2015-02-05, 02:27
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Men vad har detta med integration att göra? Arbetslöshet finns ju både hos etniskt svenska såsom hos dem som inte är etniskt svenskar. Majoriteten av dem som kommer kan ju läsa och skriva, speciellt dem som kommer från arabiska länder. Sen är det inte sant att Sverige tar emot många, Libanon till exempel har tagit emot över 1 miljon flyktingar och landet har endast 3,5 miljoner invånare. Även Turkiet och Jordanien har båda tagit emot nästan 1 miljon. Till Sverige kommer endast en väldigt liten del människor...

Sen finns det inga ghetton i Sverige. Alla de områden som nämns är vanliga bostadsområden, många av dem nära till centrum också. Du kan ta en cykel och cykla till centrum i storstäderna inom loppet av några minuter. Det är precis som alla andra bostadsområden i Sverige. Det är faktiskt ett hån och skymf mot dem riktiga ghettona i Krakow, Warsawa, Lublin att nämna vanliga bostadsområden för detta...

Jag antar att du talar om de judiska gettona under andra världskriget. Nej, jag håller med att de är en skymf mot dem eftersom folket i dessa var ofrivilligt fängslade och kriminaliteten var låg trots de fruktansvärda förhållandena. Men segregationen och utanförskapet är jämförbar i de moderna invandrargettona som finns i våra förorter.

Citat:
Exakt. Och jag försvarar inte IS. Jag bara säger att detta kriget är inte rättfärdigat. Detta är ett orättvist och orättfärdigt krig. Det är så tydligt så det bara inte går att förneka. I de områden IS tagit över är dem flesta invånarna nöjda med att IS tagit över för dem har befriat befolkningen från Bagdad regeringen. Detta gäller i städer såsom Mosul och Fallujah.

Vad ska IS göra?

Det känns hela tiden som du fortsätter försvara dem. Om IS hade velat bli betraktade som stat skulle de uppträtt statsmannamässigt, söka internationella förhandlingar istället för att slakta yazidier, krigsfångar och oskyldiga journalister och hjälparbetare!!! De har ju med det senaste illdådet bekräftat att de är sadistiska barbarer som bara förstör för muslimer i hela världen. De bryter mot Koranen i Islams namn!

Citat:
Dem blir utsatta för krig, dem bombas varje dag som om dem vore djur.

Nej, IS är inte djur. Djur bränner inte varandra levande. Att göra det IS gjort är utstuderad ondska av hatiska själlösa individer som är ledda av djävulen. De är värre än Saurons orcher. Jag hoppas de som funderar ansluta sig börjar inse detta!

Citat:
Ska dem bara släppa dessa fångar som dem har? Visst är dessa fångar civila, men hur hade det sett ut om något land förklarat krig mot Sverige till exempel och du haft det landets medborgare i Sverige och dessa befunnit sig i Sverige utan tillstånd? Dem hade blivit krigsfångar också...

De hade blivit fängslade tills det utretts att de verkligen varit journalister. Då hade de släppts. De hade inte riskerat bli kidnappade och videoinspelade när de fått halsen avskuren

Citat:
IS ser sig själva som stat så därför måste varje journalist ha deras tillstånd för att befinna sig i deras områden, svårare än så är det inte. Vill du besöka IS områden i Syrien eller Irak, ansök om tillstånd till kalifatet, sen när du får tillstånd åker du dit och ingen kommer röra dig.

Jag tackar nej till inbjudan. Om det funnits någon form av en fungerande ledning i IS hade den aldrig tillåtet något så kontraproduktivt som detta barbariska mord. Jag kan inte finna ord för den avsky jag känner. Det är en skam för hela det mänskliga släktet inför vår skapare. Hur kan någon vara så utstuderat, genuint ond!!?
Senast redigerad av DickeFix 2015-02-05 kl. 02:33.
Citera
2015-02-05, 02:30
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RoyJones
Jadu, inte skulle vi bränna elller halshugga utländska journalister eller ens fientlig militär personal. Krigsfångar hade internerats och släppts vid krigets slut eller innan genom fångväxling.

----

Jordanien har väl kanske den bästa armėn av alla arabiska stater, så de skulle ju definitivt ha kapacitet att bekämpa IS med en annan effektivitet än Syriska SAA eller Irakiska armėn. Dock så saknas ju landgräns mot IS kontrollerade områden. Syrien och Jordanien har väl inte den bästa relationen idag så annat än intensifierade bombningar är väl osannolikt. Med Irak antar jag relationen är bättre men även där så tror jag Abdullah skulle känna stor tveksamhet att gå in med marktrupp utan sina allierade i USA koalitionen, så den känns också avlägset. Frågan är nog om Abdulla känner sig pressad av hemmaopinionen att göra något mer än bombningar samt av viiljan att inte visa sig svag inför eventuell framtida IS förekomst på deras eget territorium.

