Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Du gör verkligen bort dig mer och mer var gång du öppnar kakhålet
Nja det är du som inte riktigt lever i verkligheten. Vi kan ju se hur priserna utvecklas men jag kan lova dig att nyproduktionen kommer att vara en betydligt bättre investering när den är färdigbyggd och möjlig att säljas, jämfört med begagnatobjektet.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Redan innan vi tittar på föreningen så gör skillnaden i avgift och storlek mellan de jämförda ojekten att man för samma månadskostnad per m2 skulle kunna låna/betala c:a 750K mer för den "begagnade" lägenheten. Din nyproduktion borde alltså redan där vara betydligt billigare än jämförelselägenheten, vilket den inte är.
Jag får det till att avgiften är på ungefär samma nivå. Hur får du ihop den matematiken? Sedan kan ju köparna inte låna hur mycket som helst, då budgeten oftast är begränsad.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Detta är i sammanhanget ganska oviktigt dock. Det intressanta kommer när vi börjar jämföra föreningarna. Belåningen i föreningen är troligen 6-10000/m2 högre i nyproduktionen, så där borde det dessutom skilja nästan lika mycket (lite beroende på de båda föreningarnas övriga ekonomiska status).
Ja men då måste du beakta att huset på henriksdalsringen är byggt 1970 och renoveringar kommer att behöva göras.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det är här det roliga börjar! Du har uppenbarligen inte ens brytt dig om att läsa årsredovisningen för den BRF du använder som jämförelseobjekt mot din älskade nyproduktion.
Jo då jag har tittat på den, men man får beakta husets ålder också vilket du inte gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Hade du bemödat dig att läsa den så hade du nämligen aldrig använt just den föreningen som jämförelse.
Ja men sedan tar du ju inte hänsyn till att lägenheten är ett totalt renoveringsobjekt. Vad kostar det att totalrenovera en lägenhet idag?
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Föreningen har nämligen endast 3700 kr/m2 boyta i belåning. Man har även 2600 m2 lokalytor som hyrs ut samt 4800 m2 garageplats varav stora delar hyrs ut kommersiellt. Det ger en liten skvätt i intäkter till föreningen det

.
Ja det låter ju bra, men huset är fortfarande gammalt.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Dessutom har man 62, hör och häpna, SEXTIOTVÅ!!! hyresrätter kvar i fastigheten som kan säljas varefter de blir lediga. Snacka om dolda värden!
Visst är det bra, men man kan inte räkna hem vinsten på det där sättet. Hyresgäster har rätt att bo så länge de vill och byta sina hyresrätter. Sedan vet vi ju inte hur det blir med bostadspriserna. Du tror ju krasch så varför räknar du på priser till dagens nivåer?
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Alldeles oavsett om fastigheten behöver totalrenoveras så innebär 62 sålda hyresrätter (4500 m2) en framtida intäkt till föreningen med dagens priser en nätt liten summa på 216 MILJONER KRONOR!
Jo men du kan inte säga när den vinsten kan realiseras. Därför kan man inte tänka som du gör.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Det skulle inte förvåna mig om denna förening är SKULDFRI med NOLLAVGIFTER och en nyrenoverad fastighet ungefär samtidigt som din älskade nyproduktionsförening med 10-15000 kr/m2 i lån (gissning, för byggherren anger inte detta offentligt av någon outgrundlig anledning) och sprucken ekonomisk plan börjar få ökande kostnader och måste höja avgifterna.
Nej så kommer det inte att bli eftersom stora pengar kommer att behöva läggas på renoveringar, något som nyproduktionsföreningen har lång tid till.
Citat:
Ursprungligen postat av
public_enemy
Ge mig gärna fler jämförelser så jag kan fortsätta göra narr av dig utan ansträngning. Om det ska bli någon fortsatt debatt av värde så måste du sluta dela ut straffsparkar av den här magnituden min gode kurt-sune.
Vi kan ju se hur priserna utvecklar sig, men jag vidhåller att nyproduktion till fasta priser just nu utklassar begagnatmarknaden. Renoveringsobjekten är på tok för dyra jämförelsevis.