2015-02-04, 12:17
Medlem
kef71s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Död o återfödd
I etern.

I arslet ditt, där allt annat kommer ifrån.
Citera
2015-02-04, 14:56
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Hur uppstod dessa energier från början, med tanke på att evighet och oändlighet inte kan finnas i en relativ värld?

Svaret är inte "arguments from ignorance".
Citera
2015-02-04, 14:58
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
I etern.

Och inte heller tillägs-"arguments from ignorance".
Citera
2015-02-04, 19:26
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Hur gör Gud när han skapar då? Vad använder han för material? Kom ihåg att " ur ingenting kan ingenting komma",så något måste väl Gud utgå ifrån? Och vem/vad skapade det i så fall?

Det är därför Gud kallas Skaparen.

He's got the power, you know.
Citera
2015-02-04, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av densomtycker
Det är därför Gud kallas Skaparen.

He's got the power, you know.
Ok , men vad skapar han av?
Citera
2015-02-04, 22:41
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
I etern.

Någon speciell? Etrar är ett samlingsnamn. R–O–R' du vet...
Citera
2015-02-05, 12:16
Medlem
densomtyckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kiss74
Ok , men vad skapar han av?

Han skapar!

Jag tycker det är betydligt troligare att saker och ting uppstår genom Guds energi än från tomma intet utan någon som sätter igång processen.
Citera
2015-02-05, 12:26
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Han skapar!

Jag tycker det är betydligt troligare att saker och ting uppstår genom Guds energi än från tomma intet utan någon som sätter igång processen.

Vem säger att något kommit från tomma intet? Vem har sagt att i början fanns ingenting? Religioner säger det, inte vetenskapen.
Citera
2015-02-05, 13:01
Medlem
Citat:
Han skapar!

Du måste bevisa en gud,innan du kan säga att det gud gör är troligare än något!
Citera
2015-02-05, 14:17
Medlem
Bogomils avatar
Citat:

Hur fungerar din "trolighets"-procedur? Och hur är ditt underlag legitimerat (det du presenterar ovan är ju bara en strawman).

Så tills vidare: Falsk dikotomi.
Citera
2015-02-05, 16:23
Medlem
Citat:
Denne någon borde ju också ha formats på något sätt och en någon låter ju som en oerhört komplicerad första skapelse. Så vitt vi vet så kan levande varelser bara leva under vissa specifika omständigheter som vi bara kan hitta på jorden just nu. Det finns inget tecken på annat. I tidens begynnelse lär ju inte förutsättningarna för en någon vara speciellt bra. Jag förstår inte varför en någon ses som troligare än en ickemedveten reaktion/process.

Reaktioner och processer som skapar och förstör stjärnor, planeter, galaxer mm kan vi ju observera överallt i universum utan någon inblandning av något observerat liv, så det låter ju som troligare tycker jag. Varför tycker inte du det?
Senast redigerad av Macbajs 2015-02-05 kl. 16:28.
Citera
2015-02-05, 18:31
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sepiritz
Vem säger att något kommit från tomma intet? Vem har sagt att i början fanns ingenting? Religioner säger det, inte vetenskapen.

Stephen Hawking.
"Eftersom det finns en sådan lag som tyngdlagen kan universum skapa sig självt ur intet - och gör det också. Skapelse av sig självt är orsaken till att något finns istället för att inget finns, till att universum finns, till att vi finns. Man behöver inte åberopa Gud och be honom tända luntan för att sätta igång universum."
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in