2015-01-30, 15:58
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Det är svårt att ta ställning till trådstarten, då TS efterfrågar 'bevis'. Det här är ett ämne som är helt beroende av tro, det finns inga 'bevis'. Vi kan bevisa vad olika grupper tror, vi kan ganska enkelt diskutera just vad ortodoxa tror, vad katoliker tror, vad protestanter tror, vad judar tror osv. Vi kan hitta bibelställen som olika grupper använder som argument för sin tro, vi kan hitta andra skrifter från respektive grupp som används för stöd för tron, men vi kan inte lägga fram några bevis på vad/hur Gud är.

Och för att besvara TSs fråga måste man först definiera vad 'satan' är, vilket jag försökt göra. Också där finns det olika uppfattningar, som jag visat, men inte heller på område finns det några 'bevis'. Så för att kunna besvara frågan måste vi först veta om den gäller djävulen som protestanter ser honom, som katoliker gör, som ortodoxa gör eller som judar (inte) gör.

Ok! Då vet jag din ståndpunkt. Det är väl det trådstartaren i och för sig var ute efter. Och jag har som sagt var gett lite av mina spekulationer på sakfrågan och trodde att du eventuellt också hade egna definitioner.
Vet att det ej finns bevis på varken det ena eller det andra, Eftersom tro är tro så att säga.
Men trådstartaren ville ju ha egna reflektioner och syn på saken så att säga.
Ja vilken djävul pratar du om? Eller tror du dig prata om då? Och hur ser du på frågan trådstartaren hade och ur din personliga djävulssyn på det hela och ur din ortodoxa kristna syn?
Har du en egen syn på det hela, eller ingår din syn under den ortodoxa kristna synen enbart?
Citera
2015-01-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Ok! Då vet jag din ståndpunkt. Det är väl det trådstartaren i och för sig var ute efter. Och jag har som sagt var gett lite av mina spekulationer på sakfrågan och trodde att du eventuellt också hade egna definitioner.
Vet att det ej finns bevis på varken det ena eller det andra, Eftersom tro är tro så att säga.
Men trådstartaren ville ju ha egna reflektioner och syn på saken så att säga.
Ja vilken djävul pratar du om? Eller tror du dig prata om då? Och hur ser du på frågan trådstartaren hade och ur din personliga djävulssyn på det hela och ur din ortodoxa kristna syn?
Har du en egen syn på det hela, eller ingår din syn under den ortodoxa kristna synen enbart?

Min syn avviker väl inte nämnvärt från den ortodoxa. Ortodox kristendom talar mycket mindre om djävul och helvete än protestantisk kristendom, och jag är kanske ännu något mindre intresserad av frågan än ortodoxa. Speciellt väckelsekristna använder djävulen och helvetet väldigt mycket för att skrämmas, vilket är ointressant för oss. De väckelsekristna är också övertygade om att veta vem som kommer att frälsas, vem som hamnar i helvetet. Vi är medvetna om att vi inte vet. Väckelsekristna (och västliga kristna överlag) tror att helvetet är som en fruktansvärd tortyrkammare i stil med Dantes inferno, ortodox kristendom ser inte alls helvetet så, vi tror inte att det finns någon plats där någon djävul för evigt kommer att pina folk.
Citera
2015-01-30, 16:26
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Min syn avviker väl inte nämnvärt från den ortodoxa. Ortodox kristendom talar mycket mindre om djävul och helvete än protestantisk kristendom, och jag är kanske ännu något mindre intresserad av frågan än ortodoxa. Speciellt väckelsekristna använder djävulen och helvetet väldigt mycket för att skrämmas, vilket är ointressant för oss. De väckelsekristna är också övertygade om att veta vem som kommer att frälsas, vem som hamnar i helvetet. Vi är medvetna om att vi inte vet. Väckelsekristna (och västliga kristna överlag) tror att helvetet är som en fruktansvärd tortyrkammare i stil med Dantes inferno, ortodox kristendom ser inte alls helvetet så, vi tror inte att det finns någon plats där någon djävul för evigt kommer att pina folk.
Helt överrens med dig om sakfrågan. Jag tror inte heller på detta. Helt överrens.
Citera
2015-01-30, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hull
... vilken av Gud definitionerna är därmed mest snarlik Satan/Djävulen.

Diskutera Er fram till ett eomotstridigt bevis till vilken och varför.

förstår inte frågan, satan är en rädsla.
Citera
2015-01-30, 17:26
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Vad har du för åsikt om vilken av Gud definitionerna är mest snarlik Satan/ Djävulen? Vad har du för åsikter och kunskaper eller intressen på området?

