Citat:
Ursprungligen postat av
Iman2014
Vad snackar du om?
Jag skrev ju emot avrättningen av jordanska piloten?
Men sen är inte den personen oskyldig, hade han avrättats på ett normalt sätt med pistol eller något så hade du inte kunnat sagt att det vore fel, då piloten var en kombatant och dödade personer från luften.
Mina inlägg du citerar är hypotetiska inlägg med diskussioner i relevanta forum. Det är precis som när folk diskuterar våldsamma filmer eller något liknande. Lugna ner dig lite.
Det är aldrig rätt att döda en försvarslös krigsfånge enligt tredje Genéve-konventionen. Inte ens nazisterna gjorde det i Stalag Luft-lägren även om de tvingade fångarna på långa marscher mitt i vintern där en del dog av utmattning. Tredje Genèvekonventionen som även de flesta länder i mellanöstern skrivit på omfattar bl.a. följande regler för krigsfångar:
-De skall alltid behandlas humant, de får inte misshandlas kroppsligen eller psykiskt.
- De är enbart skyldiga att uppge namn, grad, födelsedatum och registreringsnummer.
- Krigsfångeläger skall vara utmärkt med "POW", "Prisoner of War" eller "PG" (Prisonners de Guerre)
- Anhöriga skall underrättas inom en vecka från att soldaten tagits tillfånga.
- De har rätt till brevkontakt och får ta emot paket. Brev och paket kan förmedlas av Röda Korset som en neutral part.
- Röda Korset har rätt att besöka alla krigsfångar för att se till att tredje Genèvekonventionen följs.
- De skall erbjudas att resa hem efter konfliktens upphörande.
Verkar inte som IS följer dem ....
Att USA bröt mot dessa regler på Guantanamo rättfärdigar inte att IS gör det tusen gånger värre. Ursäkta att jag drog upp dina "fritidsintressen". För mig är det bara skrämmande att någon som är emot porr och västvärldens moraliska förfall samtidigt fantiserar om och vill se filmer när människor torteras till döds.