2015-02-03, 11:42
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
När du köper nyproducerat gör du det till fast pris och får en ny lägenhet. Köper du en begagnad får du delta i en budgivning. Om du följt marknaden den senaste tiden så ser du att priserna fullständigt skenat, vilket för att du måste låna allt mer för att ha råd.

Och tro mig jag vet vad jag håller på med då jag köpt nyproduktion själv och tjänat betydligt mer på det än att köpa lägenhet på budgivning och hålla på med renoveringar.

Man kollar självklart på kvadratmeterpris oavsett vad man köper. Man köper inte om priset inte speglar lägenheten. Jag tjänar mellan en till enochenhalv miljon ungefär per varje lägenhet och det är efter att jag har renoverat dem (innan skatt dock). Att du får köpa din lägenhet för fast pris är för att den redan är alldeles för hög. Men du kan självklart tjäna pengar på det med, men hur lång tid har du haft din lägenhet då? Hur länga har dina pengar varit uppbundna? Hur länge har du väntat på lägenheten?

Citat:
Vad marknaden tittar på är avgift, avgift och avgift. Ekonomin bakom är inte lika intressant.

I det exempel jag tagit upp så ligger avgifterna på ungefär samma nivåer precis som storleken. Jag vidhåller att nyproduktionen i detta exempel är ett bättre köp än det svindyra och orenoverade objektet i närområdet.

Om tre år vet vi hur det gått.

Nyproducerat har i lag en högre avgift. Om du ska investera så måste du veta att föreningen håller under den tid du äger lägenheten. Helst ska du se en bättringstrend vilket ger dig större vinst. Hur sköter förening om fastigheten? Kommande renoveringar osv. Detta är ju tryggt i nyproducerat då allt är nytt. Men det finns de som vet att det är en god affär och det finns idioter. Som i alla branscher.

Tror du inte förstår att du när du köper en nyproducerad betalar mer än den som köper en orenoverad och fixar upp den. Du betalar för att någon fixar och projekterar, det som du själv kan göra. Dessutom finns det två olika nyproducerat, de "billigare" där renoveringen är medelmåttig och de exklusiva där någon har "tänkt till" och då betalar du extremt mycket.

Men om man vänder på det så är det gott om idioter som betalar överpris på renoveringobjekt. Som sagt så måste man veta vad lägenheten är värd i slutändan när den ska säljas.
Citera
2015-02-03, 11:57
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Man kollar självklart på kvadratmeterpris oavsett vad man köper. Man köper inte om priset inte speglar lägenheten. Jag tjänar mellan en till enochenhalv miljon ungefär per varje lägenhet och det är efter att jag har renoverat dem (innan skatt dock).
Jag ställer mig ytterst tveksam till att du kan göra det med tanke på dagens priser. Det senaste året har priserna ökat enormt, vilket kan förklara en del av din påstådda vinst.

Citat:
Att du får köpa din lägenhet för fast pris är för att den redan är alldeles för hög. Men du kan självklart tjäna pengar på det med, men hur lång tid har du haft din lägenhet då? Hur länga har dina pengar varit uppbundna? Hur länge har du väntat på lägenheten?
För hög i jämförelse med vad? jag har gett exempel på två objekt i samma område där den ena är nyproduktion och den andra ett totalt renoveringsobjekt. Priserna är ungefär på samma nivå och även avgifterna. I dagsläget är det betydligt mer fördelaktigt att strunta i att renovera själv och istället köpa nyproducerat till fast pris.

Bokade själv min lgh två år innan inflytt och den har ökat i värde med mer än 50%. Tveksamt om du hade kunnat spöa mig genom att renovera en motsvarande lgh.

100 000 var som mest uppbundet i ca ett år. Resten av köpeskillingen betalades vid inflyttningen.

Citat:
Nyproducerat har i lag en högre avgift. Om du ska investera så måste du veta att föreningen håller under den tid du äger lägenheten. Helst ska du se en bättringstrend vilket ger dig större vinst. Hur sköter förening om fastigheten? Kommande renoveringar osv. Detta är ju tryggt i nyproducerat då allt är nytt. Men det finns de som vet att det är en god affär och det finns idioter. Som i alla branscher.
Nej det stämmer inte. Framförallt inte om man jämför med lite yngre ombildningsbrf:er. Kolla gärna mitt exempel så får du se...

