar!

Jag har sökt till folkhögskola som startar imorgon. Sökte studielån innan nyår och fick precis svar om att eftersom jag klarat 0 komvuxpoäng under den period jag senast fick studiemedel, måste jag läsa på folkhögskolan i 8 veckor för att få studiemedel.

Min fråga är då: när jag läst i 8 veckor och skolan skickat intyg på detta, kommer jag få studielånet och bidraget retroaktivt för de veckorna jag läst utan?

Skolan går på 6500/månad och får jag inte i efterhand kommer jag inte kunna betala utbildningen.
Enligt det svar du fått, som jag fetstilat, är du inte berättigad till studiemedel då du inte uppnått resultatkravet för din senaste studiemedelsperiod.

Du kommer inte få retroaktiv betalning för de åtta veckorna.
2015-01-11, 15:14
Medlem
Jag har under den gångna terminen läst 30 hp som jag ansökt om studiemedel för, av vilka jag än så länge klarat 18 (tentar av de sista kommande vecka). Utöver detta har jag läst 15 hp som jag inte sökt studiemedel för, men där jag än så länge klarat 7 hp. Min fråga är om jag kan tillgodoräkna mig de 7 poängen för att uppnå kravet på 75 %, eller gäller den gränsen enbart för de poäng man sökt studiemedel för?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in