Jag köper inte det där snacket längre.

Till exempel skrevs det att Nigeria hade Afrikas största och starkaste armé, och vi ser hur dem föll ihop totalt mot Boko Haram. Att lilla Jordanien med 6 miljoner invånare, och ett land som fick totalt storstryk av Israel i krig och som egentligen är ett litet skämtland, ska ha en stor och stark armé, starkare än dess mycket större grannländer har jag väldigt svårt att förstå. Jag tror sanningen är den att inget arabland har en bra och stark armé.

Det är lätt att skryta på pappret men i verkligheten ser vi hur det ser ut.
Citera
2015-02-05, 02:36
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Jag antar att du talar om de judiska gettona under andra världskriget. Nej, jag håller med att de är en skymf mot dem eftesom folket i dessa var ofrivilligt fängslade och kriminaliteten var låg trots de fruktansvärda förhållandena. Men segregationen och utanförskapet är jämförbar i de moderna invandrargettona som finns i våra förorter.

Det finns inget i Sverige som kallas för "ghetto".

Det finns bostadsområden, i vissa är etniska svenskar i majoritet, i andra inte. Bara i Malmö finns det säkert åtminstone 20 bostadsområden där invandrare är i majoritet, och 20-30 där etniskt svenskar är i majoritet.

Citat:
Det känns hela tiden som du fortsätter försvara dem. Om IS hade velat bli betraktade som stat skulle de uppträtt statsmannamässigt, söka internationella förhandlingar istället för att slakta yazidier, krigsfångar och oskyldiga journalister och hjälparbetare!!! De är ju med det senaste illdådet visat att de är sadistiska barbarer som bara förstör för muslimer i hela världen. De bryter mot Koranen i Islams namn!

Jag säger inte att dem gör rätt. Många saker dem gör är helt fel. Men grundpoängen återstår, nämligen att det är IS som är dem som blir attackerade först. Inte IS som ATTACKERAR först men tvärtom.

Citat:
Nej, IS är inte djur. Djur bränner inte varandra levande. Att göra det IS gjort är utstuderad ondska av hatiska själlösa individer som är ledda av djävulen. De är värre än Saurons orcher. Jag hoppas de som funderar ansluta sig börjar inser detta!

Återigen, att bränna folk till döds är förbjudet i Islam, men du kan inte påstå att IS är värre än den andra sidan som också bränner folk till döds i flyganfall. Och här var det återigen inte IS som började, men den så kallade amerikanska koalitioner som började och startade kriget mot IS.

Citat:
Jag tackar nej till inbjudan. Om det funnits någon form av en fungerande ledning i IS hade den aldrig tillåtet något så kontraproduktivt som detta barbariska mord. Jag kan inte finna ord för den avsky jag känner. Det är en skam för hela det mänskliga släktet inför vår skapare. Hur kan någon vara så utstuderat, genuint ond!!?

Se, detta är problemet. Folk som du ser en enda video och tror detta är världens ondska och glömmer bort att den andra sidan begår 100 gånger värre brott. Således kan 10 000 oskyldiga mördas och ingen bryr sig, men om en enda video filmas av en enda person som dödas så tror man att det är världens ondska. Det är en sjuk värld vi lever i.
Citera
2015-02-05, 02:54
Medlem
Citat:

Återigen, att bränna folk till döds är förbjudet i Islam, men du kan inte påstå att IS är värre än den andra sidan som också bränner folk till döds i flyganfall. Och här var det återigen inte IS som började, men den så kallade amerikanska koalitioner som började och startade kriget mot IS.

oh jisses. Ja jag väntar fortfarande på dina fantastiska förklaringar. Ja man dödar civila för att dessa IS terrorister gömmer sig bland civila. För att amerikaner har dödat i landet. ger det dessa rätt att gå och utföra folkmord på sitt eget folk? JAg förstår inte hur du resonerar.

Som jag skrev tidigare. Ger det dessa män rätten att gå in i någons hem, där två 13-åriga pojkar sitter och kollar på fotboll och hugga huvudet av dem. Bara för att dem ser på tv? Vart är detta berättigat? Vart är det berättigat att man kidnappar flickor och använder dessa som sexslavar? Vad gör dessa terrorister till gudar? Varför?

Du kan komma dragandes med att USA gör si och USA gör så.
Säg att vi spelar Fia med knuff. Jag är blå, du är grön, vi har en spelare som är röd.
Jag knuffar bara ut dig. Alltså de gröna pjäserna. Med lite fusk. Har du då rätt att slå isär dina egna samt de röda och gula pjäserna. Lite så resonerar IS.
Man är ute efter att härska enfaldigt, med ett folk som kommer att leva förtryckt. Som aldrig någonsin kommer att få uppleva att leva under frihet. Något som bör vara varje människas rättighet. Det tycker du är rätt?

