Citat:
Ursprungligen postat av
mazin95
Kan någon förklara den distinkta skillnaden i antingen ord eller beräkning mellan en On-bas och en Gram-Schmidt bas
En ON-bas är en Ortogonal-bas
Gram-schmitd är en metod som används för att skapa en ON-bas ur en given mängd vektorer..
En ON-bas är alltså en bas där vektorerna som bildar basen är vinkelräta mot varandra.. tänk dig ett koordinatsystem.. x-axeln och vinkelrät mot y-axeln.. för tre dimensioner.. z axeln är vinkelrät mot y och x-axeln..
Dvs alla vektorer behövs i basen, ingen av de vektorerna som bygger upp basen kan bildas via en linjärkombination av de andra vektorerna.. Om så skulle vara fallet är det inte en ON-bas.. För att få ett rum i tre dimensioner behöver man x, y och z axeln.. x-axeln ger bredden, y-axeln ger höjden och z-axeln ger djupet.
Citat:
Ursprungligen postat av
Bomben1
Hur ska jag tänka här... uppgiften --->
http://sv.tinypic.com/r/280lge9/8
Bestäm fouriertransformationen till funktionen f(t)
f(t) = (e^(2it)/(1+4t^2))
Lösning...
F[f(t)](w) = F[(e^(2it)/(1+4t^2))](w) = .... nu jag hittar ingen standard fourierfunktion som liknar den f(t) som jag har..?
Passar samtidigt på att kolla på denna igen... har gjort lite nu..
F[f(t)](w) = F[(e^(2it)/(1+4t^2))](w) = F[(e^(2it)*
(1/(1+4t^2))](w) = där
(1/(1+4t^2)) är lika med f(t) och
(e^(2it) = e^(iΩt), då ser jag att den är lik formen F9 i formelsamlingen.. F9 är e^(iΩt)*f(t) som ger fourierserien F(w-Ω). Och där är jag fast...