Citat:
När du köper nyproducerat gör du det till fast pris och får en ny lägenhet. Köper du en begagnad får du delta i en budgivning. Om du följt marknaden den senaste tiden så ser du att priserna fullständigt skenat, vilket för att du måste låna allt mer för att ha råd.
Och tro mig jag vet vad jag håller på med då jag köpt nyproduktion själv och tjänat betydligt mer på det än att köpa lägenhet på budgivning och hålla på med renoveringar.
Och tro mig jag vet vad jag håller på med då jag köpt nyproduktion själv och tjänat betydligt mer på det än att köpa lägenhet på budgivning och hålla på med renoveringar.
Man kollar självklart på kvadratmeterpris oavsett vad man köper. Man köper inte om priset inte speglar lägenheten. Jag tjänar mellan en till enochenhalv miljon ungefär per varje lägenhet och det är efter att jag har renoverat dem (innan skatt dock). Att du får köpa din lägenhet för fast pris är för att den redan är alldeles för hög. Men du kan självklart tjäna pengar på det med, men hur lång tid har du haft din lägenhet då? Hur länga har dina pengar varit uppbundna? Hur länge har du väntat på lägenheten?
Citat:
Vad marknaden tittar på är avgift, avgift och avgift. Ekonomin bakom är inte lika intressant.
I det exempel jag tagit upp så ligger avgifterna på ungefär samma nivåer precis som storleken. Jag vidhåller att nyproduktionen i detta exempel är ett bättre köp än det svindyra och orenoverade objektet i närområdet.
Om tre år vet vi hur det gått.
I det exempel jag tagit upp så ligger avgifterna på ungefär samma nivåer precis som storleken. Jag vidhåller att nyproduktionen i detta exempel är ett bättre köp än det svindyra och orenoverade objektet i närområdet.
Om tre år vet vi hur det gått.
Nyproducerat har i lag en högre avgift. Om du ska investera så måste du veta att föreningen håller under den tid du äger lägenheten. Helst ska du se en bättringstrend vilket ger dig större vinst. Hur sköter förening om fastigheten? Kommande renoveringar osv. Detta är ju tryggt i nyproducerat då allt är nytt. Men det finns de som vet att det är en god affär och det finns idioter. Som i alla branscher.
Tror du inte förstår att du när du köper en nyproducerad betalar mer än den som köper en orenoverad och fixar upp den. Du betalar för att någon fixar och projekterar, det som du själv kan göra. Dessutom finns det två olika nyproducerat, de "billigare" där renoveringen är medelmåttig och de exklusiva där någon har "tänkt till" och då betalar du extremt mycket.
Men om man vänder på det så är det gott om idioter som betalar överpris på renoveringobjekt. Som sagt så måste man veta vad lägenheten är värd i slutändan när den ska säljas.