2014-12-16, 22:01
Medlem
Vad hände med tråden, varför denna tystnad? Vilka avancerar, vilka står still? Är läget oförändrat? Är dåliga nyheter orsaken till trådens död?
Citera
2014-12-16, 22:28
Medlem
Xeliouss avatar
fp
Citera
2014-12-16, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kohen
Vad hände med tråden, varför denna tystnad? Vilka avancerar, vilka står still? Är läget oförändrat? Är dåliga nyheter orsaken till trådens död?

Förmodligen en allvarsam tystnad då man är medveten om att konflikten kommer hålla på i decennier.
Finns bara förlorare i form av syriskt befolkning.
Xelious och andra debattörer siade okunnigt om krigets slut sommaren -14.
I slutändan kommer SAA vinna. Man har ett majoritets stöd från vanligt folk.
Citera
2014-12-16, 22:51
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Förmodligen en allvarsam tystnad då man är medveten om att konflikten kommer hålla på i decennier.

Håller med. Det finns mycket att skriva, men tanken att detta krig kommer fortsätta i flera år framöver gör att intresset sjunker. Jag känner så. Samtidigt hade jag naturligtvis skrivit mer om det fanns tid för det, men det är som du säger också - en allvarlig tystnad från vissa som har rötter i Syrien. Mycket känns hopplöst.
Senast redigerad av ZuparN 2014-12-16 kl. 23:06.
Citera
2014-12-16, 22:54
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MbmA
Xelious och andra debattörer siade okunnigt om krigets slut sommaren -14.
I slutändan kommer SAA vinna. Man har ett majoritets stöd från vanligt folk.
Det sa jag mest för att reta en person som nu är nere i Syrien och krigar för terroristerna. Och SAA hade stora framgångar ett tag men omringningen av Aleppo tar en jäkla tid... Vi säger våren 2016 så får vi se. Som zuparn säger har intresset minskat men jag tror folk har mycket annat attraktivt göra nu än fb också, mycket jobb innan jul.
Senast redigerad av Xelious 2014-12-16 kl. 22:56.
Citera
2014-12-17, 00:09
Medlem
Citat:

Håller med, inte kommer det bli fred snabbare när Israel nu börjar mer aktivt stödja Al-Nusra då FSA i stort sätt är borta.

http://jewishbusinessnews.com/2014/12/12/le-canard-enchaine-israel-in-pact-with-al-qaeda-so-crack-open-your-vodka-bottles-we-got-ourselves-a- proxy-war/
Citat:
Moshe Ya’alon said that Al-Nusra is a ‘mild’ group, even though it is on the list of international terror organizations. Ya’alon even proudly pointed out that some members of the group are getting treatment in Israeli hospitals.”

https://news.vice.com/video/the-war-next-door-trailer

Frågan är i framtiden vad de gör när Assad gjort slut på Nusra, kommer Israel/USA stödja IS fullt ut för att hålla igång kriget, kommer de också förvandlas till en "mild group".
Senast redigerad av panonia 2014-12-17 kl. 00:57.
Citera
2014-12-17, 01:05
Medlem
Citat:
Det händer inget nytt, bara massa strider och slakt från IS sida, inte lika intressant längre
(så länge det inte handlar om kurder eftersom jag är kurd
).
IS är här för att stanna och existera i mellanöster under en lång tid.

Det läskiga med IS att de kommer inte heller sitta stil, de kommer ge sig på andra länder. Dom är som nazister som vill erövra kontinenten.
Just nu så håller dom sig i Syrien och Irak och några stridande i Lybien och Egypten har jag hört.
Citera
2014-12-17, 06:31
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnatoliaKnight
Det händer inget nytt, bara massa strider och slakt från IS sida, inte lika intressant längre
(så länge det inte handlar om kurder eftersom jag är kurd
).
IS är här för att stanna och existera i mellanöster under en lång tid.

Det läskiga med IS att de kommer inte heller sitta stil, de kommer ge sig på andra länder. Dom är som nazister som vill erövra kontinenten.
Just nu så håller dom sig i Syrien och Irak och några stridande i Lybien och Egypten har jag hört.
Nazister? De är islamister, det räcker att säga det. Med USA som fiende kommer de inte komma långt. Ingen folkgrupp inklusive kurderna, kommer lyckas utöka sitt område (ännu mer).

