Citat:
Ursprungligen postat av
micro113
Jag tror opinionen gällande dödsstraff och hämnd skulle förändras jäkligt snabbt om det var svenskar som fick halsarna avskurna, brändes ihjäl i burar, svenska barn som stympades, plågades och korsfästes ...
Det är lätt att sitta i trygghet utan att egentligen hotas eller beröras och hålla den moraliska flaggan högt helt enkelt.
Det är möjligt att du har rätt i den analysen. Den är rimlig.
Å andra sidan - jag tror att mitt eget moraliska ställningstagande kommer av att ha vistats, bott och verkat i länder som både har dödsstraff (för diverse olika brott) och upplevt krigsbrott (som att civila fått halsarna avskurna, liken minerades för övrigt i just DET fallet, för att man skulle åsamka även de som sedan skulle begrava kropparna så stora förluster som möjligt - och som "psykologisk krigföring" då dödsoffren just vid det tillfället var muslimer - och som enligt sed skulle begravas så fort som möjligt).
Jag säger inte att du har fel. Jag säger bara att vi alla har olika erfarenheter av krig, dödsstraff och elände och att de erfarenheterna givetvis färgar våra moraliska ställningstaganden i frågor av den här typen.
Skulle majoriteten av befolkningen gå på din linje med de erfarenheterna? Möjligen? Skulle majoriteten av befolkningen gå på min med samma erfarenheter? Ungefär lika troligt?