Citat:
Ursprungligen postat av
Un-named
Mona Salin borde lämna politiken, vilken jävla idiot alltså.
Sweden's national coordinator against violent extremism, Mona Sahlin, says she supports a proposal to offer jobs and psychological help for Swedes who return from fighting with militants.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=2054&artikel=6070720
Erbjud dom hjälp innan dom åker. När dom är tillbaka ska deras medborgarskap avslutas alternativt fängelse.
Hur kan man va naiv och tro att man kan hjälpa terrorpsykopater som IS?
En IS krigare har uppenbarligen den psykiska förmågan att resa ned till Syrien för att strida med en organisation vars metoder strider mot all moral. En sådan person har sannolikt också förmågan att kunna utnyttja den naiva synen vi i Sverige har på de som reser ned till Syrien.
Det finns idag inte många effektiva rättsliga medel för att förhindra terrorism i Sverige från de som stridit med IS. Det finns ingen tydlig kriminalisering, en utredning pågår i och för sig, men den kommer tyvärr i många fall bli tandlös. Dessa individer kommer i varje fall inte sitta inne på livstid om de straffas med den nya lagen. Vad kommer hända med de när de eventuellt lämnar fängelset? Det är viktigt att hålla koll på dessa och därför stödjer jag terapiverksamhet för dessa enskilda individer.
Det går inte att utvisa svenska medborgare. En grundlagsändring måste till. Det effektivaste medlet är att få ut dessa från utanförskapet när de väl tagit sitt eventuell straff. Jag måste medge att det är olyckligt att man satsar dessa pengar på människor som kunnat tänka sig att skära av huvudet på andra individer. Vilka andra alternativ har vi? Alternativen är få om man inte vill riskera att den tillbakaresande slår till mot civila i Sverige.
Jag förstår frustrationen, men det finns få alternativ. Utvisning, dra in medborgarskap o.s.v. är inga lösningar som har stöd i och med att de strider mot svensk grundlag.