2015-01-31, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av loxol
Är inte riktigt nöjd med min fondportfölj och skulle gärna ha lite tips på en uppdatering.
Målet är sparande i 5+ år, och för tillfället ser den ut som följande:

60% Avanza Zero
21% SPP Aktiefond Global
19% SPP Aktiefond USA

Tacksam!

Alldeles för mycket på Sverige, 20-30% räcker. Bra fonder annars, men du skulle kunna lägga till Spiltan Aktiefond Investmentbolag som en Sverigefond och kanske en tillväxtfond som tex Länsförsäkringar Tillväxtmarknad Index.
Citera
2015-01-31, 18:34
Medlem
Benziinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blablablubbla
Alldeles för mycket på Sverige, 20-30% räcker.

Det är väl smaksak hur mycket man vill exponera mot Sverige och beror vad man tror på. Jag har nog själv mera än 20-30% på Sverige för jag tror på Stockholmsbörsen. Konsekvenserna tar jag ju själv.

Annars tycker jag att personen i fråga skulle kunna stoppa lite pengar även på Asien & Europa.
Citera
2015-02-01, 12:47
Medlem
Efter att ha minskat lite i DNB Global Indeks eftersom den har 61% av innehaven i Nordamerika och jag även har en USA-fond så bestämde jag mig för att sätta de pengarna samt månadens sparande i Carnegie Indienfond. Vi får se hur den utvecklas men jag tror på fortsatt stark utveckling för den indiska marknaden även om man inte kommer kunna komma upp i förra årets värdeökning. Tyvärr vände fonden ner precis vid köp så tajmingen var väl inte optimal men på längre sikt tror jag på det.

SEB Bioteknikfond - Lux SEK har haft en fin utveckling, men jag inser att det finns stora risker i min portfölj i och med denna och Indienfonden. I övrigt tycker jag spridningen är ganska bra.

Mina fondinnehav ser ut som följande:

Carnegie Indienfond 25%
SPP Aktiefond USA 18,75%
SEB Bioteknikfond - Lux SEK 18,75%
SPP Aktiefond Europa 12,5%
Spiltan Räntefond Sverige 6,25%
AVANZA ZERO 6,25%
Spiltan Aktiefon Investmentbolag 6,25%
DNB Global Indeks 6,25%

Synpunkter?
Citera
2015-02-01, 19:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsOM
Efter att ha minskat lite i DNB Global Indeks eftersom den har 61% av innehaven i Nordamerika och jag även har en USA-fond så bestämde jag mig för att sätta de pengarna samt månadens sparande i Carnegie Indienfond. Vi får se hur den utvecklas men jag tror på fortsatt stark utveckling för den indiska marknaden även om man inte kommer kunna komma upp i förra årets värdeökning. Tyvärr vände fonden ner precis vid köp så tajmingen var väl inte optimal men på längre sikt tror jag på det.

SEB Bioteknikfond - Lux SEK har haft en fin utveckling, men jag inser att det finns stora risker i min portfölj i och med denna och Indienfonden. I övrigt tycker jag spridningen är ganska bra.

Mina fondinnehav ser ut som följande:

Carnegie Indienfond 25%
SPP Aktiefond USA 18,75%
SEB Bioteknikfond - Lux SEK 18,75%
SPP Aktiefond Europa 12,5%
Spiltan Räntefond Sverige 6,25%
AVANZA ZERO 6,25%
Spiltan Aktiefon Investmentbolag 6,25%
DNB Global Indeks 6,25%

Synpunkter?
Du får gärna utveckla vad du vet om Indiska marknaden om du har lust.
Citera
2015-02-01, 19:38
Medlem
LA1905s avatar
Om man ska börja månadsspara i Indien, vilken är då bäst?
Carnegie indenfond:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/3101/carnegie-indienfond

Eller
Danske Invest India:
https://www.avanza.se/fonder/om-fonden.html/18067/danske-invest-india-a

Danske har lägre förvaltningsavgift, däremot har Carnegie gått aningen bättre.
Citera
2015-02-01, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av utan.att.stanna
Du får gärna utveckla vad du vet om Indiska marknaden om du har lust.

