2015-02-01, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Lecters
Jag skulle säga att det bästa är att om du kanske gör några uppgifter så du vet vad du fastnar på. Är det bråk som ställer till det så kollar du upp det, sedan gör du om provet. Är det geometri likaså. Samma sak vad det än gäller. Sedan, om du har problem med matte generellt kan det vara en idé att ta och låna en Matte 1c bok och jobba lite i den.

Lånade en bok från biblioteket idag, det får bli 20 sidor matematik från och med imorgon!

Mitt schema fram tills högskoleprovet:

1) matematik 5 timmar per dag (mattebok + gamla högskoleprov)
2) Läsa 5 st svenska kulturartiklar per dag (svd)
3) Läsa 5 st engelska artiklar per dag (economist, nyt)

Det får räcka med den tiden.
Citera
2015-02-01, 20:00
Medlem
Vad är det bästa sättet att höja sig på LÄS, ELF och MEK?
Läsa artiklar och göra gamla prov?
Ska man satsa på snabbläsning eller räcker 200-250 ord per min?
Citera
2015-02-01, 20:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AOhlsson
Ett par som har frågat om appar, den klart bästa (till Android iag) är Norstedts Svenska Quiz, får MVG på den så har man nog 19/20 minst på ORD.
Testade appen men ser inte vart efter domger betyg, det är ju hur många ord som helst och det tar aldri slut, sen kan man köpta 3000 ord till haha som om inte det räcker liksom, men hur ser du betyget?
Citera
2015-02-01, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Killerz
Lånade en bok från biblioteket idag, det får bli 20 sidor matematik från och med imorgon!

Vad siktar du på för poäng? Är ju väldigt individuellt också hur man lägger upp plugget inför HP.
Citera
2015-02-01, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sam-is-here
Vad siktar du på för poäng? Är ju väldigt individuellt också hur man lägger upp plugget inför HP.

Låt oss säga att jag siktar på 1.4, duger schemat?

Jag tar emot alla tips och råd!
Citera
2015-02-01, 21:09
Medlem
Citat:

Vilken mattebok?
20 sidor, eller 5 timmar?
Du skrev både och. Om det är det sistnämnda så låter det fint!
Försök hålla dig till planeringen bara.
Citera
2015-02-01, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosorf
Vilken mattebok?
20 sidor, eller 5 timmar?
Du skrev både och. Om det är det sistnämnda så låter det fint!
Försök hålla dig till planeringen bara.

20 sider i matteboken per dag, resterande tid får jag lägga på gamla högskoleprov och se hur uppgifterna är utformade. Det är kanske bättre att spendera 5 timmar endast på att lösa uppgifter i boken för att sedan endast göra gamla högskoleprov efter att jag gjort klart alla uppgifter i matteboken?

Boken jag har fått tag på är Natur och Kultur matematik 5000 1b.
Citera
2015-02-01, 22:43
Medlem
Citat:
20 sider i matteboken per dag, resterande tid får jag lägga på gamla högskoleprov och se hur uppgifterna är utformade. Det är kanske bättre att spendera 5 timmar endast på att lösa uppgifter i boken för att sedan endast göra gamla högskoleprov efter att jag gjort klart alla uppgifter i matteboken?

Boken jag har fått tag på är Natur och Kultur matematik 5000 1b.

Tycker att det är bra upplagt redan. Försök utan tidspress på uppgifterna på gamla högskoleprov. När du känner säkrare så kanske du kan försöka att lösa uppgifterna på tid, för att vänja dig vid pressen?
Citera
2015-02-02, 07:19
Medlem
Tjena! Tänkte höra om någon kunde hjälpa mig litegrann. Jag gjorde HP förra året och fick 1.05. Jag har andra saker att fokusera på den här terminen och känner därför att jag inte orkar lägga ner tiden som krävs för att höja mig.

Jag vill komma in på sjuksköterskelinjen i Uppsala och på vårterminen 2015 låg gränsen vid första urval på 0.85 och 1.00. Är det relativt säkert att jag kommer komma in med 1.05 då framöver, eller bör jag göra HP igen för att höja mig för säkerhets skull?
Citera
2015-02-02, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ToHellWithGod
Tjena! Tänkte höra om någon kunde hjälpa mig litegrann. Jag gjorde HP förra året och fick 1.05. Jag har andra saker att fokusera på den här terminen och känner därför att jag inte orkar lägga ner tiden som krävs för att höja mig.

Jag vill komma in på sjuksköterskelinjen i Uppsala och på vårterminen 2015 låg gränsen vid första urval på 0.85 och 1.00. Är det relativt säkert att jag kommer komma in med 1.05 då framöver, eller bör jag göra HP igen för att höja mig för säkerhets skull?

Det här är lite intressant. Enligt statistik föddes färre barn 1996 än tidigare år, så det bör sjunka/stanna kvar på samma men då det kan ha varit folk som tagit ett sabbatsår, som inte är helt ovanligt, kan det vara högre krav i år. Jag skulle säga att satsa på ett till högskoleprov, skiter sig det kan du fortfarande använda det äldre.
Citera
2015-02-02, 14:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fosorf
Tycker att det är bra upplagt redan. Försök utan tidspress på uppgifterna på gamla högskoleprov. När du känner säkrare så kanske du kan försöka att lösa uppgifterna på tid, för att vänja dig vid pressen?

Låter som en fin plan, det gäller att vakna tidigt och hålla den!

Skall bli en höjning i år.
Citera
2015-02-02, 17:20
Medlem
bobhnuds avatar
Jag ska börja plugga till höstens högskoleprov nu är tanken. Det är framförallt matte som jag behöver plugga. Jag funderar på att köpa/låna någon av de böcker som är gjorda för att man ska plugga till provet på ett bra sätt.

Någon här som har erfarenhet av att använda sig av den typen av studielitteratur? Är det att kasta pengarna i skön, och att man lika gärna kan plugga på gamla prov, eller är det till hjälp? Jag hittade den här boken efter en googling: http://cdon.se/b%C3%B6cker/holmegaard%2C_lukas/den_kompletta_guiden_till_h%C3%B6gskoleprovet-14488909?utm_source=tradedoubler&utm_medium=cpo&ut m_campaign=tradedoubler_1612566 någon som har använt sig av just den?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in