Citat:
Ursprungligen postat av
HerroFruBoll
Om Putin upplever att han hela tiden kan ta mer territorium o trycka tillbaka UA, utan att nya mkt svåra sanktioner införs, varför skulle han plötsligt stanna och låta blåsa av terroristernas framryckning?
Nu måste jag fan börja jobba lite här

men bara ett kort snabbt svar;
Rysslands militära ingripanden sedan Sovjetunionens sammanbrott har haft en mycket tydlig röd tråd, nämligen försvar av områden i grannländer med etniska ryssar. Jag har inte sett några tecken alls på att man skulle vara beredd att gå längre än så. I Ukraina på ett ungefär som allra mest området sydost om linjen Charkiv-Odessa. Men "bara" detta område skulle kosta Ryssland ofattbara summor att försöka hålla, så jag ser faktiskt inte det hotet från Ryssland.
Problemet med en eskalering från västhåll vore att man mycket väl riskerar ett scenario där väst faktiskt måste börja ingripa på allvar, på ett sätt vi knappt kan föreställa oss jämfört med hur läget är nu. Återigen Baltikum, stridsyxan grävdes ner 2004 när Ryssland i praktiken "släppte dem" till väst, men det finns fortfarande rejäla minoriteter ryssar i Estland och Lettland, i Lettland är de t.o.m. fler procentuellt än i Ukraina och faktiskt mer ekonomiskt förfördelade än i Ukraina och med mycket sämre förutsättningar att använda ryska som språk.
Det spelar ingen roll hur troligt "baltscenariot" är, vi måste ändå räkna med det. Säg att ryssarna går in och kör över de tre baltländerna - vilka västtrupper ska mobiliseras? Polen och Finland är relativt starka men inriktade på försvar av eget territorium. UK och Frankrike har visserligen expeditionsstyrkor, men som jag uppfattat det är de mer gjorda för strid mot U-länder. Återstår USA då. Och sedan är det ekonomisk istid som gäller världen över.
Citat:
Ursprungligen postat av
HerroFruBoll
Vetskap om eller tips på vilka som till skillnad från USA däremot förutsåg?
Egentligen inte. Jag drog det bara som exempel på att ingen makt i världen kan se in i framtiden och att jag därför tvivlar starkt på att USA har ens en susning om hur mycket de kan pressa Ryssland, för att ta exemplet det gällde nu.