2015-01-27, 13:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Erikna
Hej igen

Nu innan jag börjar med klorat/parrafin blandning så ska jag gör ett test med kno3/paraffin med raketkroppen som nämdes i tidigare inlägg.

Någon som vet proportionerna på KnO3/parrafin och NaClO3/parrafin?

Ja, de stökiometriska, men jag tvivlar på att de stämmer.

Kaliumnitrat 42,8
Paraffin 57,2

Natriumklorat 39,6
Paraffin 60,4

I verkligheten ligger de snarare på 75% eller så för natriumklorat i raketsatser. Observera att detta är en "sprängdeg light". Den kan lätt döda eller lemlästa dig om den exploderar nära din kropp.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-01-27 kl. 13:54.
Citera
2015-01-27, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Ja, de stökiometriska, men jag tvivlar på att de stämmer.

Kaliumnitrat 42,8
Paraffin 57,2

Natriumklorat 39,6
Paraffin 60,4

I verkligheten ligger de snarare på 75% eller så för natriumklorat i raketsatser. Observera att detta är en "sprängdeg light". Den kan lätt döda eller lemlästa dig om den exploderar nära din kropp.

Tach för svar men 75% parrafin eller 75% klorat?
Citera
2015-01-27, 16:29
Bannlyst
Citat:
Tach för svar men 75% parrafin eller 75% klorat?

75% klorat. Det är alltid överskott på oxidationsmedel i raketbränslen.
Citera
2015-01-29, 10:56
Medlem
Lactos/kaliumklorat
Säkerhetsrisker?
Proportioner?(50-50?)
Tillsats av pulveriserat grillkol?
Tips?
Senast redigerad av Erikna 2015-01-29 kl. 11:02.
Citera
2015-01-29, 12:09
Medlem
Kan man mortla det
Citera
2015-01-29, 12:57
Bannlyst
Citat:
Kan man mortla det

Jag skulle inte göra det. Du får inte tillbaka fingrar, ögon och trumhinnor om det smäller. Den låga antändningstemperaturen gör det känsligt. Sikta det försiktigt som fan genom en sikt, helst utomhus, eller blanda på papper med blöjmetoden.

Vad ska det vara till, förresten? Rök? 50/50 är OK då. Träkol är nog onödigt.
Citera
2015-01-29, 15:59
Medlem
GalFisks avatar
Mortla inte, hantera som friktionskänsligt. Hantera alla KClO3-satser som friktionskänsliga oavsett vad, det är mitt tips. Nu minns jag inte var jag såg rapporten, men ovanligt många olyckor hände under en period med KClO3-röksatser eftersom de ansågs "snälla"/"ofarliga".
Citera
2015-01-29, 16:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av GalFisk
Mortla inte, hantera som friktionskänsligt. Hantera alla KClO3-satser som friktionskänsliga oavsett vad, det är mitt tips. Nu minns jag inte var jag såg rapporten, men ovanligt många olyckor hände under en period med KClO3-röksatser eftersom de ansågs "snälla"/"ofarliga".

Alla klorater ska hanteras med respekt. Slarv med klorater är ett av de "bästa" sätten att vinna Darwin Award. Men det är som med vapen - det är egentligen inte kloraternas fel utan idioternas som missbrukar dem. Klorater är toppen i organiska stjärnor och bariumkloratgrönt är den bästa gröna som någonsin har funnits inom pyrotekiniken.
Citera
2015-01-29, 17:43
Medlem
sinsins avatar
Någon som vet vart jag kan köpa mindre mängder Kalium Hydroxid(KOH, potassium hydroxide)
Jag kan köpa 25 kg säckar, men behöver mindre kvantitet snabbt. Enligt google så brukar dom som har akvarium använda det etc. Men dom affärerna säljer inte sånt mer.
Tacksam för hjälp!
Citera
2015-01-29, 21:20
Medlem
Citat:
Kan man mortla det

Bara genom att ställa den frågan bevisar att du ABSOLUT INTE skall hantera klorater/peklorater alls.

Det är nog det första man "lär" sig / läser sig till i pyroteknik sammanhang.

Börja med böcker, efter det läser du mer böcker och sedan kan du börja med Kaliumnitrat baserade satser.
Citera
2015-01-29, 21:43
Medlem
Den ska användas i röksats glömde skriva.
Blöjmetoden?
Läste på en sida att den var sligthly shock/friction sensitiv så jag blev desinformerad.
Har ni några roliga färger man kan tillsätta till röksatsen (från ica typ inget konstigt mög).
Tips på proportioner av ev färg, kaliumklorat, laktos
Citera
2015-01-29, 21:51
Bannlyst
Citat:
Den ska användas i röksats glömde skriva.
Blöjmetoden?
Läste på en sida att den var sligthly shock/friction sensitiv så jag blev desinformerad.
Har ni några roliga färger man kan tillsätta till röksatsen (från ica typ inget konstigt mög).
Tips på proportioner av ev färg, kaliumklorat, laktos

Blöjmetoden är att du tar tidningspapper och lägger kemikalierna på oblandade men i en hög. Så viker du kanterna på papperet mot mitten gång på gång. Efter några minuter är det blandat så väl att det är homogent för ögat.

Färgad rök har du troligen inga kemikalier till. Ofta måste man dessutom bränna satsen i en särskild behållare. Grå rök kan du göra av lika delar zink och hexakloretan. Den ser jag som rätt säker att blanda också, men jag antar att du saknar båda kemikalierna.

EDIT: kemikalier från Ica går alltså INTE. Du MÅSTE ha "konstigt mög" till färgad rök.
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-01-29 kl. 22:02.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in