2015-02-03, 13:38
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Megatron
Vad är det du inte tror på. Bostadsmarknaden i innerstan har ökat med 100% på 10 år.
Jag tror inte att man kan göra några renoveringsklipp längre på samma sätt som tidigare. Priserna har gått upp alldeles för mycket.

Citat:
Jag vet inte vilka objekt du tittar på. Jag vet inte ens vilket område du pratar om. Jag har gjort detta i drygt 8 år och självklart finns det objekt som går för dyrt.
Jag jämförde ett nyligen sålt objekt på henriksdalsringen i Nacka vs en nyproduktion på närliggande Kvarnholmen i ungefär samma storlek och avgiftsklass. Enda haken är att du måste vänta till 2017 innan det är dax för inflyttning.

Citat:
Jag köper inte i förorten för att priserna generellt inte ökar lika fort som innanför tullarna.
Det där är inte sant. Det är i förorten som priserna ökat mest i % räknat.

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-stockholms-hetaste-omraden/

Citat:
Varför skulle det vara mer fördelaktigt? För att du har sett ett renoveringsobjekt som kostade lika mycket som din nyproduktion? Det finns massor med värden som spelar in (mer än yta och hyra). Sen får du inte lägenheten exakt som du vill oavsett om du får välja tillval.
Det blir lite som att jämföra en ny bil mot en gammal som går för ungefär samma pris. Vilken bil skulle du själv välja, den nya eller den gamla?

Jo då du kan välja både det ena och det andra tillvalet hos de flesta byggbolag.

Citat:
Svårt att säga när jag inte vet du betalde för lägenheten. Självklart är 50% väldigt bra. Du bokade dessutom 2 år innan vilket har ett värde för säljarn. När ökande den till 50%? När du flyttade in, eller nu? Hur länge har du bott där?
Den ökade över 50% på två år. Den rabatten fick jag eftersom ingen bott i området tidigare och kan relatera till det.

Har bott i ca ett år nu.

Citat:
Det säger sig självt. Om det är en gammal förening med bra ekonomi så har man en säkerhet att månadskostnaden aldrig kommer att gå upp och den kommer ligga konstant lågt. En nyproduktion måste buffra upp pengar. Det är mer osäkert. Och jo. Överlag så ligger de högre. Google it. Det finns självklart nyprod. som ligger lika med gamla föreningar.
Det finns inga säkra kort på bostadsmarknaden. Även äldre hus behöver renoveras förr eller senare. Men fördelen med ny BRF är att det är långt till stora renoveringar.

Citat:
Du jämför med en lägenhet som såldes förra året och med ett som har inflyttning i slutet av 2017. Ser du inte skillnad på det? Och nej den nya är ff väldigt mycket högre (3-4 tusen per kvm). Och det är pengar i framtiden vilket är väldigt mycket mer.
Nej jag jämför en lägenhet såld i dagarna mot en ny lägenhet med inflytt 2017.

Citat:
Vissa renoveringsobjekt är det. Oftast gäller det att köpa de objekt som kanske inte anses som ett renoveringsobjekt och totalrenovera detta. Men det kräver att du har fingerkänsla för detta. Har man inte det så kan man lätt dra de slutsatser som du gör. Sen att man går och väntar i två år på att flytta är för mig galet. Men det är jag det.
Man kan ju som sagt ha många bollar i luften. Nyproduktionen kräver inget speciellt arbete mer än att du bokar den och ligger ute med 100 k. Samtidigt kan du hålla på med renoveringar om du känner för det. Men med dagens priser blir det allt svårare och svårare att få någon lönsamhet i det.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-03 kl. 13:41.
Citera
2015-02-03, 13:48
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av take5
Inte mer spekulativt än något annat bostadsköp.

Jo det är ganska stor skillnad att se värdet och potential i att köpa i ett byggt hus eller ett som står klart om två år. Föreningen är ny. Val av kök, badrum. Finns ganska många värden som skulle kunna gå fel. Sen har gamla lägenheter i innerstan mer av en "själ" än nya lägenheter.

