2015-01-30, 13:13
Medlem
Hulls avatar
... vilken av Gud definitionerna är därmed mest snarlik Satan/Djävulen.

Diskutera Er fram till ett eomotstridigt bevis till vilken och varför.
Citera
2015-01-30, 13:25
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hull

I detta fall rör det sig överlag om extrakosmisk metafysik, och där finns mycket få falsifierings-möjligheter ... och följaktligen lika lite "bevis".

Sen kan man naturligvis spekulera i olika religioners demonisering av varandra och/eller i t.ex. gnosticismens gud-bakom-gud teologi, men det blir bara spekulationer.
Citera
2015-01-30, 13:39
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Intressant trådstart och jag hoppas att den får vara det den är nu( Spekulativ).
Jag kan tycka att Gud/Satan/Djävulens så kallade makt har snarlika definitioner i Bibeln.
Att de har makten att göra ont eller gott och att det egentligen då är de två som är i krig med varandra och vi människor har hamnat i skottgluggen vilket vi vill eller inte.
Senast redigerad av goran744 2015-01-30 kl. 13:43.
Citera
2015-01-30, 13:59
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
I detta fall rör det sig överlag om extrakosmisk metafysik, och där finns mycket få falsifierings-möjligheter ... och följaktligen lika lite "bevis".

Sen kan man naturligtvis spekulera i olika religioners demonisering av varandra och/eller i t.ex. gnosticismens gud-bakom-gud teologi, men det blir bara spekulationer.

Det är tillåtet att spekulera att en Religions förehavanden är en del av Gud definitionen eftersom den är en tolkning av densamma. Därmed öppnas dörrar för diskussion angående olika Religioners ondska gentemot mänskligheten.

Låt oss därmed jämföra vilken religion som exempelvis just nu genomför de mest vidriga handlingarna, så som exempelvis människooffer, incest, slavhandel och pedofili.

Jag har läst lite om Azteker/Maya indianerna idkade människooffer i stor skala, men var dessa handlingar vidriga i jämförelse med hur en muslim går in i en Judisk butik och skjuter oskyldiga civila?

Så jag föreslår att Allah ligger väldigt nära den mörka sidan så som världen ser ut just idag. Bevisen står att finna i Qur'an och i de terrorhandlingar muslimernas Emirer anklagas för. Det finns nästan ingenting förlåtande inom Islam så som jag tolkat det lilla jag sett. ( Bara det faktum att alla Muslimer nickar med ett leende på läpparna åt förslag som innebär lidande för kvinnor och barn är något som faktiskt till och med får mig att höja på ögonbrynen en millimeter. )

Andra Gudomar som förintat hela folkslag finns endast beskrivet i religiösa skrifter ( Se Indien, Bhagavad-Gita. ) och är därmed inte giltigt som bevis.
Citera
2015-01-30, 14:01
Medlem
Hulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goran744
Intressant trådstart och jag hoppas att den får vara det den är nu( Spekulativ).
Jag kan tycka att Gud/Satan/Djävulens så kallade makt har snarlika definitioner i Bibeln.
Att de har makten att göra ont eller gott och att det egentligen då är de två som är i krig med varandra och vi människor har hamnat i skottgluggen vilket vi vill eller inte.

Så du föreslår att Kristendomen är urtypen för en ondskefull religion baserat av deras definition av Gud?
Citera
2015-01-30, 14:11
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Så du föreslår att Kristendomen är urtypen för en ondskefull religion baserat av deras definition av Gud?
Nej det påstår och föreslår jag inte, men jag kan tycka mig se att det handlar om en slags maktkamp mellan två olika fenomen. Där då eventuellt vi människor endast har två val att följa och då också blir begränsade.
Men jag kan också se att det i denna maktkamp finns möjligheter att välja mellan gott och ont.
Vad som sedan är en god eller ond handling kan diskuteras.
Och jag tror heller inte att det är religion eller icke religion som avgör en individs handlingar av ondo eller godo.
Kan då också tycka att man trots allt då också lägger över sitt eget individuella ansvar över sitt handlande på de ickesynliga makterna. Både som troende eller icketroende.
Det personliga ansvaret då?
Senast redigerad av goran744 2015-01-30 kl. 14:19.
Citera
2015-01-30, 14:23
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Det är tillåtet att spekulera att en Religions förehavanden är en del av Gud definitionen eftersom den är en tolkning av densamma. Därmed öppnas dörrar för diskussion angående olika Religioners ondska gentemot mänskligheten.

