2015-02-03, 11:14
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Savoy
Jag skulle t.ex. gissa att de inte ens förutsåg Krim-annekteringen och upproren i Donbass om vi bara går tillbaka ett år i tiden.
Vetskap om eller tips på vilka som till skillnad från USA däremot förutsåg?
2015-02-03, 11:27
Medlem
Savoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Om Putin upplever att han hela tiden kan ta mer territorium o trycka tillbaka UA, utan att nya mkt svåra sanktioner införs, varför skulle han plötsligt stanna och låta blåsa av terroristernas framryckning?

Nu måste jag fan börja jobba lite här men bara ett kort snabbt svar;

Rysslands militära ingripanden sedan Sovjetunionens sammanbrott har haft en mycket tydlig röd tråd, nämligen försvar av områden i grannländer med etniska ryssar. Jag har inte sett några tecken alls på att man skulle vara beredd att gå längre än så. I Ukraina på ett ungefär som allra mest området sydost om linjen Charkiv-Odessa. Men "bara" detta område skulle kosta Ryssland ofattbara summor att försöka hålla, så jag ser faktiskt inte det hotet från Ryssland.

Problemet med en eskalering från västhåll vore att man mycket väl riskerar ett scenario där väst faktiskt måste börja ingripa på allvar, på ett sätt vi knappt kan föreställa oss jämfört med hur läget är nu. Återigen Baltikum, stridsyxan grävdes ner 2004 när Ryssland i praktiken "släppte dem" till väst, men det finns fortfarande rejäla minoriteter ryssar i Estland och Lettland, i Lettland är de t.o.m. fler procentuellt än i Ukraina och faktiskt mer ekonomiskt förfördelade än i Ukraina och med mycket sämre förutsättningar att använda ryska som språk.

Det spelar ingen roll hur troligt "baltscenariot" är, vi måste ändå räkna med det. Säg att ryssarna går in och kör över de tre baltländerna - vilka västtrupper ska mobiliseras? Polen och Finland är relativt starka men inriktade på försvar av eget territorium. UK och Frankrike har visserligen expeditionsstyrkor, men som jag uppfattat det är de mer gjorda för strid mot U-länder. Återstår USA då. Och sedan är det ekonomisk istid som gäller världen över.

Citat:
Ursprungligen postat av HerroFruBoll
Vetskap om eller tips på vilka som till skillnad från USA däremot förutsåg?

Egentligen inte. Jag drog det bara som exempel på att ingen makt i världen kan se in i framtiden och att jag därför tvivlar starkt på att USA har ens en susning om hur mycket de kan pressa Ryssland, för att ta exemplet det gällde nu.
Senast redigerad av Savoy 2015-02-03 kl. 11:30.
2015-02-03, 11:30
Medlem
Chrillothekids avatar
En skillnad på Ukraina och Ryssland är friheten. I Kramatorsk får Ukrainare signa in sig till att slåss för terroristerna. Det borde såklart vara fel men man får öppet tycka att Ryssland har rätt och det finns folk som demonstrerar mot Ukrainska regeringen. Poliser är där för att se så inget våld uppkommer. I Ryssland åker man i fängelse om man visar sympatier för Ukraina alt. försvinner.

https://twitter.com/kramatorsk_ukr/status/562551523910356993

Det måste ju ändå ses som en positiv utveckling. Även om Ryssland skulle anektera hela Ukraina så kommer det Ukrainska folket nog att göra en sån sak möjligt för Ryssland.
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-02-03 kl. 11:34.
2015-02-03, 11:40
Medlem
baggebo1s avatar
Här är gårdagens presskonferens med Zakharchenko och Plotnitsky, översatt till engelska. I slutet kommentaren om "det stora folket" Ynet refererade till.

https://www.youtube.com/watch?v=knMWlB4c_cY
2015-02-03, 11:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Tyvärr kan en så förvriden uppfattning leda till stora taktiska misstag i framtiden
http://www.ynetnews.com/articles/0,7340,L-4622200,00.html

