2015-01-30, 20:27
Medlem
Ola Schuberts avatar
Det var ett kort inslag i Rapport om svenska ukrainafrivilliga. Ett längre reportage kommer i Aktuellt kl.21 i kväll. Vilken sida dessa personer valt framgick inte i rapportinslaget. Men säpo tror att det är fem till tio svenskar som åkt ned.
2015-01-30, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olepeter
Brutalt. Någon som vet vad det står på den röda micken som stickar fram lite varstans?
Micken är från LifeNews, lifenews.ru
http://translate.google.se/translate?hl=sv&sl=ru&u=http://lifenews.ru/&prev=search
2015-01-30, 20:31
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillothekid
Fast jag köper inte det riktigt då avstånden är ganska små och de borde nå med artilleri redan nu. Kanske spaning för att korrigera elden däremot?

10km mellan Uglegorsk och Debaltseve och ca 15-17km från tidigare positioner. Ryssarnas artilleri når ju 30km, GRAD når över 45km, Uragan 35km, stridsvagn 45km.

Det finns väl ingen stridsvagn som kan skjuta 45 km. 2000-3000 meter är väl mer rimligt. Ryssarna kan dock skjuta pansarvärnsrobotar ur eldröret på vissa av sina vagnar och kan då möjligtvis nå lite längre.
2015-01-30, 20:35
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Stridsvagnar kan inte skjuta 45 km och raketartilleri har dålig precision. Och ju närmare man kommer desto större blir, helt naturligt, möjligheterna att komma åt vägen på fler punkter och med större precision. Med detta sagt undrar jag precis som du om inte de fördelar separatisterna kan ha nått genom att ta Uglegorsk med omnejd främst handlar om att deras eldledare nu kan se sträckor av vägen som tidigare var skyddade mot insyn. Det är svårt att veta om det är så utan närmare kännedom om terrängen.

Jo jag kollade på Wikipedia, kanske man inte ska lita på det men där stod dessa siffror. Vad gäller Debaltseve så har jag nu läst om hur det ligger till med Ukrainska armén där. En militär i Debaltseve säger att sannolikheten att de blir omringade är 50/50 och att händelseförloppet bör vara avklarat innan tisdag. Alltså om terroristerna kommer lyckas eller ej. Han hävdar också att det inte finns något tvivel alls om att det är just Reguljära trupper då kläder, papper och utrustning de hittar på terroristerna men även strategier tyder på detta. Dom ligger nergrävda och har "bra" skydd mot de anfallande Ryssarna som tydligen skjuter kaotiskt mot dom och UA förlorar väldigt få soldater om dagen(3-4-5st). Han säger också att man har planerat för flera scenarior där man vid reträtt vet vilka som ska gå först och var och vilka som ska skydda vem osv.

Han säger vidare att Ukrainska armén har lärt sig en hel del under detta kriget, "man springer inte omkring när bomberna faller", och slutligen att de har förberett sig för ett försvarskrig precis som Skillt har berättat om tidigare. Man håller sina positioner nergrävda och i skydd.
2015-01-30, 20:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Jo jag kollade på Wikipedia, kanske man inte ska lita på det men där stod dessa siffror. Vad gäller Debaltseve så har jag nu läst om hur det ligger till med Ukrainska armén där. En militär i Debaltseve säger att sannolikheten att de blir omringade är 50/50 och att händelseförloppet bör vara avklarat innan tisdag. Alltså om terroristerna kommer lyckas eller ej. Han hävdar också att det inte finns något tvivel alls om att det är just Reguljära trupper då kläder, papper och utrustning de hittar på terroristerna men även strategier tyder på detta. Dom ligger nergrävda och har "bra" skydd mot de anfallande Ryssarna som tydligen skjuter kaotiskt mot dom och UA förlorar väldigt få soldater om dagen(3-4-5st). Han säger också att man har planerat för flera scenarior där man vid reträtt vet vilka som ska gå först och var och vilka som ska skydda vem osv.

Han säger vidare att Ukrainska armén har lärt sig en hel del under detta kriget, "man springer inte omkring när bomberna faller", och slutligen att de har förberett sig för ett försvarskrig precis som Skillt har berättat om tidigare. Man håller sina positioner nergrävda och i skydd.

Ryssarna är dock säkert beredd att offra en stor mängd människoliv. För att dra ett extremt exempel ifrån ett nyhetsbrev jag fick ifrån SMB:

I försvaret av traktorfsrabriken under slaget om Stalingrad i oktober 1942 så förlorade ryssarna 13000 man. Tyskarna förlorade ca 1500 män och var grymt knäckta över det.
2015-01-30, 20:42
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Det finns väl ingen stridsvagn som kan skjuta 45 km. 2000-3000 meter är väl mer rimligt. Ryssarna kan dock skjuta pansarvärnsrobotar ur eldröret på vissa av sina vagnar och kan då möjligtvis nå lite längre.

Lol nej jag läste 4500m... så 4,5km! Upp till 9000m med nån slags ammo. Verkar vara olika för olika tanks såklart men jag kollade på en T-72 nu.

