2015-02-03, 06:49
Medlem
Arons avatar
har det här postas tidigare ?
Ukrainian military speak out plainly We bombard our cities

https://www.youtube.com/watch?v=l17KfjtaqpA
2015-02-03, 07:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diseased
Ny novorossia-rapport:

http://www.liveleak.com/view?i=f14_1422904593

Hävdar att inringningen av Debaltseve är genomförd. Finns det mer info om detta?
Enligt samma källor togs flygplatsen i Donetsk redan i höstas, så du kan ta rysspacket med en skopa salt.
2015-02-03, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Det beror förstår på om det är en tillfällig vägpostering, där det inte varit det har man såklart gjort som varit aktuellt, fåntratt. Hur många installationer har du sett från pojkrummet?

Här har du förresten fler bilder på ryska trupper i fel land, T-72B:
https://twitter.com/RobPulseNews/status/562360970887307264

Här har vi kanonmat i form av infanteri:
https://twitter.com/murderotica_/status/562374270962368512
Hur vet du att bilderna är från Ukraina? Gå inte runt å tro allt som står på twitter.
2015-02-03, 09:13
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Hur vet du att bilderna är från Ukraina? Gå inte runt å tro allt som står på twitter.

Den från järnvägsstationen är ju från Ukraina om den inte är photoshoppad, se

http://static.panoramio.com/photos/original/78979652.jpg (bild taggad på platsen i Google Earth 2012)

den andra bilden kan möjligen vara tagen på flera ställen men visar en rysk stridsvagn som blir omkörd av en Opel-van reggad i Luhansk oblast (BB). Ett indicium iaf.
Senast redigerad av Savoy 2015-02-03 kl. 09:25.
2015-02-03, 09:21
Medlem
NixYOs avatar
Tyskland stoppar planerna på amerikanskt vapenstöd till Kievjuntan:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/usa-backar-om-vapen-till-ukraina-tills-vidare
Citat:
Ursprungligen postat av Bo Inge Andersson
Just nu ser det ut som om USA på nytt har skjutit på beslutet om vapen till Ukrina. Och det har mycket med tvivel i Tyskland att göra. Europeiska länder oroas för att dras in i ett större krig.

Redan på måndagen kom avvisande uttalanden från kristdemokratiska förbundskansler Angela Merkel och hennes koalitionspartner socialdemokraten Frank-Walter Steinmeier. Det var New York Times som kommit med uppgifterna.

De gick ut på att Ukraina skulle få ”dödliga” vapen istället som för nu bara ”icke-dödliga” vapen, som skyddsvästar och tält. Det skulle innebära en klar omsvängning i USA:s och Natos hållning mot Ryssland. Nato-vapen skulle kämpa mot proryska styrkor i östra Ukraina.

Det skulle troligen innebär att närliggande stater som Polen och de baltiska länderna skulle behöva leverera åtminstone militär utrustning till ukrainarna. Ukrainas grannstater skulle alltså allt mer dras in i kriget.
2015-02-03, 09:28
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NixYO
Tyskland stoppar planerna på amerikanskt vapenstöd till Kievjuntan:

http://www.svt.se/nyheter/varlden/usa-backar-om-vapen-till-ukraina-tills-vidare

Jag tror USA bara skräms, ärligt talat. Det skulle tveklöst betyda en eskalering av konflikten som snabbt kan tvinga USA att "ta konsekvenserna av sitt handlande", dvs utöka det militära stödet eftersom Ryssland tveklöst kommer öka trycket till följd av sådan export/hjälp. Och i slutändan har väst enormt mycket mer att förlora på det enda scenario där Ryssland skulle kunna framstå som starkt; ett totalt och öppet krig där Baltikum mycket väl kan bli indraget.
2015-02-03, 09:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag tror USA bara skräms, ärligt talat. Det skulle tveklöst betyda en eskalering av konflikten som snabbt kan tvinga USA att "ta konsekvenserna av sitt handlande", dvs utöka det militära stödet eftersom Ryssland tveklöst kommer öka trycket till följd av sådan export/hjälp. Och i slutändan har väst enormt mycket mer att förlora på det enda scenario där Ryssland skulle kunna framstå som starkt; ett totalt och öppet krig där Baltikum mycket väl kan bli indraget.

USA har garanterat mer information än uppsjön av Twitter-experter. De vet hur mycket de måste pusha Ryssland. Tyvärr, för både Ukraina och Ryssland, tror jag en eskalering är nödvändig. Putin ljuger patologiskt och nu har separatisterna annonserat full mobilisering. Det kommer att bli ett chicken race med många döda. Tyvärr.

Just alla Twitter-experter är annars irriterande. Det vore skönt om folk i allmänhet insåg vad det är. Det är snubbar som på tryggt avstånd sitter och "analyserar" bristfällig information. Den pro-ukrainska Conflict Reporter bor i Tyskland och det känns som hans meriter är mycket begränsade. Den pro-ryska "analytikern" Brad Cabanna är en rättshaverist från Nowherville, Canada.