På vilket sätt ? Samtidigt kan du väl svara på något som du hävdade tidigare i tråden, att kriget i Donbass är en antisemitisk revolution. Återigen, på vilket sätt ?
2015-02-03, 12:02
Medlem
Senaste talet av Alexei Mozgovoi som leder Prizrak

https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1551720368445366&id=15217 32384777498
2015-02-03, 12:17
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Jag hyser inga tvivel om att USA har mer och bättre teknisk utrustning än andra länder, men bedömningar tvivlar jag på att de är överlägsna inom. Jag skulle t.ex. gissa att de inte ens förutsåg Krim-annekteringen och upproren i Donbass om vi bara går tillbaka ett år i tiden.

Men hsh...vore jag "västtaktiker" nu skulle jag tvärtom säga att tiden helt talar till min fördel och att det enda jag inte skulle göra nu vore att flytta spelet till den enda delen av planen där Ryssland har något att säga till om, nämligen den militära. Varför eskalera från väst nu om ryska statskassan läcker som ett såll och ekonomin brakar ihop? Den lär inte läcka mindre efter mobiliseringen..

Det ukrainska perspektivet är absolut intressant att ta del av, men ingen avgörande faktor i Washington. Vi pratar cyniskt och realistiskt (som alltid inom geopolitik) om att Ryssland skaffar sig en buffertzon mot ett låt vara imaginärt hot, det är ju vad som händer nu. Vad som KAN hända, i synnerhet om vapenexport till UA kombineras med krigsförklaring från Kiev, är ju att Ryssland ser sin chans att dra med väst nedför stupet. Vad skulle väst i realiteten kunna göra i dagsläget om Ryssland skulle eskalera konflikten till baltstaterna? Det är, så cyniskt det må låta, en enormt mycket viktigare fråga för väst än vad som händer med Donbass.
Visst talar tiden till västs fördel, ju längre det tar desto sämre kommer ryska ekonomin vara. Men samtidigt är ekonomin även ett bekymmer, för när Ryssland blir tillräckligt desperat kan de starta krig som en sista utväg.

Det är en svår balansgång för väst, ska de vänta och hoppas Ryssland kollapsar fredligt eller ska de stödja Ukraina och riskera att användas som ursäkt för rysk aggression?

Just nu hotas "bara" Ukraina, men insatserna kan höjas drastiskt i detta spel.
2015-02-03, 12:20
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Jag tror USA bara skräms, ärligt talat. Det skulle tveklöst betyda en eskalering av konflikten som snabbt kan tvinga USA att "ta konsekvenserna av sitt handlande", dvs utöka det militära stödet eftersom Ryssland tveklöst kommer öka trycket till följd av sådan export/hjälp. Och i slutändan har väst enormt mycket mer att förlora på det enda scenario där Ryssland skulle kunna framstå som starkt; ett totalt och öppet krig där Baltikum mycket väl kan bli indraget.

Inse fakta. Konflikten har redan eskalerats och Ukraina är i desperat behov av militärt stöd. Den diplomatiska vägen har misslyckats. Sanktionerna har effekt men endast på lång sikt. Det är som att ge en stor boxare en dos ebolavirus - man hinner bli sönderslagen innan dosen ger effekt.

Utifrån artikeln nedan är Tyskland delat i sina åsikter om militärt stöd. Jag vill gärna återge Die Grünes gruppledares uttalande:

– Det är en logisk utveckling att amerikanerna i tilltagande utsträckning ser detta som konflikt de måste bry sig om - eftersom de allt mer tvivlar på européernas enighet och beslutsamhet.