Citat:
Se, detta är problemet. Folk som du ser en enda video och tror detta är världens ondska och glömmer bort att den andra sidan begår 100 gånger värre brott. Således kan 10 000 oskyldiga mördas och ingen bryr sig, men om en enda video filmas av en enda person som dödas så tror man att det är världens ondska. Det är en sjuk värld vi lever i.

Men det handlar ju inte om en enda video. Det handlar om betydligt fler man har slaktat. Inte bara journalister och piloter. Utan om kristna som bor i landet. Om muslimer, som man bestämt sig för att dem inte lever efter en specifik tolkning. Det är ju så jävla idiotiskt. Men du tjatar på om samma saker, om att den gjorde det, då kan jag göra det här. Massvis utav folk bryr sig ju uppenbarligen. Men du väljer att besvara det du vill besvara. Du har fortfarande inte svarat mig?
Citera
2015-02-05, 02:57
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Jag säger inte att dem gör rätt. Många saker dem gör är helt fel. Men grundpoängen återstår, nämligen att det är IS som är dem som blir attackerade först. Inte IS som ATTACKERAR först men tvärtom.

Ja det är verkligen en sjuk värld vi lever i. Det som gör detta mord extra bestialiskt är att själva målet är att döda en försvarslös individ och orsaka maximalt lidande inför kamera. Jag menar inte på något sätt att detta mord förringar övriga otaliga offers lidande på båda sidor där många har brunnit till döds på liknande sätt och oskyldiga barn förlorat sina föräldrar.

Våld föder bara våld. Därför ska man arbeta för fred och ömsesidig respekt och förståelse och inte spä på med mer hat. Om man är troende bör man tjäna Gud genom att göra sina medmänniskor gott och leda dem in på det man tror är rätt väg genom argument. Inte genom att kriga och tvinga dem till underkastelse och genom att plåga oliktänkande till döds. Så fortsätt stå upp för din religion och det du tror på men försök inte rättfärdiga eller bortförklara det som är så uppenbart fel.
Citera
2015-02-05, 03:02
Medlem
Iman2014s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DickeFix
Ja det är verkligen en sjuk värld vi lever i. Det som gör detta mord extra bestialiskt är att själva målet är att döda en försvarslös individ och orsaka maximalt lidande inför kamera. Jag menar inte på något sätt att detta mord förringar övriga otaliga offers lidande på båda sidor där många har brunnit till döds på liknande sätt och oskyldiga barn förlorat sina föräldrar.

Våld föder bara våld. Därför ska man arbeta för fred och ömsesidig respekt och förståelse och inte spä på med mer hat. Om man är troende bör man tjäna Gud genom att göra sina medmänniskor gott och leda dem in på det man tror är rätt väg genom argument. Inte genom att kriga och tvinga dem till underkastelse och genom att plåga oliktänkande till döds. Så fortsätt stå upp för din religion och det du tror på men försök inte rättfärdiga eller bortförklara det som är så uppenbart fel.

Okej, men vad är ditt tips till IS och andra islamiska grupper i muslimska länder? Vad ska dem göra? Bara lägga sig ner och dö eller?

De kan inte skapa politiska partier för då störtas dem i militärkupper såsom i Egypten. Dem kan inte söka fred för det hjälper inte, det såg vi i Mali när islamiska grupperna villa skapa ett islamiskt Mali med fredliga relationer med resten av världen, men det hjälpte inte då landet invaderades. Samma sak i Somalia 2006.

IS utgjorde inget hot innan augusti 2014 mot något annat land i regionen men kriget startade i Irak.

Att vilja ha islamiska lagar i ett land är ett brott enligt Väst som ska straffas med krig. Så för dessa grupper finns det endast 2 alternativ. Bara lägga sig ner och dö som om man vore djur, eller fortsätta kämpa.
Citera
2015-02-05, 03:27
Medlem
DickeFixs avatar
Citat:
Okej, men vad är ditt tips till IS och andra islamiska grupper i muslimska länder? Vad ska dem göra? Bara lägga sig ner och dö eller?

De kan inte skapa politiska partier för då störtas dem i militärkupper såsom i Egypten. Dem kan inte söka fred för det hjälper inte, det såg vi i Mali när islamiska grupperna villa skapa ett islamiskt Mali med fredliga relationer med resten av världen, men det hjälpte inte då landet invaderades. Samma sak i Somalia 2006.

IS utgjorde inget hot innan augusti 2014 mot något annat land i regionen men kriget startade i Irak.

