Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Jag skriver att han är världsklass i två faser av ett lags anfallsspel, nämligen i uppspelsfasen och i etableringsfasen. Det står uttryckligen i min förra post.
Och jag håller helt enkelt inte med! I min mening så bidrar Pjanic för det mesta att se till att passningsspelet flyter på och inte hackar likt det kan göra när vi ställer upp med ett betongmittfält som Keita-DDR-Nainggolan. Pjanic är en alltför sidledsspelande spelare för att vara "världsklass" i uppspelsfasen (antalet chanser Pjanic skapar är ytterst lite, fjolårets Strootman var t.ex. bättre på det). Sedan får du utveckla mer vad "etableringsfasen" innebär.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Mig veterligen har sällan Pjanic tagit Tottis roll. Han har fortfarande varit en av två mer centrala mittfältare med ett ankare bakom sig. Och sedan spelar Pjanic och Totti som bäst ihop. Det står inte i motsats till det jag skriver, då de båda har tydligt skilda roller i laget, med olika uppgifter. Båda sköter sina roller mycket bra, men jag ifrågasätter om det är bäst för Roma att spela utan tydligt forwardsalternativ.
Pjanic har spelat
många gånger utan Totti på planen och har fått tagit över hans roll som kreatör. Varje gång har han inte imponerat mer än på hans vanliga position. De få gånger han har spelat specifikt på trequartista-positionen i 4-2-3-1 är färre (1-2 ggr om inte mitt minne sviker mig) har vart desamma. Pjanic är för vek och långsam för att spela från den utgångspositionen. Det är 2015 idag, fotbollen är annorlunda från hur den var 15 år sen.
Citat:
Ursprungligen postat av
anteri17
Ska då Totti spela om inte Gervinho finns på plan? Jag gillar Totti väldigt mycket, men ur ett speltaktiskt perspektiv går det att ifrågasätta. Dock är alternativen få, då Roma byggt upp sitt lag på att Totti ska spela. Felet är således gjort redan i somras.
Asså, så länge vi har spelare som är villiga att löpa i djupled så ska Totti vara på planen. Allt annat vore idiotiskt. Samtidigt är frågan som du säger, vad ska man göra när det inte finns några löpande spelare? Tja, helst vill man inte att han ska spela då, men Roma har ingen värdig ersättare till Totti och så länge hans blotta närvaro höjer laget så bör han spela ändå. Det är en brist i Roma, men så är det.