2015-02-02, 18:01
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, belåningen blir lär ju bli lika oavsett . .. 50% av beräknad vinst .. Sen skall ju firman delas också ..

Tror nog just de ekonomiska bitarna kan vara en stor del av motivet.
Låt oss ta siffrorna i hoppsanns beräkningar:
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du fantiserar ihop dumheter om deras förhållande och nu har du visat att du inte heller kan räkna.
Värdet är 3,2 miljoner - 1,4 milj = 1,8 milj
Den som köps ut ska alltså från den andra få 0,9 miljoner minus vinstskatt.
Sen är jag inte säker på att den som övertar fastigheten måste betala vinstskatt. Jag tror att det finns specialregler vid bodelning som gör att skatten kan skjutas upp, men det är jag inte säker på.

Edit: För att vara övertydlig och för att du ska fatta så ska den som köper ut den andra naturligtvis också överta de befintliga lånen. Det totala lånet blir alltså ungefär 1,4 + 0,9 = 2,3 miljoner.
Belåningsgraden blir 2,3/3,2 = 0,71875.

Och så byter vi ut 3,2 miljoner mot ett uppskattat marknadsvärde på 3,4 miljoner.
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du fantiserar ihop dumheter om deras förhållande och nu har du visat att du inte heller kan räkna.
Värdet är 3,4 miljoner - 1,4 milj = 2,0 milj
Den som köps ut ska alltså från den andra få 1,0 miljoner minus vinstskatt.
Sen är jag inte säker på att den som övertar fastigheten måste betala vinstskatt. Jag tror att det finns specialregler vid bodelning som gör att skatten kan skjutas upp, men det är jag inte säker på.

Edit: För att vara övertydlig och för att du ska fatta så ska den som köper ut den andra naturligtvis också överta de befintliga lånen. Det totala lånet blir alltså ungefär 1,4 + 1,0 = 2,4 miljoner.
Belåningsgraden blir 2,4/3,4 = 0,70588.

Blev belåningsgraden högre, lägre eller lika?
Citera
2015-02-02, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Så du menar att om man fortfarande är gift och råkar träffa en ny man el kvinna som man blir förälskad i och är öppen, talar om det för alla på fejjan osv, så räknas inte det som otrohet? Så enligt er syn blir det otrohet endast om man smusslar ?
Jag menar att om man som par bestämt sig för att separera och sedan träffar en ny så anser jag inte att det är otrohet även om man formellt sett fortfarande är gifta på papperet. Som sagt så söker MGM ny relation på badoo och uppger att han är "frånskild". Jag menar att parets gemensamma överenskommelse att det är "slut" är mer relevant när man talar otrohet än formella papper.
Citera
2015-02-02, 18:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamparep
Jag menar att om man som par bestämt sig för att separera och sedan träffar en ny så anser jag inte att det är otrohet även om man formellt sett fortfarande är gifta på papperet. Som sagt så söker MGM ny relation på badoo och uppger att han är "frånskild". Jag menar att parets gemensamma överenskommelse att det är "slut" är mer relevant när man talar otrohet än formella papper.
När registrerade han sig på badoo ?
Citera
2015-02-02, 18:11
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Låt oss ta siffrorna i hoppsanns beräkningar:

Belåningsgraden blir 2,3/3,2 = 0,71875.

Och så byter vi ut 3,2 miljoner mot ett uppskattat marknadsvärde på 3,4 miljoner.

Belåningsgraden blir 2,4/3,4 = 0,70588.

Blev belåningsgraden högre, lägre eller lika?
Du lyckades tydligen inte stava dig igenom det jag skrev ...

Prova igen..

Citat:
Nej, belåningen blir lär ju bli lika oavsett . .. 50% av beräknad vinst .. Sen skall ju firman delas också ..

Citera
2015-02-02, 18:12
Medlem
Citat:
Här, på taket till huset i Sala Backe syns en mobilmast. Jag kan mycket väl tänka mig att den räcker de 2 km det är till MR:s bostad.
Precis, det är troligt att det är så!
Citera
2015-02-02, 18:13
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Om detta vet vi intet. Hon kan ha varit inställd på att låta barnen bo kvar i sin vanliga miljö, och därför varit beredd att vänta med bodelning. Hon hade ju uppenbarligen någonstans att bo, utan att behöva tvinga fram en försäljning. Om hon ville ha hälften av företaget - och om det i så fall fanns något att få - vet vi inte heller. Mitt ex hade en enskild firma när vi skildes och jag avstod helt från del i den vid bodelningen.
Det finns ju absolut ingenting som säger att han hade råd att bo kvar ens om hon väntade med bodelningen.
Citera
2015-02-02, 18:15
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Du lyckades tydligen inte stava dig igenom det jag skrev ...

