Citat:
Ursprungligen postat av
Stabskapten
Stridsvagnar kan inte skjuta 45 km och raketartilleri har dålig precision. Och ju närmare man kommer desto större blir, helt naturligt, möjligheterna att komma åt vägen på fler punkter och med större precision. Med detta sagt undrar jag precis som du om inte de fördelar separatisterna kan ha nått genom att ta Uglegorsk med omnejd främst handlar om att deras eldledare nu kan se sträckor av vägen som tidigare var skyddade mot insyn. Det är svårt att veta om det är så utan närmare kännedom om terrängen.
Jo jag kollade på Wikipedia, kanske man inte ska lita på det men där stod dessa siffror. Vad gäller Debaltseve så har jag nu läst om hur det ligger till med Ukrainska armén där. En militär i Debaltseve säger att sannolikheten att de blir omringade är 50/50 och att händelseförloppet bör vara avklarat innan tisdag. Alltså om terroristerna kommer lyckas eller ej. Han hävdar också att det inte finns något tvivel alls om att det är just Reguljära trupper då kläder, papper och utrustning de hittar på terroristerna men även strategier tyder på detta. Dom ligger nergrävda och har "bra" skydd mot de anfallande Ryssarna som tydligen skjuter kaotiskt mot dom och UA förlorar väldigt få soldater om dagen(3-4-5st). Han säger också att man har planerat för flera scenarior där man vid reträtt vet vilka som ska gå först och var och vilka som ska skydda vem osv.
Han säger vidare att Ukrainska armén har lärt sig en hel del under detta kriget, "man springer inte omkring när bomberna faller", och slutligen att de har förberett sig för ett försvarskrig precis som Skillt har berättat om tidigare. Man håller sina positioner nergrävda och i skydd.