Edit, Nu läste jag 5000m på ett annat ställe... Yeye
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-01-30 kl. 20:47.
2015-01-30, 20:45
Medlem
Stabskaptens avatar
Ett ryskt tv-inslag från Uglegorsk, där separatister är inbegripna i strid med ukrainska styrkor i byns utkanter:

https://www.youtube.com/watch?v=AQL5oLevrB8

Från 3:00 och framåt säger reportern att separatisterna, när de har rensat Uglegorsk, kommer att kunna kontrollera den huvudsakliga försörjningsvägen till Debaltseve.
2015-01-30, 20:57
Moderator
Unitys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Ryssarna är dock säkert beredd att offra en stor mängd människoliv. För att dra ett extremt exempel ifrån ett nyhetsbrev jag fick ifrån SMB:

I försvaret av traktorfsrabriken under slaget om Stalingrad i oktober 1942 så förlorade ryssarna 13000 man. Tyskarna förlorade ca 1500 män och var grymt knäckta över det.
Ryssarna har aldrig brytt sig om hur många människoliv det kostar för att uppnå sina mål, inte ens sina egna. Soldaterna får vara glada om de får en grav, det är långt ifrån alla som får det.
2015-01-30, 21:05
Medlem
Chrillothekids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Ett ryskt tv-inslag från Uglegorsk, där separatister är inbegripna i strid med ukrainska styrkor i byns utkanter:

https://www.youtube.com/watch?v=AQL5oLevrB8

Från 3:00 och framåt säger reportern att separatisterna, när de har rensat Uglegorsk, kommer att kunna kontrollera den huvudsakliga försörjningsvägen till Debaltseve.

Haha fantastisk propagandavideo. De sista han sa fick vi aldrig höra men han var väl på väg att säga att terroristerna hade åkt på storstryk

Det känns som dom har sina fordon ganska koncentrerat. Kan man inte bomba skiten ur området? Borde bli stora förluster ju om dom kan låta det regna GRAD eller Toshka-U. Allt e ju ändå bara grått å trist där...jämna skiten bara! Men kanske är det taktik...UA ligger å väntar på dom inne i Debaltseve

Finns det någon bra motsvarighet till Grg m/86 i Ukraina?

Haha hitta en ny video som ger svar på min fråga ^^
http://youtu.be/pOSlCZ9rpHU
Men träffade dom nått?
Senast redigerad av Chrillothekid 2015-01-30 kl. 21:14.
2015-01-30, 21:16
Medlem
bernad_laws avatar
Citat:
Lol nej jag läste 4500m... så 4,5km! Upp till 9000m med nån slags ammo. Verkar vara olika för olika tanks såklart men jag kollade på en T-72 nu.

Edit, Nu läste jag 5000m på ett annat ställe... Yeye

Längsta kill tank on tank uppmätt är en Chally I som slog ut en irakisk vagn på runt 5,1 km under första Gulfkriget.

Dugin kräver nu att Österrike skall inkorporeras i den ryska väldet:
Citat:
Russian nationalist ideologue Alexander Dugin, who has close links to Vladimir Putin's Kremlin, has described his vision of a Russian lead 'Eurasian empire', incorporating Austria, as well as Hungary, Romania, Serbia and Slovakia.
http://www.ibtimes.co.uk/putin-nationalist-calls-austria-be-incorporated-into-russia-dominated-eurasian-empire-1485969

Intressant då österrikarna varit mest motståndare till sanktioner i EU så långt.
2015-01-30, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jodå, det finns många. Alla är inte beroende av terrorvänlig västmedia för sin omvärldsorientering. Nu rapporterar även Russia Today om den brutala terrorregimens journalistkidnappningar:

http://rt.com/news/227855-life-news-detained-kiev/

Vi får verkligen hoppas att journalistkollegor världen över reagerar mot såna här barbariska försök att tysta det fria ordet.
Jo men att hänvisa till RT är ju lika illa om man vill ha en oberoende av riktig bild av läget. Då kan man ju lika gärna läsa Kalle Anka. Däremot är Kievpost en riktig bra nyhetsförmedlare, givetvis partisk men inte okritiskt slickande av makten som ju RT och annan Putindynga är. Det Rt förmedlar är ju inte journalistik, ett farligt yrke i Ryssland förresten, utan propaganda av sämsta sort.
2015-01-30, 21:21
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Längsta kill tank on tank uppmätt är en Chally I som slog ut en irakisk vagn på runt 5,1 km under första Gulfkriget.

Dugin kräver nu att Österrike skall inkorporeras i den ryska väldet:

http://www.ibtimes.co.uk/putin-nationalist-calls-austria-be-incorporated-into-russia-dominated-eurasian-empire-1485969

Intressant då österrikarna varit mest motståndare till sanktioner i EU så långt.
Det är väl nu snart det går upp för länderna i EU att man måste sätta P för Ryssland i Ukraina om man inte vill stå på tur själva. Putin är inget annat än en ny Hitler, som för övrigt är en av hans förebilder. Blir det ett ryskt angrepp på Polen 1 september? Vi borde stödja Ukraina med matriel, främst sådant gammalt ryskt som finns i f.d. östländer och med pengar, mat och teknologi så det kostar så pass mycket för ryssen att de segar ner redan i Ukraina.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in