Det jag noterat från Kiev de senaste dagarna är en markant ökning av försvarsviljan. Fler insamlingar på stan. Mycket fler unga grabbar som står utanför en frivilligbataljons rekryteringskontor. Ukraina har 46 miljoner och självfallet finns det många som inte vill skjutas i bitar, men generellt så känns det som att försvarsviljan stärks hela tiden.

Det är ett exempel på en sådan detalj som måste upplevas på plats. Är man inte en del av det dagliga livet kan man aldrig bedöma det, oavsett hur många tweets man skickar från Tyskland eller Canada.
2015-02-03, 10:19
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
USA har garanterat mer information än uppsjön av Twitter-experter. De vet hur mycket de måste pusha Ryssland. Tyvärr, för både Ukraina och Ryssland, tror jag en eskalering är nödvändig. Putin ljuger patologiskt och nu har separatisterna annonserat full mobilisering. Det kommer att bli ett chicken race med många döda. Tyvärr.

Jag hyser inga tvivel om att USA har mer och bättre teknisk utrustning än andra länder, men bedömningar tvivlar jag på att de är överlägsna inom. Jag skulle t.ex. gissa att de inte ens förutsåg Krim-annekteringen och upproren i Donbass om vi bara går tillbaka ett år i tiden.

Men hsh...vore jag "västtaktiker" nu skulle jag tvärtom säga att tiden helt talar till min fördel och att det enda jag inte skulle göra nu vore att flytta spelet till den enda delen av planen där Ryssland har något att säga till om, nämligen den militära. Varför eskalera från väst nu om ryska statskassan läcker som ett såll och ekonomin brakar ihop? Den lär inte läcka mindre efter mobiliseringen..

Det ukrainska perspektivet är absolut intressant att ta del av, men ingen avgörande faktor i Washington. Vi pratar cyniskt och realistiskt (som alltid inom geopolitik) om att Ryssland skaffar sig en buffertzon mot ett låt vara imaginärt hot, det är ju vad som händer nu. Vad som KAN hända, i synnerhet om vapenexport till UA kombineras med krigsförklaring från Kiev, är ju att Ryssland ser sin chans att dra med väst nedför stupet. Vad skulle väst i realiteten kunna göra i dagsläget om Ryssland skulle eskalera konflikten till baltstaterna? Det är, så cyniskt det må låta, en enormt mycket viktigare fråga för väst än vad som händer med Donbass.
2015-02-03, 10:35
Medlem
baggebo1s avatar
Donetsk ledare Zakharchenko är tydligen filosemit, vilket är oroväckande. Han kallar judarna för "a great people" och bara individerna som styr Ukraina för "miserabla". Tyvärr kan en så förvriden uppfattning leda till stora taktiska misstag i framtiden:
Citat:
Ukraine run by 'miserable' Jews, says rebel chief

Leader of self-proclaimed Donetsk People's Republic says country's historical nationalists 'would turn in their graves if they could see who is running Ukraine'.
Citat:
Alexander Zakharchenko, leader of the self-proclaimed Donetsk People's Republic, claimed that Kiev's pro-Western leaders were "miserable representatives of the great Jewish people".

"I can't remember a time when Cossacks were led by people who have never held a sword in their hands," Zakharchenko told a press conference in the eastern rebel stronghold of Donetsk, in a reference to Ukraine's nationalist forebears, the Cossacks.
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4622200,00.html
2015-02-03, 10:43
Medlem
Citat:
Jag hyser inga tvivel om att USA har mer och bättre teknisk utrustning än andra länder, men bedömningar tvivlar jag på att de är överlägsna inom. Jag skulle t.ex. gissa att de inte ens förutsåg Krim-annekteringen och upproren i Donbass om vi bara går tillbaka ett år i tiden.

Men hsh...vore jag "västtaktiker" nu skulle jag tvärtom säga att tiden helt talar till min fördel och att det enda jag inte skulle göra nu vore att flytta spelet till den enda delen av planen där Ryssland har något att säga till om, nämligen den militära. Varför eskalera från väst nu om ryska statskassan läcker som ett såll och ekonomin brakar ihop? Den lär inte läcka mindre efter mobiliseringen..

Det ukrainska perspektivet är absolut intressant att ta del av, men ingen avgörande faktor i Washington. Vi pratar cyniskt och realistiskt (som alltid inom geopolitik) om att Ryssland skaffar sig en buffertzon mot ett låt vara imaginärt hot, det är ju vad som händer nu. Vad som KAN hända, i synnerhet om vapenexport till UA kombineras med krigsförklaring från Kiev, är ju att Ryssland ser sin chans att dra med väst nedför stupet. Vad skulle väst i realiteten kunna göra i dagsläget om Ryssland skulle eskalera konflikten till baltstaterna? Det är, så cyniskt det må låta, en enormt mycket viktigare fråga för väst än vad som händer med Donbass.

Det finns inga kompromisser, tyvärr. Obama har inte hedrat USA:s namn i Budapest-fördraget (Putler ska vi inte ens tala om). Rysslands ekonomi är sänkt. Ukraina och EU har försökt hitta pragmatiska lösningar. Poroshenko har kritiserats mycket hårt för sin pragmatiska linje. Putin har fått så många möjligheter att dra sig ur med hedern i behåll. Ingenting har hjälpt.