Jag tror att Gud och Djävulen är samma sak. Men vi människor har delat upp det för att förklara teodicéproblemet.

Den religion som jag just nu undersöker som kandidat för att ha Djävulen som Gud är Islam. Jag har dock stött på lite patrull då det visat sig att det är Islams ledare som begår ondska medan följarna är en skock får som lydigt följer eftersom de har en längtan att se lidande förverkligat. Båda sidor kan vara lika onda där men jag har svårt att exakt definiera om det beror på deras definition på Gud eller inte...

Min kunskap i ämnet är begränsad så jag tar tacksamt emot tips på vidare studier i ämnet "ont och gott inom religion".
Citera
2015-01-30, 17:28
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
förstår inte frågan, satan är en rädsla.

Definitionen kan vara olika. Min definition för tillfället är att Satan är ondska. Men jag är öppen för andra tolkningar.
Citera
2015-01-30, 17:45
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Jag tror att Gud och Djävulen är samma sak. Men vi människor har delat upp det för att förklara teodicéproblemet.

Den religion som jag just nu undersöker som kandidat för att ha Djävulen som Gud är Islam. Jag har dock stött på lite patrull då det visat sig att det är Islams ledare som begår ondska medan följarna är en skock får som lydigt följer eftersom de har en längtan att se lidande förverkligat. Båda sidor kan vara lika onda där men jag har svårt att exakt definiera om det beror på deras definition på Gud eller inte...

Min kunskap i ämnet är begränsad så jag tar tacksamt emot tips på vidare studier i ämnet "ont och gott inom religion".
Ja så kan det vara vad gäller teodiceproblemet men måste då inflika att teodice problemet kommer från en människas funderingar på detta med GUD och ondskan, icke ondskan.
Och jag anser att det är människor som utför onda handlingar i religioners namn.Gud har inget att göra med hur människan använder religionen eller Guds budskap. Det väljer människan så att säga.
Jag anser då att Gud inte har något med människans handlingar att göra utan beror på den individuella handlingen av gott eller ont och även då tolkningen av vad som är gott eller ont.
Citera
2015-01-30, 18:07
Medlem
Citat:
Definitionen kan vara olika. Min definition för tillfället är att Satan är ondska. Men jag är öppen för andra tolkningar.

hur får du till att satan är ondska ?
när jesus mötte satan i öken, kunde satan bibeln, var det ondskan jesus mötte där ?
Citera
2015-01-30, 18:12
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
hur får du till att satan är ondska ?
när jesus mötte satan i öken, kunde satan bibeln, var det ondskan jesus mötte där ?

Hur ska jag veta det? Det kanske var en person han mötte. Eller kanske en känsla. Om Jesus själv inte beskrev tillräckligt tydligt vad han mötte i öknen så är det förmodligen ett misslyckande från hans sida att vi tvåtusen år senare inte fattar ett dugg om vad han menar.

Jag tror han såg ondskan i sin inre syn för sig själv. Men jag gissar ju bara.
Citera
2015-01-30, 18:15
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Hur ska jag veta det? Det kanske var en person han mötte. Eller kanske en känsla. Om Jesus själv inte beskrev tillräckligt tydligt vad han mötte i öknen så är det förmodligen ett misslyckande från hans sida att vi tvåtusen år senare inte fattar ett dugg om vad han menar.

Antagligen mötta han sin egna frestelse där ute i öknen men metaforer är otydliga och svåra att bestämma som helt sanna.
Alla möter vi nog våra frestelser av och till. Om det sedan är det goda eller det onda. Det visar sig så småningom eller också aldrig. Ingen vet.
Senast redigerad av goran744 2015-01-30 kl. 18:18.
Citera
2015-01-30, 18:21
Medlem
Citat:

men du... du kanske har läst bibeln, lite kort:
jesus döps och drar ut i öken för att fasta i 40 dagar och nätter och sen kommer satan och en liten debatt uppstår och jesus mer eller mindre ber satan att dra dit pepparn växer.
Sen stiger jesus fram och kör sitt race.

Hur kände sig jesus där ute i öken ? vilka tankar hade han ? var han säker på sitt uppdrag / racet ?

Vem var det då som ondskan kom eller rädslan över att inte fixa detta ?

du har helt rätt i att det är en känsla, men vilken typ av känsla ?
Senast redigerad av mitthopp 2015-01-30 kl. 18:24.
Citera
2015-01-30, 18:27
Medlem
Citat:

detta är min tråd, satan är en känsla.

läs den gärna, kommentera om du vill

(FB) Satan är en Känsla
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in