2014-09-11, 09:54
Medlem
zachs avatar
Vab en dag man absolut inte kan va hemma. Bedrövligt besvärande. Och som om inte det skulle va tillräckligt deprimerande så såg jag att det va 31 år sen Zico debuterade i udinese. Med 2 mål och stående ovationer borta mot Genoa.

Zico i Udinese. I Udinese. No offence, men smaka på det. Finns fler exempel, som Falcao i Roma.
Är verkligen andra tider nu..........

http://youtu.be/Srb9e9pjorY

(vet inte om länken funkar, gör ett tappert försök att posta via telefonen....)
Citera
2014-09-11, 20:16
Medlem
Spinnacers avatar
Nu börjar alla Juventus-spelare gå sönder också. Allegri-effekten, med sitt övernitiska träningsschema som inte är anpassat till individen överhuvudtaget.

8-10 skadade tillhörde inte det ovanliga under tiden i Milan. Alla "skadebenägna" spelare som han haft blir inte längre skadade alls (Pato, Aquilani, Boateng etc).
Citera
2014-09-11, 22:55
Medlem
4522s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach
Vab en dag man absolut inte kan va hemma. Bedrövligt besvärande. Och som om inte det skulle va tillräckligt deprimerande så såg jag att det va 31 år sen Zico debuterade i udinese. Med 2 mål och stående ovationer borta mot Genoa.

Zico i Udinese. I Udinese. No offence, men smaka på det. Finns fler exempel, som Falcao i Roma.

http://youtu.be/Srb9e9pjorY

(vet inte om länken funkar, gör ett tappert försök att posta via telefonen....)

26600 säsongskort den säsongen. I en stad på 100000 invånare. 26600 stycken.
Citera
2014-09-12, 00:29
Medlem
Stivalis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zach

Jag älskar nostalgi kring gamla lirare. Så ur den aspekten är det helskönt med Zico i Udinese.

MEN, ska man jämföra med dagens fotboll så måste man även titta på varför Zico spelade i Udinese. Varför Brescia & Torino köpte Real Madrids bästa spelare, Gheorghe Hagi & Martin Vazquez. Det fanns en regel som begränsade antalet utlänningar till tre.

De stora klubbarna sög upp alla de bästa inhemska spelarna. Det fanns bara ett sätt för Udinese, Brescia & Torino att kunna hävda sig & utmana. Genom att skramla ihop till en absolut världsstjärna. Att värva Brasiliens eller Real Madrids bästa spelare. Idag kan det verka fantastiskt & helt jävla galet att sådana megastars lirade i så pass små klubbar. Skön nostalgi kring det. Ser man till hur det verkligen var så blir det inte lika kul. Pengar styrde då också. De stora lagen tog de bästa italienska spelarna. De små hade inte möjligheten att fynda billigt i Afrika & dylikt. Det fanns bara ett sätt att konkurera med de rika....att slänga in en jävla superstjärna i leken.

Klart att nostalgin är rolig & att det är positivt att de gamla lirarna lever vidare i tråden. Men hur mycket jag än stör mig på den moderna fotbollen så vill jag inte ha det gamla tillbaka rakt av. Idag har man möjligheten att fynda billigt på olika marknader. Då var det lite som ett strategispel. De stora roffade åt sig allt, men sen hade de små ändå möjligheten att plocka in ett riktigt slagskepp. Ett vapen som kunde förändra hela kriget. En stor jävla kanon. Brasiliens främsta eller Real Madrids främsta.

Det är intressant att koppla Zico, Gheorghe Hagi & Martin Vazquez till pratet om att begränsa antalet utlänningar. Därför hakade jag på här.

Jag förespråkar verkligen att man ska satsa på regionala spelare. Men....och det är ett stort MEN....det måste ske genom klubbarna själva. Absolut inte vara påtvingat & begränsande. En återgång till det gamla skulle vara fullständigt förödande för de mindre nationerna & de fattigare nationerna. En protektionistisk hållning hade enbart gynnat de stora nationerna något extremt. Hur ska Italiens grannar, Schweiz & Slovenien, kunna konkurera om deras spelare tvingas harva i en inhemsk liga?

Idag är ett VM-möte mellan Italien-Schweiz eller Italien-Slovenien en riktigt knepig uppgift för Italien. Ett oerhört intressant & spännande möte. Kan sluta hur som helst. 11 Serie A-spelare vs 11 Serie A-spelare. Mer eller mindre.