Att vilja ha islamiska lagar i ett land är ett brott enligt Väst som ska straffas med krig. Så för dessa grupper finns det endast 2 alternativ. Bara lägga sig ner och dö som om man vore djur, eller fortsätta kämpa.

Det är en berättigad fråga och jag har inget bra svar. Om majoriteten av ett folk vill ha sharia-lagar så anser jag de bör få det så länge dessa lagar inte kränker grundläggande mänskliga rättigheter för minoriteter eller utgör ett uttalat hot mot grannländer. Dessutom bör det finnas en väg tillbaka till ett sekulärt samhälle om majoriteten ändrar sig.

En diskussion om sådana frågor behövs i väst och du kan dra ditt strå till stacken genom att t.ex. starta en ny tråd på Flashback eller skriva en insändare i en av våra dagstidningar. Det har ju varit kritik i väst mot den odemokratiska behandlingen av muslimska brödraskapet i Egypten så det är inte utsiktslöst att sådana synpunkter kan vinna respekt och förståelse.
Citera
2015-02-05, 04:26
Medlem
Citat:

Isolera dem! Blockera dem på internet och se till så att alla som åker dit, oavsett etnisk härkomst, automatiskt blir statslösa: det ska inte finnas någon väg tillbaka för dessa odjur. Man blir så trött på deras ondska, deras totala destruktivitet. Detär att falla i ISIS fallgrop att börja attackera dem. För mig kan de gärna sluta bomba, bara de isoleras totalt från omvärlden, genom tex Saudiarabiens höga mur.
Citera
2015-02-05, 05:26
Medlem
IIIDraculs avatar
IS har satt upp storskärmar i nån stad där de visar piloten som brinner i en loop för folkmassorna. Barnet som hurrar är rätt läskigt.

https://www.youtube.com/watch?v=hOtam5OLjg8
Citera
2015-02-05, 06:23
Medlem
Grandiosos avatar
Jihadisterna i IS förklarar varför man lät piloten gå detta extremt grymma öde till mötes.

Citat:
The group even held a discussion with its online supporters seeking suggestions on "gruesome" ways to kill the Jordanian pilot. After killing him, the Islamic State is now attempting to justify its action to its followers.

"The so-called Islamic State is giving a clear warning to the Arabs' and the world in general - that if you kill our followers and fight the Islamic State - you will get a death similar to how you gave it to the them," ISIS said in the statement.

http://www.abna24.com/english/service/middle-east-west-asia/archive/2015/02/04/669207/story.html

Sedan kan man bara konstatera att detta IS föga bryr sig om folk av "den egna sorten" som
råkar bli tillfångatagna av "fienden". Alltsammans av senaste gisslandramat var bara ett
vidrigt spel för galleriet. Man lät förstå att man var angelägna om att få ut den kvinnliga
terroristen men redan när man framställde det som villkor för frigivandet av den
jordanske piloten och den sist överlevande japanen så lär ju av allt att döma denne ha
varit uppeldad i sin bur, förevigat på film.
Man månade inte om den kvinnliga fångens liv och inte heller bryr man sig om vad som kan
vänta alla de andra fundamentalisterna som sitter i fängsligt förvar i Jordanien.
Man struntar högaktningsfullt i allesammans. Man visste att Jordanien skulle hämnas
pilotens död per omgående genom det sätt som skett igår och vem som främst skulle
få dingla i vedergällningssnaran.

Islamiska Staten - en värld som pissar på människolivet.

Nu är förresten självaste IRAN beredd att ge sig in i "matchen" mot den blodiga
och brutala terrorismen:

Zarif: Iran is ready to ally the world against violence and extremism

http://www.abna24.com/english/service/iran/archive/2015/02/04/669265/story.html
Senast redigerad av Grandioso 2015-02-05 kl. 06:36.
Citera
2015-02-05, 07:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Sedan kan man bara konstatera att detta IS föga bryr sig om folk av "den egna sorten" som råkar bli tillfångatagna av "fienden".
Du har en västerlännings syn på saken. De IS-medlemmar som blir tillfångatagna av fienden och dödas dör martyrdöden. De hamnar i paradiset. Eller det är åtminstone vad de tror. Något paradis finns såklart inte utan är ett påhitt som ska bidra till att öka krigsviljan hos pöbeln. Koranen är en krigsmanual.
Citera
2015-02-05, 08:52
Medlem
Citat:

Om man nu vill ha islamiska lagar....varför inför man inte det på demokratisk väg med folkets vilja om nu alla vill ha det.
Varför måste man införa det med vapen i händerna... Om nu folket vill ha det där nere.
Det är väl inte bättre än nån militär kupp att mörda för sin sak som dessa svin i IS gör...
Sen skulle det även vara dödsstraff på dessa is folk som återvänder till Sverige... Dom ska dömas på svenskat medeltida vis Precis som i det grottstadiet dom är.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in