Citat:
Tror du inte förstår att du när du köper en nyproducerad betalar mer än den som köper en orenoverad och fixar upp den. Du betalar för att någon fixar och projekterar, det som du själv kan göra. Dessutom finns det två olika nyproducerat, de "billigare" där renoveringen är medelmåttig och de exklusiva där någon har "tänkt till" och då betalar du extremt mycket.
Det är ju just det man inte gör. Se gärna mitt exempel och återkom... Köper du det begagnade objeketet kommer du att betala mer per m^2 än om du köper den nya, trots att avgiften är på ungefär samma nivå.

Citat:
Men om man vänder på det så är det gott om idioter som betalar överpris på renoveringobjekt. Som sagt så måste man veta vad lägenheten är värd i slutändan när den ska säljas.
Priserna är alldeles för höga på renoveringsobjekt och det man kan tjäna idag på renovering måste vara ytterst begränsat.

Det bästa köp idag är helt klart nyproducerat i nya områden till fast pris köpt direkt av byggbolaget som bygger.
Citera
2015-02-03, 13:10
Medlem
Citat:
Du lurar dig själv genom att tänka så där.

När det kommer till renoveringar och lägenheter så handlar det inte om så mycket pengar om man ser till vinst. Jag skulle aldrig köpa nyproducerat. Dessutom, om du har koll så kan du genomföra en renovering som är väldigt mycket bättre och innerligen om du gör det (renoverar eller projekterar) själv. Det kan vara lite krävande men du gör vinst. I slutändan handlar det om location och inte ytskick.

Föreningen påverkar väldigt mycket. Känns lite som om du tyvärr inte har koll på marknaden. Folk kan betala extremt mycket för en låg månadskostnad (även om det är extremt kortsiktigt tänkt). När du har för hög så vägrar folk att betala för lägenheten. Detta är ju självklart styrt av föreningen.

Tack för spännande svar, jag är också intresserad av bostadsköpande i spekulativt syfte. Måste fråga: Varför skulle du aldrig köpa nyproducerat? Nyproduktionen går ju ofta för underpriser om man köper på ritning, dvs långt innan huset är byggt. Dessutom kan man ta hem värdeökningen som hinner ske till tillträdet både på den befintliga och på den nya (nyproducerade) bostaden.
Citera
2015-02-03, 13:11
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Jag ställer mig ytterst tveksam till att du kan göra det med tanke på dagens priser. Det senaste året har priserna ökat enormt, vilket kan förklara en del av din påstådda vinst.

Vad är det du inte tror på. Bostadsmarknaden i innerstan har ökat med 100% på 10 år.

Citat:
För hög i jämförelse med vad? jag har gett exempel på två objekt i samma område där den ena är nyproduktion och den andra ett totalt renoveringsobjekt. Priserna är ungefär på samma nivå och även avgifterna. I dagsläget är det betydligt mer fördelaktigt att strunta i att renovera själv och istället köpa nyproducerat till fast pris.

Jag vet inte vilka objekt du tittar på. Jag vet inte ens vilket område du pratar om. Jag har gjort detta i drygt 8 år och självklart finns det objekt som går för dyrt. Jag köper inte i förorten för att priserna generellt inte ökar lika fort som innanför tullarna. Varför skulle det vara mer fördelaktigt? För att du har sett ett renoveringsobjekt som kostade lika mycket som din nyproduktion? Det finns massor med värden som spelar in (mer än yta och hyra). Sen får du inte lägenheten exakt som du vill oavsett om du får välja tillval.

Citat:
Bokade själv min lgh två år innan inflytt och den har ökat i värde med mer än 50%. Tveksamt om du hade kunnat spöa mig genom att renovera en motsvarande lgh.

100 000 var som mest uppbundet i ca ett år. Resten av köpeskillingen betalades vid inflyttningen.

Svårt att säga när jag inte vet du betalde för lägenheten. Självklart är 50% väldigt bra. Du bokade dessutom 2 år innan vilket har ett värde för säljarn. När ökande den till 50%? När du flyttade in, eller nu? Hur länge har du bott där?