Hade det däremot varit 11 spelare från en toppliga mot 11 spelare från en liten skitliga så måste ju alla inse att de stora nationerna gynnas något enormt.

Även fattiga länder skulle missgynnas enormt av en begränsning av antalet utländska spelare. Elfenbenskusten, Nigeria etc. Deras urstarka landslag bygger ju på att spelarna får chansen att delta på högsta nivå. Den inhemska fotbollen erbjuder inte samma möjligheter vad gäller organisation osv.

Det fina med fotbollen, som andra sporter aldrig kan konkurrera med, är just det internationella perspektivet. När det vankas VM så diskuteras det på Flashback hur Elfenbenskusten & Colombia bör formera sitt lag. Man har järnkoll. Ingen sport kan erbjuda något liknande. Det bygger såklart på att gränserna suddas ut & spelare kan flytta runt.

Man kan jämföra Sveriges fiasko mot Costa Rica -90 med Italiens senaste fiasko. När Sverige torskade i Genua så var det mot ett gäng inhemska spelare från den costaricanska ligan. Italien föll mot ett riktigt proffslag. Idag innebär VM att klasspelare möter klasspelare i alla matcher.

Brille glorifierar gärna den gamla Europacupen. Jag förstår honom. Det är kul nostalgi. Men jag vill absolut inte ha tillbaka det gamla. I 70- & 80-talets fotboll sög de stora lagen upp alla de bästa inhemska spelarna. Många länders mästarklubbar var nästan samma lag som landslaget. Det är lätt att stirra på det gamla & inbilla sig att det var fantastiskt. En Europacup där landslag möts. Det där mår dock bäst av att fortsätta leva i nostalgin.

Samtidigt är jag oerhört kritisk till dagens mercato-hets. Klubbarna måste själva inse värdet av att satsa regionalt. Hela grejen med identitet urvattnas ju om klubbarna inte har spelare värvade inom 30 mils radie. För mig är det fullständigt självklart att en del av spelarna kommer från regionen. Det ska absolut inte behöva regleras. "Egna talanger" innebär tyvärr ofta elit-akademier idag. Känns inte heller särskilt genuint. I min värld borde man se sig om efter spelare som huserar i regionen. Kalla mig gammaldags, men så tänker jag. Komplettera dessa med ett antal utländska värvningar.

Nu har jag ärligt talat ingen riktig koll på hur begränsningen ser ut. Är det helt fritt med EU-spelare? Eller helt fritt med alla spelare?

Jag tycker att en begränsning borde sättas vid den symboliska siffran 11. Ej beroende på EU. 11 utlänningar i A-truppen sedan stopp. Då har man möjligheten att fylla laget med utländska spelare, men ändå inte möjligheten att alla avbytare är inköpta utlänningar. 11 stycken i truppen vore den ultimata gränsen för mig.

Viktigast av allt är dock att klubbarna själva ser till sin egen identitet & satsar regionalt, samt behåller spelarna en längre tid. En spelare som varit i klubben i 7-8 år är ju faktiskt en lokal profil. Kan vara Bruno Conti, men även en utlänning. Den här tombolan som drar igång varje mercato när man byter spelare med varandra är inte bra för någon. Vad tjänar det till att alla byter mittback med varandra?
Senast redigerad av Stivali 2014-09-12 kl. 00:45.
Citera
2014-09-12, 08:45
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spinnacer
Nu börjar alla Juventus-spelare gå sönder också. Allegri-effekten, med sitt övernitiska träningsschema som inte är anpassat till individen överhuvudtaget.

8-10 skadade tillhörde inte det ovanliga under tiden i Milan. Alla "skadebenägna" spelare som han haft blir inte längre skadade alls (Pato, Aquilani, Boateng etc).

Vilka är skadade i Juventus nu?

