2015-01-30, 23:23
Medlem
Cuadrado!

Stor spelare som lämnar med stil. Oerhört svårt att tycka illa om den colombianska glädjespridaren.

Jag och min son åkte till Florens för snart två år sedan för att se Fiorentina mot Roma.

(FB) Allt om Calcio!

(FB) Allt om Calcio!

(FB) Allt om Calcio!

Vi har regeln att man måste se spelarna för att få lov att köpa tröjan. Roma-tröjan var såklart Totti medan Jovetic eller Luca Toni nog skulle vara förstavalet för en Fiorentina-tröja för de flesta. Men min lille son resonerade sig istället fram till Cuadrado. Stjärna och favorit som inte skulle lämna direkt.

Men nu lämnar Cuadrado. Men till ett fint pris, och med ett lag som står starkt att fortsätta.

“Montella saluta Cuadrado”

http://www.gazzetta.it/Calcio/Serie-A/Fiorentina/30-01-2015/fiorentina-montella-saluta-cuadrado-mi-spiace-ma-era-giusto-cederlo-100691240406.shtml

“Honestly, it was something that had to be done,” Montella admitted in his Press conference ahead of the Genoa game.

“As a Coach I’m disappointed, but on a pragmatic level the fee is so high that it’s worth it.

“It’s nobody’s fault, we must absolutely not be distracted, and offer excuses, we must be supremely focused.

“He [Cuadrado] always demonstrated the utmost professionalism, and joy in playing. I’m happy for him, because he’s gone to play in a very good team.

http://www.football-italia.net/61978/%E2%80%98cuadrado-bid-too-good-reject%E2%80%99
Senast redigerad av Brille68 2015-01-30 kl. 23:30.
Citera
2015-01-31, 11:53
Medlem
Satt och tänkte på Giampaolo. Lite udda såklart.

Men jag snubblade över en gammal intervju med Capello från 2009, där han utnämnde Giampaolo till nästa stora italienska tränare. Då hade han varit lyckosam i Ascoli, fått sparken några gånger av Cellino (men det får alla), och var 2009 tränare i Siena. Och det var snack om att kanske Juventus skulle satsa på honom...

Sedan blev det tuffare med ett crescendo i Brescia. (Lite klipp och klistra från Calcio-tråden)

Från 2013-07-13:
”På tal om Brescia hade grabbarna grus i Ultras ett möte med Fabio Gallo.

http://images2.gazzettaobjects.it/methode_image/2013/07/12/Calcio/Foto%20Calcio%20-%20Trattate/BS02F5BIS_3747821F1_1290_20130706214747_HE10_20130 707--473x264.jpg?v=20130713091538

Fabio Gallo är Giampaolos assisterande tränare, som dessutom är en före detta spelare i Brescia. Problemet var då han under 1995 gick till Atalanta, och yttrade "Finalmente trovo una tifoseria vera", dvs äntligen finner jag riktiga fans.

Ultras ville inte ha honom. Så han lämnade såklart…”

(FB) Allt om Calcio!

Från 2013-09-25:
”1016! Giampaolo har gått 1016 dagar utan en vinst. Visst han fick inget tränaruppdrag under 2011, men ändå. Senaste segern var då han tränade Catania 19:e december 2010. Mot Brescia. I Brescia började han med tre oavgjorda och sedan förlust i lördags mot Crotone. Då tog ultras ett snack med honom, och sedan dess har han varit försvunnen...

Ingen visste var han var. Klubben har förtvivlat försökt få tag på honom. Spelare har twittrat...

Inför gårdagens match så meddelade hans bror att Giampaolo åkt hem till Giulianova och att han inte har några planer på att återvända.

Jag gillade Giampaolo då han var i Cagliari. Relativt duktig taktiskt och verkar vara sympatisk.”

(FB) Allt om Calcio!

Men november 2014 fick Giampaolo ett nytt uppdrag. Krisande Cremonese i Lega Pro. Det verkar gå hyfsat, och idag möter de Novara.