Citat:
Nej det stämmer inte. Framförallt inte om man jämför med lite yngre ombildningsbrf:er. Kolla gärna mitt exempel så får du se...

Det säger sig självt. Om det är en gammal förening med bra ekonomi så har man en säkerhet att månadskostnaden aldrig kommer att gå upp och den kommer ligga konstant lågt. En nyproduktion måste buffra upp pengar. Det är mer osäkert. Och jo. Överlag så ligger de högre. Google it. Det finns självklart nyprod. som ligger lika med gamla föreningar.

Citat:
Det är ju just det man inte gör. Se gärna mitt exempel och återkom... Köper du det begagnade objeketet kommer du att betala mer per m^2 än om du köper den nya, trots att avgiften är på ungefär samma nivå.
Du jämför med en lägenhet som såldes förra året och med ett som har inflyttning i slutet av 2017. Ser du inte skillnad på det? Och nej den nya är ff väldigt mycket högre (3-4 tusen per kvm). Och det är pengar i framtiden vilket är väldigt mycket mer.

Citat:
Priserna är alldeles för höga på renoveringsobjekt och det man kan tjäna idag på renovering måste vara ytterst begränsat.

Det bästa köp idag är helt klart nyproducerat i nya områden till fast pris köpt direkt av byggbolaget som bygger.

Vissa renoveringsobjekt är det. Oftast gäller det att köpa de objekt som kanske inte anses som ett renoveringsobjekt och totalrenovera detta. Men det kräver att du har fingerkänsla för detta. Har man inte det så kan man lätt dra de slutsatser som du gör. Sen att man går och väntar i två år på att flytta är för mig galet. Men det är jag det.
Citera
2015-02-03, 13:17
Medlem
Min ursprunliga fråga motiverades av att jag bor i ett område som redan anses rätt attraktivt och där det kommer byggas en hel del om 3-4 år. Är rädd att de nya lägenheterna inte kommer göra området särskilt mycket mer attraktivt än vad det är idag och endast innebära ett större utbud vilket pressar priserna eller åtminstone minskar värdeökningen. Funderar därför på att sälja 1an här och köpa en 2a lite längre ut i ett område som är på uppgång och där nybyggnationen gör området med attraktivt. Gärna vid någon pendelstation, som jag skrivit i en annan tråd tror jag mycket på pendelstationerna från och med 2017 när citybanan öppnar. Skillnaden kommer då att minska drastiskt mellan t-bana och pendeltåg vad gäller avgångar, bytesmöjligheter osv. Priserna är nedtryckta där nu.
Citera
2015-02-03, 13:17
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Tack för spännande svar, jag är också intresserad av bostadsköpande i spekulativt syfte. Måste fråga: Varför skulle du aldrig köpa nyproducerat? Nyproduktionen går ju ofta för underpriser om man köper på ritning, dvs långt innan huset är byggt. Dessutom kan man ta hem värdeökningen som hinner ske till tillträdet både på den befintliga och på den nya (nyproducerade) bostaden.

Tänker man så så jämför man pengar idag med pengar i framtiden. Det går inte. Det är inte samma sak. Pengar idag har ett större värde än pengar i framtiden. Sen blir det väldigt spekulativt. Även om du med stor sannolikhet kommer att få vinst. Köper du nyproducerat vid tillträdet så är det bara dyrt.

Värdeökningen är inte linjär över tid. Köper du och säljer ofta och rätt så ökar du vinsten väldigt mycket. Du lär dig trender och köper i rätt område i tid. Då kan du på ett år tjäna väldigt mycket mer. Samma gäller renoveringarna. Allt är ju dagsfärskt.
Citera
2015-02-03, 13:22
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Min ursprunliga fråga motiverades av att jag bor i ett område som redan anses rätt attraktivt och där det kommer byggas en hel del om 3-4 år. Är rädd att de nya lägenheterna inte kommer göra området särskilt mycket mer attraktivt än vad det är idag och endast innebära ett större utbud vilket pressar priserna eller åtminstone minskar värdeökningen. Funderar därför på att sälja 1an här och köpa en 2a lite längre ut i ett område som är på uppgång och där nybyggnationen gör området med attraktivt. Gärna vid någon pendelstation, som jag skrivit i en annan tråd tror jag mycket på pendelstationerna från och med 2017 när citybanan öppnar. Skillnaden kommer då att minska drastiskt mellan t-bana och pendeltåg vad gäller avgångar, bytesmöjligheter osv. Priserna är nedtryckta där nu.