Kan tillägga att jag nu köper lägenheter i mellanklassen dvs. runt 3-7 miljoner. Det är också därför jag lättare gör stora vinster. Den första var för 900.000 kr som jag sålde för 2.2 miljoner. Det handlar om att känna av marknaden.
Citera
2015-02-03, 13:52
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Angående spekulation i nyproduktion - tillåter JM att man bokar lägenhet och betalar men sen aldrig flyttar in utan säljer vidare direkt? Och tillämpar de fast pris? Jag blir osäker när jag läser detta:
Ja absolut. Är upplåtelseavtalet undertecknat så vilar ansvaret på köparen av lägenheten, som också har rätt att sälja sin bostad.

Citat:
"Tillgång och efterfrågan på marknaden kan ibland förändras under den tid vi bygger och säljer bostäderna. Då kan vi behöva justera priset för enskilda bostäder på samma sätt som priser förändras på andrahandsmarknaden."
JM kan justera priset under resans gång, men det gäller bara osålda objekt. Är någon lägenhet inte såld vid inflytt så kommer JM att köpa upp dessa och sälja så fort det är möjligt för att BRF:s ekonomi inte ska bli lidande.

Citat:
Ska man tolka detta som att priset för den bostadsrättslägenhet som man bokar och skriver kontrakt (förhandsavtal) på kan ändras innan tillträdesdatumet, dvs att priset som står i kontraktet och som gäller min specifika lägenhet kan ändras under tiden fram till tillträdesdagen? Eller menar de att priset på likvärdiga bostadsrättslägenheter i samma hus kan ändras fram till tillträdesdatum, t.ex. om de skulle behöva sänka priset pga dålig efterfrågan? (Och vill undvika att de som redan bokat blir besvikna)

Nej priset du köper för är det slutgiltiga priset. Däremot kan priserna justeras på de osålda objekten.
Citera
2015-02-03, 13:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Du jämför två olika kontrakt. Det ena köper du nu och det andra köper du i framtiden. Tänker du att du måste buda tills du får lägenheten eller vad? När jag spekulerar så budar jag på massor med lägenheter samtidigt. Jag köper inte om priset är dåligt. Utbudet är gigantiskt.
Nej utbudet är verkligen inte gigantiskt så det blir höga priser oavsett vad.

Min idé är att man tjänar på att vara långsiktig. Jag tänker inte buda överhuvudtaget. Man köper till fast pris. Däremot tänker jag sälja på budgivning och då går jag såklart med vinst.

Citat:
Det är omöjligt att veta hur mycket du kommer att tjäna om byggnaden inte ens är byggd. Men visst kan du göra vinst. Men det är mer spekulativt. Och jag tjänar mer på att köpa och sälja. Och det skulle gälla alla med lite fingerkänsla.

Det finns stora fördelar med att byggnaden inte är färdigställd och det är köparen inte får chans att uppleva lägenheten innan köp, vilket i sig berättigar tilll rabatt. Vänta bara tills det blir budgivning och ett par kommer på visning. Och tjejen blir bara helt kär i lägenheten och ska ha den till varje pris.

Då gäller det att ha lite fantasi om vad som komma skall och i vilka områden man bör köpa.
Senast redigerad av kurt-sune 2015-02-03 kl. 14:00.
Citera
2015-02-03, 14:02
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Jag tror inte att man kan göra några renoveringsklipp längre på samma sätt som tidigare. Priserna har gått upp alldeles för mycket.

Håller inte med. Gjorde miljonvinst förra året senast. Men jag investerar mer pengar iofs. Men med den inställningen kommer du ingenstans!

Citat:
ag jämförde ett nyligen sålt objekt på henriksdalsringen i Nacka vs en nyproduktion på närliggande Kvarnholmen i ungefär samma storlek och avgiftsklass. Enda haken är att du måste vänta till 2017 innan det är dax för inflyttning.

Ja och du bokar upp dig på att betala mer än för den som såldes. Du hinner renovera upp den gamla och sälja den innan 2017.

Citat:
Det där är inte sant. Det är i förorten som priserna ökat mest i % räknat.

http://www.dn.se/ekonomi/har-ar-stockholms-hetaste-omraden/

Du har rätt. Men det beror också på vilken typ och prisklass som du spekulerar i.

Citat:
Det blir lite som att jämföra en ny bil mot en gammal som går för ungefär samma pris. Vilken bil skulle du själv välja, den nya eller den gamla?

