2015-02-01, 21:11
Medlem
pennoks avatar
Vet inte riktigt vart jag skall posta denna frågan. Så det fick bli här.

Är det någon som har koll på om nitrile handskar har antistatiska egenskaper?

Har en påse full med sådana handskar, men saknar förpackningen så kan inte läsa mig till det.

Har googlat massor och kan inte hitta någon info.

Tanken slog mig att det kunde vara så. För vet av egen erfarenhet att ute på oljerigg lr plattform får endast nitrile användas när det gäller gummi. Om det är pga statisk elektricitet eller att det tål syror bättre har jag ingen aning om.

Vore tacksam om någon sitter inne med ett svar på detta.
Citera
2015-02-01, 22:36
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pennok
Tanken slog mig att det kunde vara så. För vet av egen erfarenhet att ute på oljerigg lr plattform får endast nitrile användas när det gäller gummi. Om det är pga statisk elektricitet eller att det tål syror bättre har jag ingen aning om.
Nitrilhandskar är mitt förstahandsval vid hantering av starka lösningsmedel, tål till och med ren aceton hyffsat bra medans vinyl och latex bara smälter bort, nitrilgummi används bla till kemhandskar och packningar av olika slag pga sin tålighet.
Nitrilgummi finns i en mer förädlad variant som är ännu tåligare mot bla kemikalier, aldrig hört att nitrilgummi skulle vara statiskt men inte läst in mig på det.

Redigerat:
Du skulle kunna posta en fråga i fysik hur man kollar om ett material är statiskt eller inte.

Redigerat2:
Var kan man få tag på tunna nitrilhandskar storlek större till en rimlig peng?
Senast redigerad av Arne.Anka 2015-02-01 kl. 22:42.
Citera
2015-02-02, 00:12
Bannlyst
Om vi talar om fasta kemikalier som ska användas inom "vanlig" pyro är latexhandskar från Clas Ohlson helt tillräckliga. I vissa fall behövs inga handskar alls. Vanligt svartkrut är t.ex. helt harmlöst att få på huden.
Citera
2015-02-02, 15:13
Medlem
pennoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om vi talar om fasta kemikalier som ska användas inom "vanlig" pyro är latexhandskar från Clas Ohlson helt tillräckliga. I vissa fall behövs inga handskar alls. Vanligt svartkrut är t.ex. helt harmlöst att få på huden.

Ok tack för svaret.
Min tanke var om de förhindrade gnistbildning via statisk elektricitet. syftet med handskarna var alltså inte att skydda händerna från kemikalierna, det var att skydda satsen ifrån en uppladdad MIG.
Men det kanske inte funkar så med antistatiska handskar. hoppas du förstår vad jag menar.
Citera
2015-02-02, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pennok
Ok tack för svaret.
Min tanke var om de förhindrade gnistbildning via statisk elektricitet. syftet med handskarna var alltså inte att skydda händerna från kemikalierna, det var att skydda satsen ifrån en uppladdad MIG.
Men det kanske inte funkar så med antistatiska handskar. hoppas du förstår vad jag menar.

Det är ju gummi vi talar om. Det är en isolator i sig själv. Det du ska undvika är att ha på dig klocka och mobil, smycken och kläder av konstfiber. Du kan köpa sådan spray som man stärker kläder med och spraya armarna med mot statisk elektricitet.

Tänk också på att rummet där du är inte ska ha nakna glödlampor eller elektriska apparater som på något sätt kan avge gnistor om de skulle kortslutas. Risken är visserligen minimal men det är sådana saker som är verkligt farliga. Har du på dig gummihandskar och inget av metall, bär kläder av bomull och linne och liknande och så sprayar armarna med sådan spray, som är både billig och ofarlig, så är du så säker som du kan vara.
Citera
2015-02-02, 16:45
Medlem
pennoks avatar
Okej då är jag på den säkra sidan redan. Har ett överdrivet säkerhetstänk. kör även med jord armband.
Citera
2015-02-02, 17:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Du kan köpa sådan spray som man stärker kläder med och spraya armarna med mot statisk elektricitet.
En tesked sköljmedel i en liter vatten, och pump/sprayflaska för att behandla omgivningen, och en själv med, fungerar rätt bra. Jag använder det mer på bilen än på pyro-arbetsplatser, men det är nog för att jag är i bilen betydligt mer. Får jämt stötar när jag klättrat ut. Efter att ha duschat sätet klarar jag mig i ett par veckor.
Om det är sant eller inte vet jag inte, men tydligen ska man använda samma sköljmedel som man använder när man tvättar kläderna, för bästa effekt. Alltså, inte blanda märken och dofter, osv.
B!
Citera
2015-02-02, 19:10
Medlem
Ha gärna en fuktmätare i närheten också.. Beroende på vad man syssla med, gör jag blp så vill jag helst ha 70% eller över, annars brukar jag vilja ha runt 60%, men det beror ju på vilka satser man ska hanterar... Har även nitrilhandskar när jag arbetar med dessa.. Sköljmedel tar bort statisk elektricitet,
Hmm.. Hur vad det nu med kattskinn och glasstav som man gned mot varandra snabbt, man laddade glasstaven, men var det inte sämskinn som man torkade glasstaven med och då även tog bort den statiska elektriciteten med...? (Det var länge sen jag gick i skola.. )
Citera
2015-02-02, 22:12
Medlem
Vart skulle man kunna finna KCN salt eller Formamid och Kaliumhydroxid för att tillverka själv?
Citera
2015-02-02, 23:06
Medlem
gavlips avatar
Köpa nikotin?

Nikotin brukar väl användas som insektsmedel. Jag tycker snus och nikotintuggummi är dyrt så jag undrar om man inte kunde köpa nikotin i storförpackning och göra eget nikotinvatten eller karameller med nikotin i. Naturligtvis får man vara extra försiktig med doseringen så man inte tar livet av sig.

Synpunkter på detta?
Citera
2015-02-02, 23:24
Medlem
Shadowcrafts avatar
Spontant? Dum idé
Citera
2015-02-02, 23:34
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shadowcraft
Spontant? Dum idé

Varför? Ingen annan än jag själv ska använda det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in