2015-02-05, 09:13
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bushido69
Om man nu vill ha islamiska lagar....varför inför man inte det på demokratisk väg med folkets vilja om nu alla vill ha det.
Varför måste man införa det med vapen i händerna... Om nu folket vill ha det där nere.
Det är väl inte bättre än nån militär kupp att mörda för sin sak som dessa svin i IS gör...
Sen skulle det även vara dödsstraff på dessa is folk som återvänder till Sverige... Dom ska dömas på svenskat medeltida vis Precis som i det grottstadiet dom är.

Nu ligger det väl i alla religiösa system att just tanken om demokrati - såsom i "folkets vilja" inte riktigt är en av de trossatser som predikas. (Inte heller i kristendomen för övrigt)

Vad det gäller avslutningen på ditt inlägg kan man ju diskutera VEM som är i grottstadiet om man hänfaller till barbari? Jag är givetvis för "hårdare tag" mot återvändande terrorister från IS - och att polisen och rättsvårdande myndigheter bereds mer resurser att kontrollera hur de här lagarna (inte) följs - och att man lagför krigsförbrytare. Alltid.

Jag tror dock (personligen) att man som stat som fördömer att döda tar sig mandatet att döda.

Just det sistnämnda känner jag mig en smula kluven inför. Jag kan inse rimligheten att Jordanien avrättar sina (redan dödsdömda) IS-affilierade fångar efter dådet med att en Jordansk (statsanställd) stridspilot blir uppeldad.

Skulle jag vilja se det i sverige? Aldrig.
Citera
2015-02-05, 09:20
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Okej, men vad är ditt tips till IS och andra islamiska grupper i muslimska länder? Vad ska dem göra? Bara lägga sig ner och dö eller?

[...]
Det är ju en alldeles utmärkt idé!
(Jag antar att du menar militanta islamister, "islamisk" är inget bra ord.)
Senast redigerad av skunkjobb 2015-02-05 kl. 09:22.
Citera
2015-02-05, 09:39
Medlem
RoyJoness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iman2014
Jag köper inte det där snacket längre.

Till exempel skrevs det att Nigeria hade Afrikas största och starkaste armé, och vi ser hur dem föll ihop totalt mot Boko Haram. Att lilla Jordanien med 6 miljoner invånare, och ett land som fick totalt storstryk av Israel i krig och som egentligen är ett litet skämtland, ska ha en stor och stark armé, starkare än dess mycket större grannländer har jag väldigt svårt att förstå. Jag tror sanningen är den att inget arabland har en bra och stark armé.

Det är lätt att skryta på pappret men i verkligheten ser vi hur det ser ut.

Nja. Egypten, Algeriet, Sydafrika har nog bra mycket bättre armé än Nigeria.

Sen är ju en förlust mot Israel ingen större indikation på någonting då de skulle slå vilket land som helst i regionen. Det var ju just med arabiska mått mätt jag menade, där är Jordanien bra och bra mycket mindre av ett "skämtland" än Kalifatet. Internationellt så är självklart alla arabländer värdelösa, vilket de är på de allra flesta områden.
Citera
2015-02-05, 09:43
Medlem
luftklubbas avatar
Har den hela videon försvunnit den som ska vara 23 min lång? Har gått igenom tråden och ingen länk fungerar på hela filmen.
Citera
2015-02-05, 10:01
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Nu ligger det väl i alla religiösa system att just tanken om demokrati - såsom i "folkets vilja" inte riktigt är en av de trossatser som predikas. (Inte heller i kristendomen för övrigt)

Vad det gäller avslutningen på ditt inlägg kan man ju diskutera VEM som är i grottstadiet om man hänfaller till barbari? Jag är givetvis för "hårdare tag" mot återvändande terrorister från IS - och att polisen och rättsvårdande myndigheter bereds mer resurser att kontrollera hur de här lagarna (inte) följs - och att man lagför krigsförbrytare. Alltid.

Jag tror dock (personligen) att man som stat som fördömer att döda tar sig mandatet att döda.

Just det sistnämnda känner jag mig en smula kluven inför. Jag kan inse rimligheten att Jordanien avrättar sina (redan dödsdömda) IS-affilierade fångar efter dådet med att en Jordansk (statsanställd) stridspilot blir uppeldad.

Skulle jag vilja se det i sverige? Aldrig.
Jag tror opinionen gällande dödsstraff och hämnd skulle förändras jäkligt snabbt om det var svenskar som fick halsarna avskurna, brändes ihjäl i burar, svenska barn som stympades, plågades och korsfästes ...

Det är lätt att sitta i trygghet utan att egentligen hotas eller beröras och hålla den moraliska flaggan högt helt enkelt.
Citera
2015-02-05, 10:11
Medlem
Jagarjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag tror opinionen gällande dödsstraff och hämnd skulle förändras jäkligt snabbt om det var svenskar som fick halsarna avskurna, brändes ihjäl i burar, svenska barn som stympades, plågades och korsfästes ...

Det är lätt att sitta i trygghet utan att egentligen hotas eller beröras och hålla den moraliska flaggan högt helt enkelt.

