Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Nu råkar det i och för sig vara så att jag har besökt både USA och Ukraina; visserligen bara ett par gånger och bara i jobbet, men ändå. Vad nu det har med saken att göra, det påverkar knappast min förmåga att posta länkar till relevant material här i tråden. Om pojkrumsdeckarna Xelious och co. kunde göra samma sak istället för att bara sitta och tramsa, skulle den här tråden kunna fylla ett syfte istället för att mest vara en ansamlingsplats för nonsens, vilda spekulationer, okritiskt upprapande av propaganda och trollbeskyllningar.
Nåväl, åter till topic.
Journalisten Maxim Tucker pratade om Debaltseve på BBC i lördags (14:00 och framåt):
http://www.bbc.co.uk/programmes/p02hl73z
Den pro-ukrainske bloggaren Conflict Reporter skriver om läget kring Debaltseve och särskilt om Nikishino, som nyligen föll i separatisternas händer:
http://conflictreport.info/2015/02/01/the-ukrainian-line-of-defense-further-collapses-the-fall-of-nikishyne/
Enligt nyss nämnde Tucker har stora ukrainska förstärkningar anlänt till Artemivsk ett par mil utanför Debaltseve-fickan:
Slutligen några bilder som uppges vara från Nikishino och visa hur separatister lägger beslag på vapen, ammunition och minst ett pansarskyttefordon som ukrainarna lämnat efter sig:
https://www.youtube.com/watch?v=_9nG-3vutFE#t=11
Jag vet inte om du ens förstår komiken. Men du sitter och vässar som fan mot "pojkrumsdetektiver" på mysigt säkert avstånd från Ukraina... Samtidigt som du själv sitter i Sverige och max har varit "ett par gånger".
En enkel fråga - har du under dina "affärsresor" till Ukraina upplevt att ryska är någonting annat än helt normalt i Kiev (jag antar du i alla fall passerade Kiev då 80 % av all business är här)?
On topic, så - ja - jag håller med om att hans rapportering är både modig och viktig. Ukrainas akilleshäl är inte dåliga soldater eller bristande vilja. Den är istället en rysk tumör av desinformation och valhänt propaganda som tyvärr fortfarande infekterar administrationen. Man vrållujger - inte lika illa som de obildade nollorna i öst - men tyvärr alldeles uppenbart. Döda soldater kommer aldrig att sänka Ukrainas försvars vilja, tvärtom. Det som kan riskera att minska försvarsviljan är statliga lögner i disharmoni med verklighetsrapporter från fronten.
Maidan, som jag ofta kritiserat, var en total brytning med det gamla. Poroshenko, yatseniuk, et al, fick en chans att visa att det inte är "same old, same old"... och nu måste alla post-sovjetiska barnsjukdomar försvinna.
Det jag ärligt märker i affärer är att mutor - så klart - fortfarande förekommer men stegvis är försvinnande (relativt tidigare). Det gamla gardet lever kvar i kickbacks, men de under 40 visar även affärsmässigt att framtiden är europeisk. Jag ser också en stark europeisk vilja i affärer, även om ukrainska affärsmän generellt är som naiva och oerfarna bäbisar.
Ukraina är son en hund. Ärlig och absolut ren i sin blick. Man måste tycka on den och behandla den rätt, för den är oskyldigt naiv och förtjänar en bra framtid.