Hoppas att han lyckas åtminstone någorlunda eftersom jag gillade de tankar som jag hann uppfatta då han främst var i Cagliari. Har för mig att han fick sparken tre gånger av Cellino, och det blev ingen stabilitet på tränarbänken förrän Cellino anställde Allegri säsongen efter. Som istället fått den utveckling som Capello så sent som 2009 trodde att Giampaolo skulle få
Citera
2015-01-31, 17:53
Medlem
Giampaolos Cremonese förlorade idag hemma mot Novara. Inte bra, men samtidigt är Luigi Simoni numera president i Cremonese. Han kan sin Calcio och kan vara den mentor som kan ge den trygghet som Giampaolo kanske behöver?

Fortsätter med ett sista ”klipp och klistra-inlägg” om den gode Simoni. Sen slutar jag och koncentrerar mig på matcherna som spelas denna helg istället.

Från 2011-05-20:
”Alltid kul och sitta och kolla upp vad fan som hände med de gamla hjältarna. Cagliaris Tabarez ledde ju som bekant Uruguay i senaste VM. Men vafan hände med Luigi Simoni, som ju ledde Inter 1997-99 dvs då Bergomi lämnade över bindeln till Zanetti och då anfallet bestod av Ronaldo, Recoba, Zamorano, Baggio osv? Jo han gick till Gubbio i Lega Pro Seconda Divisione 2009! De gick genast upp till Lega Pro Prima Div, som de detta året vann. Därmed spelar de i Serie B nästa säsong, för första gången sedan 1940-talet då de spelade en säsong där innan de åkte ner till de lägre divisionerna.”

Från 2011-10-24:
”Gigi Simoni tog jobbet som Direttore Tecnico 2009 i Gubbio, de då låg i Lega Pro Sec Div. De gick direkt upp till Lega Pro P1ima Div och sedan direkt vidare till Serie B. Första gången på 63 år som de spelat i Serie B. Nu hade de problem med bara 7 poäng på 10 omgångar.

Då tar mannen steget ner till planen och styr upp det mot Torino som hittills varit överlägsna i tabellen. Det var ingen vacker fotboll, men det var mycket vilja, tanke bakom aktionerna och engagerad publik. Kul…

Luigi Simoni fick utmärkelsen Panchina d'oro 1998. Dvs under en tid då Capello, Ancelotti, Lippi, Zeman, Mazzone, Svennis, Prandelli osv var verksamma i Serie A. Under en tid då Serie A och italiensk fotboll tokdominerade. Han kan sin calcio med andra ord…”

Men man kan kanske fortfarande undra varför en gubbe på 75 år är president för Cremonese? Även det har vi såklart snuddat vid tidigare i Calcio-tråden.

Från 2012-10-08:
”Bläddrade igenom det senaste numret i den förträffliga tidningen Calcio2000. Där brukar de bl a följa upp vad som hände med gamla spelare som försvann ur strålkastarljuset. Denna gång var det Andrea Tentoni som spelade huvudrollen.

Han var Cremoneses bästa målgörare under tiden 1992-1996. Gigi Simoni tog upp Cremonese från Serie B 1992 och stannade där till 1996 då de åkte ut. Simoni ansåg att Tentoni var Italiens bästa kontringsspelare. Någorlunda samtidigt som Foggias Zemanlandia och såklart även Cagliaris framgångar. Detta under en tid då Calcio dominerade världen!”

Och på tal om dagens matcher så var Simoni tränare för Piacenza 1999/2000 då Gilardino gjorde debut i Serie A. Tror dock inte att han får speltid mot Genoa. Men det känns skönt och rätt att han är tillbaka i Serie A. Diamanti lär dock starta ikväll. Hans avighet, teknik och artisteri är själva urtypen för vänsterhänta. Tänk en fotbollsspelande McEnroe.