Jag väljer en Lamborghini Miura alla dagar på året!

Du kan ju självklart inte säga så. Jämför en gammal sekelskifteslägenhet med kakelugn, öppenspis och högt till tak med ett nybygge.

Citat:
Jo då du kan välja både det ena och det andra tillvalet hos de flesta byggbolag.

Jag tror inte vi pratar samma språk. Och har samma krav.

Citat:
Den ökade över 50% på två år. Den rabatten fick jag eftersom ingen bott i området tidigare och kan relatera till det.

Har bott i ca ett år nu.

Det är bra!

Citat:
Det finns inga säkra kort på bostadsmarknaden. Även äldre hus behöver renoveras förr eller senare. Men fördelen med ny BRF är att det är långt till stora renoveringar.

Det är det som grejjen med en bra förening. Man har en buffert och spar pengar till allt som kan komma att kosta.

Citat:
Nej jag jämför en lägenhet såld i dagarna mot en ny lägenhet med inflytt 2017.

Fortfarande förra året.

Citat:
Man kan ju som sagt ha många bollar i luften. Nyproduktionen kräver inget speciellt arbete mer än att du bokar den och ligger ute med 100 k. Samtidigt kan du hålla på med renoveringar om du känner för det. Men med dagens priser blir det allt svårare och svårare att få någon lönsamhet i det.

Absolut. Och jag säger inte att man inte kan göra vinster på nyproducerat. Jag säger bara att du har fel att det är mer lönsamt att köpa dessa. Det är fel. Överlag så tjänar man mer på kortare och snabbare affärer.
Citera
2015-02-03, 14:11
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Nej utbudet är verkligen inte gigantiskt så det blir höga priser oavsett vad.

Va? nej. Lägenheten jag köpte förra året var på 58593.75 kr/kvm och sålde för 74218.75kr/kvm. Nyproducerat kan ligga uppåt 95-120 kr/kvm. Jag förstår verkligen inte vad du pratar om.

Citat:
Min idé är att man tjänar på att vara långsiktig. Jag tänker inte buda överhuvudtaget. Man köper till fast pris. Däremot tänker jag sälja på budgivning och då går jag såklart med vinst.

Det är klart du kan göra det. Men budgivning ger naturligtvis inte garanterad vinst. Du måste ju ha folk som vill köpa din lägenhet också. Alla lägenheter på Hemnet får långt ifrån några bud alls. Och de brukar starta långt under utgångsbudet. Att du köper långt innan tillträde är ju ett värde som du kommer (troligtvis få tillbaka).

Citat:
Det finns stora fördelar med att byggnaden inte är färdigställd och det är köparen inte får chans att uppleva lägenheten innan köp, vilket i sig berättigar tilll rabatt. Vänta bara tills det blir budgivning och ett par kommer på visning. Och tjejen blir bara helt kär i lägenheten och ska ha den till varje pris.
Då gäller det att ha lite fantasi om vad som komma skall och i vilka områden man bör köpa.

Precis. Det gäller oavsett vilken lägenhet du köper/säljer. Men att det kommer en tjej som blir kär i lägenheten är långt ifrån någon verklighet för alla objekt.
Citera
2015-02-03, 14:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Håller inte med. Gjorde miljonvinst förra året senast. Men jag investerar mer pengar iofs. Men med den inställningen kommer du ingenstans!
Ja men hur mycket gick priserna upp då. Tror du på allvar att den utvecklingen är hållbar i längden? Det tror inte jag.

Priserna är så uppskruvade nu att bästa köp att köpa helt nya bostäder istället för att renovera. Men tänk på att du måste köpa i attraktiva områden där rika personer kan tänkas vilja bo.

Citat:
Ja och du bokar upp dig på att betala mer än för den som såldes. Du hinner renovera upp den gamla och sälja den innan 2017.
Öh hur menar du nu? Du köper nyprodutionen och så renoverar du samtidigt. Då blir det dubbel skörd så att säga...

Citat:
Du har rätt. Men det beror också på vilken typ och prisklass som du spekulerar i.
Beror ju på om man räknar vinst i kronor eller %. % är mycket högre i förorten dock.

