Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-02-04, 16:34
Medlem
Det är inte det det handlar om, det är att mår man "bra" efteråt men skit efter ett par veckor så har man nog flera problem.
Citera
2015-02-04, 16:38
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forumkontot
Det är inte det det handlar om, det är att mår man "bra" efteråt men skit efter ett par veckor så har man nog flera problem.

Det behöver inte vara så.
Är du neurolog? Hjärnan är ett komplicerat verktyg och MDMA missbruk kan leda till långvariga skador som inte behöver ge upphov till depression förrän efter att hjärnan inte har kunnat utnyttja signalsubstansen serotonin så effektivt som den behöver. Serotonin receptorerna och serotonin är extremt viktiga för psykisk hälsa, receptorerna kan ta stor skada av MDMA eftersom att hjärnan förmodligen tolkar signalen som MDMA ger den att utsöndra allt serotonin som om att receptorerna är alldeles för starka och reducerar deras kraft. Detta kan leda till depression som inte behöver göra sig till känna direkt.
Citera
2015-02-04, 16:43
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Det behöver inte vara så.
Är du neurolog? Hjärnan är ett komplicerat verktyg och MDMA missbruk kan leda till långvariga skador som inte behöver ge upphov till depression förrän efter att hjärnan inte har kunnat utnyttja signalsubstansen serotonin så effektivt som den behöver. Serotonin receptorerna och serotonin är extremt viktiga för psykisk hälsa, receptorerna kan ta stor skada av MDMA eftersom att hjärnan förmodligen tolkar signalen som MDMA ger den att utsöndra allt serotonin som om att receptorerna är alldeles för starka och reducerar deras kraft. Detta kan leda till depression som inte behöver göra sig till känna direkt.
Äh, det är ingen idé. Han verkar insnöad minst sagt.
Citera
2015-02-04, 16:43
Medlem
Ja, ok. Kan bli deppig 2055 av mitt MDMA-bruk. Bra att veta.
Citera
2015-02-04, 16:57
Medlem
f0cuss avatar
Citat:
Ja, ok. Kan bli deppig 2055 av mitt MDMA-bruk. Bra att veta.
Haha, ahmen det är bra det gubben, då finns jag här för dig. <3333
Citera
2015-02-04, 17:06
Medlem
Tack, som sagt har man dragit i sig för mycket visas det inom två veckor OCH efter två veckor. Skönt att vi har varandra här på flashback
Citera
2015-02-04, 19:38
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av f0cus
Äh, det är ingen idé. Han verkar insnöad minst sagt.

Förvånansvärt att en vuxen människa inte lyckas förstå vad som menas.
Citera
2015-02-04, 19:43
Medlem
Detsamma till dig, vuxna människa, du försöker ju inte förstå vad vi menar.
Citera
2015-02-04, 19:47
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Detsamma till dig, vuxna människa, du försöker ju inte förstå vad vi menar.

Jag förstår vad du menar.
Det finns två depressioner som du kan få efter MDMA; den enda sker följt av brist på signalsubstansen serotonin och den andra kan ske eftersom att receptorerna kan ta enorm skada och detta kan ta år att reparera - depressionen behöver inte komma som ett skott eftersom att det inte beror på bristen av serotonin längre utan att hjärnan inte kan utnyttja serotonin effektivt och det kommer på sikt medföra psykisk ohälsa, allt eftersom att serotonin är en väsentlig signalsubstans som integrerar till stor del med allting i hjärnan, och därför är det ingen garanti på att depressionen sker inom två veckor efter intag utan kan komma när hjärnan inte har kunnat funktionera som vanligt på ett tag.
Citera
2015-02-04, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Spirituality
Jag förstår vad du menar.
Det finns två depressioner som du kan få efter MDMA; den enda sker följt av brist på signalsubstansen serotonin och den andra kan ske eftersom att receptorerna kan ta enorm skada och detta kan ta år att reparera - depressionen behöver inte komma som ett skott eftersom att det inte beror på bristen av serotonin längre utan att hjärnan inte kan utnyttja serotonin effektivt och det kommer på sikt medföra psykisk ohälsa, allt eftersom att serotonin är en väsentlig signalsubstans som integrerar till stor del med allting i hjärnan, och därför är det ingen garanti på att depressionen sker inom två veckor efter intag utan kan komma när hjärnan inte har kunnat funktionera som vanligt på ett tag.
Vad har ni för källor på det här då? Jag säger inte emot dig men är bara intresserad.
Citera
2015-02-04, 20:00
Medlem
Nej precis, men det är missbruk, som med allt annat. Enstaka fall kan det hända, som med allt annat Skitsamma.
Citera
2015-02-04, 20:01
Medlem
Spiritualitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuluwanker
Vad har ni för källor på det här då? Jag säger inte emot dig men är bara intresserad.

Det är någonting jag har diskuterat med neurologer, drogintresserade och andra forskare på internet under ett par år på åtskilda diskussionsforum, tyvärr så har det inte förts tillräckligt mycket forskning kring MDMA eftersom att det är illegalt, så mycket av den kunskap jag besitter är spekulationer och teorier. Vi önskar att det hade skett mer forskning så att vi hade kunnat följa upp mycket mer av den informationen som finns att ta del av, samtidigt som det hade blivit mer accepterat återigen att använda hos patienter med PTSD. Källor existerar inte, men många är enade om att signalen som skickas av drogen till hjärnan att utsöndra extrema mängder serotonin kan leda till temporära och permanenta skador på serotoninreceptorerna och reducera deras effektivitet, eftersom att hjärnan är plastisk och förändras ständigt - den är inte medveten om att du tar en drog för att uppnå effekten, utan kommer att reagera som om att receptorerna är för kraftfulla.

Att serotonin är en väsentlig signalsubstans som integrerar till stor del med hela hjärna är ingenting nytt däremot, därför ska man vara försiktig med att missbruka MDMA. Det som får mig att föra denna diskussion är att jag i en period av min tonår missbrukade denna drog, och jag blev deprimerad 2 månader efter sista intag - depressionen varade i 8 månader, och jag värnar enbart om användarnas hälsa på forumet och ansåg att det behövdes nyanserade tankar angående skadeverkningarna så att vi inte fäster oss alldeles för mycket vid 'brist på serotonin'.

Håll er till tre månaders regeln är det enda jag har att tillägga.
Senast redigerad av Spirituality 2015-02-04 kl. 20:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in