Nu är tolkninger av religiösa urkunder dels inte éntydiga ... och dels är det i granskningen av en religiösa urkund från ett mundant perspektiv (d.v.s. i "bevis"-sammanhang) onödvändigt att använda teistisk terminologi såsom 'gud' och 'djävul'.

Citat:
Låt oss därmed jämföra vilken religion som exempelvis just nu genomför de mest vidriga handlingarna, så som exempelvis människooffer, incest, slavhandel och pedofili.

Jag har läst lite om Azteker/Maya indianerna idkade människooffer i stor skala, men var dessa handlingar vidriga i jämförelse med hur en muslim går in i en Judisk butik och skjuter oskyldiga civila?

Så jag föreslår att Allah ligger väldigt nära den mörka sidan så som världen ser ut just idag. Bevisen står att finna i Qur'an och i de terrorhandlingar muslimernas Emirer anklagas för. Det finns nästan ingenting förlåtande inom Islam så som jag tolkat det lilla jag sett. ( Bara det faktum att alla Muslimer nickar med ett leende på läpparna åt förslag som innebär lidande för kvinnor och barn är något som faktiskt till och med får mig att höja på ögonbrynen en millimeter. )

Andra Gudomar som förintat hela folkslag finns endast beskrivet i religiösa skrifter ( Se Indien, Bhagavad-Gita. ) och är därmed inte giltigt som bevis.

Jag kan hålla med dig om mycket i ovanstående, men föredrar att inte betrakta det från ett teologisk perspektiv eller med en teistisk terminologi.
Citera
2015-01-30, 14:49
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Vilka definitioner anser du vara snarlika mellan Satan/Djävulen och Gud/Gudar?
Senast redigerad av goran744 2015-01-30 kl. 14:53.
Citera
2015-01-30, 14:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goran744

Som en liten parentes passar på att inflika att det här inte egentligen gäller Bibeln utan bara NT. Judendomen tror inte på någon djävul och det finns inte någon djävul i GT. "Satan" finns i GT, men är en av många änglar som tjänar Gud, inte en ond kraft i motsats till Gud. Hela idéen om Djävulen/Satan är en unikt kristen utveckling.

Så med andra ord, idén om djävul tog fart först när kristendomen "kastade loss" från judendomen.
GT: ingen djävul alls
NT: vissa antydningar om en djävul
Senare kristna skrifter: fullständigt frosseri i Djävulen.
Citera
2015-01-30, 15:02
Medlem
goran744s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc
Som en liten parentes passar på att inflika att det här inte egentligen gäller Bibeln utan bara NT. Judendomen tror inte på någon djävul och det finns inte någon djävul i GT. "Satan" finns i GT, men är en av många änglar som tjänar Gud, inte en ond kraft i motsats till Gud. Hela idéen om Djävulen/Satan är en unikt kristen utveckling.

Så med andra ord, idén om djävul tog fart först när kristendomen "kastade loss" från judendomen.

Det kan jag delvis hålla med om MEN i GT var den så kallade satan med i ormmetafor och i stort sett starten på synden och döden och Valet mellan det goda och det onda.
Du kan ju inte utesluta fighten mellan Gott och ont i själva skapelseberättelsen, tycker jag.
Syndafallet var ju själva kampen mellan gott och onts start.
Citera
2015-01-30, 15:10
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeanLuc

Helt överens med dig om detta ...

... vilket inte bara är för att vädra en åsikt, men har relevans för mitt nästa inlägg.
Citera
2015-01-30, 15:12
Medlem
goran744s avatar
Citat:

Vad har du för åsikt om vilken av Gud definitionerna är mest snarlik Satan/ Djävulen? Vad har du för åsikter och kunskaper eller intressen på området?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in