Botaniserar lite flyktigt på nätet och ser att Tevez förnekar att han har några skadekänningar och laddar för Udinesematchen (som jag tror blir en bra match). Llorente lovprisar Allegris "vinnarmentalitet". Zaza har rakat bort skägget därför att hans mor tyckte att det var missklädsamt. Får hoppas att tanten inte lyckas nagga hans sjävförtroende. Juve har ju en återköpsklausul på honom (15 miljoner euro), tänkbart att de aktiverar den i januari. Conte klargör att han endast är intresserad av spelare som har en eld, en hunger, inombords. Han nämner de veteraner som föregår med gott exempel där (Buffon, Chiellini, De Rossi) och de nya som visar att de förstått vad det handlar om (Darmian, Immobile, Zaza). Ska bli intressant att se om inte Immobile kan få till det nu ändå i Dortmund, där Marco Reus blir borta en månad. I matcherna mot Holland och Norge visade han att formen egentligen är bra, men omställningen har nog inte varit helt lätt. Tror fler italienare skulle må bra av att försöka slå igenom i Tyskland (och vice versa). Conte ska nu resa till varje Serie A-klubbs träningsanläggning och tala med spelarna och tränarstaberna.
Citera
2014-09-12, 13:51
Medlem
Försöksdjurs avatar
Citat:

Tänkte samma sak. Fast Contes träningsschema var inte trevligt heller och då höll dom ju ihop,.
Citera
2014-09-12, 18:39
Medlem
zachs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
En massa högkvalitativt tjöt

Håller med dig i det mesta, och den där begränsningen behövs verkligen, men tycker din magiska siffra ändå är rätt blygsam. 7-8 icke-italienare och lika många egna produkter i truppen, el nåt åt det hållet, skulle jag vilja ha. Då får man den regionala förankringen och italiensk fotboll förblir italiensk, engelsk blir fylld med långbollar osv. Visst får det följdeffekter som är värd att fundera på men känns som all sådan tankeverksamhet är i onödan för min förhoppning är en utopi. Bosman, EU, sponsorerna, G8 och alla slipsnissar som kliar deras ryggar kommer stoppa det.
Citera
2014-09-12, 21:36
Medlem
myskankans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
Vilka är skadade i Juventus nu?

Om jag minns rätt så är det Pirlo, Vidal, Chiellini, Marrone, Barzagli och Morata. Dom två sistnämda är dock med i truppen till imorgon.

Citat:

Tycker att det är lite för tidigt att skylla på Allegri. Nu är El Shaarawy skadad igen och Pato gnällde på Milan LAB för någon dag sedan. Aquilani har väl alltid varit skadebenägen?
Vidal har haft problem sedan i slutet på förra säsongen och Pirlo blev skadad i Trofeo TIM.
Eller så letar jag bara ursäkter för att Allegri nu tränar Juve...
Citera
2014-09-12, 22:48
Medlem
Så dödsknarrasistnazister som zach och Stivali följer der Führer Tavecchios exempel. Som naturligtvis även jag anser vara klokt. Tyvärr är det inte möjligt att hålla EU-medborgare borta, varför man får inrikta sig på alla andra. Vilket gör det hela tandlöst… Utan man får ta det åt andra hållet. Att ett visst antal i truppen och startelvan ska vara italienare. Och att de lokala ska vara en viss del. Kommer att bli definitionsproblem, och klubbar som försöker slingra sig med diverse tricks.

Och samtidigt ser jag också charmen med t ex Inter, som bygger en del av sin identitet på att vara just internationella.

På tal om det så gjorde TuttoCagliari en högst ovetenskaplig undersökning och försökte kvantifiera de regionala förmågorna i respektive lags trupp.

Ecco la classifica delle squadre con più giocatori nati nella propria regione:

1. Cagliari (7) - Carboni, Murru, Pisano, Barella, Cossu, Loi, Sau;
2. Atalanta (6) - Sportiello, Biava, Bellini, Baselli, Raimondi, Bianchi;
3. Empoli (5) - Rugani, Tonelli, Guarente, Pucciarelli, Rovini;
4. Milan (5) - Abbiati, Agazzi, Bonera, De Sciglio, Montolivo;
5. Sassuolo (4) - Manfredini, Gazzola, Biondini, Brighi;
6. Roma (4) - Curci (fuori rosa), De Rossi, Florenzi, Totti;
7. Juventus (3) - Marrone, Marchisio, Giovinco;
8. Cesena (3) - Pulzetti, Tabanelli, Succi;
9. Sampdoria (2) - Massolo, Rizzo;
10. Verona (2) - Benussi, Valoti;
11. Lazio (2) - Cataldi, Candreva;
12. Parma (2) - Costa, Pozzi;
13. Napoli (1) - Insigne;
14. Fiorentina (1) - Bernardeschi;
15. Udinese (1) - Scuffet;
16. Genoa (1) - Sturaro;
17. Chievo (1) - Meggiorini;
18. Palermo (1) - Bentivegna;
19. Torino (0)
20. Inter (0)

http://www.tuttocagliari.net/primo-piano/un-cagliari-ad-identita-regionale-i-migliori-in-serie-a-20923

Och visst kan det vara enkelt att klämma in en tredjemåvakt och fylla ut truppen med lokala spelare. Men Cagliari har fyra spelare som kan räknas till startelvan (Pisano, Murru, Cossu och Sau). Och efter att il Capitano har spelat i Cagliari i femton säsonger så skulle man onekligen vilja räkna Conti som en från regionen.