För att binda samman dåtid med nutid så kan vi konstatera att en av Gilardinos lagkamrater i Piacenza 1999/2000 var legendaren Vierchowod, bl a världsmästare 1982.
Citera
2015-01-31, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brille68
...
Och på tal om dagens matcher så var Simoni tränare för Piacenza 1999/2000 då Gilardino gjorde debut i Serie A. Tror dock inte att han får speltid mot Genoa. Men det känns skönt och rätt att han är tillbaka i Serie A. Diamanti lär dock starta ikväll. Hans avighet, teknik och artisteri är själva urtypen för vänsterhänta. Tänk en fotbollsspelande McEnroe.
...
Diamanti startade och Gilardino kom in. Tyvärr var de inte på planen samtidigt. De var ok, vare sig mer eller mindre, men samtidigt lyste deras klass igenom. De kan skapa magi...

En jämn match där oavgjort nog var ett riktigt resultat. Genoa vann kampen på mittfältet och styrde matchen. Fiorentina hör kvalitetsmässigt hemma bland lagen som ska spela i Europa, och kanske även Genoa, för de fortsätter att imponera.

Bland de individuella prestationerna så stod nog Niangs skojande med Tomovic ut. Men matchens lirare var Perotti. I Fiorentina var det nog Rodriguez som stod ut, stabil bakåt och gjorde målet framåt.
Citera
2015-02-01, 00:35
Medlem
qhz.s avatar
Har ju tjatat om det efter varenda match nu i typ 10 omgångarna känns det som, så jag ska inte fortsätta att dividera om Romas otroligt tråkiga och urusla rullande runt straffområdet. För att inte snacka om oskärpan inne i boxen där Ljajic är den målfarligaste spelaren med sina 7 mål.

Samtidigt har Tevez gjort det dubbla. Det där med att ha en riktig målskytt är en sak som skiljer Roma och Juventus åt i kampen om scudetton.

Det andra är att Juve har spelare som Pogba. Hackar spelet för dom, likt det gjorde mot Chievo hemma senast, så har dom spelare som kan kliva fram, blixtra till och avgöra. Det har fan inte Roma. 1-1 hemma mot Empoli. Då vinner man inga titlar eller ens är en utmanare i titelstriden.

Sen är det så klart också det här med backlinjen som ni redan varit inne på. Varken Astori eller Yanga-Mbiwa är scudetto-material. Manolas är det absolut. Han är en fullvärdig ersättare till Benatia med skillnaden att han inte har Castan bredvid sig. Hade bara Castan varit frisk hade det sett helt annorlunda ut. Det är i alla fall min bestämda åsikt.

Sen kan man ju iofs inte skylla allt på Castan bortfall. Då får man istället känga Garcia och Sabatini som inte kan värva fullvärdiga ersättare. Visst fan är det otroligt svårt att sätta två mittbackar som Benatia och Castan. Men man fattar ju att varken Astori eller Yanga-Mbiwa håller någon som helst klass i närheten av de tidigare nämnda två.

Nåja. Jag tycker fortfarande inte att försvarsspelet är det stora problemet. Inte alls faktiskt. Det är offensivt som man är så jävla ineffektiva och oförmögna att skapa chanser. Visst kan det se häftigt ut att rulla runt bollen inom laget utanför straffområdet, klacka, försöka skarva sig framåt osv. Men får man inte ut någon slutprodukt av det hela så är det tämligen värdelöst. Oavsett hur mycket boll man har under en match.

Förhoppningsvis blir det någon förbättring vad det gäller målskyttet nu när även Doumbia anländer. Om det inte blir så vet jag inte hur man ska angripa problemet. För det är verkligen ett problem som det ser ut nu. Och det måste angripas.

Vinner Juve imorgon mot Udinese (vilket jag utgår ifrån) så är Roma hela 9 (!) poäng bakom. Titelracet får ju ändå ses som kört och krutet bör läggas på att behålla andra platsen. För man ska inte glömma det att om Napoli vinner mot Chievo imorgon är dom endast fyra poäng bakom Roma...