Det är möjligt att du har rätt i den analysen. Den är rimlig.

Å andra sidan - jag tror att mitt eget moraliska ställningstagande kommer av att ha vistats, bott och verkat i länder som både har dödsstraff (för diverse olika brott) och upplevt krigsbrott (som att civila fått halsarna avskurna, liken minerades för övrigt i just DET fallet, för att man skulle åsamka även de som sedan skulle begrava kropparna så stora förluster som möjligt - och som "psykologisk krigföring" då dödsoffren just vid det tillfället var muslimer - och som enligt sed skulle begravas så fort som möjligt).

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att vi alla har olika erfarenheter av krig, dödsstraff och elände och att de erfarenheterna givetvis färgar våra moraliska ställningstaganden i frågor av den här typen.

Skulle majoriteten av befolkningen gå på din linje med de erfarenheterna? Möjligen? Skulle majoriteten av befolkningen gå på min med samma erfarenheter? Ungefär lika troligt?
Citera
2015-02-05, 10:22
Medlem
http://rt.com/news/229519-damascus-rocket-attack-syria/?utm_source=browser&utm_medium=aplication_chrome&u tm_campaign=chrome

Nu bombar de Damaskus, massivt. ISIS verkar tyvärr inte ha stora reserver.
Citera
2015-02-05, 10:31
Medlem
http://www.jpost.com/Breaking-News/Report-Islamic-State-executes-three-of-its-Chinese-militants-390067

IS har nyss avrättat kineser som tröttnat och försökt fly hem. Vilket ger anledning att ytterligare misstro så kallade "hemvändare".
Citera
2015-02-05, 10:48
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av luftklubba
Har den hela videon försvunnit den som ska vara 23 min lång? Har gått igenom tråden och ingen länk fungerar på hela filmen.
Ser ut som de 2 stk lange videoene (hhv 18 min og 23 min lange) begge er borttagne.
Men denne er ikke tatt bort enda (1 min 24 sek). Jeg har sett 4 stk videoer av brenningen.
Den som er lenket nedenfor viser det sentrale (NB: Sterke scener):

http://theync.com/shocking/isis-burns-alive-jordanian-hostage-and-just-released-video-from-this-morning.htm

Den 18 min lange videoen lå inntil i går kveld på linken nedenfor.
Denne linken inneholder dog mye annet; stillbilder fra den nå borttagne videon, andre videoer og litt historisk om brutale tortur- og henrettelsesmetoder:

http://shoebat.com/2015/02/03/watch-horrific-video-isis-burning-pow-jordanian-pilot/
Senast redigerad av Vossevangen 2015-02-05 kl. 10:54.
Citera
2015-02-05, 10:56
Medlem
Fox news lär ha gått emot strömmen och visat videon. Vad jag vet är det bara de som har tagit det beslutet.

Själv har jag definitivt ingen lust att se när en ung man plågas ihjäl och ser inte vad det tillför. Jag vet ju vad som har hänt alldeles utan att ha sett det med egna ögon.
Citera
2015-02-05, 11:02
Medlem
BaraBiffens avatar
Det här kanske är off-topic men jag har sett filmen nu och känner ett rätt så stort hat mot ISIS, milt sagt. För att må lite bättre så undrar jag om det är någon som vet hur det går för SAS-styrkorna där nere? Läste en artikel på BBC för några månader sedan att SAS åkte runt på fyrhjulingar oc dödade ett trettiotal ISIS varje dag. Någon som har någon uppdatering?
Citera
2015-02-05, 11:24
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagarjagaren
Det är möjligt att du har rätt i den analysen. Den är rimlig.

Å andra sidan - jag tror att mitt eget moraliska ställningstagande kommer av att ha vistats, bott och verkat i länder som både har dödsstraff (för diverse olika brott) och upplevt krigsbrott (som att civila fått halsarna avskurna, liken minerades för övrigt i just DET fallet, för att man skulle åsamka även de som sedan skulle begrava kropparna så stora förluster som möjligt - och som "psykologisk krigföring" då dödsoffren just vid det tillfället var muslimer - och som enligt sed skulle begravas så fort som möjligt).

Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att vi alla har olika erfarenheter av krig, dödsstraff och elände och att de erfarenheterna givetvis färgar våra moraliska ställningstaganden i frågor av den här typen.

Skulle majoriteten av befolkningen gå på din linje med de erfarenheterna? Möjligen? Skulle majoriteten av befolkningen gå på min med samma erfarenheter? Ungefär lika troligt?
Ärligt talat så är det skillnad på att vistas i ett land och faktiskt vara berörd av de förluster som sker i det landet.
Du är i egenskap av svensk observatör och utomstående - inte en berörd part således.

Relevant vore om de anhöriga och omgivningen kring de avrättade och sprängda muslimerna delade din uppfattning - att tolerans och humanism var det som skulle möta gärningsmännen/motståndarna ..
Jag betvivlar det.
Senast redigerad av micro113 2015-02-05 kl. 11:26.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in