*

Angående Juventus så får de väl kamma sig och bete sig som män. Vafan i helvete, klarar inte av Allegris träning? Pfff… låt dem få en sommar med Zeman!
Citera
2014-09-14, 16:25
Medlem
tjenaretjenares avatar
Herregud IL CALCIO vad är det som händer? Nu är fan botten nådd och det förstår nog även den mest ibitna Calciofantasten. Att se Napoli som ändå är en toppkandidat spela hemma utan ett enda uns till stöd från sin publik som för åtminstone var en utav den mest passionerade i hela Italien. Vet inte om ni varit med och byggt upp en scen inför en festival men kan säga att pausen i denna match påminde om det. Det är musik på i bakgrunden som likt i pausen här, solen skiner, ingen vill egentligen jobba utan man strosar mest runt och vill att det ska bli helg. Exakt så kände jag i pausen och inte ens när spelarna kom in så klappade man in spelarna på planen, inte heller buade man åt sina motståndare.

Nej istället var det som på den där där sega torsdagen när man bygger en scen, spelarna får väl jämföras med den där feta hamburgerförsäljaren som alltid är med på varenda festival. Man hör musiken ljuda i bakgrunden, man kollar upp och se den feta komma varpå man vänder sig bort igen och fortsätter med sitt jobb alt gå och grubbla för sig själv och vänta in helgen.
Citera
2014-09-15, 10:06
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjenaretjenare
Herregud IL CALCIO vad är det som händer? Nu är fan botten nådd och det förstår nog även den mest ibitna Calciofantasten. Att se Napoli som ändå är en toppkandidat spela hemma utan ett enda uns till stöd från sin publik som för åtminstone var en utav den mest passionerade i hela Italien. Vet inte om ni varit med och byggt upp en scen inför en festival men kan säga att pausen i denna match påminde om det. Det är musik på i bakgrunden som likt i pausen här, solen skiner, ingen vill egentligen jobba utan man strosar mest runt och vill att det ska bli helg. Exakt så kände jag i pausen och inte ens när spelarna kom in så klappade man in spelarna på planen, inte heller buade man åt sina motståndare.

Nej istället var det som på den där där sega torsdagen när man bygger en scen, spelarna får väl jämföras med den där feta hamburgerförsäljaren som alltid är med på varenda festival. Man hör musiken ljuda i bakgrunden, man kollar upp och se den feta komma varpå man vänder sig bort igen och fortsätter med sitt jobb alt gå och grubbla för sig själv och vänta in helgen.

Ja, det låter bedrövligt. Såg inget av matchen, kollade på ett par andra Serie A-möten som ägde rum samtidigt. Att publiken buar åt Insigne är uselt.

Benitez om fiaskot mot Chievo:

Citat:
“It is a problem if the team doesn’t create chances, but with a penalty, 11 clear chances and 33 shots, that changes everything. If we had been 3-0 up at half-time, nobody could’ve complained.”

20.45 i kväll Hellas Verona-Palermo. Football Italia tror på dessa startelvor:

Citat:
Verona (probable): Rafael; Martic, Marquez, Moras, Agostini; Obbadi, Tachtsidis, Hallfredsson; Gomez, Toni, Jankovic.

Palermo (probable): Sorrentino; Bamba, Terzi, Andelkovic; Pisano, Bolzoni, Rigoni, Barreto, Lazaar; Vazquez, Dybala
Citera
2014-09-15, 17:51
Medlem
Rupert.Pupkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
20.45 i kväll Hellas Verona-Palermo. Football Italia tror på dessa startelvor:

Synd att inte Saviola är med från start, flera år sedan jag såg han spela fotboll.

Visste inte ens att han fortfarande var aktiv förens jag hörde att han skulle till Verona haha.

Får hoppas på ett inhopp ikväll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in