... Alla dessa jävla kryssmatcher alltså.
Citera
2015-02-01, 16:10
Medlem
Peromans avatar
Om nån här inne är intresserad av Serie C så sänds alla matcher i HD med italienska kommentatorer, helt gratis och lagligt på:

http://sportube.tv/
Citera
2015-02-01, 17:14
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qhz.
Det andra är att Juve har spelare som Pogba. Hackar spelet för dom, likt det gjorde mot Chievo hemma senast, så har dom spelare som kan kliva fram, blixtra till och avgöra. Det har fan inte Roma. 1-1 hemma mot Empoli. Då vinner man inga titlar eller ens är en utmanare i titelstriden.

Exakt. Pjanic är ju den där liraren som är menad att vara våran "avgörare" eller åtminstone kliva fram då och då. Men han är ju fullständigt skit till fotbollsspelare. Alibispelare med fin teknik som får folk att glömma bort hur anonym han är.

Nä fan, jag blir bara arg när jag ser han på planen nuförtiden, 4 milj euro tjänar han för att vara medioker i precis varenda match. Tror att han har haft kanske 10-15 riktigt bra matcher i Roma-tröjan allt som allt, av kanske 100 spelade matcher eller nåt sånt där.
Citera
2015-02-01, 17:21
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Exakt. Pjanic är ju den där liraren som är menad att vara våran "avgörare" eller åtminstone kliva fram då och då. Men han är ju fullständigt skit till fotbollsspelare. Alibispelare med fin teknik som får folk att glömma bort hur anonym han är.

Nä fan, jag blir bara arg när jag ser han på planen nuförtiden, 4 milj euro tjänar han för att vara medioker i precis varenda match. Tror att han har haft kanske 10-15 riktigt bra matcher i Roma-tröjan allt som allt, av kanske 100 spelade matcher eller nåt sånt där.

Ge dig. Pjanic är inte tänkt som Pogba fast för Roma. Han ska bidra med att vinna mittfältet och vara småkreativ där. Med en droppande Totti så är det denna som ska slå de avgörande passen och vara tungan på vågen offensiv. Pjanic är viktigare i uppspelsfasen och etableringsfasen. Och här är han fortfarande världsklass.

I så fall får man tycka att han används fel. Bort med Totti och sätt Pjanic som tia i ett 4-2-3-1. In med en målgörande forward. Då kan Pjanic bli mer avgörande om man nu likställer avgörande med att göra mål och assist.

Jag är ledsen att säga det, men Totti har nog spelat ut sin roll. Han är fortsatt grym på det han gör, men Roma som lag behöver mer direkta hot framåt.
Citera
2015-02-01, 17:45
Medlem
BonhommeDeNeiges avatar
Helvete. När jag vaknade så visste jag till 95% att Udinese-Juve skulle sluta 0-0. Tur att man inte är speltorsk, men idag var det synd.

Fernando Llorente i ett 3-5-2 skulle kunna vara ensam anledning att sluta intressera sig för sporten fotboll. Det finns liksom inte en chans i helvetet att han skulle kunna vara i närheten av att skapa en målchans en sån här match.

Allan i Udinese får nog en 8 i betyg imorgon. Raderade ut en sliten Pogba fullständigt.
Citera
2015-02-01, 17:54
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteri17
Ge dig. Pjanic är inte tänkt som Pogba fast för Roma. Han ska bidra med att vinna mittfältet och vara småkreativ där. Med en droppande Totti så är det denna som ska slå de avgörande passen och vara tungan på vågen offensiv. Pjanic är viktigare i uppspelsfasen och etableringsfasen. Och här är han fortfarande världsklass.

Ha, "världsklass". Vet du vad världsklass är för nåt? Världsklass är att leverera varje match, dag ut och dag in på sin roll. Pjanic är fan posterboy för motsatsen till det. Pjanic är nödvändig i Romas elva just nu för att det är han som får att passningsspelet att flyta på, men mycket mer än så gör han inte.