Citat:
Frågan är i framtiden vad de gör när Assad gjort slut på Nusra, kommer Israel/USA stödja IS fullt ut för att hålla igång kriget, kommer de också förvandlas till en "mild group".
Det är inte Israel som uttalar sig om nusra. Israel hatar Assad och vill säkert se hela den syriska statsapparaten förstörd och att alla slaktar varandra men Israel kan inte stödja nusra för detbetyder nusras undergång.
Citera
2014-12-17, 16:06
Medlem
interiorcores avatar
Citat:
Den största anledningen till att intresset har minskat är för att alla nu befinner sig i en situation där två direkta motsatser existerar på en och samma gång. Vi har en positivt präglad period med jul och nyår samtidigt som helvetet fortsätter som vanligt. Det blir för påtagligt hur stor skillnaden är mellan det bästa och det värsta. Här uppe så vill vi ha snö för att det är mysigt och där nere så kommer förmodligen människor dö pga kylan.

Utöver det här så tror jag att regimanhängare känner en hopplöshet då framgångar kommer med motgångar. Dem avancerar i Aleppo mot rebellerna och bakar mot Nusra I Idleb. Detta påminner en om hur den här konflikten har sett ut nu i tre år. Den upplevs vara statisk och förändringar på kartan sker väldigt långsamt. Detta samtidigt som antalet stuppade och offer fortsätter att växa i samma höga takt. Det hela känns meningslöst.

En annan sak är att ekonomin inte ser ljus ut i varken Syrien, Ryssland eller Iran. Det som regimen nu har framför sig är den jobbigaste perioden hittils, med både mindre pengar och manskap. Båda två sakerna innebär ökat missnöje bland befolkningen som är under deras kontroll. Bistånd och subventioner minskas drastiskt, detta leder till ökad pris på vanliga varor och en ökad utgift för befolkningen. Samtidigt så måste regimen vidta icke populära åtgärder för att kompensera manskapsförlusterna. Alla nivåer inom den här konflitken har det jobbigt nu.

Regimen har haft manskapsbrist under hela inbörderskriget, men deras beslut och agerande under senaste tiden tyder på att problemet är något större nu. http://iswsyria.blogspot.se/2014/12/the-assad-regime-under-stress.html
Citera
2014-12-17, 17:34
Medlem
Marlo.Stanfields avatar
Vissa av er har tagit upp förklarliga anledningar till att man undviker tråden. Personligen undviker jag den tack vare all pajkastning mellan olika folk i tråden. Undviker även tråden då det bara är vissa som kommer med intressant information och/eller intressanta inlägg, medan resten är i tråden för att få sin grupp och se stark ut och motståndaren svag ut. Allt detta när alla vet att detta är en långvarig konflikt utan någon överlägsen part.

Tackar alla er som skriver sakliga inlägg som är intressanta, försätt med det ni gör, jag går personligen in och läser dessa inlägg medan jag undviker andra skribenters inlägg som pesten.
Citera
2014-12-17, 20:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Marlo.Stanfield
Vissa av er har tagit upp förklarliga anledningar till att man undviker tråden. Personligen undviker jag den tack vare all pajkastning mellan olika folk i tråden. Undviker även tråden då det bara är vissa som kommer med intressant information och/eller intressanta inlägg, medan resten är i tråden för att få sin grupp och se stark ut och motståndaren svag ut. Allt detta när alla vet att detta är en långvarig konflikt utan någon överlägsen part.

Tackar alla er som skriver sakliga inlägg som är intressanta, försätt med det ni gör, jag går personligen in och läser dessa inlägg medan jag undviker andra skribenters inlägg som pesten.

Håller med dig Marlo. Skönt att vissa av dom har försvunnit iaf, men några nya har tillkommit, så kommer det vara också.

Ser fram emot att de som har koll på det här kan iaf försöka rapportera så gott det kan, en djupare analys av händelsen behövs inte, bara en liten uppdatering liksom så får man göra en egen bedömning av saken.
Citera
2014-12-17, 22:54
Medlem
squeakys avatar
Det var bara en tidsfråga:
Al-Qaeda faction in Syria claims to have U.S.-supplied anti-tank weapon

Det verkar som att al-Nusra har lagt vantarna på det TOW system som amerikanerna troligtvis har försett de "moderata" rebellgrupperna i Syrien.
Citat:
A Twitter account associated with Jabhat al-Nusra posted a photo of a TOW anti-tank guided missile system
[..]
In conjunction with the tweet, al-Nusra released a propaganda video showing fighters setting up what appears to be the TOW system, although there is no footage of them actually firing the weapon.

Visst, det är svårt att definitivt säga om det verkligen är ett TOW system som amerikanerna har levererat utan få se serienummer osv. Men troligtvis så är det just ett sådant system för att.
Citat:
In early November, the al-Qaeda-linked Jabhat al-Nusra ousted two U.S.-supplied moderate factions, Harak Hazam and the Syrian Revolutionary Front, from their strongholds in northern Idlib province.

http://www.washingtonpost.com/news/checkpoint/wp/2014/12/15/al-qaeda-faction-in-syria-claims-to-have-u-s-supplied-anti-tank-weapon/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in