2015-02-02, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jag ska börja plugga till höstens högskoleprov nu är tanken. Det är framförallt matte som jag behöver plugga. Jag funderar på att köpa/låna någon av de böcker som är gjorda för att man ska plugga till provet på ett bra sätt.

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av den typen av studielitteratur? Är det att kasta pengarna i skön, och att man lika gärna kan plugga på gamla prov, eller är det till hjälp? Jag hittade den här boken efter en googling: http://cdon.se/b%C3%B6cker/holmegaard%2C_lukas/den_kompletta_guiden_till_h%C3%B6gskoleprovet-14488909?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&ut m_campaign=tradedoubler_1612566 någon som har använt sig av just den?

Den där boken är inte särskilt användbar och det mesta de tipsar om hittar du på nätet, men det är ju ingen skada skedd om du lånar den från biblioteket. Den är dock inte värd ett köp, enligt mig.
Citera
2015-02-02, 21:00
Medlem
bobhnuds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Den där boken är inte särskilt användbar och det mesta de tipsar om hittar du på nätet, men det är ju ingen skada skedd om du lånar den från biblioteket. Den är dock inte värd ett köp, enligt mig.

Jag ska gå ner på stan och bläddra lite i ett ex i imorgon. Den var utlånad på biblioteket, och jag har skulder hos bibblan som jag måste betala innan jag kan låna något igen, så jag kanske köper den istället. Misstänker att det mesta går att läsa sig till på nätet, men jag gillar att ha en bok framför mig, känns som om jag lär mig mer när jag läser från en bok än en dataskärm.

Tips på andra böcker som förebereder en inför hp tas också tacksamt emot. Två matteböcker på gymnasienivå har jag redan hemma, en för matte A och en för matte 2B.
Citera
2015-02-02, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mmbaver
Håller med, jag lånade den boken och den var inte alls särskilt användbar. Bättre material finns gratis på internet. Viktigaste är nog att du fräschar upp dina matematik kunskaper, och övar på att bli mer snabbtänkt.
Citera
2015-02-03, 00:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bobhnud
Jag ska börja plugga till höstens högskoleprov nu är tanken. Det är framförallt matte som jag behöver plugga. Jag funderar på att köpa/låna någon av de böcker som är gjorda för att man ska plugga till provet på ett bra sätt.

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av den typen av studielitteratur? Är det att kasta pengarna i skön, och att man lika gärna kan plugga på gamla prov, eller är det till hjälp? Jag hittade den här boken efter en googling: http://cdon.se/b%C3%B6cker/holmegaard%2C_lukas/den_kompletta_guiden_till_h%C3%B6gskoleprovet-14488909?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&ut m_campaign=tradedoubler_1612566 någon som har använt sig av just den?
Boken är skit. Vill du lära dig något, öva och läs någon mattebok som täcker matte 1c. Spelar i stort sett ingen roll vilken bok du läser, så länge du övar.
För verbala delen finns det inga böcker alls. Gör gamla prov, analysera, gör gamla prov, memorera ord, gör gamla prov...
Citera
2015-02-03, 15:37
Medlem
Man blir ju helt slut efter att ha gått igenom 35 sidor och gjort alla uppgifter i en mattebok på några timmar

Hur har ni andra lagt upp era studietider inför högskoleprovet?
Citera
2015-02-03, 21:49
Medlem
Jag måste bättra mig på NOG och KVA. Jag har relativt lätt för XYZ, det är ekvationerna som är mitt problem. Så, har ni något tips? Skulle vara mycket tacksam.

Är denna hemsida något att betala 99:-/månaden för, http://matematikvideo.se/, eller har ni något annat tips?
Senast redigerad av Dr.Lecters 2015-02-03 kl. 22:15.
Citera
2015-02-04, 14:00
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Jag måste bättra mig på NOG och KVA. Jag har relativt lätt för XYZ, det är ekvationerna som är mitt problem. Så, har ni något tips? Skulle vara mycket tacksam.

Är denna hemsida något att betala 99:-/månaden för, http://matematikvideo.se/, eller har ni något annat tips?

Öva på att räkna ekvationer. Det finns ingen annan sätt.
Citera
2015-02-04, 19:31
Medlem
Allt gäller övning. Dålig på ekvationer? Lös många ekvationer. Dålig på LÄS? Gör alla gamla LÄS och analysera svaren. Tekniken och att "se" vad som är fallgroparna är det viktigaste anser jag. Dålig på diagram? Gör gamla DTK och analysera. Dålig på Ord? Plugga ord.
Allt handlar om disciplin och övning.
Citera
2015-02-04, 20:27
Medlem
mSrks avatar
Är det lönt att genomföra högskoleprovet utan att plugga inför det?
Citera
2015-02-04, 20:42
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mSrk

Om du inte har gjort det innan och vill se hur du ligger till för att senare jobba dig uppåt därifrån. Däremot är det dumt om du ska söka in på detta resultat, oavsett om du har gjort det innan eller inte.
Citera
2015-02-04, 20:43
Medlem
ambivallenss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mSrk
Absolut. Erfarenheten av att ha gjort provet är givande.
Citera
2015-02-05, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EvilG
Om du inte har gjort det innan och vill se hur du ligger till för att senare jobba dig uppåt därifrån. Däremot är det dumt om du ska söka in på detta resultat, oavsett om du har gjort det innan eller inte.

Varför är det dumt? Universiteten/Högskolorna ser väl inte tidigare års resultat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in