2015-02-02, 14:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoaxgammon
Du vet väl inte hur det har skötts och vad som hänt och inte hänt dem emellan? Anledningen att TS följde med US till bryggan var kanske för att hon ville sköta avslutet snyggt. Det kostade henne livet. Troligen har US varit våldsam mot henne även före detta mord, kanske i så stor omfattning att hon var tvungen att fly fältet och fick flytta in hos den nya mannen.

Sen vill jag upplysa dig om att det inte finns något likhetstecken mellan feminism och egoism. Detta är två helt olika ord som betyder olika saker.

Troligtvis inte, men jag håller dig för ansvarig att skapa trådsanning.
Citat:
Kvinnan ska ha anförtrott sig till flera personer och berättat att mannen ändrat sitt beteende efter separationen och plötsligt uppträtt aggressivt.

Jorå egoism = feminism, du vill tex driva din tes även om den är osann.
Citera
2015-02-02, 14:37
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quarrel
Villan köptes av TS och US 2004-11-29 till ett pris om 2.000.000 kr, hälften var. I samband med köpet intecknades villan för 999.600 kr. 2006-07-24 intecknades den för 170.000 kr, 2007-10-01 för 115.000 kr och 2011-07-18 för 150.000 kr.
Källa: Fastighetsregistret

Slutpriset på en likadan villa i samma kvarter 2013-03-20 var 3.200.000 kr. http://www.booli.se/bostad/villa/sigtuna/liegatan+10/1321261

Jag har svårt att tro att någon av makarna hade svårt att överta villan ensam.
För att få ett lån beviljat så skall man inte bara äga fastigheten - man måste också ha en ekonomi som medger lån.

Vet du vad han tjänar/hon tjänar - vet du vilka utgifter de har i övrigt?

Om inte du gjort den ekonomiska genomgången med dem så kan du inte uttala dig vare sig om möjlighet att låna eller att bo kvar på egen hand.
Citera
2015-02-02, 14:49
Medlem
Quarrels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
För att få ett lån beviljat så skall man inte bara äga fastigheten - man måste också ha en ekonomi som medger lån.

Vet du vad han tjänar/hon tjänar - vet du vilka utgifter de har i övrigt?

Om inte du gjort den ekonomiska genomgången med dem så kan du inte uttala dig vare sig om möjlighet att låna eller att bo kvar på egen hand.
Jag uttalade mig inte om det heller. Jag skrev att jag inte kunde tro. Men jag ser inte allt.
Citera
2015-02-02, 15:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fnurra-pa-traden
Och ta smålån ? Viss amortering har säkert skett, men den är nog marginell.
I slutändan blir det en smäll på runt 3-500.000 cash up front + maxade lån. Reavinsten kostar nästan 200k
Man behöver inte skatta fram reavinsten om man köper ut den andre.
Citera
2015-02-02, 15:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08

Säkert så, jag kan inte reglerna för detta. Därför utlämnade jag det först.
Citera
2015-02-02, 15:21
Medlem
hoppsanns avatar
Citat:
Är man tvungen att ta 3 x smålån på 100k så har ingen något direkt sparkapital.

Intecknat 1.434.600
Värde: 3.200.000
Utköp partner: 1.600.000 (nytt lån)

1.600.000+1.434.600=3.034.600 => 95% belåning => ej möjligt.

Ingen av parterna kunde bo kvar, såvida man inte hostade upp i runda slängar 320.000 privat och maxade med 85% lån. Reavinstskatten ej inräknad.

EDIT: Reavinst 22% på 1.765.400 delat på 2 => 194.194 + 320.000 => ca.500.000kr

Endera parten skall alltså upp med ½ miljon kontant och ta ett maxat huslån. Njaee...då har banken inte ens tittat på inkomsten.
Du fantiserar ihop dumheter om deras förhållande och nu har du visat att du inte heller kan räkna.
Värdet är 3,2 miljoner - 1,4 milj = 1,8 milj
Den som köps ut ska alltså från den andra få 0,9 miljoner minus vinstskatt.
Sen är jag inte säker på att den som övertar fastigheten måste betala vinstskatt. Jag tror att det finns specialregler vid bodelning som gör att skatten kan skjutas upp, men det är jag inte säker på.

Edit: För att vara övertydlig och för att du ska fatta så ska den som köper ut den andra naturligtvis också överta de befintliga lånen. Det totala lånet blir alltså ungefär 1,4 + 0,9 = 2,3 miljoner.
Senast redigerad av hoppsann 2015-02-02 kl. 15:24.
Citera
2015-02-02, 15:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann
Du fantiserar ihop dumheter om deras förhållande och nu har du visat att du inte heller kan räkna.
Sen är jag inte säker på att den som övertar fastigheten måste betala vinstskatt. Jag tror att det finns specialregler vid bodelning som gör att skatten kan skjutas upp, men det är jag inte säker på.

Edit: För att vara övertydlig och för att du ska fatta så ska den som köper ut den andra naturligtvis också överta de befintliga lånen. Det totala lånet blir alltså ungefär 1,4 + 0,9 = 2,3 miljoner.

Haha, du har rätt. Det totala lånet blir 2,3 miljoner.

Jag utgick från att det såldes på marknaden. Mitt fel.
Suddar i inläggen
Citera
2015-02-02, 15:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av hoppsann

Precis, och belåningsgraden blir då drygt 70% = helt ok.
Citera
2015-02-02, 15:53
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Haha, du har rätt. Det totala lånet blir 2,3 miljoner.

Jag utgick från att det såldes på marknaden. Mitt fel.
Suddar i inläggen
Det skall värderas som om det såldes på marknaden - så oavsett var det säljs blir fördelningen densamma.
Säljer de huset på marknaden så måste de lösa lånen och får således dela på de överskjutande pengarna.
Säljs huset inte och den ena blir utlöst så skall den ha hälften av beräknad vinst på marknadsvärdet.

Citat:
Precis, och belåningsgraden blir då drygt 70% = helt ok.
Vilket fortfarande inte är detsamma som att en av dem skulle ha råd att bo kvar ensam.
Citera
2015-02-02, 15:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Nej, men den som tar ut sin vinst bör ju tvingas betala skatt på den.
Citera
2015-02-02, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OneTrueSaxon
Polisen har mycket mer på US än vad som framkommer i media.

Det var ingen slump att TS hittades vid just den bryggan, US friade till TS där.

Citat:
Ursprungligen postat av OneTrueSaxon
Som jag förstod det träffades dom i bostaden på fredagen, US ville att det skulle avslutas där det en gång började så dom åkte tillsammans ner till bryggan. TS följde aldrig med hem och deras gemensamma son anmälde TS försvunnen till väninnan (utan US vetskap) på fredagen. Väninnan och hennes man blev oroliga och åkte på lördagen hem till US. Han var osammanhängande och ändrade uppgifter om vart hon var osv. flera gånger. Utan att säga för mycket var det mannen som upptäckte TS jacka sitta fast i isen nere vid bryggan, därav så snabb träff från tiden anmälan till polisen kom in tills att TS hittades.

Källa: Någon med god insyn i utredningen.

Vad skönt att få lite fakta i havet av spekulationer! Ja jag väljer att tolka detta som fakta, andra behöver inte hålla med.

Det rätar iaf ut en del av mina frågetecken!
Citera
2015-02-02, 16:27
Medlem
MegaLomanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, men den som tar ut sin vinst bör ju tvingas betala skatt på den.

Vänta nu! Var det inte så att ena maken är död och den andra skall sannolikt in i sinkabirum. Bodelningen är väl inte aktuell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in