Jag brukar inte se till värdeminskning egentligen (även om jag kanske sa det) utan till att värdet stagnerar och att derivatan eller förändringen bromsar ner.

Jag tror du tänker rätt om du ska göra vinst. Fokusera på det som kan ge dig en större vinst hela tiden. Kommunikationen är extremt viktig.
Citera
2015-02-03, 13:25
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Tänker man så så jämför man pengar idag med pengar i framtiden. Det går inte. Det är inte samma sak. Pengar idag har ett större värde än pengar i framtiden. Sen blir det väldigt spekulativt. Även om du med stor sannolikhet kommer att få vinst. Köper du nyproducerat vid tillträdet så är det bara dyrt.
Nej inte i jämförelse med begagnatmarknaden. Tvärtom kan nyproduktion vara billigare i slutändan. Du verkar dåligt insatt i hur marknaden fungerar just nu. Sälja är bra på budgivning, men inte att köpa. Köpa gör man på ritning och sedan säljer man med vinst på budgivning.

Citat:
Värdeökningen är inte linjär över tid. Köper du och säljer ofta och rätt så ökar du vinsten väldigt mycket. Du lär dig trender och köper i rätt område i tid. Då kan du på ett år tjäna väldigt mycket mer. Samma gäller renoveringarna. Allt är ju dagsfärskt.

Skillnaden mot nyproduktion är att du måste vänta på lägenheten att bli klar, men det finns inga hinder för att både göra nyproduktionsaffärer och hålla på med renoveringar samtidigt. Det enda du egentligen behöver ha är ett lånelöfte och 100 k. Sedan tar din köpare över lånet vid inflyttningen, medan du tar hem vinsten.

Här är ett exempel på hur man kan göra i kommande attraktiva områden: http://mitti.se/skrapan-ett-klipp-for-spekulanter/
Citera
2015-02-03, 13:27
Medlem
Citat:
Vad är det du inte tror på. Bostadsmarknaden i innerstan har ökat med 100% på 10 år.

Jag vet inte vilka objekt du tittar på. Jag vet inte ens vilket område du pratar om. Jag har gjort detta i drygt 8 år och självklart finns det objekt som går för dyrt. Jag köper inte i förorten för att priserna generellt inte ökar lika fort som innanför tullarna. Varför skulle det vara mer fördelaktigt? För att du har sett ett renoveringsobjekt som kostade lika mycket som din nyproduktion? Det finns massor med värden som spelar in (mer än yta och hyra). Sen får du inte lägenheten exakt som du vill oavsett om du får välja tillval.

Svårt att säga när jag inte vet du betalde för lägenheten. Självklart är 50% väldigt bra. Du bokade dessutom 2 år innan vilket har ett värde för säljarn. När ökande den till 50%? När du flyttade in, eller nu? Hur länge har du bott där?

Det säger sig självt. Om det är en gammal förening med bra ekonomi så har man en säkerhet att månadskostnaden aldrig kommer att gå upp och den kommer ligga konstant lågt. En nyproduktion måste buffra upp pengar. Det är mer osäkert. Och jo. Överlag så ligger de högre. Google it. Det finns självklart nyprod. som ligger lika med gamla föreningar.

Du jämför med en lägenhet som såldes förra året och med ett som har inflyttning i slutet av 2017. Ser du inte skillnad på det? Och nej den nya är ff väldigt mycket högre (3-4 tusen per kvm). Och det är pengar i framtiden vilket är väldigt mycket mer.

Vissa renoveringsobjekt är det. Oftast gäller det att köpa de objekt som kanske inte anses som ett renoveringsobjekt och totalrenovera detta. Men det kräver att du har fingerkänsla för detta. Har man inte det så kan man lätt dra de slutsatser som du gör. Sen att man går och väntar i två år på att flytta är för mig galet. Men det är jag det.