Citat:
Jag väljer en Lamborghini Miura alla dagar på året!
Jag med.

Citat:
Du kan ju självklart inte säga så. Jämför en gammal sekelskifteslägenhet med kakelugn, öppenspis och högt till tak med ett nybygge.
Olika saker självklart och olika målgrupper. Men gamla hus är inte särskilt bovänliga för barnfamiljer som behöver komma in med barnvagn osv.

Citat:
Jag tror inte vi pratar samma språk. Och har samma krav.

Möjligt att det är så.

Citat:
Det är det som grejjen med en bra förening. Man har en buffert och spar pengar till allt som kan komma att kosta.
Ja och det hinner en ny föreningen med utan problem. Särskilt i detta lågränteklimat.

Citat:
Fortfarande förra året.
NEj den är såld i år. precis nu i slutet på januari faktiskt.

Citat:
Absolut. Och jag säger inte att man inte kan göra vinster på nyproducerat. Jag säger bara att du har fel att det är mer lönsamt att köpa dessa. Det är fel. Överlag så tjänar man mer på kortare och snabbare affärer.
Kanske man kan om man är är en jävel på renoveringar. Men det är inte jag tyvärr.. Sedan lär det väl bli en jäkla skattechock om man sätter renoveringar i system. Knappast 22% skatt då kan jag tro.
Citera
2015-02-03, 14:19
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Va? nej. Lägenheten jag köpte förra året var på 58593.75 kr/kvm och sålde för 74218.75kr/kvm. Nyproducerat kan ligga uppåt 95-120 kr/kvm. Jag förstår verkligen inte vad du pratar om.
Vad tittar du på för nyproduktioner egentligen? Så dyra är dom verkligen inte...

Citat:
Det är klart du kan göra det. Men budgivning ger naturligtvis inte garanterad vinst. Du måste ju ha folk som vill köpa din lägenhet också. Alla lägenheter på Hemnet får långt ifrån några bud alls. Och de brukar starta långt under utgångsbudet. Att du köper långt innan tillträde är ju ett värde som du kommer (troligtvis få tillbaka).
Precis och det är lite det som är problemet. Sedan vet man ju inte hur det blir efter amorteringskraven sjösätts. Då kanske priserna mattas av istället. Då är det väl dumt att ha köpt något svindyrt på budgivning?

att bero på att köpa och vänta så får man oftast betalt för det. Och det rejält.... Utan att ha gjort ett smack.

Citat:
Precis. Det gäller oavsett vilken lägenhet du köper/säljer. Men att det kommer en tjej som blir kär i lägenheten är långt ifrån någon verklighet för alla objekt.
precis så det gäller ju att köpa av ett byggbolag man litar på. Något av de större alltså...
Citera
2015-02-03, 14:34
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Ja men hur mycket gick priserna upp då. Tror du på allvar att den utvecklingen är hållbar i längden? Det tror inte jag.

Priserna är så uppskruvade nu att bästa köp att köpa helt nya bostäder istället för att renovera. Men tänk på att du måste köpa i attraktiva områden där rika personer kan tänkas vilja bo.

Samma utveckling gäller nyproducerat. Om bostadsmarknaden går ner så kommer det sluta med att du betalar mer för lägenheten än när du säljer. Såklart. Det är det som gör nyproducerat mer spekulativt. Jag köper och säljer inom kortare period.

Citat:
Öh hur menar du nu? Du köper nyprodutionen och så renoverar du samtidigt. Då blir det dubbel skörd så att säga...
Jag menar såklart att man inte kan göra allt. Vi pratar om vilket som genererar störst vinst. Eller?

Citat:
Beror ju på om man räknar vinst i kronor eller %. % är mycket högre i förorten dock.

Det handlar om vilket objekt som ger högre %. Det där gäller generellt. Det som att kolla på vad kvm-priset är för ett speciellt område och tro att man enbart kan gå på det. Det handlar om storlek, skick, läge inom området osv.

Citat:
Olika saker självklart och olika målgrupper. Men gamla hus är inte särskilt bovänliga för barnfamiljer som behöver komma in med barnvagn osv.

Nä och det är inte heller dessa som har mest pengar.

Citat:
Ja och det hinner en ny föreningen med utan problem. Särskilt i detta lågränteklimat.