Jag vet inte speciellt mycket om den indiska marknaden, hade jag gjort det hade jag inte satt mina pengar i en indien-fond utan satt ihop min egen "fond" av indiska aktier. Däremot hoppas jag att fondförvaltarna har bra koll på den indiska marknaden, det är som jag ser det fördelen med en fond, och jag tror mer på den indiska marknaden under 2015 än jag tror på den Europeiska, därför indienfond.

Jag tror på den indiska marknaden bland annat baserat på IMF:s prognoser om utvecklingen i Asien där man förutspår en ökning av BNP. För Indiens del beräknas BNP-ökningen till 6,3% 2015. I Indien har skett vissa lagförändringar vilka underlättat investeringar och skapats ett bättre företagsklimat i vilket borde gynna utvecklingen trots inflationen i landet. De flesta verkar hålla med om dessa prognoser och jag ser ingen anledning att tro något annat.

Indien har enorma potential både vad gäller export men också i sin inre marknad med en befolkning på över en miljard människor. Om den indiska ekonomin fortsätter utvecklas, vilket är sannolikt, kommer också befolkningen bli köpstarkare vilket ger ytterligare effekter på ekonomin.
Citera
2015-02-02, 00:01
Medlem
utan.att.stannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsOM
Jag vet inte speciellt mycket om den indiska marknaden, hade jag gjort det hade jag inte satt mina pengar i en indien-fond utan satt ihop min egen "fond" av indiska aktier. Däremot hoppas jag att fondförvaltarna har bra koll på den indiska marknaden, det är som jag ser det fördelen med en fond, och jag tror mer på den indiska marknaden under 2015 än jag tror på den Europeiska, därför indienfond.

Jag tror på den indiska marknaden bland annat baserat på IMF:s prognoser om utvecklingen i Asien där man förutspår en ökning av BNP. För Indiens del beräknas BNP-ökningen till 6,3% 2015. I Indien har skett vissa lagförändringar vilka underlättat investeringar och skapats ett bättre företagsklimat i vilket borde gynna utvecklingen trots inflationen i landet. De flesta verkar hålla med om dessa prognoser och jag ser ingen anledning att tro något annat.

Indien har enorma potential både vad gäller export men också i sin inre marknad med en befolkning på över en miljard människor. Om den indiska ekonomin fortsätter utvecklas, vilket är sannolikt, kommer också befolkningen bli köpstarkare vilket ger ytterligare effekter på ekonomin.
Tusen tack.
Citera
2015-02-02, 15:23
Medlem
Såhär har jag tänkt att fördela mina investeringar nu för de kommande åren..

15% Avanza Zero
15% DNB Sweden micro cap

10% Carniege Indien
20% Swedbank robur Indexfond Asien

20% Danske invest global Index
20% SPP Aktiefond USA

Hur känns denna spridningen? Är detta en stabil start på ett bra sparande?
Citera
2015-02-02, 17:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av headshoot666

15% Avanza Zero
15% DNB Sweden micro cap

10% Carniege Indien

20% SPP Aktiefond USA

Det ser bra ut. Jag skulle slänga in en Europafond också. Till exempel Länsförsäkringar Europa Index eller någon annan med 0,2 förvaltningsavgift. Och asienfonden exkluderar Japan, kanske kan vara intressant med SPP Aktiefond Japan om du vill exponera mot den marknaden också.
Citera
2015-02-03, 01:08
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av headshoot666

15% Avanza Zero
15% DNB Sweden micro cap

10% Carniege Indien

20% SPP Aktiefond USA

Du verkar vilja ha hög spridning, skulle därav slopa Danske Invest Global Index då den innehåller 62% USA och 24% Västeuropa. Notera också att många börser står på all time high och högre än innan raset 2007/2008 så att gå all in på aktiefonder just nu skulle inte jag göra.
Citera
2015-02-03, 02:03
Medlem
Vill man veta exakt vilken fördelning och vilka aktier som finns i en fond så kan man se det på finansinspektionens sida.

http://www.fi.se/Register/Fondinnehav/

Bra om man tex vill undvika dubbelexponering.
Citera
2015-02-03, 04:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sinewave
Du verkar vilja ha hög spridning, skulle därav slopa Danske Invest Global Index då den innehåller 62% USA och 24% Västeuropa. Notera också att många börser står på all time high och högre än innan raset 2007/2008 så att gå all in på aktiefonder just nu skulle inte jag göra.

Ah det var ganska intressant! Så vilka börser skulle du rekommendera att börja spara i Och vilka undvika för tillfället?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in