Prova igen..
Jag har läst igenom. Firman har inget med belåningsgraden att göra.
Citera
2015-02-02, 18:21
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Jag har läst igenom. Firman har inget med belåningsgraden att göra.
Han lär väl vara tvungen att lösa ut henne därifrån också - och någon buffert för det tycks ju inte finnas...

Firman har alltså med ekonomin och hur han skall klara den att göra.
Citera
2015-02-02, 18:26
Medlem
larsingvarsfrus avatar
Citat:
Trohet/otrohet regleras inte överhuvudtaget juridiskt i Sverige .. Det är inte olagligt här och påverkar vare sig vårdnad eller rättigheter vid bodelning etc...

Vill man komma ur något med livet i behåll menar du och framställer det som om det skulle vara okej för karlar att mörda sina fruntimmer för att de slutar dadda deras egon och ta hand om deras känslor..

Du vet väl vare sig hur länge de haft ett förhållande eller hur länge de varit inställda på att flytta ihop ...

Och själv hade jag nog flyttat i 190 knyck när exet började bete sig som en idiot ...

Jag menar inte att det är OK att någon mördar en pga svek, men risken att något negativt händer i sagda situation är långt större än vid ett frieri eller vidbrända kåldolmar. Är du dessutom ettrig, envis, munvig, uthållig och sarkastisk med ett gäng påhejare.. Ja, då leker man med livet som insats. Rätt eller fel har ingen betydelse. Det är inte förutan talesättet "i krig och kärlek är allt tillåtet" finns.
Ju mer jag hamnar på plussidan genom att välja bort en person, desto mer kan den andre uppleva sig rasa på minussidan.
Om man är osäker i situationen ska man låta någon annan förmedla/förhandla åt varandra, oavsett vad. Jag tror män mer än kvinnor resonerar "allt eller inget" just då. Men när det rinner över vet ingen - just då. Att det drabbar andra kan vi läsa/höra om i media, men just nästa gång kan det vara dig vi läser om.

Jag tror det blir dråp (i affekt) och brott mot griftefriden.
Senast redigerad av larsingvarsfru 2015-02-02 kl. 18:30.
Citera
2015-02-02, 18:27
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Han lär väl vara tvungen att lösa ut henne därifrån också - och någon buffert för det tycks ju inte finnas...

Firman har alltså med ekonomin och hur han skall klara den att göra.
Det var belåningsgraden vi diskuterade, den har inget med firman och ekonomin i övrigt att göra, som vi för övrigt inte vet något om. Byggbranschen lär vara lukrativ.
Citat:
Citat:
Det som drar upp S-huset är värdestegringen senaste året. Men det, tillsammans med det du skriver, gör att belåningsgraden blir mindre för den som övertar huset.

Det fanns några gamla inteckningar också, innan paret köpte huset. Jag redovisar hela papperet från Fastighetsregistret, så vi har något att diskutera i brist på annat. http://speedy.sh/vHDbQ/Sigtuna-Kattfoten-1.pdf

Så, ditt Nej var helt felaktigt.
Senast redigerad av Quarrel 2015-02-02 kl. 18:29.
Citera
2015-02-02, 18:29
Medlem
MrFolds avatar
En bodelning som innebär ändrade ägarförhållanden för en villa/bostadsrätt genererar ingen reavinstskatt för den make som blir utlöst ur bostaden. Däremot ska man ta hänsyn till vad reavinstskatten skulle ha blivit och dra av den från övervärdet. Finns t o m en gammal HD-dom på det från 1975.

Personligen tror jag dock inte på ekonomiska motiv på det viset att det skulle ha varit överlagt för att komma undan en svår ekonomisk situation efter skilsmässan. Däremot kan de ekonomiska aspekterna kanske ha eldat på en redan stor bitterhet och ilska.
Citera
2015-02-02, 18:31
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det var belåningsgraden vi diskuterade, den har inget med firman och ekonomin i övrigt att göra.

Så, ditt Nej var helt felaktigt.
Nej, det var inte helt felaktigt. För hans del blir det inte bättre eftersom han fortfarande måste ge henne 50% av vinsten -- vilket blir en högre summa om marknadsvärdet är högre -- dessutom måste han ju lösa firman.

Belåningsgrad är liksom inte det väsentligaste när man skall ta lån, utan det är att man har ekonomi så att man dels kan få lånen beviljade dels kan betala dem också.

Edit:
Jag undrar också varför man skall diskutera gamla lån i brist på annat ... Är det farligt att låta tråden vila om det inte finns något att tillföra till diskussionen menar du?
Senast redigerad av micro113 2015-02-02 kl. 18:35.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in