Tycker att du ger märkliga och motsägelsefulla svar. Priserna ökar snabbare i vissa förorter än i innerstan enligt statistiken. 28% upp på ett år i Haninge t.ex.: http://www.maklarstatistik.se/maeklarstatistik/laen.aspx?LK=1&Typ=Boratter&srt=asc&tab=namn

"Om det är en gammal förening med bra ekonomi så har man en säkerhet att månadskostnaden aldrig kommer att gå upp och den kommer ligga konstant lågt."
Varför skulle man bry sig om detta om man köper på spekulationer och säljer vartannat år? Det viktiga då blir att månadsavgiften (inte kostnaden, du använder fel term) ligger fast eller sjunker de närmaste två åren efter köpet. Och ditt citat stämmer inte - man kan vara en gammal förening med bra ekonomi och ett hus som är totalt nedslitet pga uteblivet underhåll. Då kommer månadsavgiften definitivt att skjuta i höjden.

"Sen att man går och väntar i två år på att flytta är för mig galet. Men det är jag det."
Men du säger ju att du köper på spekulation, då har man givetvis en lägenhet som man bor i under tiden som man köper eller bokar nya bostadsrätter.

Alla dessa tveksamheter får varningslampan att lysa illrött och jag undrar om du verkligen sysslar med spekulation som du utger dig för att göra. Men det ligger förstås vid sidan av ämnet.
Citera
2015-02-03, 13:30
Medlem
Citat:

Ja men du ligger inte ute med pengar om du köper på ritning utan köpesumman betalas vid tillträdet. På detta sätt kan du både räkna hem värdeökningen från bokningsdatum till tillträdet OCH använda pengarna till annat under tiden. Spekulativt ja? Du är ju spekulant i bostäder. Inte mer spekulativt än något annat bostadsköp.
Citera
2015-02-03, 13:36
Medlem
Angående spekulation i nyproduktion - tillåter JM att man bokar lägenhet och betalar men sen aldrig flyttar in utan säljer vidare direkt? Och tillämpar de fast pris? Jag blir osäker när jag läser detta:

http://www.jm.se/bostader/att-kopa-nytt/

"Tillgång och efterfrågan på marknaden kan ibland förändras under den tid vi bygger och säljer bostäderna. Då kan vi behöva justera priset för enskilda bostäder på samma sätt som priser förändras på andrahandsmarknaden."

Ska man tolka detta som att priset för den bostadsrättslägenhet som man bokar och skriver kontrakt (förhandsavtal) på kan ändras innan tillträdesdatumet, dvs att priset som står i kontraktet och som gäller min specifika lägenhet kan ändras under tiden fram till tillträdesdagen? Eller menar de att priset på likvärdiga bostadsrättslägenheter i samma hus kan ändras fram till tillträdesdatum, t.ex. om de skulle behöva sänka priset pga dålig efterfrågan? (Och vill undvika att de som redan bokat blir besvikna)
Citera
2015-02-03, 13:38
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Nej inte i jämförelse med begagnatmarknaden. Tvärtom kan nyproduktion vara billigare i slutändan. Du verkar dåligt insatt i hur marknaden fungerar just nu. Sälja är bra på budgivning, men inte att köpa. Köpa gör man på ritning och sedan säljer man med vinst på budgivning.

Du jämför två olika kontrakt. Det ena köper du nu och det andra köper du i framtiden. Tänker du att du måste buda tills du får lägenheten eller vad? När jag spekulerar så budar jag på massor med lägenheter samtidigt. Jag köper inte om priset är dåligt. Utbudet är gigantiskt.

Citat:
Skillnaden mot nyproduktion är att du måste vänta på lägenheten att bli klar, men det finns inga hinder för att både göra nyproduktionsaffärer och hålla på med renoveringar samtidigt. Det enda du egentligen behöver ha är ett lånelöfte och 100 k. Sedan tar din köpare över lånet vid inflyttningen, medan du tar hem vinsten.

Det är omöjligt att veta hur mycket du kommer att tjäna om byggnaden inte ens är byggd. Men visst kan du göra vinst. Men det är mer spekulativt. Och jag tjänar mer på att köpa och sälja. Och det skulle gälla alla med lite fingerkänsla.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in