Man kan inte räkna med en låg ränta. En bra förening räknar på en väldigt hög ränta ifall räntan skulle förändras.

Citat:
NEj den är såld i år. precis nu i slutet på januari faktiskt.

Citat:
kanske man kan om man är är en jävel på renoveringar. Men det är inte jag tyvärr.. Sedan lär det väl bli en jäkla skattechock om man sätter renoveringar i system. Knappast 22% skatt då kan jag tro.

Vad menar du? 22% på vinsten. Renoveringarna är avdragsgilla.
Citera
2015-02-03, 14:47
Medlem
Megatrons avatar
Citat:
Vad tittar du på för nyproduktioner egentligen? Så dyra är dom verkligen inte...
Inne i stan. Jo.

Citat:
Precis och det är lite det som är problemet. Sedan vet man ju inte hur det blir efter amorteringskraven sjösätts. Då kanske priserna mattas av istället. Då är det väl dumt att ha köpt något svindyrt på budgivning?
Det är konstigt. Jag har alltid köpt på budgivning => SVINDYRT. Ändå gör jag stora vinster. Skumt.

Citat:
att bero på att köpa och vänta så får man oftast betalt för det. Och det rejält.... Utan att ha gjort ett smack.

precis så det gäller ju att köpa av ett byggbolag man litar på. Något av de större alltså...

Och hoppas att man får mycket ja. Du kan också välja fel område/läge/lägenhet och inte få så mycket eller?
Citera
2015-02-03, 14:50
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Samma utveckling gäller nyproducerat. Om bostadsmarknaden går ner så kommer det sluta med att du betalar mer för lägenheten än när du säljer. Såklart. Det är det som gör nyproducerat mer spekulativt. Jag köper och säljer inom kortare period.
Ja men med nyproducerat kan du hoppa av och bara förlora ca 7000 kr och på så sett spela mot bostadsmarknaden till en ytterst låg risk.

Citat:
Jag menar såklart att man inte kan göra allt. Vi pratar om vilket som genererar störst vinst. Eller?
Ja i kronor kanske det blir större ja men det är inte sant att priserna ökat mest i innerstaden även om det är lätt att tro det.

Citat:
Det handlar om vilket objekt som ger högre %. Det där gäller generellt. Det som att kolla på vad kvm-priset är för ett speciellt område och tro att man enbart kan gå på det. Det handlar om storlek, skick, läge inom området osv.
Samma inom nyproduktionen. Bästa köp är inte de dyraste objekten (troligtvis de du syftar på för 95-120 k/m^2), utan snarare bostäderna lite längre ner i byggnaden till mer överkomliga priser som vanligt folk har råd med. Ettor borde vara extremt lätt att sälja på andrahandsmarknaden då bristen på sådana är extrem i sthlm.

Citat:
Nä och det är inte heller dessa som har mest pengar.
Kanske sant, men det finns barnfamiljer som har det riktigt gott ställt också.

Citat:
Man kan inte räkna med en låg ränta. En bra förening räknar på en väldigt hög ränta ifall räntan skulle förändras.
Det gör även nyproduktionsföreningar.

Citat:
Nu blandar du ihop det med någon annan lägenhet?

Citat:
Vad menar du? 22% på vinsten. Renoveringarna är avdragsgilla.
Renoveringar är avdragsgilla ja. Men däremot får du inte 22% skatt om du renoverar i kommersiellt syfte.
Citera
2015-02-03, 14:53
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Inne i stan. Jo.
Det är oftast de dyraste objekten som annonseras medan de billigare får man fråga byggbolagen om. De vill inte ha för mycket objekt ute samtidigt. Oftast vill de fylla upp huset underifrån först och då kan man komma undan ganska så överkomligt om man har lite tur.

Citat:
Det är konstigt. Jag har alltid köpt på budgivning => SVINDYRT. Ändå gör jag stora vinster. Skumt.
Det kan du göra så länge priserna går upp. Men i den här takten är det omöjligt att det kan fortsätta som jag ser det.

Citat:
Och hoppas att man får mycket ja. Du kan också välja fel område/läge/lägenhet och inte få så mycket eller?

Ja man ska inte välja "fel område" helt enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in