Så fort pressen har minskat har Putins jävla proxies flyttat fram aggressionen. De har inget aning om hur ett fredligt liv kan säkerställas. Deras enda identitet och värde finns i krig. Det är det enda dom "kan". Deras oförmåga att bygga ett fungerande samhälls omöjliggör fred.

Du vet hur ofta jag förespråkat delvis autonomi, interdependens och en pragmatisk kompromiss. Det bästa för Ukraina vore en kompromiss och bilaterala handelsrelationer som stabiliserande faktor. Men det går inte. Det enda Putin förstår är styrka och handling.

Jag tror inte ens han förstår - eller är intresserad av - hur mycket han förstört Rysslands framtid. Han orkar nog inte ens lyssna på Kudrin och ekonomer. Han vill leka Napoleon (pun intended!) och känner sig tryggare i falskspel och den enda arena, som du skriver, där Ryssland har verklig makt över Ukraina.
2015-02-03, 11:00
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Om Putin upplever att han hela tiden kan ta mer territorium o trycka tillbaka UA, utan att nya mkt svåra sanktioner införs, varför skulle han plötsligt stanna och låta blåsa av terroristernas framryckning? Det förefaller ju som om det han hittills uppnått inte räcker för att blåsa eldupphör o trumpeta ut resultatet som en stor rysk framgång a la Krim? Det är ju en klassisk militär "doktrin" att man vill förhandla först när förlusterna börjar bli väl eller alltför stora...(eller pengarna tar slut)
Jag är övertygad om att ev amerikansk militär hjälp komponeras så att den inte möjliggör att UA plötsligt kan starta någon stor offensiv. "Defensive lethal"...
2015-02-03, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Nu råkar det i och för sig vara så att jag har besökt både USA och Ukraina; visserligen bara ett par gånger och bara i jobbet, men ändå. Vad nu det har med saken att göra, det påverkar knappast min förmåga att posta länkar till relevant material här i tråden. Om pojkrumsdeckarna Xelious och co. kunde göra samma sak istället för att bara sitta och tramsa, skulle den här tråden kunna fylla ett syfte istället för att mest vara en ansamlingsplats för nonsens, vilda spekulationer, okritiskt upprapande av propaganda och trollbeskyllningar.

Nåväl, åter till topic.

Journalisten Maxim Tucker pratade om Debaltseve på BBC i lördags (14:00 och framåt):

http://www.bbc.co.uk/programmes/p02hl73z

Den pro-ukrainske bloggaren Conflict Reporter skriver om läget kring Debaltseve och särskilt om Nikishino, som nyligen föll i separatisternas händer:

http://conflictreport.info/2015/02/01/the-ukrainian-line-of-defense-further-collapses-the-fall-of-nikishyne/

Enligt nyss nämnde Tucker har stora ukrainska förstärkningar anlänt till Artemivsk ett par mil utanför Debaltseve-fickan:

Slutligen några bilder som uppges vara från Nikishino och visa hur separatister lägger beslag på vapen, ammunition och minst ett pansarskyttefordon som ukrainarna lämnat efter sig:

https://www.youtube.com/watch?v=_9nG-3vutFE#t=11

Jag vet inte om du ens förstår komiken. Men du sitter och vässar som fan mot "pojkrumsdetektiver" på mysigt säkert avstånd från Ukraina... Samtidigt som du själv sitter i Sverige och max har varit "ett par gånger".

En enkel fråga - har du under dina "affärsresor" till Ukraina upplevt att ryska är någonting annat än helt normalt i Kiev (jag antar du i alla fall passerade Kiev då 80 % av all business är här)?

On topic, så - ja - jag håller med om att hans rapportering är både modig och viktig. Ukrainas akilleshäl är inte dåliga soldater eller bristande vilja. Den är istället en rysk tumör av desinformation och valhänt propaganda som tyvärr fortfarande infekterar administrationen. Man vrållujger - inte lika illa som de obildade nollorna i öst - men tyvärr alldeles uppenbart. Döda soldater kommer aldrig att sänka Ukrainas försvars vilja, tvärtom. Det som kan riskera att minska försvarsviljan är statliga lögner i disharmoni med verklighetsrapporter från fronten.

Maidan, som jag ofta kritiserat, var en total brytning med det gamla. Poroshenko, yatseniuk, et al, fick en chans att visa att det inte är "same old, same old"... och nu måste alla post-sovjetiska barnsjukdomar försvinna.

Det jag ärligt märker i affärer är att mutor - så klart - fortfarande förekommer men stegvis är försvinnande (relativt tidigare). Det gamla gardet lever kvar i kickbacks, men de under 40 visar även affärsmässigt att framtiden är europeisk. Jag ser också en stark europeisk vilja i affärer, även om ukrainska affärsmän generellt är som naiva och oerfarna bäbisar.

Ukraina är son en hund. Ärlig och absolut ren i sin blick. Man måste tycka on den och behandla den rätt, för den är oskyldigt naiv och förtjänar en bra framtid.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in