Merkel vill hålla en så låg och fredlig profil som möjligt, men vägen till diplomatisk lösning är låst.

http://www.svt.se/nyheter/varlden/usa-backar-om-vapen-till-ukraina-tills-vidare
2015-02-03, 12:20
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkflyt
På vilket sätt ? Samtidigt kan du väl svara på något som du hävdade tidigare i tråden, att kriget i Donbass är en antisemitisk revolution. Återigen, på vilket sätt ?
I praktiken är det en antisemitisk revolution eftersom de gör uppror mot de judiska ledarna i Ukraina. Det är alltså en antisemitisk revolution även om ledarna för revolutionen inte förstår det eller ser det så.

Angående de taktiska misstagen så menar jag att det finns en risk att filosemitismen leder till att man sätter tillit till individer man inte borde sätta tillit till. Naivt bakar man in en potential för en femtekolonn att få inflytande i den egna administrationen. Judar är inte ett "stort folk", de har genom hela sin historia gjort sig kända för att vara ett blodtörstigt och förrädiskt folk.
2015-02-03, 12:29
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fitz-hume
Vissa proryssar i denna tråd talar om Hollywood-nazister, judar och zombies, som om detta hade något som helst samband med ämnet. Återvänd nu till verkligheten era dårar.
Nu har ju t.o.m Zakharchenko identifierat ledarna för Ukraina som judar, så visst har det med ämnet att göra. Det skrivs massor om hans uttalande i er media:

https://www.kyivpost.com/content/ukraine-abroad/agence-france-presse-russias-guy-says-ukraine-run-by-miserable-jews-379264.html
2015-02-03, 12:32
Medlem
HerroFruBolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unity
Visst talar tiden till västs fördel, ju längre det tar desto sämre kommer ryska ekonomin vara. Men samtidigt är ekonomin även ett bekymmer, för när Ryssland blir tillräckligt desperat kan de starta krig som en sista utväg.

Det är en svår balansgång för väst, ska de vänta och hoppas Ryssland kollapsar fredligt eller ska de stödja Ukraina och riskera att användas som ursäkt för rysk aggression?

Just nu hotas "bara" Ukraina, men insatserna kan höjas drastiskt i detta spel.
Men att göra ingenting är ju då ett dåligt alternativ, dvs låta Ukraina fortsätta tappa mark. Antingen måste man skruva åt sanktionerna betydligt hårdare (inte bara lägga till några namn på listan) eftersom Putin visat noll vilja att förhandla. Eller gör man det kostsammare att fortsätta strida gm att leverera moderna defensiva vapen. Vid det här laget har väl Väst utfärdat minst 250 maningar till Putin att de-eskalera o följa Minskavtalet etc.
När ska det gå upp att fortsatta vädjanden och böner inte är effektivt? Under tiden betalar Ukraina med liv...
2015-02-03, 12:46
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
I praktiken är det en antisemitisk revolution eftersom de gör uppror mot de judiska ledarna i Ukraina. Det är alltså en antisemitisk revolution även om ledarna för revolutionen inte förstår det eller ser det så.

Angående de taktiska misstagen så menar jag att det finns en risk att filosemitismen leder till att man sätter tillit till individer man inte borde sätta tillit till. Naivt bakar man in en potential för en femtekolonn att få inflytande i den egna administrationen. Judar är inte ett "stort folk", de har genom hela sin historia gjort sig kända för att vara ett blodtörstigt och förrädiskt folk.

Här är en liten filmsnutt där Prizrenbataljonens chef Mozgovoi berättar om separatisternas politiska målsättningar:

https://www.youtube.com/watch?v=gH7jMS0VaCA

I början av filmen presenteras porträtt av fyra fiender som Mozgovoi menar plundrar landet och utplånar det ukrainska folket. I vart fall tre av dem är judar, eller har judisk bakgrund. Han beskriver dem som en "ondska" som Ukraina måste befrias från. Därefter säger han att oligarkerna måste fråntas sin egendom, som ska återföras till folket.

Nu tycker ju inte jag att det är antisemitiskt, men jag misstänker att svaret blir ett annat om man frågar ADL, Expo eller Simon Wiesenthal-centret...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in