Citat:
I så fall får man tycka att han används fel. Bort med Totti och sätt Pjanic som tia i ett 4-2-3-1. In med en målgörande forward. Då kan Pjanic bli mer avgörande om man nu likställer avgörande med att göra mål och assist.

Under tidigare säsonger är det många med som har trott att det är Tottis närvaro som har förhindrat Miralem att ta det där extra steget framåt. Men varje gång (och det har vart många gånger) som Totti inte har varit på plan och Pjanic har tagit över hans roll, så har han vart precis lika medioker som han har varit på sin vanliga innerposition. Han är ingen talang längre, det är inte mycket som pekar på att han blir bättre än såhär.

Citat:
Jag är ledsen att säga det, men Totti har nog spelat ut sin roll. Han är fortsatt grym på det han gör, men Roma som lag behöver mer direkta hot framåt.

Bla bla bla. Totti har spelat ut sin roll de senaste tio åren om man verkligen lyssnade på kritikerna. Sanningen är att bara Tottis rena närvaro höjer Roma ett par nivåer, oavsett hur dålig han är under en match. Så länge Totti har djupledslöpande spelare runt omkring sig så levererar han. Idag har han ingenting av det dock i detta sidledsrullande Roma.
Citera
2015-02-01, 18:32
Medlem
JayGatsbys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peroman
Om nån här inne är intresserad av Serie C så sänds alla matcher i HD med italienska kommentatorer, helt gratis och lagligt på:

http://sportube.tv/

Såg att San Marino har ett lag i Serie C. Är inte det lite konstigt att man är så förbaskat dåliga i San Marino? De har en egen liga vars lag alltid åker ut först i Europaspelet, de har ett landslag som är urusla och enda Serie A-laget spelar i Serie C.

Landet ligger ju mitt i Calcio; nog borde man kunna producera lite bättre spelare (eller gaska upp ett serielag) än att vara konstanta slagpåsar?
Citera
2015-02-01, 19:16
Medlem
anteri17s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoulAmazin
Ha, "världsklass". Vet du vad världsklass är för nåt? Världsklass är att leverera varje match, dag ut och dag in på sin roll. Pjanic är fan posterboy för motsatsen till det. Pjanic är nödvändig i Romas elva just nu för att det är han som får att passningsspelet att flyta på, men mycket mer än så gör han inte.

Under tidigare säsonger är det många med som har trott att det är Tottis närvaro som har förhindrat Miralem att ta det där extra steget framåt. Men varje gång (och det har vart många gånger) som Totti inte har varit på plan och Pjanic har tagit över hans roll, så har han vart precis lika medioker som han har varit på sin vanliga innerposition. Han är ingen talang längre, det är inte mycket som pekar på att han blir bättre än såhär.

Bla bla bla. Totti har spelat ut sin roll de senaste tio åren om man verkligen lyssnade på kritikerna. Sanningen är att bara Tottis rena närvaro höjer Roma ett par nivåer, oavsett hur dålig han är under en match. Så länge Totti har djupledslöpande spelare runt omkring sig så levererar han. Idag har han ingenting av det dock i detta sidledsrullande Roma.

Jag skriver att han är världsklass i två faser av ett lags anfallsspel, nämligen i uppspelsfasen och i etableringsfasen. Det står uttryckligen i min förra post.

Mig veterligen har sällan Pjanic tagit Tottis roll. Han har fortfarande varit en av två mer centrala mittfältare med ett ankare bakom sig. Och sedan spelar Pjanic och Totti som bäst ihop. Det står inte i motsats till det jag skriver, då de båda har tydligt skilda roller i laget, med olika uppgifter. Båda sköter sina roller mycket bra, men jag ifrågasätter om det är bäst för Roma att spela utan tydligt forwardsalternativ.

Ska då Totti spela om inte Gervinho finns på plan? Jag gillar Totti väldigt mycket, men ur ett speltaktiskt perspektiv går det att ifrågasätta. Dock är alternativen få, då Roma byggt upp sitt lag på att Totti ska spela. Felet är således gjort redan i somras.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in